Gå til innhold

Frukthysteriet :|


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Vet ikke jeg. Jeg har alltid spist mengder av frukt, men nå virker det som jeg har pådratt meg svangerskapsdiabetes pga dette (spiser ellers sunt, ikke godteri).

 

Anonymous poster hash: 29b71...403

Det går ikke an å pådra seg svangerskapsdiabetes ved å spise frukt. Faktisk vet man ikke hvorfor noen får det.

 

 

Nyere forskning viser at kosthold som fremmer betennelsestilstander i kroppen er med på å trigge også diabetes i tillegg til bl.a. hjerte/kar og kreft.

 

Kosthold som består av for mye karboydrater, ubalanserte fettsyrer og ev. mangler trigger betennelser. Spiser man for mye frukt slik at totalbelastningen med karbohydrater blir for stor, kan det være medvirkende til at man utvikler betennelser i kroppen og dermed også risikerer å utvikle diabetes2.

 

 

 

Anonymous poster hash: dabaa...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hi, jeg vil råde det til å stoppe googlinga! Ikke alt du finner på nett som er vitenskap og du virker på en eller annen måte nyfrelst med et ønske om å pushe din religion på andre. Sånt er bare slitsomt og har ingenting med sannheten å gjøre. Vi andre kan i grunnen bare nøye oss med et -nei takk- når vi møter på hjernevaska mennesker. De kan ikke for det stakkar

 

Anonymous poster hash: e6fe6...f7e

Skrevet

 

Hi, du skriver som om du sitter på den ene og fulle sannheten for alle, men du tar ingen hensyn til at det er individuelle forskjeller. Og i tillegg så rører du sammen hva du som normalvektig i nedre del av bmi-skalaen kan spise med hva overvektige kan spise.

 

Svært mange overvektige har en insulinintoleranse, altfor mange ligger på grensen til å utvikle diabetes2. For disse er dine fruktråd rett og slett skadelig! Men du tar ingen slike hensyn, du bare presser på "Spis frukt!!!".

Mange av de som sliter slik og følger dine råd risikerer å legge på seg mer eller i verste fall utvikle diabetes2 fordi du gir inntrykk av at man kan spise så mye frukt man vil bare man spiser det ubearbeidet. Det er feil for svært mange.

Og med tanke på at vel halvparten av befolkningen er overvektige og 20 % lider av fedme, så er det veldig uheldig å si at alle kan spise så mye frukt de bare vil. Hadde du sett hvor høye triglyseridnivåer mange av de overvektige har (fordi de spiser for mye karbohydrater og spiser disse med fett), og sett hva som skjer når de kutter ned på frukt og andre karbohydrater så tror jeg du ville moderert det du skriver her.

 

Du blander også kortene. Du advarer mot mettet fett. Men mettet fett er ikke farlig. Det blir farlig om du spiser mye karbohydrater, da dannes det mye triglyserider og kolesterolet forhøyes og kommer i ubalanse.

Spiser man mindre karbohydrater så tåler man mettet fett også.

 

Når det kommer til kjøtt - du blander kortene der også. Bearbeidet kjøtt (farseprodukter o.l.) er kreftfremkallende. Men rent kjøtt (helst økologisk) er ikke kreftfremkallende, det kan faktisk redusere risiko for f.eks. tarmkreft.

 

Du hopper også galant over det faktum at betennelser i kroppen trigges av raske karbohydrater eller for mye karbohydrater. For personer som sliter med betennelser i kroppen eller sykdommer som kommer av betennelser (svært mange av de store livsstilssykdommene er forårsaket av betennelser) er det svært uheldig å spise større mengder frukt. For disse kan to frukter daglig være for mye.

 

Oppfordre folk til å spise mye grønnsaker, men ikke oppfordre folk å spise mye frukt. Frukt bør begrenses, og hvor mye frukt man spiser bør ses i sammenheng med resten av kostholdet og aktivitetsnivået til den enkelte, og dette igjen sett sammen med helsen og ev. risikofaktorer hver enkelt har for problemer/sykdommer.

 

Du mener nok vel, men du kommer dessverre med råd som ikke er gode for en stor gruppe mennesker.

 

Men - enig i at man bør spise mest mulig rent og spise balansert og være i nok aktivitet.

 

Anonymous poster hash: dabaa...867

Mye sv det du sier om sykdom og frukt er helt riktig. Det du sier om kjøtt og fett er galt. Ja visst tåler vi mettet fett, men det skal ikke stå for mer enn 10 energiprosent av totalinntektet. Mer enn det øker risikoen for koronar hjertesykdom. Det finnes noe nyere forskning som motstrider dette, men nyere forskning betyr ikke sannhet. Det er overbevisende faglig dokumentasjon for denne årsakssammenhengen. Når det gjelder rent kjøtt og kreft, er sammenhengen av WHO beskrevet som sannsynlig. Det er den nest øverste kategorien. Bearbeidet kjøtt og kreftrisiko ligger i den øverste sammenhenger kategorien - overbevisende. På grunn av kreftrisiko og risiko for hjerte- og karsykdom anbefaler WHO, EFSA og de fleste myndighetsorganer i verden at inntaket bearbeidet kjøtt begrenses, gjerne utgår, og at rødt kjøtt holdes under 500g i uken. Dette anses som trygt. Noe rent kjøtt er bra for de fleste - særlig kvinner. Når du sier at rent kjøtt reduserer risikoen for kreft er dette ganske dodgy - du viser til en studie gjort på mus, mens anbefalingen baserer seg på tusenvis av publikasjoner på sammenhenger for mennesker.

Skrevet

Alt med måte tenker jeg. Og det gjelder all mat, både frukt, grønnsaker, rødt kjøtt og raffinert sukker. Ingenting er skadelig i moderate mengder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...