Gå til innhold

Holde igjen barn fra samvær med bf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ekstrem dårlig kommunikasjon og bf nekter rett og slett og samarbeide. Vi har en lang historie med issues. ( skrevet om vår situasjon tidligere , valp og drittmann ) nå har min fastlege sendt en bekymringsmelding til bv ( visste om dette da legen spurte meg hva jeg syntes om han han skulle sende den) i dag ringte bv og de var usikre på om de skal åpne undersøkelse og jeg skal møte de på fredag for å diskutere hva vi gjør videre. Mitt spm: kan bv bestemme at barna ikke skal på samvær med far? Eller eventuelt pålegge meg å holde barna hjemme?

Anonymous poster hash: 365ec...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de kan pålegge deg å holde igjen barna, men de kan selvfølgelig anbefale det om de har bekymringer rundt samværet. Som foreldre har man en plikt å etter beste evne sørge for at barn har det bra og ikke blir utsatt for noe som er belastende for dem. Om du da sender barna på samvær til tross for at det mistenkes at deres vel og ve ikke blir ivaretatt slik det bør, så kan vel barnevernet opprette en bekymring på deg.

Anonymous poster hash: 7dbfb...3a1

Skrevet

Det skjønner jeg selvsagt. Det jeg i grunn lurer mest på er : far henter barna på skolen torsdager , dersom han prøver å hente de til tross for at jeg gir beskjed om at han ikke får ha de på det nåværende tidspunkt, hva gjør man da? Han er nemlig typen til å gjøre noe slikt . Vil selvsagt dra opp til skolen til tidspunkt de slutter , og vil nødig ha en scene på skolen

Skrevet

Så lenge dere har delt foreldreansvar kan ikke skolen nekte far å hente så lenge det ikke foreligger besøksforbud eller dom på dette.

Barnevernet kan heller ikke nekte far samvær så lenge det ikke er graverende grunner til dette.

Skrevet

Hvorfor sender legen din bekymringsmelding til barnevernet?

Har legen snakket med barna dine, eller er dette kun på bakgrunn av det du som x forteller?

Hvorfor skal du nekte far å ha barna? Har han gjort de noe vondt?

Anonymous poster hash: c31a5...664

Skrevet

Det skjønner jeg selvsagt. Det jeg i grunn lurer mest på er : far henter barna på skolen torsdager , dersom han prøver å hente de til tross for at jeg gir beskjed om at han ikke får ha de på det nåværende tidspunkt, hva gjør man da? Han er nemlig typen til å gjøre noe slikt . Vil selvsagt dra opp til skolen til tidspunkt de slutter , og vil nødig ha en scene på skolen

Da tror jeg rett og slett du må forhøre deg med barnevernet om hvordan du skal gå frem om de anbefaler deg å nekte samvær, spesielt om dere har delt foreldreansvar.

Skrevet

Og viss du alt har hatt en samtale på telefon med barnevernet, hvorfor spurte du ikke de hvordan du skulle gjøre i forhold til samvær hos far på torsdag?

Dersom far mishandler barna fysisk/psykisk må du jo få noen til å gi beskjed til far at han ikke skal ha samvær. Det kan jo ikke bare du bestemme.

Viss ikke bør barna gå til far som vanlig dersom det er dette barnevernet anbefaler.

Skrevet

Det er velmest opp til far? Ut fra de tidligere trådene du har laget, tenker jeg at han virker nettopp som typen til å lage en scene og ikke bry seg om at både egne og andres barn, lærere, assistenter og SFO-ansatte ser på. Men jeg kjenner ham jo ikke, så det er mulig jeg har fått et helt galt inntrykk av ham.

Som anonym over her sier, så tror jeg ikke skolen kan nekte ham å hente sine egne barn så lenge dere har delt foreldreansvar.

Skrevet

Utrykte meg kanskje uklart her, de er hos far annenhver torsdag. Denne torsdagen er de her hos meg. De ser ikke far før samtalen med bv. Legen sendte bekymring på manglende samarbeid . Far nekter fvk osv. Legen mente bv kanskje tar tak i det når det kommer fra han . Hi

Skrevet

Det er velmest opp til far? Ut fra de tidligere trådene du har laget, tenker jeg at han virker nettopp som typen til å lage en scene og ikke bry seg om at både egne og andres barn, lærere, assistenter og SFO-ansatte ser på. Men jeg kjenner ham jo ikke, så det er mulig jeg har fått et helt galt inntrykk av ham.

Som anonym over her sier, så tror jeg ikke skolen kan nekte ham å hente sine egne barn så lenge dere har delt foreldreansvar.

Akkurat det er jeg litt usikker på. Det er jo opp til den som har den daglige omsorgen for barna hvor de f.eks skal gå på skole, hvordan de kommer seg til og fra skole, fritidsaktiviter osv, så hvordan det arter seg her er jeg usikker på. Tror nok det er mer relevant hva de evnt har skrevet samværskontrakt om fremfor foreldreansvar, men dette er jeg som sagt ikke sikker på og vil anbefale hi å sjekke opp.

Skrevet

Vi har en nedskrevet avtale om at barna er hos han annenhver torsdag til mandag ja... Hi

Skrevet

Vi har en nedskrevet avtale om at barna er hos han annenhver torsdag til mandag ja... Hi

Men det er ikke dermed gitt at han da skal hente barna, med mindre det er en del av den skrevne avtalen.

Skrevet

Det er nok det ja... Avtalen er at far henter torsdag etter skolen og leverer dem på skolen mandag morgen... Hi

Skrevet

Min eks hadde besøksforbud på meg og anmeldt til politi for vold. Samværsavtale ble annullert gjennom advokat på grunnlag av blant annet dette. Skolen kunne fortsatt ikke stoppe far fra å hente ifølge barneloven så lenge han har foreldreansvar.

Dette sjekket jeg ganske nøye. Selv om det ikke er hans samværshelg kan ikke de stoppe han da de ikke kan nekte en foreldre å hente barnet.

Anonymous poster hash: 82bc9...69b

Skrevet

Akkurat det er jeg litt usikker på. Det er jo opp til den som har den daglige omsorgen for barna hvor de f.eks skal gå på skole, hvordan de kommer seg til og fra skole, fritidsaktiviter osv, så hvordan det arter seg her er jeg usikker på. Tror nok det er mer relevant hva de evnt har skrevet samværskontrakt om fremfor foreldreansvar, men dette er jeg som sagt ikke sikker på og vil anbefale hi å sjekke opp.

Men dette er juss. Kan skolen lovlig nekte en far som har foreldreansvar å hente sitt eget barn? For skolen må jo holde seg innenfor loven her. Jeg vet ikke, jeg er ikke jurist, men hi bør kanskje snakke med en jurist som kan svare på dette.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vi har ekstrem dårlig kommunikasjon og bf nekter rett og slett og samarbeide. Vi har en lang historie med issues. ( skrevet om vår situasjon tidligere , valp og drittmann ) nå har min fastlege sendt en bekymringsmelding til bv ( visste om dette da legen spurte meg hva jeg syntes om han han skulle sende den) i dag ringte bv og de var usikre på om de skal åpne undersøkelse og jeg skal møte de på fredag for å diskutere hva vi gjør videre. Mitt spm: kan bv bestemme at barna ikke skal på samvær med far? Eller eventuelt pålegge meg å holde barna hjemme?

La dem undersøke. De kommer jo som uhilda vitner til situasjonen.

Skrevet

Selvsagt skal de få undersøke. Akkurat det er helt uproblematisk for meg. Det er det vi skal snakke om på fredag , om de skal starte undersøkelse eller om dette går under " en foreldrekonflikt " hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Selvsagt skal de få undersøke. Akkurat det er helt uproblematisk for meg. Det er det vi skal snakke om på fredag , om de skal starte undersøkelse eller om dette går under " en foreldrekonflikt " hi

Med alt du har fortalt tidligere om hans merkelige vurderinger og merkelige valg av atferd overfor ungene, så kan det godt hende det er en BV-sak.

Skrevet

Selvsagt skal de få undersøke. Akkurat det er helt uproblematisk for meg. Det er det vi skal snakke om på fredag , om de skal starte undersøkelse eller om dette går under " en foreldrekonflikt " hi Anonymous poster hash: 365ec...09f

Med alt du har fortalt tidligere om hans merkelige vurderinger og merkelige valg av atferd overfor ungene, så kan det godt hende det er en BV-sak.

Jeg forbereder meg på at det blir undersøkelse ja, og regner med at de ikke ønsker at barna skal være hos far. Hi

Skrevet

Noen som har holdt igjen barna fra samvær som vil dele sin erfaring ? Hi

Skrevet

Bv hjelper ikke til i slike saker dessverre,har vert der selv,men de sa at hvis jeg gikk rettens vei,så kom de til og støtte min sak. far selv har mistet et barn til barnevernet, nå nylig

Anonymous poster hash: ac5e1...a45
Skrevet

Begynner å lure på om du er helt god HI. Har fulgt deg å ristet litt på hodet over mannen med hvalpen, men nå kjenner jeg at dere kanskje er v litt like.

Med mindre du har grunn til å tro at barna utsettes for omsorgssvikt eller mishandling kan du selvfølgelig ikke kansellere samværet fordi noen har sendt inn bekymringsmelding på manglende foreldresamarbeid.

Du må vente på anbefalling fra de også kan du jo evt støtte deg på den i en eventuell rettsak.

De fleste bekymringsmeldinger barnevernet gir ender jo ikke med omsorgsovertakelse. Virker litt somm du ble veldig ivrig på å stoppe samvær uten at du gir noe annen grunn at han ikke er grei med deg.

Anonymous poster hash: 0ae84...863

Skrevet

Driver far med omsorgssvikt eller mishandling siden du vurderer å melde han til barnevernet og stoppe samvær?

Jeg husker ikke de andre trådene utenom at far kjøpte seg valp og at du tok med ungene og flyttet og byttet skole?

Skrevet

Jeg vurderer ikke å melde far til bv, min fastlege har sendt en meld til bv som går på dårlig samarbeid mellom foreldre. Dette gjorde han etter samtale med meg da jeg fortalte han at jeg selv har snakket med bv om temaet og de da sa at dette ikke er deres bord da våre problemer faller under kategorien "foreldrekonflikt " . Legen mener at det ikke er noe vi selv kan løse da far nekter dialog , samtaler hos fvk osv. Hi

Skrevet

Driver far med omsorgssvikt eller mishandling siden du vurderer å melde han til barnevernet og stoppe samvær?

Jeg husker ikke de andre trådene utenom at far kjøpte seg valp og at du tok med ungene og flyttet og byttet skole?

Som jeg husker det: En av ungene har noen kompliserte diagnoser og spesielle behov (var det etter for tidlig fødsel?) og far er ikke villig til å ta inn over seg at det krever samarbeid med mor og MYE samarbeid med skole og andre institusjoner.

Å ignorere barnets sykdom er en form for brist i omsorgsevnen.

Anonymous poster hash: 132d5...4f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...