Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #1 Skrevet 2. mars 2016 I helgen sto jeg i kafeteriaen på et idrettsarrangement for barn. Det har blitt snakket mye om en sunn profil og at foreldrene ikke liker at barna bare spiser pølser og kaker på slike steder. Vi hadde derfor smurte rundstykker og frukt i tillegg til pølser og kaker som vi pleier å ha. Vi solgte et rundstykke! Til sammenlikning gikk det over 300 kakestykker og ca 150 boller. Dessuten var det noen barn som kjøpte bananer. Jeg tror vi solgte 12 av dem. Hva er vitsen med å tilby gode alternativer når alt foreldrene kjøper til seg selv og barna sine er kaker uansett? Anonymous poster hash: 92e5f...09c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #2 Skrevet 2. mars 2016 Lenge leve dobbeltmoralen Jeg tror at mange gjerne ønsker å ha sunne alternativer sånn generelt, mens når man selv tilbringer lørdagen i en hall når det er lunsjtid er det lett å kjøpe pølse og kake. "Man skal jo kose seg litt også". Anonymous poster hash: 0b854...5ee
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #3 Skrevet 2. mars 2016 hvorfor må man i utgangspunktet tilby de usunne alternativene? er vel der man må starte om man ønsker en endring. unger som skal handle selv, vil jo selvsagt velge pølser og kaker, fremfor smurte rundstykker og frukt. men ahdde det kun vært rundstykker og frukt, hadde det nok gått endel av dette. men jeg husker selv når jeg var med på dette som ung, etter endel kamper var det veldig godt med noen raske karbohydrater som fikk opp blodsukre Anonymous poster hash: 1aeb5...1bb
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #4 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor ALLTID ha sunn mat? Har nordmenn gått fra å ha godteri på lørdager til å kjøre lavkarbo hele uka? La ungene kose seg med kake på lørdagen! Ingen dør av å spise en pølse. Makan til hysteri. Selvfølgelig vil ikke barna ha hyllebærsaft og grove lavkarborundstykker med avokado på når det er lørdag. Anonymous poster hash: 946b9...d21
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #5 Skrevet 2. mars 2016 Det ene rundstykket og alle bananene tror jeg, ble faktisk kjøpt av barn. Ingen voksne kjøpte noe sunnere enn kaffe. Vi har derimot fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra foreldre om hvor flott det var at vi hadde frukt og rudstykker, men vi kan jo ikke fortsette med det når ingen kjøper det. HI Anonymous poster hash: 92e5f...09c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #6 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor ALLTID ha sunn mat? Har nordmenn gått fra å ha godteri på lørdager til å kjøre lavkarbo hele uka? La ungene kose seg med kake på lørdagen! Ingen dør av å spise en pølse. Makan til hysteri. Selvfølgelig vil ikke barna ha hyllebærsaft og grove lavkarborundstykker med avokado på når det er lørdag. Anonymous poster hash: 946b9...d21 Spørsmålet er heller hvorfor foreldrene ber oss om å ha sunne alternativer når de ikke akter å kjøpe noe av det. Anonymous poster hash: 92e5f...09c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #7 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor ALLTID ha sunn mat? Har nordmenn gått fra å ha godteri på lørdager til å kjøre lavkarbo hele uka? La ungene kose seg med kake på lørdagen! Ingen dør av å spise en pølse. Makan til hysteri. Selvfølgelig vil ikke barna ha hyllebærsaft og grove lavkarborundstykker med avokado på når det er lørdag. Anonymous poster hash: 946b9...d21 Spørsmålet er heller hvorfor foreldrene ber oss om å ha sunne alternativer når de ikke akter å kjøpe noe av det. Anonymous poster hash: 92e5f...09c Sikkert for fasadens skyld Det har gått sport i å leve sukkerfritt hele året, og da vil man ikke være dårligere enn naboen Anonymous poster hash: 946b9...d21
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #8 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor ALLTID ha sunn mat? Har nordmenn gått fra å ha godteri på lørdager til å kjøre lavkarbo hele uka? La ungene kose seg med kake på lørdagen! Ingen dør av å spise en pølse. Makan til hysteri. Selvfølgelig vil ikke barna ha hyllebærsaft og grove lavkarborundstykker med avokado på når det er lørdag. Anonymous poster hash: 946b9...d21 Hvem snakket om lørdag??? Har du vørt på idrettsarrangement før? Unger flyr i kiosken flere ganger og kjøper kaker, pølser, sjokolade, slush etc. Hvorfor? Er kos for deg usunne ting?? Anonymous poster hash: a4478...454
TinaK 1990 Skrevet 2. mars 2016 #9 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor må det være alternativer til det sunne? Var på fotballcup i januar og det ble solgt grove bagefter, frukt, smoothie etc...og det ble solgt MASSE.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #10 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor må det være alternativer til det sunne? Var på fotballcup i januar og det ble solgt grove bagefter, frukt, smoothie etc...og det ble solgt MASSE. Først og fremst fordi det er kaker og boller folk vil ha og det er uten tvil det vi tjener mest på. Vi har en liten fortjeneste på pølser. Frukt går så vidt i pluss hvis vi selger den hel og treffer omtrent med innkjøpet. Oppskåret frukt går lett i minus. Rundstykker med pålegg går tydeligvis klart i minus. Anonymous poster hash: 92e5f...09c
TinaK 1990 Skrevet 2. mars 2016 #11 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor må det være alternativer til det sunne? Var på fotballcup i januar og det ble solgt grove bagefter, frukt, smoothie etc...og det ble solgt MASSE.Først og fremst fordi det er kaker og boller folk vil ha og det er uten tvil det vi tjener mest på.Vi har en liten fortjeneste på pølser. Frukt går så vidt i pluss hvis vi selger den hel og treffer omtrent med innkjøpet. Oppskåret frukt går lett i minus. Rundstykker med pålegg går tydeligvis klart i minus. Anonymous poster hash: 92e5f...09c Men har dere prøvd å ha det som eneste alternativ? På cupen jeg var på gikk det som bare det fordi det ikke var alternativer.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #12 Skrevet 2. mars 2016 I hallen mine unger trener i selges det vafler, kaker og boller hver ***** dag. Hvorfor??? Så klart ønsker mine barn å kjøpe dette også, men heldigvis er det jeg som styrer pengene. SOM jeg hadde ønska sunne alternativer, støtter gjerne laget og hallen ekstra økonomisk, men jeg vil jo ikke ha søte vafler flere ganger i uka! Da kunne vi heller ønsket å kjøpe grove vafler som ikke var stekt i en liter fettspray, og dermed støttet og fått en grei nok kveldsmat samtidig. Anonymous poster hash: fecee...940
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #13 Skrevet 2. mars 2016 Hvorfor må det være alternativer til det sunne? Var på fotballcup i januar og det ble solgt grove bagefter, frukt, smoothie etc...og det ble solgt MASSE.Først og fremst fordi det er kaker og boller folk vil ha og det er uten tvil det vi tjener mest på.Vi har en liten fortjeneste på pølser. Frukt går så vidt i pluss hvis vi selger den hel og treffer omtrent med innkjøpet. Oppskåret frukt går lett i minus. Rundstykker med pålegg går tydeligvis klart i minus. Anonymous poster hash: 92e5f...09c Men har dere prøvd å ha det som eneste alternativ? På cupen jeg var på gikk det som bare det fordi det ikke var alternativer. Nei, det har vi ikke forsøkt og jeg tror ikke vi kommer til å prøve heller. Klubben er avhengig av inntektene fra stevner og slik det ser ut nå gir ikke sunn mat inntekter. Vi har forresten forsøkt å droppe brus helt og i stede hatt bare kaffe, te, saft, melkedrikker og juice. Det solgte heller ikke godt og mange spesielt av foreldrene var irriterte fordi vi ikke hadde brus på halvlitersflasker. Anonymous poster hash: 92e5f...09c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #14 Skrevet 2. mars 2016 Dersom dette hadde vært det eneste alternativet, hadde dere garantert fått solgt det. Tørr å ta valget, og dropp sukkerfesten på idrettsarrangement. Mange barn og unge handler i kiosken alene, og de velger selvfølgelig kake foran et rundstykke dersom de ligger ved siden av hverandre. Det er ikke snakk om hysteri, men sunn fornuft. Hadde det vært en sjelden gang er det greit, men summen blir så stor. Yngste er med på eldstes fotballcup og omvendt. Så kommer arrangement med håndballen eller korpset. I tillegg til bursdager til familie og venner. Da snakker vi ikke lenger om en lørdag i måneden.... Og lørdagsgodt skal barna selvsagt ha også. Jeg heier på sunnere alternativer på idrettarrangementer, og mener det er komiteen som må ta valget her og kutte ut kakefesten. Anonymous poster hash: edb97...162
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #15 Skrevet 2. mars 2016 Dersom dette hadde vært det eneste alternativet, hadde dere garantert fått solgt det. Tørr å ta valget, og dropp sukkerfesten på idrettsarrangement. Mange barn og unge handler i kiosken alene, og de velger selvfølgelig kake foran et rundstykke dersom de ligger ved siden av hverandre. Det er ikke snakk om hysteri, men sunn fornuft. Hadde det vært en sjelden gang er det greit, men summen blir så stor. Yngste er med på eldstes fotballcup og omvendt. Så kommer arrangement med håndballen eller korpset. I tillegg til bursdager til familie og venner. Da snakker vi ikke lenger om en lørdag i måneden.... Og lørdagsgodt skal barna selvsagt ha også. Jeg heier på sunnere alternativer på idrettarrangementer, og mener det er komiteen som må ta valget her og kutte ut kakefesten. Anonymous poster hash: edb97...162 Det er jo stort sett foreldrene som handler, i mindre grad ungene selv. Bør ikke foreldrene klare å ta det valget for seg selv og egne barn, når de faktisk har et valg? Hvem bør betale for maten? Det er enkelt å få foreldre til å bake en kake som selges, men å kjøpe inn rundstykker og pålegg eller annen mat, blir dyrt. Salget er jo med å finansiere idretten. Hvordan ordne det? Anonymous poster hash: 92e5f...09c
TinaK 1990 Skrevet 2. mars 2016 #16 Skrevet 2. mars 2016 Så lenge det er usunne alternativer selger ikke det sunne. Dropp det usunne, det var populært her. En annen klubb i området har også fokus på sunne alternativer og det selges over en lav sko. Dessverre er vår klubb for feige...
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #17 Skrevet 2. mars 2016 Dersom dette hadde vært det eneste alternativet, hadde dere garantert fått solgt det. Tørr å ta valget, og dropp sukkerfesten på idrettsarrangement. Mange barn og unge handler i kiosken alene, og de velger selvfølgelig kake foran et rundstykke dersom de ligger ved siden av hverandre. Det er ikke snakk om hysteri, men sunn fornuft. Hadde det vært en sjelden gang er det greit, men summen blir så stor. Yngste er med på eldstes fotballcup og omvendt. Så kommer arrangement med håndballen eller korpset. I tillegg til bursdager til familie og venner. Da snakker vi ikke lenger om en lørdag i måneden.... Og lørdagsgodt skal barna selvsagt ha også. Jeg heier på sunnere alternativer på idrettarrangementer, og mener det er komiteen som må ta valget her og kutte ut kakefesten. Anonymous poster hash: edb97...162 Det er jo stort sett foreldrene som handler, i mindre grad ungene selv. Bør ikke foreldrene klare å ta det valget for seg selv og egne barn, når de faktisk har et valg? Hvem bør betale for maten? Det er enkelt å få foreldre til å bake en kake som selges, men å kjøpe inn rundstykker og pålegg eller annen mat, blir dyrt. Salget er jo med å finansiere idretten. Hvordan ordne det? Anonymous poster hash: 92e5f...09c I tillegg, hvis lavkarboere vinner frem, bli det satt krav om å bake alle rundstykker fra bunn. Det er mer tidskrevende, og dyrere, å bake rundstykker fra bunn med sunt pålegg (som er dyrt) enn å smekke sammen en kake. Vil tro at dugnadsånden kommer til å dale noe hvis man satser kun på avanserte alternativer for mat. Anonymous poster hash: 946b9...d21
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #18 Skrevet 2. mars 2016 Jeg synes det skal være godsaker i en kiosk jeg. Men jeg kjøper ikke noe HVER kamp eller arrangement jeg er på. Ungene får (etter kampene er ferdig) kjøpe seg noe,- men de er ikke med på søsknene sine arrangement. Ikke alltid,- slik at for de så vil det ikke bli "hver dag";- ikke "hver uke" en gang at de handler fra en slik kiosk. Har selv sittet,- og sitter, i styret for idrettslag,- og profitt er viktig for å få ting til å gå rundt! Da kan man ikke koste på BARE sunn mat,- mye dyrere i innkjøp, man må begrense prisene for å få solgt, og kan ikke leveres inn etter endt arrangement (mye betegnes som ferskvare),- det må gies bort til de som hjelper til,- eller kastes... Problemet er vel vi foreldre som er på slike arrangement minst en gang i uka året gjennom,- da blir det dumt og handle noe hver gang! bli fort direkte usunt! Men om hvert av BARNA har arrangement en eller flere gang i uka,- så har de kanskje litt for mye å være med på? Og er det sjeldnere,- så tåler de vaffel og brus denne gangen.. De trenger ikke får fråtse fordi om det er tilgjengelig? Og du som forelder,- begrens deg! Ikke kjøp annet enn kaffe eller annet "magert" og sundt når du er med barna. Evt ta med noe selv. (Selv om det også er litt feil. På arrangement skal man bidra til arrangørens kasse! På samme måte som man håper at motstanderne handler til oss når vi arrangerer......) Dette er et foreldreskap "problem", og har aldri gjort hverken voksen eller barn fete. Det er bare en "Nymotens ting,- fordi vi voksne har problem med og si nei til kake....Og til å si nei til barna våre når de vil ha mer/for mye...... Anonymous poster hash: 21e7d...293
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #19 Skrevet 2. mars 2016 Dersom dette hadde vært det eneste alternativet, hadde dere garantert fått solgt det. Tørr å ta valget, og dropp sukkerfesten på idrettsarrangement. Mange barn og unge handler i kiosken alene, og de velger selvfølgelig kake foran et rundstykke dersom de ligger ved siden av hverandre. Det er ikke snakk om hysteri, men sunn fornuft. Hadde det vært en sjelden gang er det greit, men summen blir så stor. Yngste er med på eldstes fotballcup og omvendt. Så kommer arrangement med håndballen eller korpset. I tillegg til bursdager til familie og venner. Da snakker vi ikke lenger om en lørdag i måneden.... Og lørdagsgodt skal barna selvsagt ha også. Jeg heier på sunnere alternativer på idrettarrangementer, og mener det er komiteen som må ta valget her og kutte ut kakefesten. Anonymous poster hash: edb97...162 Det er jo stort sett foreldrene som handler, i mindre grad ungene selv. Bør ikke foreldrene klare å ta det valget for seg selv og egne barn, når de faktisk har et valg? Hvem bør betale for maten? Det er enkelt å få foreldre til å bake en kake som selges, men å kjøpe inn rundstykker og pålegg eller annen mat, blir dyrt. Salget er jo med å finansiere idretten. Hvordan ordne det? Anonymous poster hash: 92e5f...09c I tillegg, hvis lavkarboere vinner frem, bli det satt krav om å bake alle rundstykker fra bunn. Det er mer tidskrevende, og dyrere, å bake rundstykker fra bunn med sunt pålegg (som er dyrt) enn å smekke sammen en kake. Vil tro at dugnadsånden kommer til å dale noe hvis man satser kun på avanserte alternativer for mat. Anonymous poster hash: 946b9...d21 Uhum, du vet at lavkarbo ikke er kompatibelt med rundstykker? Men, om du absolutt vil, hjemmebakte knekkebrød med frø og hvitost, det burde flere kunne klare, og flere ha godt av, uten at det hverken er dyrt eller vanskelig. Eller blande en vaffelrøre med havregryn, melk og egg, fremfor toropose. Anonymous poster hash: fecee...940
sug lut Skrevet 2. mars 2016 #20 Skrevet 2. mars 2016 Vi selger alltid mye påsmurte skiver (halvgrovt brød, ost, skinke, salatblad og klappsammen) og begre med oppskåret frukt, har hittil aldri hatt igjen rester av disse. I tillegg går det mengder av kaker og vafler og pølser, selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #21 Skrevet 2. mars 2016 Det lokale idrettslaget her selger wraps, rundstykker, grove vafler, frukt. Nok sukker både i vafler og frukt. Kaker og brus selges ikke, så barna slipper det valget. Anonymous poster hash: 41a68...1b9
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #23 Skrevet 2. mars 2016 Vi selger alltid mye påsmurte skiver (halvgrovt brød, ost, skinke, salatblad og klappsammen) og begre med oppskåret frukt, har hittil aldri hatt igjen rester av disse. I tillegg går det mengder av kaker og vafler og pølser, selvsagt. Tjener dere noe på det? Anonymous poster hash: 92e5f...09c
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2016 #24 Skrevet 2. mars 2016 Det er vanskelig nok å få foreldre til å røre sammen en Toro-kake eller Toro-røre, så har ikke tro på sunnere, dyrere og mer avanserte dugnader. Foreldre bruker mest penger på usunne ting, så idrettslagene vil tape på å bare selge frukt og grovt. Da handler de heller andre steder. Anonymous poster hash: 2954c...74a
Kathrine. Skrevet 2. mars 2016 #25 Skrevet 2. mars 2016 Blir sur når eg kjem på fotballcup der dei bare selger frukt og smootie. Kjører til butikken og handler eg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå