Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. januar 2016 #26 Skrevet 29. januar 2016 Har høye barn og hver gang jeg er på helsestasjonen får jeg samme beskjed: "barnet ditt er tungt i forhold til alder, men det betyr INGENTING. Det er normalvektig i forhold til høyde og det er det som betyr noe." Så tror det er enkelte helsesøstre det er noe galt med, ikke retningslinjene. Eventuelt har vi smarte helsesøstre som bruker sunn fornuft istedenfor retningslinjer. Uansett HI: hev deg over det. Barnet ditt er tydeligvis normalvektig uavhengig av hva helsestasjonen sier.
Løvetanner Skrevet 29. januar 2016 #27 Skrevet 29. januar 2016 Det er selvsagt viktig å se på helheten, og ikke bare henge seg opp i kurver. Og en 4-åring vokser jo som regel i rykk og napp, så plutselig er han fem cm lengre uten å ha lagt på seg ett gram. MEN, overvekt er et økende problem i samfunnet, og helsestasjonen skal jo veilede alle foreldre slik at de er bedre rustet til å ta kloke valg for sine barn. Så jeg mener at det er greit å ta det opp når barnet et forbi småbarnstadiet (dvs 4-6-8 år), hvis man ser tendenser til vektøkning. Det er lettere for foreldrene å ta grep da, og innføre gode vaner, enn når barnet er blitt tenåring og som regel er mye mindre aktiv og i større grad bestemmer selv hva og hvor mye det spiser. Men vekt et et ømtålig emne for mange, og mange går rett i forsvarsposisjon, noe som er litt rart synes jeg, spesielt når man ser hvor stor andel av 8-åringer som er lubne. Alle vil vel ha sunne og friske barn som blir sunne og friske voksne, og med overvekt følger ofte (men selvsagt ikke alltid) helseproblemer.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #28 Skrevet 29. januar 2016 Hvor høy er hun og hva veier hun da? Merkelige folk disse helsesøstrene. Har fått samme beskjed. Anonymous poster hash: af71a...520 Hun er 109 cm og 19,3 kilo. Vi har fått bekreftet fra overlege at hun er normalvektig. Poenget er helsestasjonens retningslinjer og deres feilbruk av grafer, kurver og sikker og god informasjonskilde når det gjelder det enkelte barn. Anonymous poster hash: af410...b16 Nøyaktig samme mål som min 4åring. Aldri hørt annet på helsestasjonen enn at hun er lang for alderen, og følger sin egen kurve. Ja,hun er tung! Men ikke for tung! Må nesten veie litt mer når man er et hode høyere enn de andre på Samme alder(i vår bhg). Skulle hun veid det samme som resten av jentene her, ville hun sett sykelig tynn ut :-S Blås i helsesøster! Og be henne klappe igjen om hun nevner noe om vekt/utseende foran barnet ditt, for det kan faktisk sette spor hos jenta di om hun får for seg at hun er "feit". Barn vokser i rykk og napp,sånn er det bare. Anonymous poster hash: ef00f...d91
Snøfnugg75 Skrevet 29. januar 2016 #29 Skrevet 29. januar 2016 Stol på deg sjølv! Nokre barn veks i rykk og napp. mitt barn var i andre enden. Fekk spørsmål om vi drakk h-melk osv. Jada, vi drikk h.melk. Men både eg og mannen min var tynne og skranglete heile oppveksten. Ein må forvente at HS ikkje er så innmari firkanta. Det er flott att helsestasjonen prøver å fange opp barn i faresonen, men litt gangsyn må vere lov.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #30 Skrevet 29. januar 2016 En ting er jo også at barn vokser ulikt. Mine barn, og min brors barn er like normalt tynne til vanlig. Men hans unger strekker seg i lengden, før de øker vekta, mens mine øker i vekt før de strekker seg. Så i perioder har han radmagre unger, mens mine er lubne. Og så går det noen uker, og så er de like igjen. Anonymous poster hash: bddd8...3fc
Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. januar 2016 #31 Skrevet 29. januar 2016 (endret) MEN, overvekt er et økende problem i samfunnet, og helsestasjonen skal jo veilede alle foreldre slik at de er bedre rustet til å ta kloke valg for sine barn. Så jeg mener at det er greit å ta det opp når barnet et forbi småbarnstadiet (dvs 4-6-8 år), hvis man ser tendenser til vektøkning. Det er lettere for foreldrene å ta grep da, og innføre gode vaner, enn når barnet er blitt tenåring og som regel er mye mindre aktiv og i større grad bestemmer selv hva og hvor mye det spiser. Selvfølgelig er det greit å ta det opp hvis man ser tendenser til overvekt😊. Det er IKKE greit å ta det opp når det IKKE er et tema. Man ber ikke foreldre passe litt på vekta til et normalvektig barn. Du ser forskjellen? Å reagere på at noen ber deg passe på vekta til ditt normalvektige barn er IKKE å gå i forsvarsposisjon. Det er sunn fornuft. Endret 29. januar 2016 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #32 Skrevet 29. januar 2016 Skjønner vi har vært heldige. Fem barn, tre ulike helsestasjoner, mange helsesøstre og alle har sett vekt i forhold til høyde. Våre barn har vært små og lette, så på vekt i forhold til alder ville de vært radmagre. Anonymous poster hash: da10e...2f4 Samme her, men det virker som de har lettere for å godta at barna ligger under snittet enn over. Vår hs virker i alle fall bare veldig fornøyd med at barna våre ikke har arvet foreldrenes overvekt. (Men de er innenfor normalen på vekt i forhold til høyde så det er greit at hun er fornøyd altså. ) Anonymous poster hash: 04ad3...812 Så uheldige mange av dere har vært med kommentarer ang barnas vekt Her er det motsatt. Datteren min fylte nettopp 5 år. Hun er 106 cm høy og veier nøyaktig 14 kg. Her er det JEG som stresser med vekta, syns hun er så spinkel, hs sier bare at hun følger sin egen vekstkurve, og så lenge barna er friske og i aktivitet så skal man ikke bekymre seg. Jeg har 4 barn og har aldri hørt noe om vekt og alder, her går de kun etter høyde og vekt.. Anonymous poster hash: f3e84...3ba Det samme her. Jeg stresser veldig med det da jenta mi på 5 år er 113 cm høy og veier 13,3 kg, og det er ingen tvil om at hun ligger under normalkurver. Men ifølge helsesøster så følger hun sin egen kurve (har vært tynn hele tiden), og med tanke på at hun spiser som en hest (type 2 kjøttkaker, 2 poteter og masse grønnsaker til middag) og er frisk som en fisk og i aktivitet dagen lang så er det bare slik hun er. Anonymous poster hash: d6655...c0c
Løvetanner Skrevet 29. januar 2016 #33 Skrevet 29. januar 2016 MEN, overvekt er et økende problem i samfunnet, og helsestasjonen skal jo veilede alle foreldre slik at de er bedre rustet til å ta kloke valg for sine barn. Så jeg mener at det er greit å ta det opp når barnet et forbi småbarnstadiet (dvs 4-6-8 år), hvis man ser tendenser til vektøkning. Det er lettere for foreldrene å ta grep da, og innføre gode vaner, enn når barnet er blitt tenåring og som regel er mye mindre aktiv og i større grad bestemmer selv hva og hvor mye det spiser. Selvfølgelig er det greit å ta det opp hvis man ser tendenser til overvekt. Det er IKKE greit å ta det opp når det IKKE er et tema. Man ber ikke foreldre passe litt på vekta til et normalvektig barn. Du ser forskjellen? Å reagere på at noen ber deg passe på vekta til ditt normalvektige barn er IKKE å gå i forsvarsposisjon. Det er sunn fornuft. Helt enig:)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #34 Skrevet 29. januar 2016 Helt enig! Når vi flyttet og fikk ny helsestasjon ble yngste veid og målt før en kontroll med legen der. Hs går før oss inn til legen med lappen der de nye målene hans sto, og det vi blir mødt med når vi kommer inn og sier hei er at dama som står med ryggen til og ikke engang har spandert ett blikk på oss, bryter ut: "OI DA! Han her er EKSTREMT overvektig! Dette er virkelig ikke bra!" Fra meg kommer det nervøst: "eeehh, nei. Han er tynn". Får til svar at det var han virkelig ikke og at han veide alt for mye (fortsatt ryggen til). Jeg svarer, nå irritert: "hvis du gidder å lese alt på den lappen ser du at han er ekstremt høy for alderen også og om du i det hele tatt gidder å se på han så ser du med en gang at gutten min er tynn og overhode ikke ekstremt overvektig!!!" Hun snudde seg og så på gutten og forbløffelsen lyste i ansiktet hennes. Hun sa ikke noe mer, men fullførte undersøkelsen med noen snøft her og der. Hs er en av de som ser ungen for hvem de er og sammenligner vekten mot høyden og ikke mot alder, så hun hadde bare positivt å si og sa han lå rett under den midterste normalvek-kurven. Anonymous poster hash: d0fb2...f41
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #35 Skrevet 29. januar 2016 MEN, overvekt er et økende problem i samfunnet, og helsestasjonen skal jo veilede alle foreldre slik at de er bedre rustet til å ta kloke valg for sine barn. Så jeg mener at det er greit å ta det opp når barnet et forbi småbarnstadiet (dvs 4-6-8 år), hvis man ser tendenser til vektøkning. Det er lettere for foreldrene å ta grep da, og innføre gode vaner, enn når barnet er blitt tenåring og som regel er mye mindre aktiv og i større grad bestemmer selv hva og hvor mye det spiser. Selvfølgelig er det greit å ta det opp hvis man ser tendenser til overvekt. Det er IKKE greit å ta det opp når det IKKE er et tema. Man ber ikke foreldre passe litt på vekta til et normalvektig barn. Du ser forskjellen? Å reagere på at noen ber deg passe på vekta til ditt normalvektige barn er IKKE å gå i forsvarsposisjon. Det er sunn fornuft. Det er nettopp dette som er et poeng i seg selv. Man ber ikke foreldre av normalvektige barn om å begynne å passe på kosthold og generelt inntak av mat, når ungen er normalvektig. Med det synet som er i dag, på hva som er "normalt" og hva som er "lubben", så bør helsestasjonene være forsiktige med å gi uriktige bilder på barn innenfor normalen. At foreldre begynner å tro at barna deres er på grensen til overvektig, når dette ikke er korrekt, kan få uheldige konsekvenser. Å slanke barn unødvendig er ikke heldig. Ei heller på samfunnsbildet det gir av hva som er normalt. Anonymous poster hash: af410...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå