Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Vet ikke om det er mangel på respekt eller hva men hun er stort sett grei. Flink på skolen og aktiv i idrett. Vi stiller krav til henne om å bidra hjemme. Hun har et par oppgaver i uken. Disse gjør hun halvhjertet eller hopper over innimellom. Hun har fått tusen advarsler at dersom hun ikke bidrar fratas hun goder. I hennes tilfelle trening for det er det eneste som svir. Nå har hun igjen prioritert iPad foran alt annet og er nektet en konkurranse hun har gledet seg til. Jeg syns det er i overkant strengt men far er urokkelig. Jenta er knust. Hva gjør jeg?? Anonymous poster hash: ff329...b5d
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 Jeg synes det er rett og rimelig å forvente at hun skal gjøre sine oppgaver, selv om det ikke akkurat er uvanlig at en 14-åring oppfører seg slik du beskriver. Spør henne om det er noen måte dere kan hjelpe henne å huske på oppgavene. Hun kan legge inn varsling på telefonen sin for eksempel. Spør henne om hun synes det er urimelige oppgaver og om hun har noen forslag til en annen rettferdig oppgavefordeling (som for eksempel at hun vasker badet og doen i stedet for å gå ut med søpla hver dag). Dette er bare forslag. Men jeg synes det er fornuftig å være konsekvent, og at om dere har blitt enige om at hun skal gjøre noe og at om hun ikke gjør det blir hun fratatt et gode, er det viktig at man følger opp. Far er ikke "streng" da. Følger man ikke opp virker man inkonsekvent og vinglete og mistet i allefall respekten. Men det er viktig å snakke sammen Anonymous poster hash: 43ae4...e42
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 Og ikke gi henne tusen advarsler. Gi henne en klar og tydelig advarsel (og ikke på en sint/sur måte, bare forklar), og dersom hun ikke gjør det hun skal, følg konsekvent opp med konsekvensen Anonymous poster hash: 43ae4...e42
TinaK 1990 Skrevet 27. februar 2016 #4 Skrevet 27. februar 2016 Hun har fått tusen advarsler? ? Du må være konsekvent!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #5 Skrevet 27. februar 2016 Synes dette høres helt merkelig ut, hun blir fratatt idrett, men får sitte på ipad? Har selv en 15 årig jente, og synes deres jente høres flott ut jeg. Her så må min datter gjøre husarbeid, for å få lommepenger. Hvis ikke får hun ikke noe. Hun må kjøpe sin egen sminke og. Så hun er litt avhengig av å få pengene. Helt greit at dere må ha konsekvenser. Men ikke straff med å ta fra henne idrett. Dere burde være utrolig glade for at hun ønsker å holde på med idrett. Min sluttet da hun startet på ungdomsskolen, selv om hun var best i sin idrett. Anonymous poster hash: 6c5cd...06f
Liv & Røre Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 Jeg ville ikke gitt tusen advarsler eller tatt fra henne trening og konkurranser som straff. Trening er sunt, ta fra henne Ipad'n istedenfor. Her i huset må tenåringene jobbe for lommepengene, og betaler klær og sminke selv. Så til tider har vi et skinnende rent hus!
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 27. februar 2016 #7 Skrevet 27. februar 2016 Om hun "prioriterer" iPad før oppgaver er det vel bare å skru av internettet? Gi en advarsel, si ifra at om det ikke blir gjort ryker nettet for kvelden. Tenåringer er tråe å få i gang, men dere har gjort dere selv en bjørnetjeneste ved å gi advarsel på advarsel uten noen konsekvens, før far fikk nok og ble superstreng!
Superdolly Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Ikke ta vekk trening og konkurranser som straff. Fjern heller iPad eller skru av nettet. Gi EN advarsel, og legg inn et tidsrom. "Husk at du skal rydde ut av oppvaskmaskinen. Du må begynne snart, så om fem minutter slår jeg av nettet." Så gjennomfører du. Det er veldig mange ungdommer i den alderen som slutter med idrett og trening, så å ta vekk akkurat det synes jeg var litt lite gjennomtenkt. Dessuten: Så lenge det er iPad som gjør at hun dropper pliktene er det langt mer logisk at det er den som ryker.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 Ikke ta vekk trening og konkurranser som straff. Fjern heller iPad eller skru av nettet. Gi EN advarsel, og legg inn et tidsrom. "Husk at du skal rydde ut av oppvaskmaskinen. Du må begynne snart, så om fem minutter slår jeg av nettet." Så gjennomfører du. Det er veldig mange ungdommer i den alderen som slutter med idrett og trening, så å ta vekk akkurat det synes jeg var litt lite gjennomtenkt. Dessuten: Så lenge det er iPad som gjør at hun dropper pliktene er det langt mer logisk at det er den som ryker. Enig. Hvis hun er "smart" så slutter hun på idretten. Hva gjør dere da liksom.. Anonymous poster hash: f7486...538
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Hun går på to idretter. Det er kun den ene hun bryr seg om. Når vi tar vekk den ene tar vi og iPad. Det er ikke slik at hun får sitte på nettet da. Men tar vi bare iPad og lar henne trene bryr hun seg ikke. Da bare leser hun. Det er KUN den ene idretten som betyr noe. Hun får ikke iPad før oppgavene er gjort...men det bryr hun seg ikke om. HI Anonymous poster hash: b6165...c37
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Hun er tenåring. Det er jobben hennes å være opposisjon til dere. Og det høres ikke ut som om strategien deres virker.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Hun er tenåring. Det er jobben hennes å være opposisjon til dere. Og det høres ikke ut som om strategien deres virker.Regner med du har en annen strategi da? Anonymous poster hash: b6165...c37
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 14åringer er programmert til å gjøre opprør. Det er en sunn utvikling, og alle som har hatt en 14åring vet hva du snakker om Det er kjipt når klemming og kosing går over til taushet og himling med øynene, men det er bare en periode Trening har 14åringen veldig godt av, få ut litt gruff, få mer energi osv, så det hadde jeg ikke tatt fra henne. Derimot, å ta Tlf og iPad, som er "livet" for disse tenåringene nå, den er vel et større virkemiddel om hun blir helt umulig? Klare grenser, masse kjærlighet og et lass av tålmodighet må til Anonymous poster hash: d8f4a...757
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 Hun er tenåring. Det er jobben hennes å være opposisjon til dere. Og det høres ikke ut som om strategien deres virker.Regner med du har en annen strategi da? Anonymous poster hash: b6165...c37 Knytte penger til ting kan være effektivt? Bruk av apper som synliggjør mengden husarbeid i et hus. Konkrete straffer hver gang oppgaven ikke blir gjort. Tydelige konsekvenser, ikke ørten av typen "dersom du ikke gjør det du skal snart kommer jeg til å klikke". Jeg sa ikke det var lett. Å leve med en tenåring er ofte å finne minste motstands vei. Tenåringen bør ikke ha oppgaver som resten av familien avhenger av dersom det blir et problem, type oppvaskmaskin eller klesvask.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 Man tar ikke vekk trening, med mindre det går direkte ut over skolearbeidet. Hva med å sette dere ned med jenta og ta alt en gang til. Skriv opp en liste med alt hun skal gjøre i løpet av uka, evt tidsfrister og avkrysning. Når dette er gjort blir dere enig om konsekvenser. Konsekvenser bør være feks lommepenger. Gjør det klart hva hun må kjøpe selv: sminke,kantine, kino osv. Hva med en motivasjon også? Noe spesielt utstyr hun ønsker seg til sporten evt en spesiel konkurranse hun vil delta på som koster penger? Hver uke oppgavene er gjort legges et visst beløp i potten til feks konkurranseavgiften. Det er kun via disse pengene hun kan tjene opp dette. Har hun ikke tjent nok, får hun ikke delta i konkurransen. Så finner dere neste konkurranseavgift eller utstyr og regner ut sum hun kan tjene i uka for denne. Selv om hun ikke får penger (evt "poeng" om konkurransene er gratis) å delta i konkurranser så må dere være konsekvente og ikke fire på å la hun delta. Dermed vet hun hva som kreves for å delta og det står kun på hennes arbeidsinnsats. Anonymous poster hash: d2f7d...91b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 Sånn er det jo å være tenåring. Syns det er helt hårreisende at dere tar fra henne aktiviteter. Anonymous poster hash: 06de7...ced
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #17 Skrevet 27. februar 2016 Far har gitt henne en konsekvens, om dere går vekk fra den nå undergraver dere både hans og din autoritet. Så får dere heller finne ut senere om den var urimelig eller ikke. Ville ikke gitt tusen advarsler, om aktiviteten er det eneste som betyr noe ville jeg nektet henne å dra før oppgavene er gjort. Firhåpentligvis tar det bare 1-2 ganger før hun lærer Anonymous poster hash: 76a2a...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #18 Skrevet 27. februar 2016 Jeg ville virkelig aldri straffet 14 (snart 15)-åringen min med å fjerne idretten, Når jeg ser på klassen hans hvor mange late og bleikfeite data- og spillavhengige ungdommer det er er jeg sjeleglad for at min trener flere ganger i uken og faktisk er ute i frisk luft, er sosial og aktiv, alternativet er ofte bleie sveklinger som er helt avhengig av skjermene sine... Min gutt som da snart fyller 15 år gjør heller ikke husarbeid frivillig, selvfølgelig ikke. Husarbeid er nederst på prioriteringslisten til en ungdom på den alderen altså. Men jeg er fornøyd med at han faktisk gjør det når jeg ber han om det. Han ville aldri funnet på å støvsuge kjellerstuen, rydde rommet, skifte på senga e.l. på egenhånd, men ber jeg han gjøre det så gjør han det. Forhåpentligvis vil han etterhvert se behovet selv Metoden jeg har kommet frem til her er å spille på rettferdighet, for er det noe en tenåring forstår så er det rettferdighetsprinsippet. Jeg kan f.eks si til min gutt, er det rettferdig at jeg nå har støvsugd og vasket hele første etasje, vasket klærne til alle i familien og vasket badet, også skal jeg støvsuge rommet ditt og kjellerstuen som stort sett bare du og dine venner bruker i tillegg? Eller er det rettferdig at du tar en del av jobben du også? Jeg har også truet med å ikke gjøre ting for han om han ikke gjør ting for meg. Hvorfor skal jeg vaske hans klær, sørge for at han har rent treningstøy og gymtøy osv om han ikke vil gjøre noen ting for meg? Jeg har faktisk sagt til han at om han ikke bidrar for å hjelpe meg å dra lasset, vil heller ikke jeg ta alle jobbene for han. Jeg kan slutte å vaske hans klær, lage middag til han, smøre matpakke til han, kjøre han til kompiser, gi han penger til å gå på kino osv fordi det rett og slett blir for mye for meg i tillegg til alt det andre husarbeidet jeg da må gjøre alene.... Dette er logikk som er veldig lett å forstå for min 14-åring ihvertfall. Han må bidra for at jeg skal kunne ha tid, lyst og overskudd til å gjøre de tingene han setter pris på at jeg gjør for han. Vi må gi og ta. Anonymous poster hash: 84103...855
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #19 Skrevet 27. februar 2016 Før noen får spader av at vi kutter trening. Vi kutter den ene treningen. Den som virkelig svir. Hun trener på den 5 timer i uken. Den andre idretten trener hun på ca like mye. Den får hun gå på uansett. HI Anonymous poster hash: b6165...c37
Superdolly Skrevet 27. februar 2016 #20 Skrevet 27. februar 2016 Før noen får spader av at vi kutter trening. Vi kutter den ene treningen. Den som virkelig svir. Hun trener på den 5 timer i uken. Den andre idretten trener hun på ca like mye. Den får hun gå på uansett. HI Anonymous poster hash: b6165...c37 Men er du fornøyd med denne strategien? I hi virket det som om du syntes dette var feil, og at det var far som sto på kravene. Utover i tråden forsvarer du strategien deres, selv om alle som har svart er uenige. Hvis du er fornøyd og synes dette er greit, hvorfor spør du her? Ville du helst hatt svar som bekreftet at dette var den eneste mulige løsningen?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #21 Skrevet 27. februar 2016 Vet ikke om det er mangel på respekt eller hva men hun er stort sett grei. Flink på skolen og aktiv i idrett. Vi stiller krav til henne om å bidra hjemme. Hun har et par oppgaver i uken. Disse gjør hun halvhjertet eller hopper over innimellom. Hun har fått tusen advarsler at dersom hun ikke bidrar fratas hun goder. I hennes tilfelle trening for det er det eneste som svir. Nå har hun igjen prioritert iPad foran alt annet og er nektet en konkurranse hun har gledet seg til. Jeg syns det er i overkant strengt men far er urokkelig. Jenta er knust. Hva gjør jeg?? Anonymous poster hash: ff329...b5d Du gir klar beskjed til far om at sånn barneoppdragelse er uaktuelt. Så kjører du jenta på turnering/stevne eller hva det var. I bilen spør fu henne hva hun driver med! Snakker om å være del av et fellesskap. Anonymous poster hash: 877fd...fad
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #22 Skrevet 27. februar 2016 Før noen får spader av at vi kutter trening. Vi kutter den ene treningen. Den som virkelig svir. Hun trener på den 5 timer i uken. Den andre idretten trener hun på ca like mye. Den får hun gå på uansett. HI Anonymous poster hash: b6165...c37 Det er fortsatt ikke greit. Anonymous poster hash: 06de7...ced
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #23 Skrevet 27. februar 2016 Før noen får spader av at vi kutter trening. Vi kutter den ene treningen. Den som virkelig svir. Hun trener på den 5 timer i uken. Den andre idretten trener hun på ca like mye. Den får hun gå på uansett. HI Anonymous poster hash: b6165...c37 Det er fortsatt ikke greit. Anonymous poster hash: 06de7...ced Nei jeg er enig. Jeg er ikke enig med far men hans mening veier visst tyngst. Men jeg ser ikke hvilke konsekvenser vi kan bruke mot henne? Hun blåser i ukepenger, og iPad bruk. Så hva skal vi gjøre for at hun faktisk skal høre etter?HI Anonymous poster hash: b6165...c37
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #24 Skrevet 27. februar 2016 Straff må passe forbrytelsen. Syns det å ikke la henne få delta på konkurransen var i overkant streng. Ville heller gitt henne spillforbud og tatt fra henne ipaden for en stund. Om det er blitt mange tomme trusler, er det i meste laget og plutselig gi henne en kjempestraff når hun i utg.punktet ikke er vant med å få sanksjoner. Anonymous poster hash: e3d29...ff5
Mandala Skrevet 27. februar 2016 #25 Skrevet 27. februar 2016 (endret) Du sier at barnet ikke viser dere respekt. Likevel høres det ut som en flott jente som er ivrig med idrett. Uansett, viser dere henne respekt synes du? Endret 27. februar 2016 av Mandala
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå