Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #26 Skrevet 18. februar 2016 Det er ikke noe annerledes enn "vanlig" abort. Barnet som dør er fortsatt barnet ditt. Hvis jeg skal komme på en forskjell må det være at du må se den levendefødte tvillingen i øynene og si at du drepte søskenet. Og var de eneggede, så hadde personen nok vært veldig lik sin søster eller bror. Men, som sagt, abort er abort. Dette er ikke verre enn vanlig abort, det er like ille. Anonymous poster hash: 24e59...9a5 Jeg synes det er en vesentlig forskjell: ved "vanlig" abort har man ikke lyst på barn, når man velger å abortere bort en tvilling ønsker man barn, men ikke flere barn. Anonymous poster hash: aaa7c...5a7 Det er eit godt poeng igrunn. Anonymous poster hash: f74dd...3fc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #27 Skrevet 18. februar 2016 Men hva om du finner ut at den ene tvillingen er frisk mens den andre har et alvorlig syndrom? Eller at sykdommen til den ene gjør at de begge kan dø i magen? Anonymous poster hash: 012c1...230 Det er ikke det dette handler om i denne omgangen. Her er det snakk om å aborterte bort et friskt foster fordi man bare ønsker ett barn.Men man kan jo abortere et friskt foster fordi man ønsker null barn (akkurat nå), så det er jo etisk sett samme spørsmål. Jeg ville ha blitt overlykkelig over å bli gravid med tvillinger, men kan godt se for meg at ikke alle blir det. Å stå ovenfor valget "begge to eller ingen" da, er jo nesten verre enn noe annet!Jeg ser den, men samtidig må man på et punkt i livet fortelle barnet at man valgte å fjerne tvillingen. Hvordan kan barnet oppleve det som noe positivt? Hvorfor må man fortelle det?? Jeg har tatt abort og fått tre barn etterpå. De skal da aldri høre om min abort, hva skulle være poenget med det? Anonymous poster hash: 2e655...657
Isola&Lille+julegave Skrevet 19. februar 2016 #28 Skrevet 19. februar 2016 Nå er det visst lovlig å ta abort på berre eit av forstera når ein ventar tvillingar. Eg kjenner at det vrenger seg i magen, og at skjønnar ikkje korleis ein skal kunne leve resten av livet med å tenke at det kunne like gjerne vere den levende ungen som vart tatt bort. Men, så tenkjer eg, vi har faktisk frivillig abort her til lands. Kva har eg med å legge meg bort i andre kvinner sitt val. Folk kan vere i situasjonar der å få tvillingar er umogleg (utan at eg greier å sjå for meg nokon no) Men eg er for frivillig abort, og då kan ein vel ikkje dømme dei som vel å ta bort eit foster heller? Anonymous poster hash: f74dd...3fc Jeg stod i en situasjon der jeg var gravid med to, der det ene fosteret ikke utviklet seg normalt. Jeg var veldig tydelig på at jeg ikke ønsket å bære frem et barn jeg viste var sykt og hadde valgt fosterreduksjon hvis jeg måtte. Dette fosteret døde av seg selv i uke 15, så jeg slapp å utsette den andre for risikoen. Men jeg er veldig glad for at muligheten fins. Hadde reist til utlandet hvis jeg ikke hadde fått gjort det i Norge. Når det er sagt - å abortere den ene, friske tvillingen fordi man ikke orker to på en gang syns jeg er forkastelig!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #29 Skrevet 19. februar 2016 Synes det er grusomt! I går På P1 snakket de om dette. Man stikker hull på morkaken, så tar man en sprøyte i hjertet på fosteret, deretter et middel som sprøytes inn. Dette tar 4 min og man må se hele prosessen på UL. Det døde fosteret blir ikke tatt ut, men ligger der til den andre blir født. Jeg ble dårlig når de debatterte. Reduksjon, uønsket og ha to pga de kan bli for slitsomt???? Da må vel heller samfunnet hjelpe disse familiene og tilby ekstra støtte. Ubegripelig tolkning av abortloven. Men ser lovprinsippet om å bestemme over egen kropp, men her bidrar jo samfunnet inn unnsett. Så trist og leve videre med et barn for lite. Anonymous poster hash: 682fa...2d3
Fullrulle86 Skrevet 19. februar 2016 #30 Skrevet 19. februar 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriker sånn opp av dette? Abort er da vel like mye en abort om man fjerner en tvilling eller et søsken??? Mennesker er rare vesener som syns det er forkastelig å fjerne en tvilling, men et enslig foster er HELT innafor å fjerne! Det er da ikke en etisk forskjell her? Et liv er et liv, punktum.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #31 Skrevet 19. februar 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriker sånn opp av dette? Abort er da vel like mye en abort om man fjerner en tvilling eller et søsken??? Mennesker er rare vesener som syns det er forkastelig å fjerne en tvilling, men et enslig foster er HELT innafor å fjerne! Det er da ikke en etisk forskjell her? Et liv er et liv, punktum. Nei. For mange er dette to helt ulike ting. Jeg kan forstå at det ikke passer med barn i en gitt situasjon, men det å tenke at man klarer én er noe helt annet for meg. Jeg kommer til å stå på barrikadene for fri abort (etter de norske reglene) om dette noen gang blir aktuelt. Men fjerning av ett foster og bevare ett synes jeg er horribelt. Anonymous poster hash: 1806d...2e9
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #32 Skrevet 19. februar 2016 Men hva om du finner ut at den ene tvillingen er frisk mens den andre har et alvorlig syndrom? Eller at sykdommen til den ene gjør at de begge kan dø i magen? Anonymous poster hash: 012c1...230 Det er ikke det dette handler om i denne omgangen. Her er det snakk om å aborterte bort et friskt foster fordi man bare ønsker ett barn.Men man kan jo abortere et friskt foster fordi man ønsker null barn (akkurat nå), så det er jo etisk sett samme spørsmål. Jeg ville ha blitt overlykkelig over å bli gravid med tvillinger, men kan godt se for meg at ikke alle blir det. Å stå ovenfor valget "begge to eller ingen" da, er jo nesten verre enn noe annet! Jeg ser den, men samtidig må man på et punkt i livet fortelle barnet at man valgte å fjerne tvillingen. Hvordan kan barnet oppleve det som noe positivt? Hvorfor i all verden skal en fortelle det til barnet? for å plage det? barnet vil jo aldri savne et søsken det ikke vet om. En slik beslutning synes jeg enhver får leve med selv - uten å fortelle det til andre. Anonymous poster hash: b7df2...88f
Fullrulle86 Skrevet 19. februar 2016 #33 Skrevet 19. februar 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriker sånn opp av dette? Abort er da vel like mye en abort om man fjerner en tvilling eller et søsken??? Mennesker er rare vesener som syns det er forkastelig å fjerne en tvilling, men et enslig foster er HELT innafor å fjerne! Det er da ikke en etisk forskjell her? Et liv er et liv, punktum.Nei. For mange er dette to helt ulike ting. Jeg kan forstå at det ikke passer med barn i en gitt situasjon, men det å tenke at man klarer én er noe helt annet for meg. Jeg kommer til å stå på barrikadene for fri abort (etter de norske reglene) om dette noen gang blir aktuelt. Men fjerning av ett foster og bevare ett synes jeg er horribelt. Anonymous poster hash: 1806d...2e9 Jo men prinsippet blir det sambe, verdien av et liv! Et foster er er foster om det er en tvilling eller ei, det er det som er poenget mitt! Er et tvillingliv verdt mer enn er enslig foster?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #34 Skrevet 19. februar 2016 Har dere lest saken om hun som aborterte en trilling. Ble rett og slett kvalm av henne!! Anonymous poster hash: 7e393...7db
Gjest Muji81 Skrevet 19. februar 2016 #35 Skrevet 19. februar 2016 Har dere lest saken om hun som aborterte en trilling. Ble rett og slett kvalm av henne!! Anonymous poster hash: 7e393...7db Jeg har lest ja. Ble ikke kvalm. Lurer som en over her om flerling-fostre er mer verdt enn andre foster? Er en for selvbestemt abort ser jeg ikke hvorfor dette skulle være annerledes.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #36 Skrevet 19. februar 2016 Har dere lest saken om hun som aborterte en trilling. Ble rett og slett kvalm av henne!! Anonymous poster hash: 7e393...7db Jeg har lest ja. Ble ikke kvalm. Lurer som en over her om flerling-fostre er mer verdt enn andre foster? Er en for selvbestemt abort ser jeg ikke hvorfor dette skulle være annerledes. De er kanskje ikke det, men når de hadde prøvd lenge å bli gravid og endelig blir det, så er det kvalmt å gjøre det de har gjort. Anonymous poster hash: 7e393...7db
Gjest Muji81 Skrevet 19. februar 2016 #37 Skrevet 19. februar 2016 Har dere lest saken om hun som aborterte en trilling. Ble rett og slett kvalm av henne!! Anonymous poster hash: 7e393...7db Jeg har lest ja. Ble ikke kvalm. Lurer som en over her om flerling-fostre er mer verdt enn andre foster? Er en for selvbestemt abort ser jeg ikke hvorfor dette skulle være annerledes. De er kanskje ikke det, men når de hadde prøvd lenge å bli gravid og endelig blir det, så er det kvalmt å gjøre det de har gjort. Anonymous poster hash: 7e393...7db Det synes du, mens jeg kan forstå avgjørelsen. Trillingsvangerskap er risikosvangerskap. Jeg kunne håndtert tvillinger. Men trillinger ville blitt for mye i tillegg til de som allerede er her.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #38 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706
Gjest Muji81 Skrevet 19. februar 2016 #39 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Hvor mange forteller om aborter til barn?? Min mor tok abort når jeg var 5 mnd. Dette har hun fortalt til meg i voksen alder, og jeg forstår hvorfor hun gjorde det. Jeg følte aldri et savn etter en søsken til i oppveksten
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #40 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Hvor mange forteller om aborter til barn?? Min mor tok abort når jeg var 5 mnd. Dette har hun fortalt til meg i voksen alder, og jeg forstår hvorfor hun gjorde det. Jeg følte aldri et savn etter en søsken til i oppveksten Forhåpentligvis få. Men barna til trilling/tvillingmammaen på VG finner det vel ut så snart de er gamle nok til å google morens navn. Anonymous poster hash: 7e0b6...706
Gjest Muji81 Skrevet 19. februar 2016 #41 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Hvor mange forteller om aborter til barn?? Min mor tok abort når jeg var 5 mnd. Dette har hun fortalt til meg i voksen alder, og jeg forstår hvorfor hun gjorde det. Jeg følte aldri et savn etter en søsken til i oppveksten Forhåpentligvis få. Men barna til trilling/tvillingmammaen på VG finner det vel ut så snart de er gamle nok til å google morens navn. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Det er ikke sikkert det er traumatisk for dem.
Gjest Antarctica Skrevet 19. februar 2016 #42 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Hvor mange forteller om aborter til barn?? Min mor tok abort når jeg var 5 mnd. Dette har hun fortalt til meg i voksen alder, og jeg forstår hvorfor hun gjorde det. Jeg følte aldri et savn etter en søsken til i oppveksten Forhåpentligvis få. Men barna til trilling/tvillingmammaen på VG finner det vel ut så snart de er gamle nok til å google morens navn. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Og derfor har helsepersonell taushetspilkt. Man trenger ikke vite alt om alle...
Gullunger Skrevet 19. februar 2016 #43 Skrevet 19. februar 2016 Jeg hadde aldri, aldri klart dette! Jeg synes det er forskjell på abort på ett barn og tvillinger. Det er akkurat som om tvillinger hører sammen. Tenker at det er enda tettere bånd mellom tvillinger enn søsken generelt. Derfor blir det så utrolig feil for meg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #44 Skrevet 19. februar 2016 Håper i allefall de gjenlevende barna aldri får vite at mamma fjernet det andre fosteret. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Hvor mange forteller om aborter til barn?? Min mor tok abort når jeg var 5 mnd. Dette har hun fortalt til meg i voksen alder, og jeg forstår hvorfor hun gjorde det. Jeg følte aldri et savn etter en søsken til i oppveksten Forhåpentligvis få. Men barna til trilling/tvillingmammaen på VG finner det vel ut så snart de er gamle nok til å google morens navn. Anonymous poster hash: 7e0b6...706 Det er ikke sikkert det er traumatisk for dem. Heller ikke sikkert at det ikke blir traumatisk å få vite det, både fordi de har mistet et søsken, og fordi det er tilfeldigheter som gjorde at det ikke var dem selv som ble fjernet. Anonymous poster hash: 7e0b6...706
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #45 Skrevet 19. februar 2016 Men hva om du finner ut at den ene tvillingen er frisk mens den andre har et alvorlig syndrom? Eller at sykdommen til den ene gjør at de begge kan dø i magen? Anonymous poster hash: 012c1...230 Det er ikke det dette handler om i denne omgangen. Her er det snakk om å aborterte bort et friskt foster fordi man bare ønsker ett barn.Men man kan jo abortere et friskt foster fordi man ønsker null barn (akkurat nå), så det er jo etisk sett samme spørsmål. Jeg ville ha blitt overlykkelig over å bli gravid med tvillinger, men kan godt se for meg at ikke alle blir det. Å stå ovenfor valget "begge to eller ingen" da, er jo nesten verre enn noe annet!Jeg ser den, men samtidig må man på et punkt i livet fortelle barnet at man valgte å fjerne tvillingen. Hvordan kan barnet oppleve det som noe positivt? Hvorfor må man fortelle dette? Trenger barn å vite at foreldrene hat valgt å ta abort? Anonymous poster hash: 9f210...9b8
Fullrulle86 Skrevet 19. februar 2016 #46 Skrevet 19. februar 2016 Dobbeltmoralen lenge leve... Er en for selvbestemt abort så er en for det. Jeg syns det er forkastelig å si at det er forkastelig å fjerne en tvilling! Dere sier i praksis at en tvilling har større verdi enn et uønsket foster. DET er dobbeltmoralsk det!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #47 Skrevet 19. februar 2016 Ofte er tvilling/trillingsvangerskap veldig risikofylte. Jeg fikk trillinger i uke 22 og de døde. Jeg hadde gjerne fjernet 1-2 embryo for å reddet et barn. En venninne har født i uke 30 og 27. Hun er nå gravid med tvillinger og de regner med hun føder mellom uke 20-27. To søstre på 8 og 10 år venter spent på babyene. Hun sier også at hun gjerne ville fjernet en om hun visste dette før uke 12. Hva ville vært best for søstrene etter måneder med forventninger? Fått en baby hjem eller å måtte begrave begge evt ha mor månedsvis på sykehus med ekstremt premature barn? Har man vært på nyfødtavdelingen med litt oppturer og store nedturer i månedsvis så skjønner man hvor vanskelig dette er. Man er bekymret for at barnet skal dø i månedsvis. Hjemme sitter ofte søsken mens mor bor på sykehuset. Det er også stor sjans for at ekstremt premature barn kan få store skader pga komplikasjoner. Kan man velge ønsker de aller fleste et friskt barn til termin enn to veldig premature. De som ikke har stått i situasjonen vet ikke hva de snakker om. Har man et normalt fullgått svangerskap har man faktisk ikke peiling på utfordringene psykisk med et risikosvangerskap. Anonymous poster hash: 9f210...9b8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #48 Skrevet 19. februar 2016 Jeg håper en admin fjerner poster der folk skriver at de blir "kvalm av" hun som har valgt å fjerne ett av de 3 fostrene hun som 23-åring var gravid med, og som er så tøff at hun tør å fortelle om i media. Personangrep er ikke OK! Når det skal sies tror jeg ikke jeg hadde klart det selv. Anonymous poster hash: 84bc1...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå