Gå til innhold

Skrudde rettningslinjer på helsestasjonen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 4 åring som ligger på nest øverste linje for normalvektig på kurven i både høyde og vekt. Allikevel får vi beskjed om å være påpasselige på kostholdet da jenta er for tung i forhold til sin alder. og i fare for å bli overvekig. Altså, ikke for tung i forhold til høyde, men i forhold til alder.  Jeg kjenner jeg blir sint og irritert. Hun ga meg en forklaring på at man måler vekt ut i fra alder og ikke høyde. Og dette er jo åpenlyst at blir feil målinger! 

Jeg fikk følelsen av å sitte der å forsvare mine egne handlinger ovenfor hvor hjemmelaget maten min er og hvor stort fokus jeg har på at barna skal være aktive og sunne. Vi har heldigvis periodevis kontakt med rikshospitalet, det jeg tok opp dette med målene for en normal 4 åring. Hun begynte med <<Med mine egne øyne så kan jeg se at denne jenta er helt perfekt. ikke en gang i nærheten av å være overvektig, ei heller undervektig. Hun er høy, mye høyere enn mange andre 4 åringer, men helt perfekt>> Målingene hun gjorde etterpå bekreftet det hun nettopp hadde sagt. Men der måler de vekt i forhold til høyde, og ikke alder.

vi lever i et  samfunn som har feil og for stort fokus på idealvekt og utseende. Det er så sørgelig at dette også skal gjelde for små barn.  Tenk om jeg hadde vert en usikker mor og tatt dette seriøst, og begynt å gjøre om kost for å passe barnet fra å ikke legge på seg mer i frykt for at hun skal bli tyngre enn det hun er. Nei Smekk på hånda til helsestasjonens retningslinjer for idealvekt på barn!  

Anonymous poster hash: af410...b16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk også beskjed av helsesøster at vår sønn var for tung da han lå øverst på kurven for alder og vekt. Ba henne heller se på vekt mot høyde kurven og det var han perfekt. Da ga hun seg uten diskusjon. Merkelig at de fortsatt er då opptatt av vekt i forhold til alder når det er vekt i forhold til høyde som er viktig. Når vi voksne ser på vekt så sammenlikner jeg meg med de som er like høye og ikke de på samme alder.

Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling og har flere enn en gang snakket med fortvilte foreldre etter at de har værtpå helsestasjonen. Foreldre som har fått kjeft for at de eller barnehagen overforer barna og fått beskjed om å begrense matinntaket og rett og slett slanke 1 - 2 åringen. Det er helt sykt

Anonymous poster hash: e215b...f58
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det høres rart ut. Veldig rart, til og med. Men du må huske at det ikke er helsesøster som velger retningslinjene, hun er pålagt å følge den. (På samme måte som jeg, som er lærer, ikke kan velge innholdet i læreplanen, men er pålagt å til enhver tid følge den som foreligger.) Det hjelper lite å bli irritert på helsesøster for dette.

Anonymous poster hash: 692e7...300
Skrevet

Jeg er enig med deg i at det høres rart ut. Veldig rart, til og med. Men du må huske at det ikke er helsesøster som velger retningslinjene, hun er pålagt å følge den. (På samme måte som jeg, som er lærer, ikke kan velge innholdet i læreplanen, men er pålagt å til enhver tid følge den som foreligger.) Det hjelper lite å bli irritert på helsesøster for dette.

Derfor jeg skrev skrudde rettningslinjer på helsestasjonen. jeg angriper på ingen måte helsesøster, hun er utolig herlig på alle måter. Det er de generelle rettningslinjene det er snakk om. Men med det sagt,så må  de da også kunne bruke sine egne øyne. Å si at man skal være påpasselig på barn som er  sin perfekte vekt i forhold til høyde, kan ihverstefall være skadelig. 

Skrevet

Med mitt første barn fikk jeg så utrolig mye pes av helsesøster pga vekt. Hun veide for lite. Fulgte kurven sin perfekt, men hun veide likevel for lite. Det var ekstra målinger, jeg var superstressa, det var ufattelig slitsomt. De gangene den faste helsesøsteren ikke var tilstede, var det en annen helsesøster som var vikar. Ifølge henne var ungen helt perfekt, ikke veide hun for lite heller.(Det samme mente legen på helsestasjonen). Kom tilbake på neste kontroll og falt tilbake til at ungen veide for lite. Hun fulgte fremdeles kurven sin. Da neste unge kom, nektet jeg å denne hs, hun hadde satt dype spor. Jeg var ganske så nazi på at unge nr 2 måtte spise hver 3 time. Hun skulle legge på seg, hun skulle ikke veie for lite. Jeg fikk tilbud om å snakke med en psykiatrisk sykepleier.

Poenget er at noen hs kun ser på tall og diagrammer, og er åpenbart ikke mottagelig for å se på ungen.

Mine unger er nå i tenåra og er helt normalvektige.

Anonymous poster hash: b195f...b70

Skrevet

Hvor høy er hun og hva veier hun da? Merkelige folk disse helsesøstrene. Har fått samme beskjed. 😥

Anonymous poster hash: af71a...520

Skrevet

Hvor høy er hun og hva veier hun da? Merkelige folk disse helsesøstrene. Har fått samme beskjed.

Hun er 109 cm og 19,3 kilo. Vi har fått bekreftet fra overlege at hun er normalvektig. Poenget er helsestasjonens retningslinjer og deres feilbruk av grafer, kurver og sikker og god informasjonskilde når det gjelder det enkelte barn.  

Skrevet

Hvor høy er hun og hva veier hun da? Merkelige folk disse helsesøstrene. Har fått samme beskjed.

Hun er 109 cm og 19,3 kilo. Vi har fått bekreftet fra overlege at hun er normalvektig. Poenget er helsestasjonens retningslinjer og deres feilbruk av grafer, kurver og sikker og god informasjonskilde når det gjelder det enkelte barn.

Da min jente var på 4 års kontroll veide hun nesten 19 kg og var 103,5 cm høy. Helt perfekt i følge helsesøster.

Anonymous poster hash: 20c5e...369

Skrevet

Derfor jeg skrev skrudde rettningslinjer på helsestasjonen. jeg angriper på ingen måte helsesøster, hun er utolig herlig på alle måter. Det er de generelle rettningslinjene det er snakk om. Men med det sagt,så må  de da også kunne bruke sine egne øyne. Å si at man skal være påpasselig på barn som er  sin perfekte vekt i forhold til høyde, kan ihverstefall være skadelig. 

Jeg er enig, i denne sammenhengen skulle det være mulig å bruke logikk, rett og slett. Sier seg jo selv at høyde og vekt henger sammen! Skrev som jeg gjorde fordi jeg har egen erfaring med å måtte forsvare og få kjeft for noe jeg selv egentlig ikke er enig i, men er forpliktet til å lære bort.

Skrevet

Mi er 105cm og 19,5kg. Helt innafor normalen, men jeg ser også at hun er større enn mange andre barn.

Skrevet

Helsestasjonen her også er helt sykt opptatt av kurven. Da vi var på ettårskontroll kommenterte hun flere ganger underveis i veiing og måling at han så så sunn og frisk ut. Så kom vi inn på kontoret og hun la inn tallene i kurven. Da synes hun plutselig han var overvektig fordi han lå øverst på kurven (og øverst på lengden). Kommentaren hennes var oi ja han er nok på grensa ja, tenkte ikke han så spesielt stor ut da jeg så han. Men kan være lurt å tenke på inntaket og begynne med ekstra lett melk. Jeg slet med å ikke si noe og begynte å le da vi var kommet ut derfra. Se nå på ungen du har foran deg i stedet for på en kurve (hvertfall når du ikke fokuserer på vekt i forhold til høyde kurven).

Skrevet

Her er helsesøster HELDIGVIS en som ser 99 høyde og vekt sammen. Min eldste er lang og vekten matcher høyden. Er normal, ikke tykk eller tynn.

Var hos en idiot av en lege på HS på 2 års kontroll for et halvt år siden som kun så om vekt alene. Spurte om vi ha mye godteri etc (får tilnærmet aldri godteri!!). Vi ble så utrolig irriterte så forstår deg godt! Hun spiser dessuten lite og. Sliter med å få i henne nok.

Drit i det... du vet at ditt barn er normalvektig ift høyde. De som kun ser på vekt ift alder er kunnskapsløse

Skrevet

Skjønner vi har vært heldige. Fem barn, tre ulike helsestasjoner, mange helsesøstre og alle har sett vekt i forhold til høyde. Våre barn har vært små og lette, så på vekt i forhold til alder ville de vært radmagre.

Anonymous poster hash: da10e...2f4

Skrevet

Vi har også en helsesøster som bare ser på alder/vekt. Får hele tiden beskjed at hun er for tung og vi må passe på å ikke gi henne brus/saft, godteri, men fokusere på sunne middager etc.......Hun hører ikke på meg. Hun ser det hun vil se, at moren er overvektig.

Jenta er normalvektig i forhold til høyde i følge lege, hun er veldig kresen når det gjerlder mat (er til utredning for autisme), drikker kun vann og melk, spise ikke middag, kun brømat, frukt, grøt. Hun er 105 cm høy og 15.8 kg

Skrevet

Inn til høyre øre, ut til venstre med en gang. Jeg er i hvert fall lite motivert å høre på sånn fjas og kommer helsesøster med slike uttalelser blir det oppfølging hos lege, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: e6ce3...dd8
Skrevet

De har retningslinjer, men de fleste helsesøstre har heldigvis litt gangsyn.

Da min nr to var 10 mnd fikk vi beskjed om at han var litt tung i forhold til høyden, og at vi måtte la han GÅ mest mulig selv og ikke sitte i vogn. Hehe. Gutten var 16 mnd før han gikk.

Vi har heldigvis noen år på baken og ristet på hodet av hele helsesøster.

Da jeg fikk nr tre ba jeg om en annen helsesøster, og det tok de på alvor. (Det var flere ting jeg var misfornøyd med)

Og, hun skulle sett gutten i dag. Aktiv og slank gutt på seks,

Skrevet

Skjønner vi har vært heldige. Fem barn, tre ulike helsestasjoner, mange helsesøstre og alle har sett vekt i forhold til høyde. Våre barn har vært små og lette, så på vekt i forhold til alder ville de vært radmagre.

Anonymous poster hash: da10e...2f4

Samme her, men det virker som de har lettere for å godta at barna ligger under snittet enn over. Vår hs virker i alle fall bare veldig fornøyd med at barna våre ikke har arvet foreldrenes overvekt. (Men de er innenfor normalen på vekt i forhold til høyde så det er greit at hun er fornøyd altså. :P)

Anonymous poster hash: 04ad3...812

Skrevet

Så uheldige mange av dere har vært med kommentarer ang barnas vekt :(

Her er det motsatt. Datteren min fylte nettopp 5 år. Hun er 106 cm høy og veier nøyaktig 14 kg. Her er det JEG som stresser med vekta, syns hun er så spinkel, hs sier bare at hun følger sin egen vekstkurve, og så lenge barna er friske og i aktivitet så skal man ikke bekymre seg.

Jeg har 4 barn og har aldri hørt noe om vekt og alder, her går de kun etter høyde og vekt..

Anonymous poster hash: f3e84...3ba

Skrevet

Vi fikk også beskjed om det, så ble hun syk og tok av seg 3 kg og da var det plutselig viktig at hun la på seg igjen🙄

Jeg kjenner at jeg driter litt i hva de sier, plutselig skyter ungen i været og strekker seg flere cm og blir for tynn ...

Så lenge kosten er normal og barnet er i aktivitet , tenker jeg det er greit .

Skrevet

Vi har hatt helsesøstre som ser på helheten. Heldigvis.

Men min niese var for lang hun. Hun passet ikke inn på skjemaet til helsestasjonen, så helsesøster skrev lengden som 0.5cm kortere enn hva hun hadde målt. Da passet jenta inn på kurven...

Anonymous poster hash: bddd8...3fc

Skrevet

Da min yngste var baby og lite småbarn, var han en skikkelig plugg. Hs sa at han fulgte kurven sin perfekt. Selv om han helt klart var større enn de andre i gruppa!

Nå er han 5.5 år. Ca 120 cm lang og veier 19 kg.

Anonymous poster hash: 4e404...a14

Skrevet

Men som lærer bruker man jo skjønn, og velger hvordan man underviser. Og hvilke læreplanmål man fokuserer mest på.

Det samme kan man jo som helsesøster. Man kan jo si at ungen er tung i forhold til alder, og samtidig si at ungen er perfekt i forhold til sin høyde.

Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymous poster hash: bddd8...3fc

Skrevet

Vi fikk også beskjed av helsesøster at vår sønn var for tung da han lå øverst på kurven for alder og vekt. Ba henne heller se på vekt mot høyde kurven og det var han perfekt. Da ga hun seg uten diskusjon. Merkelig at de fortsatt er då opptatt av vekt i forhold til alder når det er vekt i forhold til høyde som er viktig. Når vi voksne ser på vekt så sammenlikner jeg meg med de som er like høye og ikke de på samme alder.

Jeg synes jeg ser det for meg:

Åh nei, jeg ligger 2 kilo over gjennomsnittet for 39-åringer. Jeg må slanke meg!!! :D

Skrevet

Men det er jo store forskjeller innenfor normalen da tydeligvis. De følger sin kurve noe som er viktigst men de er store ifølge gjennomsnittet. Min gutt var på 4 års kontrollen 107 cm og veide 17 kg og han fulgte sin kurve men lå også helt på midten både på høyde og vekt. Har ei fra før som alltid var stor for alderen de første årene men som er jevnet seg litt ut nå som 8 åring. Men 19 kilo på en på 103 er jo nok til at de nevner det. Jeg veide f eks 19 kilo da jeg var 119 cm høy. Det er litt forskjell på høyden her altså fra 103 til 119...

Anonymous poster hash: 3acbe...d8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...