Gå til innhold

Inspirert - har barna dine hatt hull i tennene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn i alderen 3-20 år, og ingen har hatt hull i tennene. Det samme er med nieser og nevøer, de fleste av dem har også null hull. Jeg mener å ha hørt at de som vokser opp nå kalles null-hull generasjonen,møte pga fluor og fokus på tannhelse fra tidlig alder, men her inne får man litt inntrykk av at det er vanlig at barn får hull mens de går i bhg/grunnskolen.

Hvordan er det med dine barn?

Anonymous poster hash: 8a993...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, eldste på 12 har hatt 4(!!!) hull. Det ble oppdaget på forrige kontroll. Tannlegen sa at han har så dype groper at det er umulig å rengjøre, så nå har slettet de mer ut. Men fikk helt vondt i magen selv om det ikke kunne vært unngått😞

Anonymous poster hash: 23a9a...94a

Skrevet

9 og 6 år, null hull.

Anonymous poster hash: 6ffe2...f41

Skrevet

Eldste på 20 hadde tre hull da han var rundt tre år. Enkelt og greit fordi det var dønn umulig å få pusset tennene hans skikkelig selv om jeg satt på han. De andre (1, 8 og 10) har foreløpig null hull.

Anonymous poster hash: 7b261...1a3

Skrevet

Gutter 16 og 5, aldri hatt hull. Vi har ikke overdrevet fluoren da det har vært motstand fra ungene. Fluorskyll på eldste fra 5-10 år.

Anonymous poster hash: 283f8...5c4

Skrevet

jeg er 30 og har aldri hatt hull, har en onkel på 50 som heller aldri har hatt hull, ingen av unga mine heller. mamma fikk hull i de eldre årene samme med bestemor. så tror dette kan være arvelig også, hvor mye tenner tåler og hvor tykk emmaljen er. god tannpuss har selvsagt mye og si, men jeg er ganske sikker på at arv også spiller inn.

Anonymous poster hash: 9068d...1e5
Skrevet

Barnet mitt er bare to år og har ikke hatt hull enda.

Jeg hadde selv ingen hull før jeg var 20 år.

Men jeg drakk for det meste vann som liten, saft til måltider av og til. Var ikke glad i (og fikk ikke heller) godteri og kaker. Ikke noe småspising utenom måltidene heller. Så tennene var ikke utsatt for mye syreangrep :)

Dessuten pusset jeg tennene morgen og kveld selvfølgelig. Elsket å gå til tannlegen, det var gøy, man fikk fri fra skolen for å gå dit og fikk en liten leke som premie. Stor stas!

I voksen alder begynte jeg å drikke Pepsi Max. Har hittil hatt to hull (er 32 år). Og har syreskader på jekslene. Prøver derfor å kun drikke brus til maten.

Barnet vårt får bare vann som tørstedrikk, og melk en gang om dagen. Hun har ikke smakt godteri enda (tilfeldig egentlig) og elsker frukt. Sikker fordi hun har spist så mye smoothie

Anonymous poster hash: 31a8d...19e

Skrevet

Barn på 10, 12 og 14 år, null hull på de.

Jeg og mannen er 40 år og vi har også null hull 😆

Skrevet

Fire barn mellom 7 og 15 år. Ene barnet hadde et hull i en melketann, men ellers ingenting, og ingen har hatt hull i nye tenner.

15 åringen var til kontroll nå når han fikk av reguleringen og da sa tannlegen at når de hadde kommet seg gjennom løsrivningsprossessen mellom 10 og 14 år uten hull fortsatte de gjerne å ha null hull. De fleste som får hull før 10 år får ikke god nok hjelp hjemme, de som får hull mellom 10 og 14 år fikset ikke helt overgangen til å klare seg selv.

Anonymous poster hash: 15eb0...168

Skrevet

Min er 6 år. Null hull

Anonymous poster hash: 18246...83b

Skrevet

gutt 7 og jente 3, null hull :)

Skrevet

Jeg var 30 før jeg fikk mitt første og til nå, eneste hull.

Barnet mitt hadde et hull da hun var 6. Heldigvis i en melketann, men det føltes likevel som et stort nederlag.

Vi drikker ikke saft/brus/jus til hverdags. Kun godteri på lørdager. Vi pusser morgen og kveld, og de får fluor. Men vi har nok vært litt sløv med tanntråd.

Siste kontroll var fin, heldigvis. Håper på null hull i fremtiden!

Anonymous poster hash: def92...758

Skrevet

Jeg er straks 40 år og har null hull. To storebrødre som også har null hull. Null hull på barna mine også. De er 10,7 og 3 år.

Anonymous poster hash: c3847...95c

Skrevet

Eldste på 14 har null hull, neste på 7 har to hull i melketenner. Hun er flink med tannpuss, fluor, tanntråd så vet ikke helt hvorfor hun får hull. Håper det går seg til på voksen tennene.

Minste har ikke tenner enda.. ;)

Jeg er 40 og har vel hatt 4-5 hull i mitt liv

Anonymous poster hash: 5a00a...7c6

Skrevet

Null hull her i gården foreløpig :) Straks 4 år. Begge to går på astmamedisiner daglig, så er nazi på at tennene skal skrubbes både morgen og kveld, så kanskje de kan unngå de verste skadene på tennene...

Anonymous poster hash: 002c6...12c

Skrevet

Sønnen min er 4 år å har ikke hatt noen hull enda.

Skrevet

Ingen hull hverken på 14 åringen eller 4 åringen

Anonymous poster hash: 885c6...8e6

Skrevet

Jeg har tre barn i alderen 3-20 år, og ingen har hatt hull i tennene. Det samme er med nieser og nevøer, de fleste av dem har også null hull. Jeg mener å ha hørt at de som vokser opp nå kalles null-hull generasjonen,møte pga fluor og fokus på tannhelse fra tidlig alder, men her inne får man litt inntrykk av at det er vanlig at barn får hull mens de går i bhg/grunnskolen.

Hvordan er det med dine barn? Anonymous poster hash: 8a993...ee8

Er vel ikke vanlig med hull lengre? Vi under 40 har ikke hull. Ingen hos oss har hull.

Anonymous poster hash: 81a30...afc

Skrevet

Har tre barn som aldri har hatt hull, og et barn som har hatt hull hele veien etter voksentennene kom. Utrolig kjedelig for han, stakkar. Er ikke noe mer vi kan gjøre, annet enn å fortsette med god tannhygiene og normalt sunt kosthold.

Skrevet

Jeg hadde null hull frem til for 3 år sia. (30 år) da fikk jeg et hull I løpet av svangerskapet med nr to.

Jeg har tidvis vært sløv i tenårene med tannpuss om morgnen. Så har vel sterke tenner.

Har 3 barn som pusser tenner morgen og kveld. Null hull på de to eldste. Yngste er baby.

Mannen har vært nøye med tannpuss men har hatt utallige hull i tennene. Han er flink til å bruke tanntråd og spiser fluor men har likevel flere hull hver gang han er hos tannlegen.

har kanskje mye med arv å gjøre også tenker jeg. Og selvsagt er tannpuss viktig, men ikke alltid dårlig tannpuss er årsaken til hull.

Anonymous poster hash: ae0bc...910

Gjest Antarctica
Skrevet

De yngste har ikke hatt. Men den eldste slurva litt med pussinga i ungdomsskolen - og ble riktig rysta da tannlegen sa at han hadde et begynnende hull... Han hadde trodd han var immun siden han hadde klart seg i 15 år! 😂

Skrevet

Null hull her hos 3 og 9 åringen. Jeg fikk endel hull på barneskolen og etter regulering. Jeg skylder litt på foreldrene mine som ikke fulgte opp i barndommen da de var alkoholikere og ikke hjelpte med tannpuss. Etter tenårene har jeg ikke hatt noen hull. Mannen fikk noen få hull på ungdomsskolen pga giddeløshet, ingen flere etter.

Så det er ikke bare teori med hull i tennene på barn i forhold til sosiale hensyn. Selvsagt kan sykdom/medfødte skader ect være grunnen. Men oftes er det slurv fra foreldrene.

Anonymous poster hash: c75d8...128

Skrevet

Det er mye arv ja. Min mor er tannlege og har vært nazi med tannpuss hele tiden, har aldri gått på noen medisiner som skader tennene og hun drikker aldri brus eller juice. Men joda, hun er full av hull. Min far som er glad i cola, har gått på flere medisiner som liksom skal gi syreskader og spiser godteri har ikke hatt hull siden han var 15. Jeg arvet tennene til min far, mens min søster er full av hull (hun bruker både tanntråd, fluor og tannkrem, hjelper ingenting). For mye fluor er heller ikke bra. Å si barna fluortabletter, fluormunnskyll og fluortannkrem er overkill og skadelig.

Anonymous poster hash: c334b...8ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...