Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Skrevet 12. februar 2016 At røyking hos gravide er fælt og barnemishandling, mens overvekt, som øker faren for - Komplikasjoner ila svangerskapet - Død for fosteret - ADHD - Kreft - Medfødte misdannelser - Astma - Hjerte-karsykdommer - Overvekt hos barnet - Kanskje diabetes tydeligvis er zzzzzzzz, mobbing av mor, eller ikke noe og snakke om... Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Skrevet 12. februar 2016 Og dette kan du backe opp med henvisning til forskning hvor? Anonymous poster hash: a3d49...d3a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Skrevet 12. februar 2016 http://www.nature.com/ijo/journal/v25/n8/abs/0801670a.html http://www.noo.org.uk/NOO_about_obesity/maternal_obesity_2015/child_outcomes https://www.vektklubb.no/artikkel/mors-overvekt-kan-skade-barnet-20241816 http://nhi.no/forside/overvekt-i-svangerskapet-38689.html http://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/06/20/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/ Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Skrevet 12. februar 2016 Er du helt tett? Gi deg!! Finn på noe annet! Hva vil du med innleggene dine?! Nei, jeg er ikke overvektig hvis du lurte på det. Anonymous poster hash: c9717...e60
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #5 Skrevet 12. februar 2016 Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Anonymous poster hash: b3be1...436
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #6 Skrevet 12. februar 2016 Jeg vil hindre at uskyldige små barn dør og får kroniske helseplager. Akkurat det samme som man vil oppnå med å informere om farene ved røyking, alkoholbruk, og andre rusmidler i svangerskapet. Synes du virkelig det er så rart? Synes du ikke det er viktig å informere om noe som kan gi kreft, misdannelser, og død? Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #7 Skrevet 12. februar 2016 Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Anonymous poster hash: b3be1...436 Du synes noe som kan ta livet av barnet, øke risikoen for kreft, astma og misdannelser, er zzzzzzzz?!?! Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #8 Skrevet 12. februar 2016 ZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzAnonymous poster hash: b3be1...436 Du synes noe som kan ta livet av barnet, øke risikoen for kreft, astma og misdannelser, er zzzzzzzz?!?! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Som at assistert befruktning øker risikoen for at barnet får leukemi? Alt kan være farlig og å leve er risikosport. Du er zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Anonymous poster hash: b3be1...436
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #9 Skrevet 12. februar 2016 ZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzAnonymous poster hash: b3be1...436 Du synes noe som kan ta livet av barnet, øke risikoen for kreft, astma og misdannelser, er zzzzzzzz?!?! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Som at assistert befruktning øker risikoen for at barnet får leukemi? Alt kan være farlig og å leve er risikosport. Du er zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Anonymous poster hash: b3be1...436 Er det greit at gravide røyker og drikker da? Overvekt er jo også noe som kan gjøres noe med. Assistert befruktning øker risikoen for leukemi med veldig små tall. Overvekt øker risikoen for ganske mye mer med ganske mye mer enn noen små tall av en enkelt krefttype. Samme argumentasjonen som du bruker ble og blir brukt til å forsvare røyking og drikking i svangerskapet.... Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #10 Skrevet 12. februar 2016 ZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzAnonymous poster hash: b3be1...436 Du synes noe som kan ta livet av barnet, øke risikoen for kreft, astma og misdannelser, er zzzzzzzz?!?! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Som at assistert befruktning øker risikoen for at barnet får leukemi? Alt kan være farlig og å leve er risikosport.Du er zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzAnonymous poster hash: b3be1...436 Er det greit at gravide røyker og drikker da? Overvekt er jo også noe som kan gjøres noe med. Assistert befruktning øker risikoen for leukemi med veldig små tall. Overvekt øker risikoen for ganske mye mer med ganske mye mer enn noen små tall av en enkelt krefttype. Samme argumentasjonen som du bruker ble og blir brukt til å forsvare røyking og drikking i svangerskapet.... Anonymous poster hash: 71389...7f4 Du kjeder meg Anonymous poster hash: b3be1...436
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #11 Skrevet 12. februar 2016 Haha, ja det der slår ALDRI feil! Er det snakk om gravide røykere så bærer folk her inne frem galgen med en gang. Og når noen opplyser om at overvekt faktisk er farligere og et større problem med hensyn til antall gravide røykere mot antall overvektige gravide, da er man dum og ond som mobber de daaakars overvektige (som selvsagt bør være skånet for å måtte slanke seg før de blir gravide. Dobbeltmoralen lenge leve! Folk er ikke oppriktig bekymret for barnas helse, da hadde de ikke blitt så blodig fornærma når dette med vekt kommer opp. Folk er bare intenst fornøyde med å ha noen å rakke ned på. Anonymous poster hash: fc361...aa5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #12 Skrevet 12. februar 2016 Det er ikke bare å gå ned 20 kg den dagen man står med positiv test i hånden. Røyk og alkohol derimot er det (fysisk) mulig å kutte på dagen. Vanskelig, ja. Men ikke umulig, om man har riktig motivasjon. Forhåpentligvis er ditt barns liv viktig nok. Anonymous poster hash: 0346d...fd0
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #13 Skrevet 12. februar 2016 Hi, det er interessant å se de reaksjonene du får. Det du presenterer er jo bare fakta. Fakta ingen kan sno seg unna. Men jeg tror du treffer noe veldig vanskelig og sårt når du tar det opp - i hvert fall når man ser på de kommentarene som kommer. Jeg vil tro at svært mange av de som angriper Hi sliter med overvekt selv, eller har gjort det mens de gikk gravid selv. Og når man da presenterer slike fakta, da rører man i noen av de mest grunnleggende vanskelige følelsene man kan røre ved i folk. Dårlig selvtillit (greier ikke/har ikke vilje nok til å gjøre noe med vekta før graviditet), skyldfølelse (greier ikke sette barnets beste før seg selv), skamfølelse av samme grunn som skyldfølelse, angst (tenk om det barnet mitt feiler er min skyld, eller tenk om barnet mitt får problemer senere pga. mine dårlige valg). Og når man rører ved disse følelsene i folk, da vil de fleste reagere med å gå til angrep på den som gjør dem oppmerksom på disse faktaene. Angrep, og et uttall forsøk på hersketeknikker. Men angrepene på Hi og hersketeknikkene de bruker understreker jo bare nettopp det at de føler seg truffet. Selv om de selvfølgelig vil si at det ikke er tilfelle... Noen sier de kjeder seg, noen sier dette er noe "alle" vet. Men hvis det er slik at "alle" vet det, da er det virkelig skremmende at så mange driter i det og setter egne ønsker og behov foran sine kommende barns helse. Over halve befolkningen er overvektige, 20 % har fedme, hver tredje gravide er overvektig i slik grad at det øker risiko for barnets helse. Det er skremmende og veldig trist at dette er ting så mange mødre og kommende mødre ikke vil forholde seg til. Men det er kanskje noe av problemet. De liker ikke ta tak i ting som krever noe over tid av dem selv, de vil ha sine behov tilfredsstilt når de selv bestemmer, de tenker kortsiktig.... da er det viktigere å få barn akkurat når de vil, ikke når det er best for barnet. Fakta om risiko for barnet når mor er overvektig er udiskutabel. Jeg håper vi greier å få ned tallene på overvektige gravide på samme måte som at det å unngå røyking og drikking under svangerskap er blitt en selvfølge for de fleste. Alternativet, at mødre og kommende mødre fortsetter å drite i fremtidige barns helse, det er for trist og skremmende med tanke på fremtiden til disse barna og samfunnet generelt. Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #14 Skrevet 12. februar 2016 Det er ikke bare å gå ned 20 kg den dagen man står med positiv test i hånden. Røyk og alkohol derimot er det (fysisk) mulig å kutte på dagen. Vanskelig, ja. Men ikke umulig, om man har riktig motivasjon. Forhåpentligvis er ditt barns liv viktig nok. Anonymous poster hash: 0346d...fd0 Men de aller fleste planlegger graviditet. Og da kan man også planlegge det slik at man gjør det man kan for å bli normalvektig før man blir gravid. Er man overvektig og blir uplanlagt gravid kan man bare gjøre det beste ut av det, være veldig konsekvent med kostholdet sitt og bevege seg og trene så mye som kroppen tåler. Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #15 Skrevet 12. februar 2016 Hi, det er interessant å se de reaksjonene du får. Det du presenterer er jo bare fakta. Fakta ingen kan sno seg unna. Men jeg tror du treffer noe veldig vanskelig og sårt når du tar det opp - i hvert fall når man ser på de kommentarene som kommer. Jeg vil tro at svært mange av de som angriper Hi sliter med overvekt selv, eller har gjort det mens de gikk gravid selv. Og når man da presenterer slike fakta, da rører man i noen av de mest grunnleggende vanskelige følelsene man kan røre ved i folk. Dårlig selvtillit (greier ikke/har ikke vilje nok til å gjøre noe med vekta før graviditet), skyldfølelse (greier ikke sette barnets beste før seg selv), skamfølelse av samme grunn som skyldfølelse, angst (tenk om det barnet mitt feiler er min skyld, eller tenk om barnet mitt får problemer senere pga. mine dårlige valg). Og når man rører ved disse følelsene i folk, da vil de fleste reagere med å gå til angrep på den som gjør dem oppmerksom på disse faktaene. Angrep, og et uttall forsøk på hersketeknikker. Men angrepene på Hi og hersketeknikkene de bruker understreker jo bare nettopp det at de føler seg truffet. Selv om de selvfølgelig vil si at det ikke er tilfelle... Noen sier de kjeder seg, noen sier dette er noe "alle" vet. Men hvis det er slik at "alle" vet det, da er det virkelig skremmende at så mange driter i det og setter egne ønsker og behov foran sine kommende barns helse. Over halve befolkningen er overvektige, 20 % har fedme, hver tredje gravide er overvektig i slik grad at det øker risiko for barnets helse. Det er skremmende og veldig trist at dette er ting så mange mødre og kommende mødre ikke vil forholde seg til. Men det er kanskje noe av problemet. De liker ikke ta tak i ting som krever noe over tid av dem selv, de vil ha sine behov tilfredsstilt når de selv bestemmer, de tenker kortsiktig.... da er det viktigere å få barn akkurat når de vil, ikke når det er best for barnet. Fakta om risiko for barnet når mor er overvektig er udiskutabel. Jeg håper vi greier å få ned tallene på overvektige gravide på samme måte som at det å unngå røyking og drikking under svangerskap er blitt en selvfølge for de fleste. Alternativet, at mødre og kommende mødre fortsetter å drite i fremtidige barns helse, det er for trist og skremmende med tanke på fremtiden til disse barna og samfunnet generelt. Anonymous poster hash: 7a176...6db Jeg forstår veldig godt at dette vekker vonde følelser i folk.Samtidig blir jeg mektig provosert når overvektige gravide eller kvinner som har vært overvektige gravide moraliserer så voldsomt over gravide som ikke slutter å røyke. Det er liksom ikke måte på hvor white trash av noe pakk disse kvinnene er. Men påpeker man risiko ved overvekt, da er det "gjeeeesp", mobbing av overvektige og en masse bortforklaringer/unnskyldninger. Man skulle jo tro at når man selv sliter med selvdisiplinen og dårlig samvittighet, så hadde man litt mer empati med de som sliter med det samme. Anonymous poster hash: fc361...aa5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #16 Skrevet 12. februar 2016 Anonymous poster hash: 7a176...6db Jeg forstår veldig godt at dette vekker vonde følelser i folk.Samtidig blir jeg mektig provosert når overvektige gravide eller kvinner som har vært overvektige gravide moraliserer så voldsomt over gravide som ikke slutter å røyke. Det er liksom ikke måte på hvor white trash av noe pakk disse kvinnene er. Men påpeker man risiko ved overvekt, da er det "gjeeeesp", mobbing av overvektige og en masse bortforklaringer/unnskyldninger. Man skulle jo tro at når man selv sliter med selvdisiplinen og dårlig samvittighet, så hadde man litt mer empati med de som sliter med det samme. Anonymous poster hash: fc361...aa5 Jeg tror det er viktig å ikke sette disse gruppene opp mot hverandre, men heller understreke hvor alvorlige alle disse risikofaktorene er. Men det er interessant hvordan saklig informasjon om temaet skal latterliggjøres og ties ihjel - når man vet at det med overvekt er noe som angår halvparten av kvinnene her inne og hver tredje kvinne som er gravid. Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #17 Skrevet 12. februar 2016 Jeg tror #13 treffer spikeren på hodet. Det er så sårt, og så vanskelig, men det så viktig! Anonymous poster hash: 71389...7f4
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #18 Skrevet 12. februar 2016 Hvis du sikter til den andre tråden (med masse zzzz) så er det vel ikke selve faktumet som er problemet - men formuleringen av innlegget, som er fullstendig idiotisk. Selvfølgelig er overvekt skadelig - dèt er noe alle vet. Overvekt, røyking, alkohol, sukker, fett, E-stoffer, inaktivitet og mangel på mosjon, rus, stress, etc etc. Anonymous poster hash: 8e52c...a85
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #19 Skrevet 12. februar 2016 Hvis du sikter til den andre tråden (med masse zzzz) så er det vel ikke selve faktumet som er problemet - men formuleringen av innlegget, som er fullstendig idiotisk. Selvfølgelig er overvekt skadelig - dèt er noe alle vet. Overvekt, røyking, alkohol, sukker, fett, E-stoffer, inaktivitet og mangel på mosjon, rus, stress, etc etc. Anonymous poster hash: 8e52c...a85 Mens hun fra Sinnasnekkern som røyka ble kalt de verste ting, til stående applaus. Er det noe bedre? Anonymous poster hash: fc361...aa5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #20 Skrevet 12. februar 2016 Hvis du sikter til den andre tråden (med masse zzzz) så er det vel ikke selve faktumet som er problemet - men formuleringen av innlegget, som er fullstendig idiotisk. Selvfølgelig er overvekt skadelig - dèt er noe alle vet. Overvekt, røyking, alkohol, sukker, fett, E-stoffer, inaktivitet og mangel på mosjon, rus, stress, etc etc. Anonymous poster hash: 8e52c...a85 Disse trådene har spunnet ut fra tråden om en gravid som røykte på tv. I den tråden tok det jeg antar er Hi i denne tråden her opp det at røykere blir rakket ned på, men det faktum at overvekt er mer risikofylt for barnet i magen, det ikke ble nevnt og når hun nevnte det så ble det bagatellisert, kalt for mobbing av overvektige eller faktaene rundt overvekt ble latterliggjort. Jeg antar at Hi er den som først på en saklig måte nevnte overvekt i den røyketråden i frustrasjon over de pinlige hersketeknikken som ble brukt mot henne der, ønsket å starte en ny tråd hvor hun tar opp dette faktumet - at altfor mange bagatelliserer overvekt samtidig som røyking blir slått hardt ned på. Og reaksjonen på at hun startet en ny tråd (om jeg har rett i at det er samme bruker som nevnte overvekt i den andre tråden), det er akkurat samme reaksjonen fra de fleste som har svart.... nye stakkarslige hersketeknikker som avslører svært mye om de som bruker dem.... Jeg ser ikke noe galt i det Hi har skrevet i denne tråden. Og den andre tråden med overskrift at det er barnemishandling å være overvektig gravid - den tråden vil jeg tro er startet av en av de som både i denne tråden og den om røyking forsøkte å bagatellisere vekk problematikken eller bli kvitt den ved å bruke hersketeknikker. Dessverre så oppnår Hi i den "barnemishandlingstråden" bare at seriøse diskusjoner rundt overvekt og graviditet blir antatt å være mobbing eller trolling. Det er synd at noen har så dårlige følelser rundt seg selv og så dårlig selvinnsikt at de ikke forstår hvordan de holder på. Men Hi i denne tråden mener jeg tar opp problematikken på en ordentlig måte. Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #21 Skrevet 12. februar 2016 Jeg tror #13 treffer spikeren på hodet. Det er så sårt, og så vanskelig, men det så viktig! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Ja, det er sårt og det er vanskelig - og viktig. Jeg tror at noe av det verste ved overvekt, det er at det er så tabubelagt som tema. Folk blir såret, man er redd for å såre. Og da er det lettere å si at de som forsøker å ta det opp på en saklig måte mobber... Jeg tror det beste vi kunne gjort for overvektige (og fremtidige barn) er å greie å snakke saklig om det. Jo mer ufarliggjort temaet gjøres, jo mindre tror jeg sårede følelser blir. Javel, en person er overvektig. Men det definerer ikke den personen. Det som er viktig er de valgene den personen tar fra og med i dag, og hva den personen gjør før den velger å bli gravid igjen. Det er et slit å gå ned i vekt, og noen trenger hjelp for å greie det. Javel, men heller ikke det definerer personen. Men det sier mye om en person om den velger å ta tak i situasjonen fremfor å ikke gjøre det - enten det er å gjøre alt selv, eller tilknytte seg hjelp for å greie det. Det viktigste er at man tenker løsninger og at man kan snakke om dette uten å kritisere person eller å ta ting personlig. Det som er mest ironisk er kanskje det at jo mer perfekt man tilsynelatende skal være om man leser i media, ser på film, i reklame, sosiale medier.... jo større er overvektproblematikken i samfunnet blitt. Vi bør tørre å stå opp og si at vi ikke vil ha de glansbildene som er fotoshoppet til det nærmest anatomiske og fysiologiske umulige. Jo mer vi velger heve hodet tross "skavanker" (enten det er overvekt eller andre ting ved utseendet), jo mindre makt får disse "skavankene" over oss. Nekter vi å forholde oss til det, om vi bagatelliserer eller latterliggjør, da lar vi problemene våre få kontrollen over oss, og det trenger vi ikke. Jo mer vi greier å ufarliggjøre diskusjonen og jo mer saklig man kan holde diskusjonen og jo mer løsningsorientert man er - jo større er sjansene for å nå frem med kunnskap og at den enkelte kan lykkes i å ev. gå ned i vekt før en graviditet... hvis det er det som er målet. Å ufarliggjøre diskusjonen betyr IKKE at man bagatelliserer helseproblemene rundt denne problematikken, det betyr å møte problemene med forståelse og kunnskap. Da tror jeg også at man kan få resultater Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #22 Skrevet 12. februar 2016 Jeg tror #13 treffer spikeren på hodet. Det er så sårt, og så vanskelig, men det så viktig! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Ja, det er sårt og det er vanskelig - og viktig. Jeg tror at noe av det verste ved overvekt, det er at det er så tabubelagt som tema. Folk blir såret, man er redd for å såre. Og da er det lettere å si at de som forsøker å ta det opp på en saklig måte mobber... Jeg tror det beste vi kunne gjort for overvektige (og fremtidige barn) er å greie å snakke saklig om det. Jo mer ufarliggjort temaet gjøres, jo mindre tror jeg sårede følelser blir. Javel, en person er overvektig. Men det definerer ikke den personen. Det som er viktig er de valgene den personen tar fra og med i dag, og hva den personen gjør før den velger å bli gravid igjen. Det er et slit å gå ned i vekt, og noen trenger hjelp for å greie det. Javel, men heller ikke det definerer personen. Men det sier mye om en person om den velger å ta tak i situasjonen fremfor å ikke gjøre det - enten det er å gjøre alt selv, eller tilknytte seg hjelp for å greie det. Det viktigste er at man tenker løsninger og at man kan snakke om dette uten å kritisere person eller å ta ting personlig. Det som er mest ironisk er kanskje det at jo mer perfekt man tilsynelatende skal være om man leser i media, ser på film, i reklame, sosiale medier.... jo større er overvektproblematikken i samfunnet blitt. Vi bør tørre å stå opp og si at vi ikke vil ha de glansbildene som er fotoshoppet til det nærmest anatomiske og fysiologiske umulige. Jo mer vi velger heve hodet tross "skavanker" (enten det er overvekt eller andre ting ved utseendet), jo mindre makt får disse "skavankene" over oss. Nekter vi å forholde oss til det, om vi bagatelliserer eller latterliggjør, da lar vi problemene våre få kontrollen over oss, og det trenger vi ikke. Jo mer vi greier å ufarliggjøre diskusjonen og jo mer saklig man kan holde diskusjonen og jo mer løsningsorientert man er - jo større er sjansene for å nå frem med kunnskap og at den enkelte kan lykkes i å ev. gå ned i vekt før en graviditet... hvis det er det som er målet. Å ufarliggjøre diskusjonen betyr IKKE at man bagatelliserer helseproblemene rundt denne problematikken, det betyr å møte problemene med forståelse og kunnskap. Da tror jeg også at man kan få resultater Anonymous poster hash: 7a176...6db Og den samme tilnærmingen må man da kunne ha til røykere? I stedet for å hetse og komme med de værste kallenavn som overgår det meste jeg har sett av mobbing, så kan man tilnærme seg gravide røykere med saklighet, respekt og hjelp - og ikke hets? Ja, det er vanskelig å slanke seg. Og får veldig mange er det å slutte å røyke et mareritt. Jeg har vært der selv. Slutta å røyke samme dag jeg fant ut at jeg var gravid, det er det vanskeligste jeg har gjort. Jeg kan forstå at mange, kanskje med dårligere forutsetninger (ingen støtte, usikkerhet, angst eller annet) sliter. Akkurat som noen er genetisk disponert for overvekt, så er noen mer genetisk disponert for avhengighet. At tanta til naboen din slutta å røyke uten problemer, betyr ikke det at det er like lett for alle andre. Diskusjonene som har gått her i dag har fått meg til å innse at det er ikke barnets liv og helse folk er opptatte av når de hetser gravide røykere. Det er for å ha noen å moralisere over, noen å føle seg bedre enn. Enhver idiot skjønner at å bli møtt med "white trash", "taper", "barnemishandler" og "håper noen tar barnet ditt" ikke hjelper på saken for ei som skal slutte å gjøre. I verste fall gjør det vanskeligere for henne å stumpe røyken. Og dessuten: hadde bekymring for barnets helse vært ens motivasjon, så hadde man reagert på samme måte ovenfor overvektige gravide. Men dette skal bortforklares og budbringeren mobbes. Igjen: det vises en dobbeltmoral av en annen verden. Anonymous poster hash: fc361...aa5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #23 Skrevet 12. februar 2016 Jeg tror #13 treffer spikeren på hodet. Det er så sårt, og så vanskelig, men det så viktig! Anonymous poster hash: 71389...7f4 Ja, det er sårt og det er vanskelig - og viktig. Jeg tror at noe av det verste ved overvekt, det er at det er så tabubelagt som tema. Folk blir såret, man er redd for å såre. Og da er det lettere å si at de som forsøker å ta det opp på en saklig måte mobber... Jeg tror det beste vi kunne gjort for overvektige (og fremtidige barn) er å greie å snakke saklig om det. Jo mer ufarliggjort temaet gjøres, jo mindre tror jeg sårede følelser blir. Javel, en person er overvektig. Men det definerer ikke den personen. Det som er viktig er de valgene den personen tar fra og med i dag, og hva den personen gjør før den velger å bli gravid igjen. Det er et slit å gå ned i vekt, og noen trenger hjelp for å greie det. Javel, men heller ikke det definerer personen. Men det sier mye om en person om den velger å ta tak i situasjonen fremfor å ikke gjøre det - enten det er å gjøre alt selv, eller tilknytte seg hjelp for å greie det. Det viktigste er at man tenker løsninger og at man kan snakke om dette uten å kritisere person eller å ta ting personlig. Det som er mest ironisk er kanskje det at jo mer perfekt man tilsynelatende skal være om man leser i media, ser på film, i reklame, sosiale medier.... jo større er overvektproblematikken i samfunnet blitt. Vi bør tørre å stå opp og si at vi ikke vil ha de glansbildene som er fotoshoppet til det nærmest anatomiske og fysiologiske umulige. Jo mer vi velger heve hodet tross "skavanker" (enten det er overvekt eller andre ting ved utseendet), jo mindre makt får disse "skavankene" over oss. Nekter vi å forholde oss til det, om vi bagatelliserer eller latterliggjør, da lar vi problemene våre få kontrollen over oss, og det trenger vi ikke. Jo mer vi greier å ufarliggjøre diskusjonen og jo mer saklig man kan holde diskusjonen og jo mer løsningsorientert man er - jo større er sjansene for å nå frem med kunnskap og at den enkelte kan lykkes i å ev. gå ned i vekt før en graviditet... hvis det er det som er målet. Å ufarliggjøre diskusjonen betyr IKKE at man bagatelliserer helseproblemene rundt denne problematikken, det betyr å møte problemene med forståelse og kunnskap. Da tror jeg også at man kan få resultater Anonymous poster hash: 7a176...6db Og den samme tilnærmingen må man da kunne ha til røykere? I stedet for å hetse og komme med de værste kallenavn som overgår det meste jeg har sett av mobbing, så kan man tilnærme seg gravide røykere med saklighet, respekt og hjelp - og ikke hets? Ja, det er vanskelig å slanke seg. Og får veldig mange er det å slutte å røyke et mareritt. Jeg har vært der selv. Slutta å røyke samme dag jeg fant ut at jeg var gravid, det er det vanskeligste jeg har gjort. Jeg kan forstå at mange, kanskje med dårligere forutsetninger (ingen støtte, usikkerhet, angst eller annet) sliter. Akkurat som noen er genetisk disponert for overvekt, så er noen mer genetisk disponert for avhengighet. At tanta til naboen din slutta å røyke uten problemer, betyr ikke det at det er like lett for alle andre. Diskusjonene som har gått her i dag har fått meg til å innse at det er ikke barnets liv og helse folk er opptatte av når de hetser gravide røykere. Det er for å ha noen å moralisere over, noen å føle seg bedre enn. Enhver idiot skjønner at å bli møtt med "white trash", "taper", "barnemishandler" og "håper noen tar barnet ditt" ikke hjelper på saken for ei som skal slutte å gjøre. I verste fall gjør det vanskeligere for henne å stumpe røyken. Og dessuten: hadde bekymring for barnets helse vært ens motivasjon, så hadde man reagert på samme måte ovenfor overvektige gravide. Men dette skal bortforklares og budbringeren mobbes. Igjen: det vises en dobbeltmoral av en annen verden. Anonymous poster hash: fc361...aa5 Jeg er helt enig med deg, heller ikke røykere skal hetses eller mobbes. Alle skal møtes med respekt, og det kan man gjøre selv om man sier fra på en tydelig måte om hvilke risikoer de utsetter barna sine for. De merkelappene som i dag og altfor ofte ellers blir brukt for å stigmatisere og mobbe, de er forkastelige - enten det nå er røykere eller overvektige som er målet. Jeg tror også du har rett i at mange ikke tenker på barnas beste når de angriper andre med så sterke ord som de du nevner. De har nok heller dårlig selvtillit selv og finner noen å tråkke på - og det samme er ofte årsak til at folk forsøker å bruke slike hersketeknikker. Men jeg tror også at de som diskuterer det saklig bryr seg oppriktig - selv om de (vi) også blir beskyldt for det motsatte. Anonymous poster hash: 7a176...6db
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #24 Skrevet 12. februar 2016 Jeg vil hindre at uskyldige små barn dør og får kroniske helseplager. Akkurat det samme som man vil oppnå med å informere om farene ved røyking, alkoholbruk, og andre rusmidler i svangerskapet. Synes du virkelig det er så rart? Synes du ikke det er viktig å informere om noe som kan gi kreft, misdannelser, og død? Anonymous poster hash: 71389...7f4 Flott at du ordner opp. Det blir nok Nobelprisen for ditt uselviske arbeid og din ustoppelige energi på et anonymt forum. Anonymous poster hash: 33a6d...523
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #25 Skrevet 13. februar 2016 Jeg vil hindre at uskyldige små barn dør og får kroniske helseplager. Akkurat det samme som man vil oppnå med å informere om farene ved røyking, alkoholbruk, og andre rusmidler i svangerskapet. Synes du virkelig det er så rart? Synes du ikke det er viktig å informere om noe som kan gi kreft, misdannelser, og død? Anonymous poster hash: 71389...7f4 Flott at du ordner opp.Det blir nok Nobelprisen for ditt uselviske arbeid og din ustoppelige energi på et anonymt forum. Anonymous poster hash: 33a6d...523 Hvorfor så nedrig? Er det hun sier så fryktelig provoserende? I så fall hvorfor? Anonymous poster hash: fc361...aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå