Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 En bekjent har et merkelig system for gaver til egne barn (og seg selv) Til barna så sender hun ut mailer til ALLE som gir gave med katalognummer fra Brio på hvilke leker vi SKAL gi barna. Hun bestemmer altså hvor mye penger man skal bruke. Ikke at hun velger det dyreste men lego feks er dyrt nok. Til seg selv sier hun at hun vil ha den middagstallerkenen (porselen er ganske dyrt om man bare hadde tenkt å gi en oppmerksomhet) Blir helt matt men kjøper det jeg får beskjed om, får ikke ungene det de vil ha bare kaster de vekk gaven og synes det er kjedelige gaver. Normalt? Anonymous poster hash: dc0e6...a34
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #2 Skrevet 11. februar 2016 Hvor gamle er barna? Da hadde jeg heller kjøpt klær, bok eller gavekort på senteret til dem. Til moren hadde jeg konsekvent gitt blomster eller vin. Jeg synes det er hyggelig med ønskelister med ting i ulike prisklasser. Men jeg kjøper aldri gaver som blir bestilt av meg. Om ungene kaster gaven fra meg får heller være. Vi har "fast pris" på gaver og det er veldig greit. Tante/onkelbarn får 300kr til jul og bursdag. Våre søsken får en liten oppmerksomhet, mens foreldre kjøper vi litt ulikt til. Anonymous poster hash: 0b9ea...ca0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #3 Skrevet 11. februar 2016 I vår familie er det helt vanlig med ønskelister til barna. Når barna er små, så er det foreldrene som står for "listen". Man sender ikke ut helt uoppfordret, men har en grøt åpen kommunikasjon. Og besteforeldre, tanter, faddere osv vil gjerne vite hva barna trenger eller ønsker seg. Anonymous poster hash: b82a7...813
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 Oi haha, jeg som trodde jeg var kontrollfrik. Jeg gir ut ønskeliste fra barnet (til de som spør altså), og instruerer dem om å informere hverandre hvis de kjøper noe som står der så det ikke blir dobbelt. Gir forskjellige ønsker til mannens familie og min da. Og hvis det er en ting eller to som jeg veldig gjerne vil at barnet skal få så ber jeg om å få beskjed hvis ingen kjøper det så jeg kan kjøpe det selv. Anonymous poster hash: a6b10...eef
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 I vår familie er det helt vanlig med ønskelister til barna. Når barna er små, så er det foreldrene som står for "listen". Man sender ikke ut helt uoppfordret, men har en grøt åpen kommunikasjon. Og besteforeldre, tanter, faddere osv vil gjerne vite hva barna trenger eller ønsker seg. Anonymous poster hash: b82a7...813 Hadde det vært ønskeliste. Jeg får beskjed om å kjøpe Star Wars lego, den typen til 450,- Det er ingen alternativer og skal hun bli fornøyd må jeg kjøpe DEN pakka. Litt komisk da og jeg har altså råd til det, men jeg liker å legge meg på samme prisnivå til alle barna og da blir det for litt mer penger. Anonymous poster hash: dc0e6...a34
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 Hvor gamle er barna? Da hadde jeg heller kjøpt klær, bok eller gavekort på senteret til dem. Til moren hadde jeg konsekvent gitt blomster eller vin. Jeg synes det er hyggelig med ønskelister med ting i ulike prisklasser. Men jeg kjøper aldri gaver som blir bestilt av meg. Om ungene kaster gaven fra meg får heller være. Vi har "fast pris" på gaver og det er veldig greit. Tante/onkelbarn får 300kr til jul og bursdag. Våre søsken får en liten oppmerksomhet, mens foreldre kjøper vi litt ulikt til. Anonymous poster hash: 0b9ea...ca0 De er 3 og 7. Anonymous poster hash: dc0e6...a34
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 Oi, det er overhodet ikke normalt nei. Å spørre hva tantebarn o.l. ønsker seg er normalt, men ikke bestillingslister. F.eks da datteren min hadde bursdag forrige uke spurte broren min hva hun ønsket seg, jeg sa at hun ønsker seg brettspill, jentelego, hverdagskjoler og hårpynt, så kan han velge selv hva han vil kjøpe og til hvilken pris. Skulle hun da få to like legoesker bytter vi jo bare den ene.... Får være måte på hvor frekk man skal være, jeg synes det er frekt å pålegge andre en hel masse arbeid for en barnebursdag. Synes det er frekt som anonym over her også skriver, å pålegge hele storfamilien å ringe rundt til hverandre for å organisere hvem som kjøper hva osv, jeg hadde aldri giddet. Anonymous poster hash: ba24c...e2f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 Aldri om jeg hadde gjort. Anonymous poster hash: ea260...815
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #9 Skrevet 11. februar 2016 Da hadde jeg bare ledd tilbake og sakt "Takk for bestillingen til ditt barns bursdag. Da bestiller jeg Caps kjøpt på Time Square til eldste. Bastskjørt fra Hawaii til jenta. Og veske fra Calvin Klein (koster ikke så mye på amerikanske outlet) til meg selv. For du følger vel bestillingslisten du får selv slavisk? Ønskeliste er supert, men det innebærer noen flere alternativer å velge mellom". Anonymous poster hash: 83b1c...772
Gullunger Skrevet 11. februar 2016 #10 Skrevet 11. februar 2016 Jeg synes det var veldig spesielt og det hadde jeg faktisk aldri gått med på. Det hadde vært noe annet om det hadde vært en gaveliste med en del ting i ulike prisklasser. Vi har "avtalt ca pris" på gaver og det er veldig greit. Jeg hadde som allerede nevnt også konsekvent gitt blomster og vin til dama. Og til barna hadde jeg kjøpt noe de trenger. Drikkeflaske, tursekk, blyanter, klær osv.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #11 Skrevet 11. februar 2016 I vår familie er det helt vanlig med ønskelister til barna. Når barna er små, så er det foreldrene som står for "listen". Man sender ikke ut helt uoppfordret, men har en grøt åpen kommunikasjon. Og besteforeldre, tanter, faddere osv vil gjerne vite hva barna trenger eller ønsker seg. Anonymous poster hash: b82a7...813 Hadde det vært ønskeliste. Jeg får beskjed om å kjøpe Star Wars lego, den typen til 450,- Det er ingen alternativer og skal hun bli fornøyd må jeg kjøpe DEN pakka. Litt komisk da og jeg har altså råd til det, men jeg liker å legge meg på samme prisnivå til alle barna og da blir det for litt mer penger. Anonymous poster hash: dc0e6...a34 Jeg hadde sendt et svar tilbake, f.eks: Vi gir for 300 kr til tantebarna vi, så denne blir litt for dyr, jeg finner på noe annet. Anonymous poster hash: ba24c...e2f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #12 Skrevet 11. februar 2016 Oi haha, jeg som trodde jeg var kontrollfrik. Jeg gir ut ønskeliste fra barnet (til de som spør altså), og instruerer dem om å informere hverandre hvis de kjøper noe som står der så det ikke blir dobbelt. Gir forskjellige ønsker til mannens familie og min da. Og hvis det er en ting eller to som jeg veldig gjerne vil at barnet skal få så ber jeg om å få beskjed hvis ingen kjøper det så jeg kan kjøpe det selv. Anonymous poster hash: a6b10...eef Syns det blir voldsomt at folk skal gi beskjed på forhånd hvilke gaver de kjøper til barna dine og at de skal gi beskjed til hverandre. Er det virkelig SÅ viktig at barna dine får alt de ønsker seg eller alt du har bestemt? Mine barn lærer å bli takknemlig for alle gaver, og at de faktisk ikke får alt de ønsker seg. Nå sender oldemor penger pga lang avstand og om de får flere penger får de ta en tur etter bursdagen og kjøpe det de ønsker. Anonymous poster hash: 0b9ea...ca0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #13 Skrevet 11. februar 2016 Aldri om jeg hadde gjort. Anonymous poster hash: ea260...815 Ikke jeg heller. Jeg hadde nok litt demonstrativt kjøpt etiske gaver til alle sammen. Geit til moren i alle fall! Anonymous poster hash: 7738c...3aa
sug lut Skrevet 11. februar 2016 #14 Skrevet 11. februar 2016 Oi haha, jeg som trodde jeg var kontrollfrik. Jeg gir ut ønskeliste fra barnet (til de som spør altså), og instruerer dem om å informere hverandre hvis de kjøper noe som står der så det ikke blir dobbelt. Gir forskjellige ønsker til mannens familie og min da. Og hvis det er en ting eller to som jeg veldig gjerne vil at barnet skal få så ber jeg om å få beskjed hvis ingen kjøper det så jeg kan kjøpe det selv. Anonymous poster hash: a6b10...eef Jøss. Instruksjoner og bestilling og tilbakemeldingsplikt? Det hadde jeg aldri giddet forholde meg til.
sug lut Skrevet 11. februar 2016 #15 Skrevet 11. februar 2016 Aldri om jeg hadde gjort. Anonymous poster hash: ea260...815 Ikke jeg heller. Jeg hadde nok litt demonstrativt kjøpt etiske gaver til alle sammen. Geit til moren i alle fall! Anonymous poster hash: 7738c...3aa Så enig, geit til alle anledninger.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #16 Skrevet 11. februar 2016 Oi haha, jeg som trodde jeg var kontrollfrik. Jeg gir ut ønskeliste fra barnet (til de som spør altså), og instruerer dem om å informere hverandre hvis de kjøper noe som står der så det ikke blir dobbelt. Gir forskjellige ønsker til mannens familie og min da. Og hvis det er en ting eller to som jeg veldig gjerne vil at barnet skal få så ber jeg om å få beskjed hvis ingen kjøper det så jeg kan kjøpe det selv. Anonymous poster hash: a6b10...eef Du er jo nesten like ille. Hadde aldri ringt rundt og fortalt hva jeg har kjøpt i gave til de forskjellige. Ikke minst holdt oversikt over hva andre gir beskjed om at de har kjøpt. Gi ønskeliste med nok ting slik at sjansen er liten for at flere kjøper det samme. Får dere mot formodning flere like ting bytter de aller fleste butikker. Her elsker ungene byttedagen. Først får de masse gaver, og så blir det shopping. Helt perfekt. Anonymous poster hash: 83b1c...772
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #18 Skrevet 11. februar 2016 Oi haha, jeg som trodde jeg var kontrollfrik. Jeg gir ut ønskeliste fra barnet (til de som spør altså), og instruerer dem om å informere hverandre hvis de kjøper noe som står der så det ikke blir dobbelt. Gir forskjellige ønsker til mannens familie og min da. Og hvis det er en ting eller to som jeg veldig gjerne vil at barnet skal få så ber jeg om å få beskjed hvis ingen kjøper det så jeg kan kjøpe det selv. Anonymous poster hash: a6b10...eef Du er jo nesten like ille.Hadde aldri ringt rundt og fortalt hva jeg har kjøpt i gave til de forskjellige. Ikke minst holdt oversikt over hva andre gir beskjed om at de har kjøpt. Gi ønskeliste med nok ting slik at sjansen er liten for at flere kjøper det samme. Får dere mot formodning flere like ting bytter de aller fleste butikker. Her elsker ungene byttedagen. Først får de masse gaver, og så blir det shopping. Helt perfekt. Anonymous poster hash: 83b1c...772 Syns ikke det høres så dumt ut jeg. Kanskje ikke instruere, men i min familie forsøker vi jo å kjøpe forskjellige ting så det ikke blir så mye bytting. Jeg snakker helt uoppfordret med min mor og søster når vi kjøper til tantebarn/barnebarn. Hva de gjør med mine små vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 526f3...1d0
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #19 Skrevet 11. februar 2016 Du sier bekjent, og at du har fått bestilling på 450 kroner? Vil det si at du ikke er i familie med ungen engang, at det er barnet til en venninne? Det er hårreisende frekt! Anonymous poster hash: ba24c...e2f
TinaK 1990 Skrevet 11. februar 2016 #20 Skrevet 11. februar 2016 ....det er laaaaaangt fra normalt og jeg hadde av prinsipp ikke gjort det. Hadde også tatt meg bryet med å forklare hvorfor
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #21 Skrevet 11. februar 2016 Du sier bekjent, og at du har fått bestilling på 450 kroner? Vil det si at du ikke er i familie med ungen engang, at det er barnet til en venninne? Det er hårreisende frekt! Anonymous poster hash: ba24c...e2f Ja bekjent. Kone til bestekompis av mannen. De to er som brødre så det blir på en måte familie. Det blir liksom jeg som får disse bestillingene også. Liker ikke dama spesielt godt. Hun er en surpomp, hissig, behandler ikke mannen sin særlig bra. Av hensyn til han som er en super fyr så føyer vi henne da vi tror hun gnager på mannen i en evighet om det ikke blir som hun vil. Anonymous poster hash: dc0e6...a34
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #22 Skrevet 11. februar 2016 Hæ?!! Og det finner du deg ?!! En ting er at hun mangler både folkeskikk og sosiale antenner, men ærlig talt høres hun ikke helt frisk ut - det der er LANGT mer enn bare rar og spesiell... Anonymous poster hash: a5690...8a4
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #23 Skrevet 11. februar 2016 Hæ?!! Og det finner du deg ?!! En ting er at hun mangler både folkeskikk og sosiale antenner, men ærlig talt høres hun ikke helt frisk ut - det der er LANGT mer enn bare rar og spesiell... Anonymous poster hash: a5690...8a4 Se svaret mitt over. Hun er ikke god nei. Vi tror ikke forholdet til mannen er bra. Av hensyn til han så føyer vi henne. Anonymous poster hash: dc0e6...a34
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #24 Skrevet 11. februar 2016 Dette er måten å lage utakknemlige unger.. De blir skuffet om de ikke får ting fra bestillingslisten? At voksne holder på med det samme er uforståelig. Kan de ikke bare ønske seg penger og kjøpe det de vil... Jeg ville forresten ikke kjøpt geit til denne moren. Men en STOR pyntegjenstand laget av en veldedig organisasjon. Og poengtert at dette synes jeg passer personen og instruert hvor den skal stå/henge Anonymous poster hash: 7738c...3aa
Twintipp og himmelblå Skrevet 11. februar 2016 #25 Skrevet 11. februar 2016 Det er steinsjukt! Skal folk instruere, fortelle og si hva jeg skal kjøpe i gave. Gave er ikke en rettighet, men en gode. Med mindre folk spør så bare vær glad for at noen velger å gi. Det er jo helt vilt å fortelle andre hva de skal gi!!!! Jeg hadde garantert bare sagt at det var uaktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå