Gå til innhold

Liker ikke at nabogutten med ADHD leker her mer.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 7 år. Han har en nabogutt som snart blir 10. Sønnen min har besøk av venner fra klassen nesten hver dag. De leker fint sammen, ute eller inne (type lego, litt fantasi lek, pokemonkort osv). Så er det nabogutten.... han er som sagt 3 år eldre og har kraftig adhd. Han bruker ikke medisiner da han reagerer dårlig på de. Problemet er at han kommer hit mange ganger i uka, og all lek blir ødelagt når han kommer..... han klarer ikke leke med det samme i mer enn 10 min av gangen, såhan hopper fra den ene leken til den andre. Min gutt og evt venner blir dratt med etter, da nabogutten tar mye plass og er veldig sjefete. I tillegg klarer han ikke forholde seg til min sønns venner, og de blir ofte utenfor. Han er fryktelig intens..... Ofte blir det mye herje-lek også. 

Det hjelper faktisk ikke åsi til denne gutten at han skal stoppe, eller gjøre ting annerledes, for han klarer ikke la være (og det forstår jeg). Men nå orker jeg ikke mer...hater at han kommer bort!! Samtidig får jeg så vondt av han, for jeg vet han ikke har noe særlig venner på egen alder, og han blir jo trist når han blir avvist..... det er alltid han som oppsøker mitt barn, mitt barn er ikke så interessert.

Og til dere som vil foreslå at jeg kan være med og veilede - nei, jeg kan ikke sitte å være leke-veileder for så store barn annenhver kveld. Det funker ikke for meg. Jeg har i tillegg en baby og en 4-åring.

Tips???

Anonymous poster hash: bd91a...9e0
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Snakk med foreldrene hans og avtal en bestemt dag i uka da han kan komme, f eks? Så sørger du for at det er en dag da det er færre andre unger der, og f eks oppmuntrer dem begge til å leke ute.

Foreldrene må dessuten jobbe aktivt med å hjelpe han å bygge vennskap med unger på sin egen alder.

Skrevet

Si at det ikke passer.

Gjort det mange ganger, men han kommer tilbake gang etter gang.... sier jeg det ikke passer kan han finne på å ringe på 2 ganger til samme dag... Når jeg har sagt nei 5 ganger på 3 dager føler jeg det er vanskelig å si nei den 6..... Skulle ønske de tok et hint. 

HI

Skrevet

Snakk med foreldrene hans og avtal en bestemt dag i uka da han kan komme, f eks? Så sørger du for at det er en dag da det er færre andre unger der, og f eks oppmuntrer dem begge til å leke ute.

Foreldrene må dessuten jobbe aktivt med å hjelpe han å bygge vennskap med unger på sin egen alder.

Ja, problemet er bare at nabogutten flyr rundt med iphone hvor han har fri tilgang til snapchat og youtube blant annet. har opplevd at mitt barn kommer tilbake livredd etter å ha blitt vist skrekkfilmsnutter av typen "The Ring" osv av denne gutten... og ikke ønsker jeg at de skal knipse masse rare bilder og sende ut på snapchat heller. Mitt barn er ikke gammel nok til å vite hva dette egentlig er og konsekvensene av det. Så føler jeg må ha noe kontroll/tilsyn på dem.

HI

Skrevet

Har du prøvd å snakke med guttens foreldre? Hadde dette vært min sønn som var slik hadde jeg virkelig ønsket å bli opplyst om det. Hadde det vært meg , hadde jeg gladelig blitt med barnet mitt, og hadde han fortsatt ikke klart å oppføre seg i leken , da hadde han ikke fått lov å være hos dere. Dialog med foreldrene er nøkkelen, funker ikke det må du rett å slett si til gutten at det ikke passer at han kommer på besøk.

Skrevet

Si til foreldrene at aldersforskjellen er for stor, at han tar for mye plass i leken, at du ikke liker at sønnen din blir vist ting på youtube og at sønnen din ikke er interessert.

Ikke deres ansvar å være støttekontakt

Anonymous poster hash: da18d...da0

Skrevet

Har du prøvd å snakke med guttens foreldre? Hadde dette vært min sønn som var slik hadde jeg virkelig ønsket å bli opplyst om det. Hadde det vært meg , hadde jeg gladelig blitt med barnet mitt, og hadde han fortsatt ikke klart å oppføre seg i leken , da hadde han ikke fått lov å være hos dere. Dialog med foreldrene er nøkkelen, funker ikke det må du rett å slett si til gutten at det ikke passer at han kommer på besøk.

Jeg har snakket med de litt om dette, men saken er at han er så full av "futt" at han rett og slett ikke klarer å fokusere på samme lek mer enn 10 min, og han sliter med folk han ikke kjenner osv... veldig impulsiv og har energi for en hel landsby. Han er bare sånn, er ikke noe han kan noe for - og det forstår jeg godt! men det funker så dårlig for vårt barn og oss..... :(

Han er jo egentlig en veldig god gutt, men det blir så mye liksom.... vårt barn er i tillegg en ganske rolig gutt, så det er ikke akkurat full match der :P Hjelper lite at gutten er så mye eldre også, for det gjør jo bare at mitt barn har mer respekt for han eller ikke tørr å si så mye nei...

HI

Skrevet

Pokemon? Hvor i alle dager leker barn med dette nå..??

Anonymous poster hash: 6100a...43c

Skrevet

Jeg har snakket med de litt om dette, men saken er at han er så full av "futt" at han rett og slett ikke klarer å fokusere på samme lek mer enn 10 min, og han sliter med folk han ikke kjenner osv... veldig impulsiv og har energi for en hel landsby. Han er bare sånn, er ikke noe han kan noe for - og det forstår jeg godt! men det funker så dårlig for vårt barn og oss..... :( Han er jo egentlig en veldig god gutt, men det blir så mye liksom.... vårt barn er i tillegg en ganske rolig gutt, så det er ikke akkurat full match der :P Hjelper lite at gutten er så mye eldre også, for det gjør jo bare at mitt barn har mer respekt for han eller ikke tørr å si så mye nei... HI Anonymous poster hash: bd91a...9e0

Det er selvsagt ikke guttens feil, men som du sier så er det ikke full match:) har du spurt foreldrene om de ser noen løsning på dette? Jeg vil på det sterkeste råde deg til å være så rett frem og ærlig som mulig med dem, dette vet jeg alt om. Det er heller ikke frekt å si fra om at du helst ser at en av foreldrene er med når gutten er hos deg .

Skrevet

Hadde sagt konsekvent nei og jeg hadde ikke invitert både gutten OG foreldrene over. Jeg har annet å gjøre enn å "underholde" foreldrene fordi deres gutt ikke kan oppføre seg. Og iallfall ikke når mitt barn ikke viste interesse for å leke med dette barnet som i tillegg er 3 år eldre.

Anonymous poster hash: 767dd...23a
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, problemet er bare at nabogutten flyr rundt med iphone hvor han har fri tilgang til snapchat og youtube blant annet. har opplevd at mitt barn kommer tilbake livredd etter å ha blitt vist skrekkfilmsnutter av typen "The Ring" osv av denne gutten... og ikke ønsker jeg at de skal knipse masse rare bilder og sende ut på snapchat heller. Mitt barn er ikke gammel nok til å vite hva dette egentlig er og konsekvensene av det. Så føler jeg må ha noe kontroll/tilsyn på dem.

HI

Han får legge mobilen hjemme når han skal til dere. Sett foten ned og lag ground rules for samværet.

Skrevet

HIAnonymous poster hash: bd91a...9e0

Han får legge mobilen hjemme når han skal til dere. Sett foten ned og lag ground rules for samværet.

Men hvorfor legge ground rules i det hele tatt? Dette er en 3 år eldre gutt som ikke leker godt sammen med hi sin sønn og hverken hi eller sønnen ønsker at han kommer på besøk. Hvorfor skal de ha kontakt i det hele tatt?

Skrevet

Si at det ikke passer.

Gjort det mange ganger, men han kommer tilbake gang etter gang.... sier jeg det ikke passer kan han finne på å ringe på 2 ganger til samme dag... Når jeg har sagt nei 5 ganger på 3 dager føler jeg det er vanskelig å si nei den 6..... Skulle ønske de tok et hint.

HI

Ønsk i den ene hånda og drit i den andre, så ser du hvilken du får mest i, sa en klok (dog vulgær) mann til meg en gang.

Hvis du vil ha endring, må du snakke med dem og si at dere ikke vil ha gutten på besøk. Hjelper ikke å sitte og håpe og at de skjønner det av seg selv.

Skrevet

Gi beskjed at gutten må finne seg noen på sin egen alder.

Jeg hadde sagt konsekvent nei til et ADHD-barn på sjølstyr som ødelegger leken.

Anonymous poster hash: 8903a...c55

Skrevet

Nå ble jeg overrasket. Hadde sett for meg at damene her inne mente du burde legge mer til rette, invitere flere med ADHD, ofre hele din sønns barndom, la dette barnet ødelegge både hus, familie og enhver bursdag. Men nå har du jo fått mange gode svar. Bra damer :-)
Vær veldig tydelig mot foreldrene du, og foreslå at kanskje kommunen kan hjelpe dem med en støttekontakt til barnet om det er slik at han ikke finner venner selv eller blir fulgt opp av foreldrene (vet ikke om det er mulig, men kan jo hende).
Du skal først og fremst ta vare på ditt barn, deretter andres, så prioriter din egen sønns behov. Det er både forståelig og helt greit :-) 

Anonymous poster hash: b9ec6...834
Gjest Antarctica
Skrevet

Men hvorfor legge ground rules i det hele tatt? Dette er en 3 år eldre gutt som ikke leker godt sammen med hi sin sønn og hverken hi eller sønnen ønsker at han kommer på besøk. Hvorfor skal de ha kontakt i det hele tatt?

Skudd i mørket, men jeg prøver: Kanskje fordi det i mange nabolag er unaturlig å forby noen bestemte barn å omgås med hverandre...?

Skrevet

Men hvorfor legge ground rules i det hele tatt? Dette er en 3 år eldre gutt som ikke leker godt sammen med hi sin sønn og hverken hi eller sønnen ønsker at han kommer på besøk. Hvorfor skal de ha kontakt i det hele tatt?Anonymous poster hash: da18d...da0

Skudd i mørket, men jeg prøver: Kanskje fordi det i mange nabolag er unaturlig å forby noen bestemte barn å omgås med hverandre...?

Men når hi sin sønn ikke ØNSKER å leke med denne gutten, da handler det ikke om å forby to unger å leke med hverandre, men å la sønnen sette regler for sitt eget liv som må respekteres.

Skrevet

Nå er ikke alle som meg da, men hadde det vært mitt barn så hadde jeg satt stor pris på at du kom og fortalte meg hvordan barnet mitt oppførte seg hos andre. Ikke fortell i en "anklagende" tone, men bare ganske nøytralt hvordan du opplever det. 

Forøvrig så ville jeg sagt det ikke passet at han kom innom. Det er jo litt aldersforskjell også.. 

Anonymous poster hash: 1aa6d...1d7
Gjest Antarctica
Skrevet

Men hvorfor legge ground rules i det hele tatt? Dette er en 3 år eldre gutt som ikke leker godt sammen med hi sin sønn og hverken hi eller sønnen ønsker at han kommer på besøk. Hvorfor skal de ha kontakt i det hele tatt?Anonymous poster hash: da18d...da0
Men når hi sin sønn ikke ØNSKER å leke med denne gutten, da handler det ikke om å forby to unger å leke med hverandre, men å la sønnen sette regler for sitt eget liv som må respekteres.

Ok.

På et forum der man "ekskluderer" andre om man ikke ønsker å invitere til felleshyggekveld-for-jentemammaer-i-3B, for da føler to av de 35 år gamle mødrene seg utestengt, er det altså greit å fysisk utestenge en tiåring uten en eneste venn i verden.

Godt jeg ikke deler dette verdisynet.

Skrevet

HI her

Tusen takk for svar damer! :) Veldig mange gode tips! :)

Det er ikke slik at min sønn ikke ønsker å leke med han i det hele tatt, men han er ikke så interessert - som i at han aldri spør etter nabogutten eller går til han. Og når nabogutten kommer hit blir mitt barn fort sliten av han og lei. Mitt barn ville nok ikke lagt merke til om han forsvant helt liksom.... men kommer han innom synes mitt barn som oftest det er ok. Noen ganger vil han ikke ha besøk, og da hjelper jeg han unna, ved å si det ikke passer.

Grunnen til at jeg synes dette er vanskelig er jo at jeg vet denne gutten har ganske store sosiale problemer, og ikke har særlig med venner. Han er jo som sagt egentlig en god gutt, men adhd`en tar liksom helt over..... han har vært medisinert i perioder før og da var han helt tipp topp! Da kunne de faktisk leke sammen litt. Men uten medisiner blir alt bare krøll.... bare stress, tull og tøys og dum atferd. De leker ikke, men bare surrer rundt fordi nabogutten ikke klarer å sette seg ned med noe. Synes jo så evig synd på han liksom... derfor synes jeg det er så vanskelig å si at han ikke kan komme hit mer. Han bor med en alenefar som har vært veldig mye syk også (type sykehus-syk), så kvier meg jo for å si det til han også. Får vel bare ta meg sammen og si det,selv om det føles ubehagelig.

Gjest Antarctica
Skrevet

HI her

Tusen takk for svar damer! :) Veldig mange gode tips! :)

Det er ikke slik at min sønn ikke ønsker å leke med han i det hele tatt, men han er ikke så interessert - som i at han aldri spør etter nabogutten eller går til han. Og når nabogutten kommer hit blir mitt barn fort sliten av han og lei. Mitt barn ville nok ikke lagt merke til om han forsvant helt liksom.... men kommer han innom synes mitt barn som oftest det er ok. Noen ganger vil han ikke ha besøk, og da hjelper jeg han unna, ved å si det ikke passer.

Grunnen til at jeg synes dette er vanskelig er jo at jeg vet denne gutten har ganske store sosiale problemer, og ikke har særlig med venner. Han er jo som sagt egentlig en god gutt, men adhd`en tar liksom helt over..... han har vært medisinert i perioder før og da var han helt tipp topp! Da kunne de faktisk leke sammen litt. Men uten medisiner blir alt bare krøll.... bare stress, tull og tøys og dum atferd. De leker ikke, men bare surrer rundt fordi nabogutten ikke klarer å sette seg ned med noe. Synes jo så evig synd på han liksom... derfor synes jeg det er så vanskelig å si at han ikke kan komme hit mer. Han bor med en alenefar som har vært veldig mye syk også (type sykehus-syk), så kvier meg jo for å si det til han også. Får vel bare ta meg sammen og si det,selv om det føles ubehagelig.

Si det på en hyggelig måte, for jeg er sikker på at faren heller ikke ønsker at du skal være en slags ubetalt avlaster for hans barn.

Kanskje en støttekontakt hadde vært noe?

Skrevet

Ok.

På et forum der man "ekskluderer" andre om man ikke ønsker å invitere til felleshyggekveld-for-jentemammaer-i-3B, for da føler to av de 35 år gamle mødrene seg utestengt, er det altså greit å fysisk utestenge en tiåring uten en eneste venn i verden.

Godt jeg ikke deler dette verdisynet.

Hi her

Litt det jeg føler - at det er vanskelig å si helt nei og aldri mer, ettersom han er så venneløs og har så store sosiale problemer... samtidig som det egentlig funker litt dårlig at han kommer hit :P Han er jo en del mer barnslig enn andre 9-10 åringer, samtidig som han er for "smart" for min sønn (manipulerer han lett, bestemmer og styrer). 

Skrevet

Inviter faren på en kaffe og snakk med han. Min erfaring er at det beste samarbeidet kommer når det er åpen og ærlig dialog. Det er ikke sikkert far er fullstendig klar over sønnens oppførsel og kanskje helt har tatt innover seg situasjonen. Det er mulig denne familien hadde hatt behov for noe slags veiledning og ved å ta den praten med far kan dette bli første skritt på veien. Kanskje nettopp det at du SER dette barnet og tar det på alvor gjør en verdens forskjell. Hadde noen kommet til meg på denne måten hadde jeg kun følt takknemlighet og satt stor pris på din ærlighet. Lykke til og dette går nok bedre enn du frykter.

Skrevet

Inviter faren på en kaffe og snakk med han. Min erfaring er at det beste samarbeidet kommer når det er åpen og ærlig dialog. Det er ikke sikkert far er fullstendig klar over sønnens oppførsel og kanskje helt har tatt innover seg situasjonen. Det er mulig denne familien hadde hatt behov for noe slags veiledning og ved å ta den praten med far kan dette bli første skritt på veien. Kanskje nettopp det at du SER dette barnet og tar det på alvor gjør en verdens forskjell. Hadde noen kommet til meg på denne måten hadde jeg kun følt takknemlighet og satt stor pris på din ærlighet. Lykke til og dette går nok bedre enn du frykter.

Jeg er helt enig med deg. Jeg har selv en sønn med adhd. Har har ikke de utfordringene du beskriver hos din nabo-gutt. Men jeg er helt enig i at et "samarbeid" med far er helt avgjørende. Be han over på en kaffe så kan han også se h ordna hans sønn styrer din sønn.

Jeg syntes også det er rart/synd at nabogutten ikke reagerer på medisiner. Det finner utrolig mange foskjelligr medisiner og ikke minst styrker på disse medikamentene. Om ikke det funker, burde de prøvd noe alternativt. Men dét er jo ikke ditt problem/ansvar! 😉

Anonymous poster hash: 2216b...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...