Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #26 Skrevet 28. januar 2016 Ok takk for alle svar. Konkluderer med at det er mange slitne der ute, med eller uten barn. Tror jeg tenker på dette på en litt annen måte enn dere, sammenlignet med at jeg går ikke til en overvektig person og klager over at jeg føler meg tykk når jeg er normalvektig. Men jeg tenker kanskje bare ut fra min egen situasjon som er at jeg er mer sliten nå enn før, trenger tydeligvis ikke være sånn for alle ettersom noen her skriver de var mer slitne før de fikk barn. I mitt hode tenker jeg mer å gjøre/mer arbeid = mer grad av sliten. Slitenhet engasjerer i det minste... Anonymous poster hash: 61acb...374
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #27 Skrevet 28. januar 2016 At de også er slitne..og blir irritert fordi jeg med 2 barn insinuerer at jeg er mer sliten, har mer å gjøre enn dem..nei det er ikke en konkurranse i hvem som har det verst men er det virkelig ikke "lov" å si og forvente forståelse på dette? Jeg tror jo f.eks ikke at en mor med 6 barn er like sliten som meg, selvfølgelig har hun det tyngre, har mer å gjøre osv. Barnslig problemstilling jeg vet..Men irriterer meg når folk som kan sove lenge i helgene, slappe av på sofaen etter jobb og generelt bare har seg selv å tenke på likevel syns vi med barn må forstå at de er jo slitne.... (mulig jeg er litt muggen etter mange våkenetter nå altså...) Anonymous poster hash: 61acb...374 Hvofor har ikke de som ikke har barn lov til å si at de er slitne? at folk med barn har monopol på være sliten er det dummeste jeg hører. Forståelsen bør gå begge veier, ikke bare i din favør Anonymous poster hash: 229ca...8d5 Det er vel lov å være realist også? Alle kan bli slitne, men når man kun har ansvar for seg selv, er det mye bedre sjanse for å innhente seg. Anonymous poster hash: 1accc...ce3
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #28 Skrevet 28. januar 2016 At de også er slitne..og blir irritert fordi jeg med 2 barn insinuerer at jeg er mer sliten, har mer å gjøre enn dem..nei det er ikke en konkurranse i hvem som har det verst men er det virkelig ikke "lov" å si og forvente forståelse på dette? Jeg tror jo f.eks ikke at en mor med 6 barn er like sliten som meg, selvfølgelig har hun det tyngre, har mer å gjøre osv. Barnslig problemstilling jeg vet..Men irriterer meg når folk som kan sove lenge i helgene, slappe av på sofaen etter jobb og generelt bare har seg selv å tenke på likevel syns vi med barn må forstå at de er jo slitne.... (mulig jeg er litt muggen etter mange våkenetter nå altså...) Anonymous poster hash: 61acb...374 Hvofor har ikke de som ikke har barn lov til å si at de er slitne? at folk med barn har monopol på være sliten er det dummeste jeg hører. Forståelsen bør gå begge veier, ikke bare i din favør Anonymous poster hash: 229ca...8d5 Det er vel lov å være realist også? Alle kan bli slitne, men når man kun har ansvar for seg selv, er det mye bedre sjanse for å innhente seg. Anonymous poster hash: 1accc...ce3 Ja nettopp. Når man går dag etter dag som blir uker og måneder og IKKE får hentet seg inn, iallfall ikke nok, da blir man SLITEN og da kan man kjenne på irritasjon over barnløse som klager.. mine ærlige tanker, som jeg ikke sier høyt men nå lufter her.. Anonymous poster hash: 61acb...374
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #29 Skrevet 28. januar 2016 At de også er slitne..og blir irritert fordi jeg med 2 barn insinuerer at jeg er mer sliten, har mer å gjøre enn dem..nei det er ikke en konkurranse i hvem som har det verst men er det virkelig ikke "lov" å si og forvente forståelse på dette? Jeg tror jo f.eks ikke at en mor med 6 barn er like sliten som meg, selvfølgelig har hun det tyngre, har mer å gjøre osv. Barnslig problemstilling jeg vet..Men irriterer meg når folk som kan sove lenge i helgene, slappe av på sofaen etter jobb og generelt bare har seg selv å tenke på likevel syns vi med barn må forstå at de er jo slitne.... (mulig jeg er litt muggen etter mange våkenetter nå altså...) Anonymous poster hash: 61acb...374 Hvofor har ikke de som ikke har barn lov til å si at de er slitne? at folk med barn har monopol på være sliten er det dummeste jeg hører. Forståelsen bør gå begge veier, ikke bare i din favør Anonymous poster hash: 229ca...8d5 Det er vel lov å være realist også? Alle kan bli slitne, men når man kun har ansvar for seg selv, er det mye bedre sjanse for å innhente seg. Anonymous poster hash: 1accc...ce3 Ja nettopp. Når man går dag etter dag som blir uker og måneder og IKKE får hentet seg inn, iallfall ikke nok, da blir man SLITEN og da kan man kjenne på irritasjon over barnløse som klager.. mine ærlige tanker, som jeg ikke sier høyt men nå lufter her.. Anonymous poster hash: 61acb...374 Jeg synes faktisk det er ganske arrogant av dere å påstå dette må jeg si. Det er da mange andre grunner til å være skikkelig sliten enn det å ha barn. Og det er da slett ikke bare de med barn som kan slite med å klare å hente seg inn. Ærlig talt! Og ja, jeg har barn selv, bare for å poengtere det. Synes generelt det blir teit å gjøre det til en konkurranse om hvem som er mest sliten, eller enda verre; bestemme hvem som har lov å klage på at man er sliten eller ikke. Folk er slitne innimellom. Det er forskjelige grunner til hvorfor man er det, og man opplever det forskjellig og har forskjellig terskel for hvor mye man "tåler". Sånn er det bare. Ingen har mer rett enn andre, for alle har forskjellig terskel og forskjellig liv. Å opphøye seg selv og sin egen situasjon over andres, med positivt eller negativt fortegn, er smålig uansett. Anonymous poster hash: c6ecd...e73
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #30 Skrevet 28. januar 2016 Ok takk for alle svar. Konkluderer med at det er mange slitne der ute, med eller uten barn. Tror jeg tenker på dette på en litt annen måte enn dere, sammenlignet med at jeg går ikke til en overvektig person og klager over at jeg føler meg tykk når jeg er normalvektig. Men jeg tenker kanskje bare ut fra min egen situasjon som er at jeg er mer sliten nå enn før, trenger tydeligvis ikke være sånn for alle ettersom noen her skriver de var mer slitne før de fikk barn. I mitt hode tenker jeg mer å gjøre/mer arbeid = mer grad av sliten. Slitenhet engasjerer i det minste... Anonymous poster hash: 61acb...374 Jeg har vært veldig overvektig, og akkurat DET er det faktisk ganske mange som gjør, og det er skikkelig irriterende! Så ja, du tenker nok på en annen måte enn mange. Anonymous poster hash: 175e8...30a
<3 Legoland <3 Skrevet 28. januar 2016 #31 Skrevet 28. januar 2016 Jeg TRODDE jeg var sliten FØR jeg fikk barn Nå vet jeg bedre!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #32 Skrevet 28. januar 2016 Nei du misforstår. Alle kan være slitne ikke bare hun med 81 barn, men ja hun er MEST sliten Anonymous poster hash: 61acb...374 Ikke nødvendigvis, folk har forskjellig kapasitet og energinivå, og det er forskjell på hvor sliten man blir av forskjellige ting. Jeg tviler på en som får 18 barn opplever det å ha barn som spesielt slitsomt i utgangspunktet, i alle fall ikke sammenlignet med meg som ikke orker tanken på å få ett til når jeg har ett. Med 18 barn hadde jeg ikke vært sliten, jeg hadde vært sinnssyk. Anonymous poster hash: 175e8...30a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #33 Skrevet 28. januar 2016 Jeg synes det er teit at jeg som har to barn,aldri kan være sliten..for min søster har fire barn,og hun er sliten hun. Derfor tar hun all barnevakt fra foreldrene våre. Anonymous poster hash: 3e4a5...bff
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #34 Skrevet 28. januar 2016 Slitenhet avhenger av mange faktorer, ikke bare barn vs barnløs. Det er fullt mulig for barnløse å være mer slitne enn de med barn, og omvendt. Anonymous poster hash: 0eff5...409
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #35 Skrevet 28. januar 2016 Utrolig smålig av deg, Hi. Du blir irritert på din venninne fordi hun klager på at hun er sliten? Ingen har lov å føle noe så lenge det finnes noen som kanskje har det verre? Jeg kan ikke klage over at jeg det gjorde vondt å brekke fingeren, for bestemoren min knakk jo hoften som er vondere. Jeg har ikke lov å være lei meg da bestemoren min døde, for venninnen min har jo mistet moren sin som er mye tristere. Jeg har ikke lov å klager over at jeg fryser i -10, for andre har det kaldere. Alle har lov å føle det de føler uansett om noen kanskje har det verre. Hvorfor skal det være en konkurranse? Skal ikke en venninne få lov å klage til deg fordi du mener du har det verre? Hvordan kan du vite at du er mer sliten bare fordi du har barn? Kanskje har hun en mer slitsom jobb enn deg? Noen jobber er fysisk krevende andre psykisk. Noen kan ta helt fri når de er ferdig på jobb, andre ikke. Noen har mange bekymringer som en blir sliten av osv. Anonymous poster hash: 32b4a...423
Yellow Brick Road Skrevet 28. januar 2016 #36 Skrevet 28. januar 2016 Hadde du vært min venninne og du så mye som hadde antydet at du som barnløs var mye mer sliten enn meg og at jeg ikke hadde lov til å si at jeg var sliten eller at jeg ikke visste hva det var å være sliten fordi jeg ikke hadde barn, ja da hadde jeg hivd deg ut av livet mitt og bedt deg komme tilbake når du var voksen nok til å skjønne at livet ikke bare dreier seg om deg. Vi var barnløse en god stund før vi fikk første, og det var noe av det mest arrogante jeg visste, mødre som mente at de hadde enerett på slitenhet. Jeg visste hva det var å være sliten før jeg fikk barn, og oppfatningen av det har ikke forandret seg etter at jeg har fått barn. Og jeg har aldri vært så sliten av barna som jeg har vært uten barna, eller med barna uten at det er barnas "skyld". DU føler deg mer sliten etter at du har fått barn, jeg føler meg mindre sliten etter at jeg har fått barn, men det kunne ikke fall meg inn å fortelle andre at de ikke har lov til å være slitne fordi de har fått barn.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #37 Skrevet 28. januar 2016 Nå er det vel en gang slik at barn krever endel energi - men, er det ikke slik at barn også gir en ufattelig mengde energi?? Jeg har fire små, og alle har hatt sin dose med våkenetter, trass og det som følger med. Samtidig har de gitt meg så ufatterlige mange oppturer underveis. Å stille skyhøye krav til seg selv i studie/arbeidslivet er nok en hverdag tøffere og med langt færre direkte tilbakemeldinger. Å ha barn er en velsignelse, ikke et trumfkort ift å være sliten. Anonymous poster hash: d232f...e8f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #38 Skrevet 28. januar 2016 Kanskje du har levd litt beskyttet før? Jeg har aldri blitt så sliten som tiden etter jeg var utdannet. 3 jobber, egen bolig og aldri tid til noe. Familielivet med 3 barn og 8-16 på jobb er rolig og behagelig. Synes du virker ekstremt selvsentrert og bortskjemt. Anonymous poster hash: 76a05...80a
Elsker livet Skrevet 28. januar 2016 #39 Skrevet 28. januar 2016 Jeg syns livet generelt var mye mer slitsomt som både tenåring og som student. Opplever at nå som vi har barn er det lov å si at man er sliten, ta hensyn til det og tilrettelegge for å hente seg inn. Når man er ung og barnløs forventes det at man har en utømmelig energi. Jeg syns man bør vise forstålese for alle som sier de er slitne uansett grunn. Noen tåler mer og noe tåler mindre, og det er gjerne ulikt hva som sliter oss ut.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #40 Skrevet 28. januar 2016 Nå er det vel en gang slik at barn krever endel energi - men, er det ikke slik at barn også gir en ufattelig mengde energi?? Jeg har fire små, og alle har hatt sin dose med våkenetter, trass og det som følger med. Samtidig har de gitt meg så ufatterlige mange oppturer underveis. Å stille skyhøye krav til seg selv i studie/arbeidslivet er nok en hverdag tøffere og med langt færre direkte tilbakemeldinger. Å ha barn er en velsignelse, ikke et trumfkort ift å være sliten. Anonymous poster hash: d232f...e8f Javisst - så lenge barna er friske, så. Må si jeg ofte følte meg sliten før jeg fikk barn. Og da jeg hadde ett, og to og tre. Men sannheten er jo at ikke noe av det kan sammenlignes med å ha et kronisk sykt barn. Jeg ante ikke hva jeg snakket om... Så egentlig kan alle dere med friske unger bare pakke sammen og prise dere lykkelige! Anonymous poster hash: 1accc...ce3
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #41 Skrevet 29. januar 2016 At de også er slitne..og blir irritert fordi jeg med 2 barn insinuerer at jeg er mer sliten, har mer å gjøre enn dem..nei det er ikke en konkurranse i hvem som har det verst men er det virkelig ikke "lov" å si og forvente forståelse på dette? Jeg tror jo f.eks ikke at en mor med 6 barn er like sliten som meg, selvfølgelig har hun det tyngre, har mer å gjøre osv. Barnslig problemstilling jeg vet..Men irriterer meg når folk som kan sove lenge i helgene, slappe av på sofaen etter jobb og generelt bare har seg selv å tenke på likevel syns vi med barn må forstå at de er jo slitne.... (mulig jeg er litt muggen etter mange våkenetter nå altså...) Anonymous poster hash: 61acb...374 Se på hva du selv skriver i første halvannen linje, Hi. "At de også er slitne..og blir irritert fordi jeg med 2 barn insinuerer at jeg er mer sliten, har mer å gjøre enn dem..nei det er ikke en konkurranse i hvem som har det verst men er det virkelig ikke "lov" å si og forvente forståelse på dette?" Det som skal være venninner av deg kommer til deg og sier at de er slitne. Hva sier det deg? Hvis du sier til en venninne at du er sliten - hvilken kommentar ønsker du deg da? Om du var veldig sliten, så sliten at du følte behov for å fortelle det til en venninne, da vil jeg tro du ønsket deg litt forståelse - eller er jeg helt på jordet? Det du gjør, det er ikke å vise forståelse. Nei, du "insinuerer" (siden du ikke kan si det rett ut så vil jeg anta at du ved din insinuasjon egentlig gir inntrykk av en rimelig arrogant og overlegen holdning) at DU har det verre. DU har mer å gjøre. Derfor kan ikke de klage. Og ikke bare det - når de ønsker seg forståelse for at de av en eller annen grunn er veldig slitne, da vil DU ha forståelse for at DU har det verre. Og så sier DU at det ikke er en konkurranse??? Det er jo du som gjør dette til en konkurranse, og INGEN skal komme og si at du ikke er den største martyren, du er den som har det verre, for det er din rett siden du har to barn og de har ingen. Og tydeligvis så bryr du deg så lite om disse venninnene at du heller ikke gidder spørre hvorfor de er så slitne. Nei, da er det bedre å "insinuere" at de egentlig bare er sytete pingler fordi de ikke forstår at du har det myyyyye verre.... Jeg håper dette innlegget ikke er representativ for hvordan du er ellers, Hi, for da risikerer du å miste venner. For det er en svært usympatisk side å vise så lite forståelse og i tillegg snu situasjonen og kreve at de heller skal ha forståelse for deg fordi du har mye større grunn til å være sliten. Men konkurranse er det selvfølgelig ikke - bare du vinner... Anonymous poster hash: e2735...e87
Fandens Oldemor Skrevet 29. januar 2016 #42 Skrevet 29. januar 2016 Har aldri forstått hvorfor folk liker så godt å snakke om hvor slitne de er. Når det er sagt, så vet jo alle at man henter frem uante krefter når man får barn. Man er våkne 8 ganger på natta, og er likevel på jobb klokka 08.00 fordi man ikke har noe valg. Du ble nok også hinsides sliten noen ganger før du fikk barn, men nå er du mer utholdende.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #43 Skrevet 29. januar 2016 Når noen forteller meg at de er slitne, pleier jeg å gi de et medfølende blikk og si "Uffda, skjer det mye for deg for tiden? Er det noe du har lyst til å snakke om?" Jeg har ingen behov for å buse ut med hvor sliten JEG er, og hvor mye jeg har på tapetet. Og det har da ingenting å si hvor mange barn de har. Sliten kan man bli uansett. Vær også forsiktig med å generalisere "folk som bare kan gå og legge seg på sofaen etter jobb er ikke like slitne som meg med to barn", for det vet du ingenting om. Du vet ikke om folk som ikke har barn har andre ting som tapper de for energi, et destruktivt forhold, depresjon, flink-pike-syndrom, fysiske utfordringer og så videre. Eller hvor lange arbeidsdager de har, hvor mange jobber, hvor mange engasjementer utenfor arbeidslivet... Skal jeg fortsette, eller har du skjønt tegninga? Anonymous poster hash: 7a9e8...ae7
Ooops I did it AGAIN Skrevet 29. januar 2016 #44 Skrevet 29. januar 2016 Jeg ble sliten av å lese denne tråden om hvor sliten folk er...barn eller ikke. Jeg har fire barn. I atten år har jeg tenkt 'det blir bedre, jeg kan sove lenge senere, bare de blir litt mer selvstendig'.. Vel, yngste er under året, og jeg lurer på når jeg skal få hvilt meg. Men jeg gjør hva jeg kan for å ikke fokusere på hvor sliten jeg er, ellers kan jeg bare legge meg ned og gi opp. Det burde kanskje flere gjøre, barn eller ikke. Forøvrig, de som velger å involvere seg i så mange prosjekter at de sliter seg ut, de bør jo seriøst vurdere å slutte med noe av det. Man kan liksom ikke slutte å ta seg av ungene...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #45 Skrevet 29. januar 2016 Alle kan da bli slitne, samme om de har barn eller ikke. Og for mitt vedkommende, så er det ikke barna jeg blir sliten av. Jeg har 2 barn 100% alene, ikke familie. Men jeg er da ikke noe mer sliten enn de som er 2 voksne, om 2 barn. Og i det daglige får jeg energi av barna mine. Jeg blir sliten av eksamener, hvis det er problemer på jobb, det skjer noe trist privat, noen blir syke. Jeg blir så sliten av mentalt stress, og jeg er flink til å stresse. Men dette er jo oftest ting som ikke har med barna og gjøre. Jeg har reist rundt på interrail med barna, vi storkoste oss, og jeg ble ikke sliten. I hverdagen og, så blir jeg sikke sliten av barna. De koser jeg meg sammen med. Og kommer noen å forteller meg at de er slitne, så regner jeg med at det er en grunn til det. Samme om de har 0 barn, eller 10. Anonymous poster hash: 15d67...99b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #46 Skrevet 29. januar 2016 Vet du?, jeg var mer sliten før jeg fikk barn. Kunne sove, sove og sove! Lå rett ut på soffan etter jobb. Jeg har nå to barn, og er sliten av og til nå også, men sliten på en annen måte. Mer lykkelig sliten (kan man si det? Hehe) Det er undervurdert hvor mye positiv energi små barn kan tilføre en hverdag. De gir masse! Før kom jeg hjem til et tomt hus, ganske nedttrykkende, og ingen der til å "kvikke" meg opp. Nå er det hjem til kaos, mat, lek, sutring, latter og ja, hele pakka.. dere vet alle hvordan det er. Men med små susser og gode klemmer forsvinner slitsomheten litt Anonymous poster hash: 9f6a7...346
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #47 Skrevet 29. januar 2016 Jeg har ME, så egentlig kan ingen av dere andre klage på at dere er sliten... 😜 Anonymous poster hash: 9b69a...632
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #48 Skrevet 29. januar 2016 Jeg blir regelrett forbanna på de som mener man ikke kan være sliten uten barn. Det er bare tull. Jeg har barn selv, og ja, jeg er sliten, men jeg får så mye mer tilbake enn da jeg var sliten før. 15 timers vakter flere dager på rad, 1,5 t reisevei og prøve å klemme inn søvn og mat mellom der fordi det ikke var pauser på jobb. Jo, jeg var like sliten da som jeg var på fjerde timen med stuevandring med kolikkbaby for 40. kvelden på rad. Folk med barn har ikke monopol på noe som helst Anonymous poster hash: 5c9ec...180
Ariel83 Skrevet 29. januar 2016 #49 Skrevet 29. januar 2016 Hehe, jeg kan virkelig ikke forstå at jeg kunne være sliten før jeg fikk barn 😊
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #50 Skrevet 29. januar 2016 Jeg blir regelrett forbanna på de som mener man ikke kan være sliten uten barn. Det er bare tull. Jeg har barn selv, og ja, jeg er sliten, men jeg får så mye mer tilbake enn da jeg var sliten før. 15 timers vakter flere dager på rad, 1,5 t reisevei og prøve å klemme inn søvn og mat mellom der fordi det ikke var pauser på jobb. Jo, jeg var like sliten da som jeg var på fjerde timen med stuevandring med kolikkbaby for 40. kvelden på rad. Folk med barn har ikke monopol på noe som helst Anonymous poster hash: 5c9ec...180 Reisevei og antall vakter kan man da gjøre noe med hvis man er barnløs. Takke nei til ekstravakter, få seg en hybel o.l. Kan ikke godt velge bort å våkne når babyen hyler om natta... Anonymous poster hash: 1accc...ce3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå