Gå til innhold

12 åring og mat.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiste som en hest i den alderen - og vokste masse og utviklet meg. Tenåringen her spiste for tre. Det går over.



Anonymous poster hash: 66578...d19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

170 cm og 42 kg?! Hjelpes. Dere har jo litt av et problem andre veien da.

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Skrevet

 

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

170 cm og 42 kg?! Hjelpes. Dere har jo litt av et problem andre veien da.

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Og trening 13 timer / uke? Hva er det for naziopplegg dere kjører på jenta deres?

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Skrevet

 

 

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

170 cm og 42 kg?! Hjelpes. Dere har jo litt av et problem andre veien da.

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Og trening 13 timer / uke? Hva er det for naziopplegg dere kjører på jenta deres?

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

 

Og forbudt med godteri.. dette lukter ambisiøs turnmamma, og det lukter ikke godt.

 

Anonymous poster hash: 66578...d19

Skrevet

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

Jenta deres er syk og bør få hjelp av helsepersonell.

 

Anonymous poster hash: 3145e...355

Skrevet

 

 

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

170 cm og 42 kg?! Hjelpes. Dere har jo litt av et problem andre veien da.

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Og trening 13 timer / uke? Hva er det for naziopplegg dere kjører på jenta deres?

 

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Det velger hun helt selv. Vi oppfordrer til å slutte på ene idretten men hun elsker det hun holder på med. Og nei - det er ikke turn.

 

Hun har ikke forbud mot godteri. Skrev jeg det? Hun får ikke få i skapene og spise det som ligger der midt i uka etter skolen nei. Hun spiser gjerne bolle etter skolen med venner og slike ting. Men å komme hjem fra skolen og raide skapene som HI sitt barn er ikke lov for noen av våre barn. I helgene spiser hun masse snop og chips som resten av familien.

 

Ikke noe galt med henne nei. En sunn jente som elsker idrettene hun driver på med.

 

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

Skrevet

Hvor mye er det vanlig at en 12 åring spiser? De er jo i vekst, og aktive, men altså..

 

Har en jente på snart 13, som jeg syns til tider spiser mye, vi har gener for overvekt i familien, spesielt kvinnene. Og jeg blir bekymret for at hun skal legge seg til vaner som gjør at hun blir overvektig.

 

Hun er forsåvidt slank og har vært det hele veien, og hun har fått litt kvinneformer i det siste og ser at hun gjerne har, som de fleste jenter i vår familie, tendenser til å legge på seg over rumpe og lår. Hun er overhodet ikke overvektig, og ikke tro jeg er en hysterisk mor som går og stresser datteren min med slike tanker, jeg vet bare ikke om jeg skal begrense henne eller ikke....

 

Hun kan gjerne spise 3 skiver til frokost.

3-4 skiver til lunsj i matboksen. Pluss evt frukt og grønt hun har med seg.

Hvis jeg ikke er hjemme etter skolen, og får hjulpet henne å finne sunn mat, raider hun skapene for søtsaker.(i det siste har hun til og med kjøpt chips/sjokolade/boller for ukepenger og spist etter skolen! Prøver å nå inn til henne her om at det ikke er greit midt i uken!)

Så er dt evt det vi har til middag.

Også vil hun gjerne ha middagsrester eller 4 skiver til kvelds.

 

Til maten drikker hun ekstra lett melk, Biola eller juice. Vann utenom.

 

Er dette mye?

 

 

Hun er 163cm og ca 50 kg. Jeg vet ikke nøyaktig.

 

 

Hun spiller tennis 1-2 dag i uken. Går/sykler til skolen.

 

Vi har alltid grovt brød og alltid frukt/bær på et stort fat så de kan ta.

 

 

Er helst dette "jaget på mat" etter skoletid jeg er bekymret for.

Skjønner at hun er sulten med som i dag.... Hun kom hjem kl 13.30. Hadde spist godt til lunsj på skolen. Også spiser hun 6 skiver på rappen.

Jenta mi blir også 13 år i år(september)

 

Hun er 168 cm og 63 kg.

Fikk menstruasjon for 1,5 år siden. Kroppen har endret seg fra pike-fasong til kvinne-fasong.

 

Vekten er stabil, hun trener 4 dager i uka og går til/fra skolen daglig.

Noen perioder spiser hun MYE, når hun vil forsyne seg med 3.middagsporsjon så ber vi henne heller ta en frukt i stedet.

 

Vi har snakket om måtehold. Vi begge foreldre har familie med overvekt.

 

Hvis hun ikke klarer å regulere seg selv, så trenger hun kanskje hjelp. Hva med å få litt ukepenger i hånden og resten på konto?

Hva sier hun selv til fråtseriet?

 

 

Anonymous poster hash: ded20...c23

Skrevet

la henne spise, hun er ikke overvektig, du lager bare problemer hvis du skal begynne og gjøre noe, da jan dun få spiseforstryrrelser



Anonymous poster hash: de3ab...859
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for mange gode svar.

 

Hun har det ikke slik jeg skrev i første innlegg, HELE tiden og hver dag altså.. men det virker så voldsomt de dagene hun har sånn ulvehunger. 

 

Har siden sist sørget for å ha god og sunn mat som frister framme og tilgjengelig, når hun kommer fra skolen. Frukt, grønnsaker, eggerøre/omelett, pastasalater osv.. 

 

Har også kjøpt inn endel rett i koppen supper... Ikke så veldig supersunt, men det hjelper henne å spise litt bedre enn krimskrams i skapene hvertfall. også finner hun grovt brød som hun dypper oppi. 

 

Hun er veldig fornøyd med dette. 

 

takk for råd.

Skrevet

Pleier å kjøpe spleisebrød eller dyreparkenbrød, eller brannbrød. Og de er 3/4 på grovskalaene all sammen.

 

Hun spiser pålegg som kaviar (hehe) makrell i tomat, Leverpostei med rødbetsalat, kokt skinke, tunfisksalat, egg hvitost....

Pålegget er jo greit nok, men prøv å gå over til brød som er helgrovt (hele sirkelen er farget). Det metter mer!

 

Anonymous poster hash: 83c94...57e

Skrevet

Det blir litt feil å sammenligne din datter wmd min sønn, for han spiser jo nesten ikke! 😯

Vi snakker 1-2 skiver til frokost. 1 skive på skolen. Middag (da spiser han en tim to posjoner ) og 1-2 skiver til kvelds.

Han veier 35 kg, er usikker på høyden hans men han er ikke så høy...

 

Men syntes din datter spiser ganske mye.

 

Anonymous poster hash: 52b68...42b

Skrevet

170 og 42 kg? Ikke lat som hun ikke er sykelig tynn selv om hun er en ungjente. Jeg hadde som 15 åring anorexia og veide 43 og jeg var 171 høy. Det var hverken sunt eller pent. Hun spiser altfor lite i forhold til all treningen, hva feiler det deg du må jo være et troll! Ellers hi la henne spise så lenge du ikke ser hun legger på seg, prøv å minimer snop mulighetene i uka og ha sunne alternativer i hus. Og bytt noe brød med noe annet men ellers ikke gjør noe ut av noe som ikke er et problem.

 

Anonymous poster hash: a7a83...da2

Skrevet

Jeg spiste omtrent like mye på den alderen. Jeg ble aldri overvektig av den grunn. Jeg trengte faktisk mye mat da.

 

Anonymous poster hash: 9804b...372

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...