Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. januar 2016 #26 Skrevet 29. januar 2016 Ja, vet menn med både fibromyalgi og ME. De jeg vet om har hatt en lang og tung kamp med helse-Norge for å få hjelp og diagnose, de blir ofte stemplet som hypokondere og blir ofte feildiagnosert med en psykisk diagnose. Hvis de endelig får rett diagnose og får hjelp av helsevesenet så står sånne burugler som deg med pekefingeren klar til å rakke ned på folk som er uforskyldt syke, noe som ofte blir en tillegsbyrde for den uforskyldt syke som ofte isolerer seg og opplever enda en psykisk påkjenning. Jeg pleier ikke å ønske andre vondt, men for deg ønsker jeg at du lærer deg mer medmenneskelighet og empati. Anonymous poster hash: c36e7...5be Herregud, hva feiler det deg? HI spurte om ME også kan ramme menn og du kjefter ho huden full for å se ned på mennesker med sykdommen. Hvor i ALL VERDEN fikk du det ifra?
Mamma_til_2 Skrevet 29. januar 2016 #27 Skrevet 29. januar 2016 Ja min mann fikk det etter kyssesyken, men heldigvis så er det en mild utgave og han kjenner sine begrensninger.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #28 Skrevet 29. januar 2016 Vet om en, han var sengeliggende lenge før han tok livet av seg. Anonymous poster hash: 04e8d...002
pifi med tre nurk Skrevet 30. januar 2016 #29 Skrevet 30. januar 2016 Jeg kjenner også to tilfeller, en liten gutt og en voksen mann. Begge sengeliggende.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #30 Skrevet 30. januar 2016 Mannen her skulle egentlig utredes for ME. Heldigvis er han litt bedre og klarer å gjennomføre hverdagen igjen, men det finnes menn med dette også. Anonymous poster hash: a1ab0...3d8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #31 Skrevet 30. januar 2016 Ja, men de strør ikke om seg med utsagn som at "i dag er fibroen min kjiper'n, altså, så da bestiller jeg heller en burger i stedet for å lage middag". Anonymous poster hash: 28539...dad
Salomine Skrevet 30. januar 2016 #32 Skrevet 30. januar 2016 Kjenner flere menn med ME. Men i følge statistikk er flertallet kvinner.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #33 Skrevet 30. januar 2016 ME senteret på Aker ga meg følgende forklaring; man må mest sannsynlig ha et spesielt dna for i det heletatt å kunne utvikle ME (derfor oppstår gjerne flere tilfeller i samme familie), i tillegg må du ha hatt en kraftig infeksjon (feks kyssesyken) og oppå det igjen "noe" som løser selve ME ut, noe fysisk eller psykisk og veldig ofte ser de fødsler kan være den siste utløsende mekanismen for å utvikle ME (hard fysisk påkjenning). Dette igjen kan forklare hvorfor flest kvinner utvikler ME. Ja, der finnes menn med ME! Og fibromyalgi. Ellers kommer ME i mange grader. Fra de mest opplagte pleietrengende, til slike som meg som faktisk kan være en bidragsyter for familien og samfunnet for øvrig, men som dessverre ikke lykkes med å jobbe. Det er så langt min store sorg i livet, samtidig som min store glede er at jeg er så helsig å ikke ligge lenger, men kan være sammen med mine barn. Det veldig få forstår er at ME er en balansegang mellom aktivitet og hvile, der aktiviteten er "fienden", i den forstand at viss vi ikke lytter til kroppen og tar hensyn (hviler mye) kan vi fort forværre vår sykdomssituasjon og bli pleietrengende i mørke rom. Derfor finnes det mange som meg selv. Tilsynelatende friske, men med nedetider som er forebyggende og planlagte og nedetider som dessverre kommer som en konsekvens av aktivitet. Mange lurer på hvorfor jeg ikke kan jobbe, vel jeg blir sykere av det, hver eneste gang. Og det kan ikke sammenlignes med sliten som man ble før i tiden! Jeg har levd såpass mange år at jeg lurer på om folk mangler iq når de presterer å sammenligne ME med at de blir slitne selv også....! Litt ute å kjøre på spørsmålet ditt her Sorry! Anonymous poster hash: 91b69...618
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #34 Skrevet 30. januar 2016 ME senteret på Aker ga meg følgende forklaring; man må mest sannsynlig ha et spesielt dna for i det heletatt å kunne utvikle ME (derfor oppstår gjerne flere tilfeller i samme familie), i tillegg må du ha hatt en kraftig infeksjon (feks kyssesyken) og oppå det igjen "noe" som løser selve ME ut, noe fysisk eller psykisk og veldig ofte ser de fødsler kan være den siste utløsende mekanismen for å utvikle ME (hard fysisk påkjenning). Dette igjen kan forklare hvorfor flest kvinner utvikler ME. Ja, der finnes menn med ME! Og fibromyalgi. Ellers kommer ME i mange grader. Fra de mest opplagte pleietrengende, til slike som meg som faktisk kan være en bidragsyter for familien og samfunnet for øvrig, men som dessverre ikke lykkes med å jobbe. Det er så langt min store sorg i livet, samtidig som min store glede er at jeg er så helsig å ikke ligge lenger, men kan være sammen med mine barn. Det veldig få forstår er at ME er en balansegang mellom aktivitet og hvile, der aktiviteten er "fienden", i den forstand at viss vi ikke lytter til kroppen og tar hensyn (hviler mye) kan vi fort forværre vår sykdomssituasjon og bli pleietrengende i mørke rom. Derfor finnes det mange som meg selv. Tilsynelatende friske, men med nedetider som er forebyggende og planlagte og nedetider som dessverre kommer som en konsekvens av aktivitet. Mange lurer på hvorfor jeg ikke kan jobbe, vel jeg blir sykere av det, hver eneste gang. Og det kan ikke sammenlignes med sliten som man ble før i tiden! Jeg har levd såpass mange år at jeg lurer på om folk mangler iq når de presterer å sammenligne ME med at de blir slitne selv også....! Litt ute å kjøre på spørsmålet ditt her Sorry! Anonymous poster hash: 91b69...618 Ikke DNA, men gen! Og endel skrivefeil ser jeg -sorry! 😳 Må av nett ser jeg 😁 Anonymous poster hash: 91b69...618
Gjest Antarctica Skrevet 30. januar 2016 #35 Skrevet 30. januar 2016 Blir vel med ME som med en del andre ting: hvis sykdommen fortjent eller ufortjent får stempel som "kvinnesykdom" går mange menn udiagnostiserte, som eksempelvis osteoporose. Og motsatt, hjertesykdommer hos kvinner går også under radaren.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #36 Skrevet 30. januar 2016 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Mor-pleier-tre-ME-syke-barn-7561344.html Trist lesing... Anonymous poster hash: 4c127...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå