mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 Vi har gått fra hverandre for lenge siden og begge har nye partnere. Nå har minstemann bestemt seg for at han har 2 pappaer, forteller barna på skolen om pappa (navn) . Noen med barn som selv har bestemt seg for å titulere nye partnere for mamma og pappa?
sug lut Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Nei. Men det hadde i så fall blitt plukket av dem rimelig kjapt.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Nei, og som sug lut, det hadde blitt plukket av de med en gang om det ble et tema. Man kan være en god omsorgsperson i livet til barnet uten å hete mamma eller pappa (når man ikke er det). Barna mine har en pappa, det holder i massevis! Mannen min, som ikke er deres far, er en viktig person i livet deres, men han blir aldri deres pappa. Anonymous poster hash: 17998...291
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Her er vi i samme situasjon.. Her kaller vi med navn men omtales som bonusmamma. Anonymous poster hash: 70fbd...0b9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Jeg ser ikke helt problemet. Tillitserklæring. Kan hende han slutter med det selv. Anonymous poster hash: fd254...26f
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Ikke helt det samme... Men jeg sier selv at jeg har to mammaer. Jeg sa ikke mamma til stemor da jeg var liten, jeg begynte vel med det sent i tenårene. Hun er jo rett og slett mammen min, så å kalle henne ved navn føles litt feil. Jeg har like god kontakt med begge mødrene mine. Sier din sønn pappa kun når han snakker om din samboer, eller når han roper på ham også? Og hvordan er omsorgen deres fordelt? Jeg ville snakket med biologisk far om det. Anonymous poster hash: 62e74...37e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 Vi har valgt å anerkjenne yngstebarnets følelser og lar det kalle både bonusmamma og bonuspappa for mamma og pappa. Dette var noe barnet begynte med av seg selv og både jeg og biopappa er trygge nok i våre roller til at vi fint tåler å dele på titlene våre. Jeg synes at det tyder på at barnet er trygt knyttet til voksenpersonene i sitt liv og at h*n bruker de titlene som føles riktige i forhold til de rollene som vi som voksenpersoner har i barnets liv. Anonymous poster hash: d19a8...3b4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2016 Han kaller han kun pappa ved omtale og ved navn direkte. De bor mest hos oss og har kun vanlig samvær hos far. Sånn sett er det stefar som venner av barna møter i hverdagen og når stefar henter på skolen feks kan barna rope : nå er pappaen din her ** ! Han har selv spurt hva min samboer er , da svarte vi at han er "stefar" . Jeg har selv vokst opp med en stefar og han omtaler seg selv for morfar for barna.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #9 Skrevet 26. februar 2016 Du hadde nok blitt like glad om de kalte fars nye dame for mamma? Her må du forklare han at han kun har en pappa. Dere får heller finne på en annen tittel på stefar om det trengs. Pappatittelen er reservert så lenge man har en far. Anonymous poster hash: 9e4cd...9c0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #10 Skrevet 26. februar 2016 Det er jo et tegn på kjærlighet. Hvorfor plukke det av de? Her omtales stefar med navn og i andre settinger, stefar. Min stefar er morfar til mine barn. Bedre morfar kunne de ikke hatt.❤ Anonymous poster hash: 402ed...7c0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #11 Skrevet 26. februar 2016 Du hadde nok blitt like glad om de kalte fars nye dame for mamma? Her må du forklare han at han kun har en pappa. Dere får heller finne på en annen tittel på stefar om det trengs. Pappatittelen er reservert så lenge man har en far.Anonymous poster hash: 9e4cd...9c0 Nå sier han selvsagt at han har 2 mammaer også ! Dette er selvsagt helt OK. Når han sa det til meg svarte jeg med at da er han ekstra heldig som har 4 voksne som er glad i han, ikke alle har det liksom. Han ble stolt og glad han.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #12 Skrevet 26. februar 2016 Jeg ville snakket med barnas far om saken. Det er vel utelukkende han dette er følelsesmessig problematisk for? Anonymous poster hash: 9409b...bc7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #13 Skrevet 26. februar 2016 Det sier nevøen min også. Svogeren min og dama hans gikk fra hverandre mens hun var gravid og hun fant ganske kjapt en ny mann. Gutten har jo derfor vokst opp med mamma og stefar, og vært på vanlig samvær hos sin far. Mammaen og stefaren har fått to barn sammen som jo begge sier pappa til min nevø sin stefar, og siden han var bare 3 år første gang han fikk en søster ble det til at han også kalte sin stefar for pappa. Det er helt uproblematisk for alle parter her. Min svoger er glad for at sønnen hans har en stefar som er oppriktig glad i gutten og følger han godt opp på linje med sine egne barn uten å gjøre forskjell på dem. At gutten kaller han for "pappa Vidar" når han omtaler han til andre og kaller han pappa når han snakker med han direkte er en liten pris å betale for det. Barnet sier altså pappa til begge to når han snakker direkte til dem, og når han omtaler dem til andre sier han "pappa Vidar" og "pappa Knut". Anonymous poster hash: 2fbd9...552
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #14 Skrevet 26. februar 2016 For meg ville det ikke vært problematisk hverken den ene eller andre veien. Om man er så viktig i livet at barne vil kalle deg mamma/pappa, så er jo det bare bra. Anonymous poster hash: 9f6f4...8b2
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #15 Skrevet 26. februar 2016 Barn er jo enkle i sine vurderinger. Datteren min sa en gang etter å ha møtt kjæresten min èn gang: "Jeg har to pappaer. Men jeg vet ikke hva han ene heter!" 2,5 år senere flyttet vi sammen, og joda, han er jo selvsagt som en ekstrapappa for henne. Det er jo han som er her i hverdagen. Hun kaller ham ikke for pappa, og har aldri gjort det. Derimot ville jeg vist hennes tanker og følelser respekt om hun begynte å gjøre det. Jeg ville nok fått henne ra det, men "å plukke det av dem rimelig kjapt" høres for voldsomt ut for meg! Her har forøvrig mine barn sovet hos mammaen til stesøsknene sine, og da lurte noen av dem på hva hun var for mine barn. Jo, hun må være stemamma/ bonusmamma for mine barn, fant dem ut! Det er da bare hyggelig at de føler slik nærhet og føler seg så ivaretatt av andre voksne. Så barna mine har en bonusmamma i samboeren sin ekskone Anonymous poster hash: c2506...aa2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter #16 Skrevet 26. februar 2016 Godt i grunn at barn velger slikt selv
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #17 Skrevet 26. februar 2016 Godt i grunn at barn velger slikt selv Veldig, veldig godt Anonymous poster hash: 635a6...cf6
sug lut Skrevet 26. februar 2016 #18 Skrevet 26. februar 2016 Godt i grunn at barn velger slikt selv Veldig, veldig godt Anonymous poster hash: 635a6...cf6 Enda bedre at voksne bestemmer over barn.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #19 Skrevet 26. februar 2016 Godt i grunn at barn velger slikt selv Veldig, veldig godt Anonymous poster hash: 635a6...cf6 Enda bedre at voksne bestemmer over barn. Enkelte ting bør barn kunne bestemme selv. Anonymous poster hash: 402ed...7c0
Ophiophagus Hannah Skrevet 26. februar 2016 #20 Skrevet 26. februar 2016 Datteren min kalte stefaren sin for pappa en stund (da hun var rundt fem) jeg snakket med henne om det, og påpekte at han ikke var pappa, og minnet henne på at hun alt har en pappa. Hun fortalte da at hun visste dette selv, men at hun synes det var enklere å si "pappa" om stefaren sin enn å forklare saken. Jeg tenkte "greit nok" og det gikk over av seg selv etter en stund. Nå omtaler hun han med navn. Så jeg hadde ikke stressa med det - familie kan være mange ting - men personlig likte jeg det ikke når hun kalte stefaren sin for "pappa" aner ikke hvorfor - men det gjorde meg litt ukomfortabel.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #21 Skrevet 26. februar 2016 Jeg hadde satt svært lite pris på om min exmanns nye samboer bør kalt mamma. Hadde vært fullstendig utelukket. Dette tatt i betraktning, så er det selvsagt ikke Ok at barna kaller min samboer for pappa. Han er bonuspappa. Anonymous poster hash: c1a51...593
Francine71 Skrevet 26. februar 2016 #22 Skrevet 26. februar 2016 Nei. Men det hadde i så fall blitt plukket av dem rimelig kjapt.For det er voksent gjort??? Man eier ikke barna sine!
sug lut Skrevet 26. februar 2016 #23 Skrevet 26. februar 2016 Godt i grunn at barn velger slikt selv Veldig, veldig godt Anonymous poster hash: 635a6...cf6 Enda bedre at voksne bestemmer over barn. Enkelte ting bør barn kunne bestemme selv. Anonymous poster hash: 402ed...7c0 Usedvanlig få. Og ikke denne.
sug lut Skrevet 26. februar 2016 #24 Skrevet 26. februar 2016 Nei. Men det hadde i så fall blitt plukket av dem rimelig kjapt.For det er voksent gjort??? Man eier ikke barna sine! Selvfølgelig eier jeg mine barn. Med hud og hår.
Gjest Antarctica Skrevet 26. februar 2016 #25 Skrevet 26. februar 2016 Hvilke titler ungene bruker, styrer de selv, og det legger jeg meg ikke borti. Jeg har blitt kalt ved navn av min kjødelige sønn, mens stefarens tittel var pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå