Gå til innhold

Abort av ein tvilling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det visst lovlig å ta abort på berre eit av forstera når ein ventar tvillingar. Eg kjenner at det vrenger seg i magen, og at skjønnar ikkje korleis ein skal kunne leve resten av livet med å tenke at det kunne like gjerne vere den levende ungen som vart tatt bort.

Men, så tenkjer eg, vi har faktisk frivillig abort her til lands. Kva har eg med å legge meg bort i andre kvinner sitt val. Folk kan vere i situasjonar der å få tvillingar er umogleg (utan at eg greier å sjå for meg nokon no) Men eg er for frivillig abort, og då kan ein vel ikkje dømme dei som vel å ta bort eit foster heller?

Anonymous poster hash: f74dd...3fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette begynner å gå for langt med abort.! Hadde jeg aldri i livet klart og levd med.

Skrevet

Dette begynner å gå for langt med abort.! Hadde jeg aldri i livet klart og levd med.

Nei ikkje eg heller. Men er ikkje heilt enig med meg sjølv om det burde vere eit val for dei som har behov for dei og som trur dei kan leve med det...

Skrevet

Jeg føler egentlig jeg ikke har rett til å melde er noe om andres aborter og grunne til det. Jeg ville personlig ikke tatt abort jeg har resurser til å oppdra ett barn til selv om jeg ikke ville planlagt det. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så ille å fjerne en tvilling når man er for abort. Det er jo ikke uvanlig at man starter et svangerskap med to foster og bare en av de greier seg.

Anonymous poster hash: 9bb31...04b

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe mye å spekulere i. Har alltid vært lov. Det er bare når nrk skriver om det at folk plutselig hopper i taket. Selvbestemt abort, jeg spørr ingen spørsmål

Anonymous poster hash: 23c8b...2e8
Skrevet

Det er ikke noe annerledes enn "vanlig" abort. Barnet som dør er fortsatt barnet ditt. Hvis jeg skal komme på en forskjell må det være at du må se den levendefødte tvillingen i øynene og si at du drepte søskenet. Og var de eneggede, så hadde personen nok vært veldig lik sin søster eller bror.

Men, som sagt, abort er abort. Dette er ikke verre enn vanlig abort, det er like ille. 

Anonymous poster hash: 24e59...9a5
Skrevet

Enig med Kelly. Dette er helt usmakelig. Nå kan jeg forsåvidt skjønne at enkelte føler at de ikke har kapasitet/helse til å ta imot to babyer på en gang. Men samtidig vet vi at det er en viss sjanse for tvillinger når vi først velger å bli gravide.

Har tvillinger selv, og denne saken gjorde meg kvalm.

Mener at samfunnet heller burde stilt opp med hjelp og støtte til tvillingfamiler i større grad enn det som er tilfelle i dag.

Skrevet

Jeg satt i den situasjonen. Ble gravid med tvillinger, jeg var kronisk syk. Vi hadde 1 barn fra før, og trodde vel ikke vi ville klare å ta oss av tvillinger på en bra måte, men vi ville klart en. Men her hadde valget da blitt å ta bort begge, for det hadde blitt alt for rart å vite at den som kom, like godt ikke kunne ha vært her, og at vi valgte bort tvillingen til den som kom. Men her ble valget tatt for oss, da jeg tidlig mistet den ene. Og må vel si at jeg er veldig glad for det. For da fikk vi det ene barnet vi klarte å ta oss av. Hvis ikke er det godt mulig vi hadde fjernet begge.

Anonymous poster hash: dd862...d47
Skrevet

Ved fosterreduksjon er det 15-20% fare for å miste begge tvillingene under inngrepet. Det er vanskeligere å utføre inngrepet tidlig i svangerskapet, altså før uke 12. Risikoen er også større jo tidligere man utfører det. Jeg synes ikke det er greit, og det synes nok ikke de fleste legene heller som jobber med det.

http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/02/18/frykter-konsekvensene-av-fosterreduksjon/

Skrevet

Nå er jeg mer restriktiv til abort enn mange andre, men dette syns jeg er forkastelig.

Skrevet

Men... Ikke for å tråkke på noen tær altså, men den du aborterer skulle jo alltid ha vært søskenet til den du velger å få (før eller etter).

Har selv tatt abort og kan ikke si det er et trauma. Jeg går ikke rundt og tenker hver gang jeg ser ungene at der kunne ha vært én til.

Anonymous poster hash: 2e655...657

Skrevet

Detta falt ikkje i god jord med meg.

Vist noen kommer til og fortelle meg at dei har gjort det da får dei høre min holdning. Men jeg har ingen ting med deiras valg.

Anonymous poster hash: 5067f...6cb
Skrevet

Men hva om du finner ut at den ene tvillingen er frisk mens den andre har et alvorlig syndrom? Eller at sykdommen til den ene gjør at de begge kan dø i magen?

Anonymous poster hash: 012c1...230

Skrevet

Men hva om du finner ut at den ene tvillingen er frisk mens den andre har et alvorlig syndrom? Eller at sykdommen til den ene gjør at de begge kan dø i magen?

Det er ikke det dette handler om i denne omgangen. Her er det snakk om å aborterte bort et friskt foster fordi man bare ønsker ett barn.

Skrevet

Ventet selv tvillinger men mistet den ene og nå 8 år etter sitter det stadig i meg. Så for meg ville det vært et utenkelig valg. Men folk kan være i en desperat situasjon og da gjør man andre valg. Om nå alternativet er abort av begge er det da så galt med abort av bare den ene?

Jeg tenker at det må være et tungt valg og ta - og selv om man kanskje ikke forteller barnet det vil man jo selv vite om det i alle årene oppover. Jeg kan ikke tro annet enn at man da gjør seg tanker om hvordan den andre tvillingen mon ville sett ut/oppført seg/tenkt osv.

Jeg skulle ønske at aborten var en mulighet, men at man før valget ble tilbudt en pakkeløsning med ekstra hjelp osv så man kanskje kunne bli i stand til å ta seg av begge barna og kunne unngå å ta en så fæl beslutning.

Anonymous poster hash: 3a1b8...73f
Gjest Antarctica
Skrevet

Det er ikke det dette handler om i denne omgangen. Her er det snakk om å aborterte bort et friskt foster fordi man bare ønsker ett barn.

Men man kan jo abortere et friskt foster fordi man ønsker null barn (akkurat nå), så det er jo etisk sett samme spørsmål. Jeg ville ha blitt overlykkelig over å bli gravid med tvillinger, men kan godt se for meg at ikke alle blir det. Å stå ovenfor valget "begge to eller ingen" da, er jo nesten verre enn noe annet!

Skrevet

Men man kan jo abortere et friskt foster fordi man ønsker null barn (akkurat nå), så det er jo etisk sett samme spørsmål. Jeg ville ha blitt overlykkelig over å bli gravid med tvillinger, men kan godt se for meg at ikke alle blir det. Å stå ovenfor valget "begge to eller ingen" da, er jo nesten verre enn noe annet!

Jeg ser den, men samtidig må man på et punkt i livet fortelle barnet at man valgte å fjerne tvillingen. Hvordan kan barnet oppleve det som noe positivt?

Skrevet

For meg, som faktisk har to som turner rundt i magen akkurat no så er tanken aldeles grusom. Eg kan absolutt ikkje kome på ein einaste situasjon som skulle ført til at eg skulle tatt vekk eit av borna.

Eg tenkjer og at når ein blir gravid så veit ein at der er ein liten sjanse for at det blir tvillingar. Men i prinsippet er det vel ikkje annleis enn ein vanleg abort? Bortsett frå dei som er blitt voldtatt så har alle som er gravide hatt sex, og alle veit at det faktisk kan ende i graviditet sjølv om ein brukar prevensjonsmiddel. Og eg er absolutt for fri abort, så strevar litt med å argumentere for at det ikkje skal vere lov med forsterredusjon, sjølv om eg syns det er grusomt.

No ser eg at det og er stor risiko for at det andre barnet og døyr, og at legar difor kvir seg for å gjere dette inngrepet. Det har eg all forståing for. Syns dette var eit vanskeleg spørsmål, ville difor høyre kva andre tenkjer om saka.

Hi

Skrevet

Det er ikke noe annerledes enn "vanlig" abort. Barnet som dør er fortsatt barnet ditt. Hvis jeg skal komme på en forskjell må det være at du må se den levendefødte tvillingen i øynene og si at du drepte søskenet. Og var de eneggede, så hadde personen nok vært veldig lik sin søster eller bror. Men, som sagt, abort er abort. Dette er ikke verre enn vanlig abort, det er like ille.  Anonymous poster hash: 24e59...9a5

Jeg synes det er en vesentlig forskjell: ved "vanlig" abort har man ikke lyst på barn, når man velger å abortere bort en tvilling ønsker man barn, men ikke flere barn.

Anonymous poster hash: aaa7c...5a7

Skrevet

Det er ikke noe annerledes enn "vanlig" abort. Barnet som dør er fortsatt barnet ditt. Hvis jeg skal komme på en forskjell må det være at du må se den levendefødte tvillingen i øynene og si at du drepte søskenet. Og var de eneggede, så hadde personen nok vært veldig lik sin søster eller bror. Men, som sagt, abort er abort. Dette er ikke verre enn vanlig abort, det er like ille. Anonymous poster hash: 24e59...9a5

Jeg synes det er en vesentlig forskjell: ved "vanlig" abort har man ikke lyst på barn, når man velger å abortere bort en tvilling ønsker man barn, men ikke flere barn.

Det er derfor ingen tar abort etter å ha fått barn. Oh vent...

Anonymous poster hash: b740f...df1

Skrevet

Syntes det er helt forkastelig, og enig med de som mener dette har gått altfor langt..

Hvis det skal være sånn burde jo nesten de som ønsker et spesielt kjønn også få velge da? Ta forstervannsprøve/morkakeprøve og abortere før 12 fulgåtte uker.. Er jo tross alt bare et foster i rekka liksom..

Anonymous poster hash: 6e7d3...8e8
Skrevet

Forkastelig, rett og slett. Håper virkelig at dette ikke forekommer ofte.

Anonymous poster hash: 3f858...486

Skrevet

Det er ikke noe annerledes enn "vanlig" abort. Barnet som dør er fortsatt barnet ditt. Hvis jeg skal komme på en forskjell må det være at du må se den levendefødte tvillingen i øynene og si at du drepte søskenet. Og var de eneggede, så hadde personen nok vært veldig lik sin søster eller bror. Men, som sagt, abort er abort. Dette er ikke verre enn vanlig abort, det er like ille. Anonymous poster hash: 24e59...9a5

Jeg synes det er en vesentlig forskjell: ved "vanlig" abort har man ikke lyst på barn, når man velger å abortere bort en tvilling ønsker man barn, men ikke flere barn. Anonymous poster hash: aaa7c...5a7

Det er derfor ingen tar abort etter å ha fått barn. Oh vent...Anonymous poster hash: b740f...df1

Tror den gikk rett gjennom hodet ditt. Forsøker på ny: ved "vanlig abort" tar man abort fordi man ikke ønsker barn, mens man ved abort av en tvilling i utgangspunktet ønsker barn, dog ikke to på samme tid (les:tvillinger). Det er et etisk dilemma og kan ikke sidestilles sånn sett med abort av en singelgraviditet hvor man overhodet ikke ønsker barn.

Jeg kunne selv aldri ha fjernet et foster ved tvillinggraviditet. Hadde hatt store vansker med å se det overlevende barnet inn i øynene uten å tenke på hva jeg hadde frarøvet det ved å fjerne et søsken. Hadde heller aldri gjort det siden risikoen for å miste det andre fosteret er opp mot 20 %. Vi beveger oss mer og mer ut på farlig terreng.

Skrevet

Ser ikke at dette skal være verre en vanlig abort, om man fjerner ett friskt foster, ett av to eller ett foster med Downs. Alt handler om hva man føler man har å tilby et barn, og heller en abort en ett liv hvor foreldrene ikke er utstyrt til å ta seg av barnet.

Anonymous poster hash: 046c1...e83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...