Gå til innhold

Observerte en mamma på helsestasjonen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet var ca ett for hun fikk vaksine. Barnet krabbet rundt, men reiste seg ikke eller viste tegn til det. Likevel drev mammaen hele tiden og hauset barnet opp etter armene for at hun skulle gå rundt. Så hun slang rundt på beina hengende etter armene. Hun var kun nedi gulvet med tærne og så jo tydelig at hun ikke greide sette ned foten skikkelig, men bare måtte støtte "noe" nedi gulvet siden hun ble dratt rundt etter armene. Hun fikk tom på sko å måtte "gå" ut selv, dvs ble dratt ut etter armene.

Er dette bra for barnet da? Tvinge på gåing før de er klare?

Nå var denne mammaen veldig masete og slitsom generelt. I løpet av kvarteret jeg så dem så sa hun ikke noe annet enn barnets navn til barnet, med litt ulikt tonefall. Ros var navnet sagt mildt, irettesettelse var barnets navn sagt strengt. Så barnet fikk aldri beskjed om noe, ikke hva som var bra eller hva som hun gjorde galt, fikk bare ropt navnet sitt etter seg. Barnet herjet rundt, og moren løp etter og ropte navnet. Slitsomt! Og så opp etter armene.

Er dette bra og normalt?

Anonymous poster hash: d6fbe...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SåXzmvåcmye rartmn ser rundt omkring, allikevel blir det stort sett folk av alle til slutt ;)

Slapp av du.. Du observerte mor og datter et kvarter.

Anonymous poster hash: fe2f7...d0e

Skrevet

Jeg har jobbet med nybakte mødre og vet at stressende situasjoner ikke nødvendigvis får vist deres faktiske foreldreegenskaper. For noen er helsestasjonen stressende

Anonymous poster hash: 8d9ae...410

Skrevet

Jeg har jobbet med nybakte mødre og vet at stressende situasjoner ikke nødvendigvis får vist deres faktiske foreldreegenskaper. For noen er helsestasjonen stressendeAnonymous poster hash: 8d9ae...410

Joa, men det å måtte gå selv var jo tydeligvis normen hos dem? Er det ok å øve så mye på å gå når barnet ikke kan gå?

Skrevet

Barnet mitt var nesten 2 år før han begynte å gå,skulle ikke jeg heller pushe småen litt med å øve på å gå bare fordi du mener han ikke er klar??

Enkelte barn må pushes litt for at utviklingen skal gå fremover.

Anonymous poster hash: dbd68...971

Skrevet

Barnet mitt var nesten 2 år før han begynte å gå,skulle ikke jeg heller pushe småen litt med å øve på å gå bare fordi du mener han ikke er klar??

Enkelte barn må pushes litt for at utviklingen skal gå fremover.Anonymous poster hash: dbd68...971

Vet ikke, derfor jeg spør! Så ikke behagelig eller bra ut å dingle i armene. Og foten fikk jo helt feil stilling. Fysioterapeuten har vært klar på at man ikke skal presse babyene sånn. Er det for barnets eller egen skyld man pusher?

Skrevet

Godt mulig det hun gjorde ikke var bra, men jeg blir helt stressa av folk som observerer alt andre gjør for deretter å lufte. Hva mener du vi skal gjøre med det du forteller? Er du ute etter råd, eller ville du bare rakke ned?

Anonymous poster hash: 25672...ae1

Skrevet

Enkelte barn må pushes litt for at utviklingen skal gå fremover.Anonymous poster hash: dbd68...971

Vet ikke, derfor jeg spør! Så ikke behagelig eller bra ut å dingle i armene. Og foten fikk jo helt feil stilling. Fysioterapeuten har vært klar på at man ikke skal presse babyene sånn. Er det for barnets eller egen skyld man pusher?

Hvis fysioterapeuten har sagt det, hvorfor spør du?

Anonymous poster hash: 3353e...4c7

Skrevet

Det er ikke sikkert dette er normen for dem, det kan hende hun er en litt usikker førstegangsmor som ble kjempestresset av å være på helsestasjonen og kanskje se at andre jevnaldrede barn kunne gå alt så hun måtte vise at hun gjorde sitt for å pushe utviklingen hun også....

Men det hørtes i utgangspunktet ikke bra ut nei.

Anonymous poster hash: 8b3b7...dd4
Skrevet

Det er ivertfall ikke normalt å sitte og observere andre. Hadde jeg vært den andre mamman hadde jeg blitt sikkelig irritert og bedt deg forkusere på ditt eget barn istedenfor å sitte å stirre på oss.

Anonymous poster hash: 02874...1fa

Skrevet

Hvem viet ditt barn oppmerksomhet? Ikke du ihvertfall....

Anonymous poster hash: 75e6b...0ab

Skrevet

Det er ivertfall ikke normalt å sitte og observere andre. Hadde jeg vært den andre mamman hadde jeg blitt sikkelig irritert og bedt deg forkusere på ditt eget barn istedenfor å sitte å stirre på oss.Anonymous poster hash: 02874...1fa

Med den ropinga hun holdt med på så tok hun all oppmerksomhet. Trengte ikke stirre for å få med seg henne. Jeg satt nå og ammet så jeg måtte jo bare være der, umulig å stenge henne ut.

Skrevet

Det er ivertfall ikke normalt å sitte og observere andre. Hadde jeg vært den andre mamman hadde jeg blitt sikkelig irritert og bedt deg forkusere på ditt eget barn istedenfor å sitte å stirre på oss.Anonymous poster hash: 02874...1fa

Godt mulig det hun gjorde ikke var bra, men jeg blir helt stressa av folk som observerer alt andre gjør for deretter å lufte. Hva mener du vi skal gjøre med det du forteller? Er du ute etter råd, eller ville du bare rakke ned?Anonymous poster hash: 25672...ae1

Oi, da blir du fort stressa... Jeg lurer på om det er vanlig å øve og presse barn på den måten. Det står jo skrevet.

Skrevet

Hvem viet ditt barn oppmerksomhet? Ikke du ihvertfall....Anonymous poster hash: 75e6b...0ab

Jeg ammet, så mitt barn trengte ikke oppmerksomhet akkurat da for da spiser han ikke. Og hun kunne ikke unngås å få med seg med den "forestillingen"...

Skrevet

Jeg må jo si at det ikke er rart at mødre stresser slikt med ting, det er så fort gjort at man får høre at der er noe galt med babyen din om de ikke går, prater og leser før de er 15 mnd!

Slutt og observer andre og pass ditt eget barn.

Skrevet

Skjønner godt at du reagerte jeg! Det finnes noen mennesker som er "så mye" at man får med seg det de gjør selv om man egentlig ikke vil. Hun hørtes ut som en sånn en.

Skrevet

Skjønner godt at du reagerte jeg! Det finnes noen mennesker som er "så mye" at man får med seg det de gjør selv om man egentlig ikke vil. Hun hørtes ut som en sånn en.

Ja, du sa det veldig bra!

Skrevet

Jeg blir mest overrasket over de som skal ha oss til å tro at de aldri reagerer på hva noen gjør rundt dem.

Det er da helt normalt å legge merke til hva andre i samme rom foretar seg, selv om man har hovedfokus på eget barn? Eller sitter dere bare og stirrer henført på deres egen pode og knapt registrerer at det er andre i rommet?

Jeg skjønner godt at hi reagerte. Om man blir stresset og presser barnet når man er i litt uvante situasjoner kan det kanskje være bra å få litt veiledning av nettopp helsesøster.

Skrevet

Barnet var ca ett for hun fikk vaksine. Barnet krabbet rundt, men reiste seg ikke eller viste tegn til det. Likevel drev mammaen hele tiden og hauset barnet opp etter armene for at hun skulle gå rundt. Så hun slang rundt på beina hengende etter armene. Hun var kun nedi gulvet med tærne og så jo tydelig at hun ikke greide sette ned foten skikkelig, men bare måtte støtte "noe" nedi gulvet siden hun ble dratt rundt etter armene. Hun fikk tom på sko å måtte "gå" ut selv, dvs ble dratt ut etter armene.

Nå var denne mammaen veldig masete og slitsom generelt. I løpet av kvarteret jeg så dem så sa hun ikke noe annet enn barnets navn til barnet, med litt ulikt tonefall. Ros var navnet sagt mildt, irettesettelse var barnets navn sagt strengt. Så barnet fikk aldri beskjed om noe, ikke hva som var bra eller hva som hun gjorde galt, fikk bare ropt navnet sitt etter seg. Barnet herjet rundt, og moren løp etter og ropte navnet. Slitsomt! Og så opp etter armene.

Er dette bra og normalt?

I alle dager.

Høres ut som overhøringen om at barnet ikke fikk vaksine før det var ett, gjorde at du etterpå ble helt opphengt i å kritisere den damen. Skaff deg en hobby eller noe.

Anonymous poster hash: 50d75...17d

Skrevet

Er dette bra og normalt?

I alle dager.

Høres ut som overhøringen om at barnet ikke fikk vaksine før det var ett, gjorde at du etterpå ble helt opphengt i å kritisere den damen. Skaff deg en hobby eller noe.

Tror du bør ta på lesebrillene dine...

Anonymous poster hash: 0d89c...158

Skrevet

Jeg blir mest overrasket over de som skal ha oss til å tro at de aldri reagerer på hva noen gjør rundt dem.

Det er da helt normalt å legge merke til hva andre i samme rom foretar seg, selv om man har hovedfokus på eget barn? Eller sitter dere bare og stirrer henført på deres egen pode og knapt registrerer at det er andre i rommet?

Jeg skjønner godt at hi reagerte. Om man blir stresset og presser barnet når man er i litt uvante situasjoner kan det kanskje være bra å få litt veiledning av nettopp helsesøster.

Det er forskjell på å observere og å observere og slarve om det etterpå.

Anonymous poster hash: 25672...ae1

Skrevet

Er dette bra og normalt?

I alle dager.

Høres ut som overhøringen om at barnet ikke fikk vaksine før det var ett, gjorde at du etterpå ble helt opphengt i å kritisere den damen. Skaff deg en hobby eller noe.

Enig med denne. Om du oppriktig hadde lurt så kunne du jo spurt helsesøster når du først var der, så hadde du fått et kvalifisert svar.

Anonymous poster hash: ba0f0...dda

Skrevet

Jeg blir ikke overrasket over at man observerer andre. Jeg synes dog det er en dårlig måte å bruke denne observasjonen på hvis man setter seg ned med DiB etterpå. Kvinner er kvinner verst, men vi trenger ikke å bygge oppunder dette. Det kan hende at den aktuelle mammaen leser dette, og tenker at observatøren kunne spurt der og da hvis hun lurte. Og det kan i hvert fall hende at mange andre mødre leser dette, og tenker at rundt dem kan det finnes observatører som mener masse om det de gjør, og spør om det i andre settinger. 

Jeg observerer nok hele tiden, men det er ytterst sjelden jeg synes det er på sin plass å reflektere over egne observasjoner med helt andre enn dem det gjelder. Skal jeg gjør det, gjør jeg det langt mindre offentlig enn på anonymforum. 

Skrevet

Er dette bra og normalt?

I alle dager.

Tror du bør ta på lesebrillene dine...

Anonymous poster hash: 0d89c...158

Det HI nevner er bagateller, og hun hadde neppe klart å legge merke til noe positivt i den situasjonen med den innstillingen som skinner gjennom her.

Å legge merke til enkelte ting man selv ville ha gjort annerledes, det er en ting.

Det å poste et slikt innlegg her inne, tyder derimot på at HI er glad i baksnakking og liker å fremstille ting slik at hun kan føle seg bedre enn andre.

Skrevet

For å svare på om det er bra for barnet eller ikke:

I Norge er vi veldig opptatt av at barnets motoriske utvikling skal komme naturlig og ikke forseres. Det fungerer fint for oss!

Men i mange andre land, blant annet USA og England, bruker de masse energi på å øve og trene barns grov- og finmotorikk. De setter de blant annet opp med puter før de kan sitte selv. Det går fint med dem og! Det vil si, de ligger foran oss på grovmotorikk (på gruppenivå, målt med utviklingsmålet ASQ) i førskolealder.

Så det er nok ikke skadelig eller ikke bra for barnet at det blir støtte rundt, samtidig vil nok ikke en norsk fysioterapeut støtte mors atferd ;)

Anonymous poster hash: 9c9ce...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...