Gå til innhold

12 åring og mat.


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor mye er det vanlig at en 12 åring spiser? De er jo i vekst, og aktive, men altså..

 

Har en jente på snart 13, som jeg syns til tider spiser mye, vi har gener for overvekt i familien, spesielt kvinnene. Og jeg blir bekymret for at hun skal legge seg til vaner som gjør at hun blir overvektig.

 

Hun er forsåvidt slank og har vært det hele veien, og hun har fått litt kvinneformer i det siste og ser at hun gjerne har, som de fleste jenter i vår familie, tendenser til å legge på seg over rumpe og lår. Hun er overhodet ikke overvektig, og ikke tro jeg er en hysterisk mor som går og stresser datteren min med slike tanker, jeg vet bare ikke om jeg skal begrense henne eller ikke....

 

Hun kan gjerne spise 3 skiver til frokost.

3-4 skiver til lunsj i matboksen. Pluss evt frukt og grønt hun har med seg.

Hvis jeg ikke er hjemme etter skolen, og får hjulpet henne å finne sunn mat, raider hun skapene for søtsaker.(i det siste har hun til og med kjøpt chips/sjokolade/boller for ukepenger og spist etter skolen! Prøver å nå inn til henne her om at det ikke er greit midt i uken!)

Så er dt evt det vi har til middag.

Også vil hun gjerne ha middagsrester eller 4 skiver til kvelds.

 

Til maten drikker hun ekstra lett melk, Biola eller juice. Vann utenom.

 

Er dette mye?

 

 

Hun er 163cm og ca 50 kg. Jeg vet ikke nøyaktig.

 

 

Hun spiller tennis 1-2 dag i uken. Går/sykler til skolen.

 

Vi har alltid grovt brød og alltid frukt/bær på et stort fat så de kan ta.

 

 

Er helst dette "jaget på mat" etter skoletid jeg er bekymret for.

Skjønner at hun er sulten med som i dag.... Hun kom hjem kl 13.30. Hadde spist godt til lunsj på skolen. Også spiser hun 6 skiver på rappen.

Endret av Kaviar88
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes hun spiser svært mye, spesielt brødmat, og tror det er lett å legge på seg om ikke aktivitetsnivået holder tritt med det hun spiser ( og du skal vel være sportsutøver for å ikke legge på seg av 10-12 skiver hver dag, pluss annen mat)

 

Anonymous poster hash: c2cd2...456

Skrevet

Oi, det var ekstremt mye mat!

 

Anonymous poster hash: 0bce1...091

Skrevet

Ja, det høres ganske mye ut hvis dette er normalen. Og utrolig mye brød! Trenger hun å spise melkom lunsj og middag egentlig? Har dere sen middag? Kan du evt gjøre klart noe og så blir dere enige om at hun spiser kun akkurat det? Forklar det med at ikke hun skal ødelegge apetitten til middag 😃 Og kveldsen bør dere kanskje begrense, og bytte ut brødet. Omelett med salat f.eks., eller hjemmelaget suppe. Og så bør hun jo få vanen og gleden ved fysisk aktivitet. Også hverdagsaktivitet.

 

Anonymous poster hash: 7b866...b0d

Skrevet

Forslag til hva hun kan spise i stedet til noen av måltidene?

 

Vi har forresten havregrøt til frokost/kvelds innimellom i stedet for brød. Spiser fisk to ganger i uken.

 

Men vanskelig å tenke annen mat.

Skrevet

Ja det er mye, men jeg spiste minst like mye om ikke mere på hennes alder og la ikke på meg. Var veldig aktiv da med hest, trening hver dag og 5 km gange til og fra skolen. Hadde en enorm apetitt.

 

Anonymous poster hash: 4f7b5...c16

Skrevet

Ja, det høres ganske mye ut hvis dette er normalen. Og utrolig mye brød! Trenger hun å spise melkom lunsj og middag egentlig? Har dere sen middag? Kan du evt gjøre klart noe og så blir dere enige om at hun spiser kun akkurat det? Forklar det med at ikke hun skal ødelegge apetitten til middag Og kveldsen bør dere kanskje begrense, og bytte ut brødet. Omelett med salat f.eks., eller hjemmelaget suppe. Og så bør hun jo få vanen og gleden ved fysisk aktivitet. Også hverdagsaktivitet.Anonymous poster hash: 7b866...b0d

Hun er aktiv altså, Trener en-to gang i uken og går/sykler mye. Og vi er ofte ute på tur i helger.

 

Men noterer meg salater og egg. :) takk.

Skrevet

Tar gjerne i mot flere matforslag.

Skrevet

Jeg har en gutt som er like gammel, 12 år.

 

Han spiser 2 skiver til frokost, 2 skiver og litt frukt/grønt på skolen, en yoghurt eller frukt etter skolen, en porsjon middag og ofte frokostblanding til kvelds.

Han trener fotball 4 ganger i uken, sykler og går til skolen, kompiser o.l. er ganske aktiv av seg.

 

Han er 150 cm og 42 kg. Han er sterk og langt fra tykk, men han har en ganske "butt" kropp og er langt fra slank og langlemmet.

 

Jeg synes datteren din spiser veldig mye, særlig mye brød. Men tenåringer/pubertetsbarn har gjerne "økeperioder" fordi det skjer så mye i kropp og sinn, kroppen utvikles og det brukes mye energi til det og da blir de ulvesultne. Da trenger de mat altså, og jeg ville ikke nektet en ulvesulten unge i puberteten mat, men det er viktig at det er riktig sammensatt mat. Mat du blir mett av. F.eks kneipbrød med syltetøy kan man jo fort spise 4 av uten å bli stappmett, mens skikkelig grovbrød med kjøtt eller fiskepålegg metter mye bedre og er bedre for kroppen å spise.



Anonymous poster hash: e87ad...793
Skrevet

Pleier å kjøpe spleisebrød eller dyreparkenbrød, eller brannbrød. Og de er 3/4 på grovskalaene all sammen.

 

Hun spiser pålegg som kaviar (hehe) makrell i tomat, Leverpostei med rødbetsalat, kokt skinke, tunfisksalat, egg hvitost....

Skrevet

Jeg var/er like høy og veide omtrent det samme da jeg var 14-15. Jeg spiste like mye som din datter, men ikke det usunne du nevner. Jeg ble ikke tykk og har heller aldri blitt det. Jeg hadde bare høy forbrenning. Ville ikke ha begrenset hva hun spiser så lenge hun ikke legger på seg. Bare pass på at hun har sunn mat tilgjengelig.

 

Anonymous poster hash: db0c9...481

Skrevet

Hvor mye er det vanlig at en 12 åring spiser? De er jo i vekst, og aktive, men altså..

 

Har en jente på snart 13, som jeg syns til tider spiser mye, vi har gener for overvekt i familien, spesielt kvinnene. Og jeg blir bekymret for at hun skal legge seg til vaner som gjør at hun blir overvektig.

 

Hun er forsåvidt slank og har vært det hele veien, og hun har fått litt kvinneformer i det siste og ser at hun gjerne har, som de fleste jenter i vår familie, tendenser til å legge på seg over rumpe og lår. Hun er overhodet ikke overvektig, og ikke tro jeg er en hysterisk mor som går og stresser datteren min med slike tanker, jeg vet bare ikke om jeg skal begrense henne eller ikke....

 

Hun kan gjerne spise 3 skiver til frokost.

3-4 skiver til lunsj i matboksen. Pluss evt frukt og grønt hun har med seg.

Hvis jeg ikke er hjemme etter skolen, og får hjulpet henne å finne sunn mat, raider hun skapene for søtsaker.(i det siste har hun til og med kjøpt chips/sjokolade/boller for ukepenger og spist etter skolen! Prøver å nå inn til henne her om at det ikke er greit midt i uken!)

Så er dt evt det vi har til middag.

Også vil hun gjerne ha middagsrester eller 4 skiver til kvelds.

 

Til maten drikker hun ekstra lett melk, Biola eller juice. Vann utenom.

 

Er dette mye?

 

 

Hun er 163cm og ca 50 kg. Jeg vet ikke nøyaktig.

 

 

Hun spiller tennis 1-2 dag i uken. Går/sykler til skolen.

 

Vi har alltid grovt brød og alltid frukt/bær på et stort fat så de kan ta.

 

 

Er helst dette "jaget på mat" etter skoletid jeg er bekymret for.

Skjønner at hun er sulten med som i dag.... Hun kom hjem kl 13.30. Hadde spist godt til lunsj på skolen. Også spiser hun 6 skiver på rappen.

Hei, høres ut som meg den gang jeg var 14 år. Trente flere idretter i ungdommen men ikke overdrivelse heller. Fettet på rumpe og lår kom brått på.

Jeg hadde en hunger, ja rett og slett. En hunger etter å stappe i meg! Noe mat smakte pyton, selv om jeg lengtet etter det. Så skuffelsen ble enorm når jeg puttet brødskiven med syltetøy i munnen og det smakte høgg.

 

Jeg kan ikke forklare denne hungeren med annet enn en eksplosjon av hormoner. Har aldri fått noe svar fra legene.. Og har ikke hatt det slik under graviditetene.

 

Jeg hadde mye humørsvingninger i denne perioden også. Varte vel fra ca 14-15,5 år. Fikk mensen like før 14.

 

Jeg var 43 kg da jeg startet ungdomsskolen og 56 kg da jeg gikk ut. Aldri vært overvektig(før eller siden).

 

Ville bare tipse deg om at det ikke er sikkert hun klarer å bremse. Det var grusomt å ikke få spise. Kvalm og uvel! Så snakk med henne om det, jeg prøvde med min mor, men hun forsto ikke en døyt. Og ble sint på meg når jeg ikke spiste det hun mente jeg skulle spise. Jeg spiste også mye hvetemat, boller/skolebrød osv.

 

 

 

Anonymous poster hash: e7ec5...01c

Skrevet

 

Hvor mye er det vanlig at en 12 åring spiser? De er jo i vekst, og aktive, men altså..

 

Har en jente på snart 13, som jeg syns til tider spiser mye, vi har gener for overvekt i familien, spesielt kvinnene. Og jeg blir bekymret for at hun skal legge seg til vaner som gjør at hun blir overvektig.

 

Hun er forsåvidt slank og har vært det hele veien, og hun har fått litt kvinneformer i det siste og ser at hun gjerne har, som de fleste jenter i vår familie, tendenser til å legge på seg over rumpe og lår. Hun er overhodet ikke overvektig, og ikke tro jeg er en hysterisk mor som går og stresser datteren min med slike tanker, jeg vet bare ikke om jeg skal begrense henne eller ikke....

 

Hun kan gjerne spise 3 skiver til frokost.

3-4 skiver til lunsj i matboksen. Pluss evt frukt og grønt hun har med seg.

Hvis jeg ikke er hjemme etter skolen, og får hjulpet henne å finne sunn mat, raider hun skapene for søtsaker.(i det siste har hun til og med kjøpt chips/sjokolade/boller for ukepenger og spist etter skolen! Prøver å nå inn til henne her om at det ikke er greit midt i uken!)

Så er dt evt det vi har til middag.

Også vil hun gjerne ha middagsrester eller 4 skiver til kvelds.

 

Til maten drikker hun ekstra lett melk, Biola eller juice. Vann utenom.

 

Er dette mye?

 

 

Hun er 163cm og ca 50 kg. Jeg vet ikke nøyaktig.

 

 

Hun spiller tennis 1-2 dag i uken. Går/sykler til skolen.

 

Vi har alltid grovt brød og alltid frukt/bær på et stort fat så de kan ta.

 

 

Er helst dette "jaget på mat" etter skoletid jeg er bekymret for.

Skjønner at hun er sulten med som i dag.... Hun kom hjem kl 13.30. Hadde spist godt til lunsj på skolen. Også spiser hun 6 skiver på rappen.

Hei, høres ut som meg den gang jeg var 14 år. Trente flere idretter i ungdommen men ikke overdrivelse heller. Fettet på rumpe og lår kom brått på.

Jeg hadde en hunger, ja rett og slett. En hunger etter å stappe i meg! Noe mat smakte pyton, selv om jeg lengtet etter det. Så skuffelsen ble enorm når jeg puttet brødskiven med syltetøy i munnen og det smakte høgg.

 

Jeg kan ikke forklare denne hungeren med annet enn en eksplosjon av hormoner. Har aldri fått noe svar fra legene.. Og har ikke hatt det slik under graviditetene.

 

Jeg hadde mye humørsvingninger i denne perioden også. Varte vel fra ca 14-15,5 år. Fikk mensen like før 14.

 

Jeg var 43 kg da jeg startet ungdomsskolen og 56 kg da jeg gikk ut. Aldri vært overvektig(før eller siden).

 

Ville bare tipse deg om at det ikke er sikkert hun klarer å bremse. Det var grusomt å ikke få spise. Kvalm og uvel! Så snakk med henne om det, jeg prøvde med min mor, men hun forsto ikke en døyt. Og ble sint på meg når jeg ikke spiste det hun mente jeg skulle spise. Jeg spiste også mye hvetemat, boller/skolebrød osv.

 

 

 

Anonymous poster hash: e7ec5...01c

Jeg hadde også ulvehunger i den alderen.

Var uhyre sulten hele tiden.

 

(Akkurat likt som jeg har hatt det i starten av ammeperiodene. )

 

Gikk ikke noe særlig opp i vekt i den perioden, kun det som la seg på hoftene og andre steder man uunngåelig får fettlag i puberteten.

 

Jeg møtte null forståelse hjemme, så begynte å gjemme maten. Og ordnet ting selv. Og som 12åring blir jo det boller chips, man går liksom ikke i gang med å lage wok..

 

Anonymous poster hash: 6477f...538

Skrevet

Høres ut som datteren din spiser mye brød, kanskje du kan finne gode alternativer. Omelett, havregrøt, salat, suppe til kvelds?

Ellers så tenker jeg at jenta kanskje er inne i en ordentlig vekstfase og trenger mye mat.

Skrevet

Jeg synes det var mye mat og ikke et spesielt høyt aktivitetsnivå.

 

1-2 tennistimer i uka er ikke spesielt mye hvis treningen er en time hver gang. Hvis hun derimot spiller 2-3 timer hver gang er det selvfølgelig annerledes.

 

12-åringen her er ca 155 høy og veier så vidt over 40 kg. Han trener ganske mye, iallefall 3 ganger i uka + minst en konkurranse eller kamp (fotballkamp, skirenn eller tennisturnering).

 

Han spiser 2 skiver til frokost, 2 skiver + litt frukt eller grønt til lunch, et lite mellom mellommåltid etter skolen (f.eks en frukt, en bar, knekkebrød etc), middag (gjerne to porsjoner) og litt kvelds (kornblanding, havregrøt, yoghurt med korn og frukt/bær). Jeg prøver å bytte ut brødmåltidene innimellom med f.eks pastasalat, eggerøre, middagsrester osv.

 

Jeg ser nok at skapene innimellom raides or litt godteri, men stort sett er han flink til å holde seg til måltidene. En stor fordel er Nokas vi bor et godt stykke unna butikken, så det er ikke bare å stikke innom :)

 

Anonymous poster hash: 12825...760

Skrevet

Høres ut omtrent som 12-13-åringene her i huset. I perioder går det med enorme mengder mat! Og spesielt jenta har perioder der hun støvsuger huset for sjokolade og annet snop, jeg tenker det er hormoner på tur. Vet naboen sukket over det samme for et par år siden, hennes datter er bitte litt eldre enn min:-)

De trener , de går frem og tilbake til skolen, de er aktive (trener organisert 7 timer den ene ungen og 15 den andre), de vokser og spiser og trives. Det er sånn det skal være.

Skrevet

Hun spiser veldig mye, og jeg må dessverre si jeg kjenner meg igjen. En ting er alt brødet, men også at hun nå har begynt å kjøpe søtsaker etter skolen. Jeg ble etterhvert overvektig og det har vært en kamp å få det vekk. Gjør henne en tjeneste og ta en prat om dette med "smugspising" av søtsaker.



Anonymous poster hash: a9552...740
Skrevet

Skjønner du er litt betenkt med tanke på "tradisjonen" med overvekt hos kvinner i familien og vil bare først si at det er supert at du ikke lukker øynene for det :)

Syns vel kanskje det blir litt mye brød. Kan kanskje lage ferdig omelett som ligger i kjøleskapet? Matmuffins, grove spinatlapper er også fine sorter å lage ferdig på forhånd. 

Ellers vil jeg også bare tipse om at det er forsket på et metthetsgen, og det er mennesker som har feil på dette genet. Er jo absolutt ikke sikkert det er det hos jenta di, men fint å vite om sånne ting. Og mulig det ville slått ut tidligere, jeg vet for lite om det til å si sikkert.

http://forskning.no/overvekt/2013/07/gen-barnefedme-funnet



Anonymous poster hash: 1e9d4...7e1
Skrevet

Jeg ville hatt vann til alle måltider utenom frokost og kvelds. I Biola er det veldig mye sukker, det er det også i juice. Tre skiver til frokost høres mye ut, på en annen side er det ikke så greit å begrense dette heller. om hun raider skapene for søtsaker, er det ikke da bare å kvitte seg med det? Og la være å gi lommepenger om det brukes til godteri på ukedager



Anonymous poster hash: 31e12...47f
Skrevet

La henne for all del spise seg mett på mat, ellers kan du lage store problemer for henne i fremtiden. Mannen min fikk restriksjoner på matmengde og gråt seg i søvn fordi han var sulten, med det resultat at han tok helt av da han flyttet hjemmefra og kunne gjøre som han ville. Endte på nesten 200 kg før han ble slankeoperert. Så å begrense mengden mat for en som er sulten kan gjøre mer skade enn nytte på sikt.
 

Pass heller på hva hun spiser, og der har du jo fått flere gode råd fra andre her.

 

Det er for øvrig ikke en unormal mengde mat for alderen selv om noen andre spiser mye mindre, det er veldig store variasjoner i den alderen der.



Anonymous poster hash: bbf97...9e2
Skrevet

Jeg har også en 12 årig jente. Hun spiser

1 skive el 1 knekkebrød til frukost.

1 skive og 1 yoghurt til lunjs.frukt.

1 knekkebrød etter skolen

Middagsmat

Frokostblanding til kvelds.

 

Jeg hadde strenge restriksjoner som barn ungdom. Mat skulle mat ikke ha for mye av! Har slanket meg som tenåring og er selvsagt overvektig.

 

Som mange andre sier så spiser datteren fin en del, og spesielt mye brød. Men hun høres jo normalvektig ut i forhold til lengden.

Kanskje prøve å lage smoothie, cottage cheese/ frukt, egg isteden for alle brødskiver?

😀

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Skrevet

Jeg har også en 12 årig jente. Hun spiser

1 skive el 1 knekkebrød til frukost.

1 skive og 1 yoghurt til lunjs.frukt.

1 knekkebrød etter skolen

Middagsmat

Frokostblanding til kvelds.

 

Jeg hadde strenge restriksjoner som barn ungdom. Mat skulle mat ikke ha for mye av! Har slanket meg som tenåring og er selvsagt overvektig.

 

Som mange andre sier så spiser datteren fin en del, og spesielt mye brød. Men hun høres jo normalvektig ut i forhold til lengden.

Kanskje prøve å lage smoothie, cottage cheese/ frukt, egg isteden for alle brødskiver?

😀

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

*siden tenårene

 

Anonymous poster hash: 624ab...5c7

Skrevet

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

Skrevet

Det var mye....oi.

 

Vår 14 åring spiser:

Frokost 1 skive

Lunch 2 skiver

Etter skolen 1 skive + frukt. Dette er rett før trening.

Middag - helt normal porsjon

Ikke ofte kvelds for hun spiser som regel sen middag grunnet trening men da 1 skive.

 

Hun spiser ikke det vi har i skap av søtsaker for det er ikke lov. Hvorfor sier du ikke til din datter at det er forbudt?

 

Hun veier 42 kilo. Er 170 cm.

 

Trener 13 timer i uka

 

Anonymous poster hash: 40883...a1c

Hun er jo anorektisk tynn!

 

Anonymous poster hash: 66578...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...