Gå til innhold

Begrenser dere matinntak til barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller får de spise til de blir mett?

Anonymous poster hash: 50a5b...8e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja... Ved middagen må de spise alle grønnsakene sine (ca.halve porsjonen), før de kan forsyne seg av mer annen mat. Hvis de ikke spiser noe særlig til middagen, begrenser jeg kveldsmaten til 2 skiver. De får ikke spise 4 skiver fordi de er ekstra sultne den dagen. Ellers begrenser de seg i grunn selv. 

Anonymous poster hash: f2679...04f
Skrevet

De har alltid fått spise seg mette uten begrensninger. Jeg har hatt barn som var tynne og barn som med anlegg for fedme. Vi har hatt normal kost, nugatti og det er lov å drikke saft. Har ingen forbud i hverdagen og kan kose oss hvis det passer slik.

Skrevet

Ikke i utgangspunktet, men hvis barna spør om 2 brødskiver en time før middag sier jeg nei og tilbyr grønnsaker. Ellers orker de ikke middag.

Hvis vi spiser middag og de spiser opp alle kjøttbollene først og ber om flere før de har rørt feks grønnsakene eller potetmosen sier jeg nei. Spis opp tilbehøret først. Er de da fortsatt sultne får de mer mat.

Skrevet

De får spise så mye de vil til måltider. Her er problemet at halvparten ofte ligger igjen, men hadde de spist tre porsjoner hadde jeg nok begrenset. De får heller ikke mat rett før middag o.l.

Skrevet

Nja. Når det går over alle grenser, og han spiser bare fordi det er godt.

Han kan f.eks spise 4 boller med havregrøt bare fordi han elsker akkurat det. Det er ikke nødvendig 😊

Anonymous poster hash: 3d871...f96

Skrevet

Nei, ikke i utgangspunktet, men hvis det er for usunt stopper jeg dem mtp hjerte- og karhelse f.eks.

Jeg har naturlig slanke barn (lillebror på grensen til mager), men både far og jeg kan legge på oss om vi ikke bruker hodet, så dumt å ikke lære dem begrensning eller sunne valg. Sier at hvis man spiser for mye hvitt brød/corn flakes/pasta eller annen "tullemat", så kan man få stor mage og tynne bein og en kropp som ikke orker noenting.

Anonymous poster hash: 17a46...bcc

Skrevet

Jeg begrenset. Syns ikke jeg kan tillate at datteren min får like store porsjonsproblemer som jeg har. Her stopper jeg etter en naturlig porsjon, tilbyr heller frukt og grønt, eller en snack om en stund.

Skrevet

Ikke ved måltider, men de får ikke spise seg mett på bare kjøttkaker etc.

Vil de ha en kjøttkake til må de ta litt grønnsaker også.

Anonymous poster hash: 47f31...707

Skrevet

De får spise seg mette til måltidene, men jeg begrenser småspising uten om det.

Ingen av de er spesielt begeistret for middag. (Problemer med å tygge og svelge kjøtt blant annet)

Men er det noe de liker ekstra godt, får de ikke sortere i form av at de kun spiser kjøttboller, for så å forsyne seg med mer av det. De må spise tilbehør også.

Vi har ikke saft/jus/brus i ukedagene. Drikker vann eller melk til måltidene. I helgene har vi jus. Nugatti bare på lørdagene og de får da kun en skive med det, må velge noe annet på de neste. Får spise seg mette på brødskiver med sunt pålegg. Godteri kun på lørdager.

Har masse problemer med maten. Alltid hatt siden de var små. Eldste liker grønnsaker og fisk, kjøttboller, kjøttdeig og pølser går fint, men rent kjøtt får han ikke ned. Liker ikke konsistensen på ris.

Yngste er ikke flink til å spise grønnsaker, men spiser det meste av kjøtt og ris osv.

Vi er nødt til å være litt strenge, for de er ikke I stand til å ta gode valg når det kommer til kostholdet på egenhånd. Både jeg og far er lave og kraftig bygd, samme er naturligvis barna og vi har alle anlegg for å bli overvektige om vi ikke passer på kostholdet.

Anonymous poster hash: 48bd6...6d0

Skrevet

Begrenser ikke mengden, men begrenser valgene. 

Skrevet

Nei. Han får spise til han triller fra bordet om han vil, hvilket han ikke gjør. Mat er det fritt fram på, men null godteri og null brus og saft i uka. Melk kun til frokost og lunch.

Anonymous poster hash: 09fed...923

Skrevet

Begrenser valgene jeg og, de får ikke spise når de måtte ønske det eller hva de vil. Jeg tar på maten på tallerkenen og da er det det de skal ha. Vil de ha en porsjon til får de det, men da må det andre ( grønnsaker osv) være spist opp først.

Vi har ikke kveldsmat, så om noen den ene dagen " ikke liker" blir det ikke mer mat før neste morgen ( unntaket er om vi har hatt litt eksperimentell mat, om det er mat jeg vet de liker men bare ikke i dag får de ikke noe annet)

Har ikke saft, juice, bakverk, snop osv liggende, det kjøpes inn og spises opp i helgen.

Anonymous poster hash: 42c09...c4b

Skrevet

Jeg lager som regel mat utfra sånn ca det de pleier å spise, så det pleier ikke å være stort problem at de spiser og spiser bare fordi det er godt. Da blir det som regel tomt før det blir for mye. Ellers får de tilbud om grønnsaker eller frukt. Har en med litt matintoleranser og en del magevondt så det hender jeg må minne henne litt på at for mye av enkelte ting kan gi vondt i magen. Men begrenser absolutt ikke inntak av vanlig mat nei.

Anonymous poster hash: 50e5d...810
Skrevet

Nei, virkelig ikke, tvert imot. De spiser ganske lite. Men de er ganske små fortsatt, 5 og 7, så det kan godt hende det endrer seg.

Skrevet

Begrenser ikke vanlig mat - men jeg godtar ikke slike ting som "mamma, kan jeg få kveldsmat nå?" ti minutter etter vi har reist oss fra middagsbordet. Vi spiser til måltidene og ellers kan de få vann om de er tørst og kanskje en gulrot eller en banan eller slikt om de er skikkelig sultne og det ikke blir middag med en gang.

Enkelte ganger spiser de mye andre ganger lite. Jeg tenker det jevner seg ut.

Om jeg hadde hatt en som alltid overspiste måtte jeg kanskje tenke ut noe lurt, men som det er i dag ser det ut til at det regulerer seg selv fint. De virker i fin form, er stort sett aldri syke og veksler i mellom å fylle seg litt ut og så vokse skikkelig masse så ribbeina står ut.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja. På dem som ikke klarer å vurdere riktig mengde selv.

Nå er to av dem fort mette og ganske slanke, så der har jeg ikke måttet gjøre noe spesielt. Den tredje får så mye som er passe for alder og aktivitetsnivå, men hadde nok gjerne spist mer.

Skrevet

Nei, begrenser ikke hvor mye de spiser til måltidene. De spiser aldri ubegrenset allikevel, det stopper ganske så naturlig på egenhånd. Synes det blir feil å begrense matinntaket til barn(som har et naturlig forhold til mat..). Jeg ser blant annet at sønnen min kan spise veldig mye i perioder han vokser mye. 

Anonymous poster hash: 0224f...df6
Skrevet

Kommer an på. Begrenser f.eks pølser. Men sønnen vår elsker grønnsaker og det får han spise så mye han vil av, til det er tomt. Bare vi andre og får. Fisk er han og glad i så det får han og spise så mye han vil av siden det og er sunt.

Anonymous poster hash: b8c60...2c6

Skrevet

Sønnen min har alltid ligget litt under gjennomsnittet Mtp høyde, og har hatt en vanlig matlyst, noen ganger litt lav. Han liker Feks ikke brus, saft, juice, og han er veldig glad i grønnsaker. Har ikke hatt grunn til å begrense han. Godteri er han derimot glad i, og han får en viss mengde av dette på lørdager, ellers ingenting. Spiser bare dessert om vi får dette borte. Sjokoladepålegg osv er heller aldri i hus.

De siste 3 Mnd har han spist som en hest, spiser dagen lang, han er veldig sulten og ofte vondt i beina. Han er 7 år, og er nå 135 cm og 25 kg. Han er noe høyere enn gjennomsnittet etter at han fikk økt matlyst. Tror at matlysten hans styres av hvor mye/lite han vokser. Han er ikke feit, han klarer fint å beregne hvor mye mat han har behov for selv. Om han derimot skulle begynne å ese ut, så må jeg sette begrensninger for han før han blir overvektig. Det er hverken bra helsemessig eller selvtilittsmessig å være overvektig.

Anonymous poster hash: 81960...e36

Skrevet

min spiser svært lite løpet av en dag,så nei det gjør jeg ikke. han spiser for eksempel en yougurt før barnehagen, 2 brødskiver til frokost/lunsj i bhg, middag vil han sjelden ha ,kun hvis det er taco, pizza, pølser eller noe med saus,sjelden han spiser ellers,da blir det gjerne en yougurt eller frukt, og til kvelds spiser han stort sett en yougurt eller frukt, han er 3 til lørdag, høy og tynn

Skrevet

Det har det ikke vært behov for. Tre av barna er normalvektige i nedre område av skalaen, siste er relativt mager (134 cm og 20 kg). Ber dem heller ta et par ekstra biter.

Anonymous poster hash: 5e28a...cb2

Skrevet

Nei, barna mine er undervektige, så de får spise så mye de vil. Jeg lager normale middager og har variert kosthold, så det er ikke fare for at de får i seg for mye av noe de ikke skal. Bruker mye sunt fett og oljer osv, men de er like sin mor og går ikke opp i vekt, jeg er 178cm og 55 kg. Har vært hos ernæringsfysiolog alle sammen, og vi spiser alt som er anbefalt og litt til.

Vært hos lege for å sjekke kroppen, og vi er veldig sunne og friske alle sammen, vi bare forbrenner i et unormalt høyt tempo, selv ligger jeg på ca 3800 kalorier om dagen av den sunne varianten, også "synder" med noe søtt etter barna er i seng :P

Jeg begrenser de derimot på godteri, for de kan spise helt enorme mengder for så å hoppe over middag/lunsj osv. De var hos besteforeldrene sine en helg og spiste hver sin nodar marsipanpose og en hel plate sjokolade, på én kveld. Det er IKKE bra, men besteforeldrene syns det var sååå stas å se at de spiste...jeg var ikke like fornøyd 😳

Anonymous poster hash: a5418...c67

Skrevet

Nei, sønnen min spiser generelt lite og trenger ikke begrenses på mat, men jeg hadde gjort det hvis det var nødvendig selvsagt.

Men noen ganger er han veldig sulten til kvelds fordi han ikke har spist middag (veldig kresen), og da ber jeg ham ta en pause etter 2 brødskiver og kjenne etter om en stund om han fortsatt er sulten før han får mer. Det er for å unngå at han får vondt i magen.

Anonymous poster hash: dc749...015
Skrevet

Jeg må begrense. Sønnen min spiser mer enn han trenger, og er allerede litt chubby. Vi har dessverre litt for gode anlegg for overvekt på begge sider av familien, og jeg er rett og slett redd for at han skal bli for stor. Føler meg litt slem noen ganger, det er jo ikke gøy å nekte barnet sitt mat. Pleier å ta en hvit løgn og si at nei, nå er det tomt. Noen ganger må jeg være mer direkte. Prøver å fokusere på at kroppen ikke alltid trenger like mye som det munnen vil ha, at man ikke skal spise seg overmett osv.

Begrenser uansett noe for alle barna. De får passende porsjoner rett på tallerkenen, og grønnsakene må spises opp før de kan få mer av det de liker best.

Anonymous poster hash: 61b38...0da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...