Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #26 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hva var galt med bilen, hva har blitt reparert? Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Ingenting har blitt reparert. Lampa begynte å lyse idag. Men i håndboka står det at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Bilen er altså ikke ødelagt, men likevel bekymrer du deg for en verkstedregning (som jeg forøvrig mener eieren skal betale)?Motorlampa på bilen min lyste hele vinteren i 8 år. Du sier det var -30. Der har du svaret. Anonymous poster hash: 00d41...e6a
SuperFries Skrevet 28. januar 2016 #27 Skrevet 28. januar 2016 Å herregud. Snakk om å lage problemer ut av ingenting! Har du i det hele tatt snakket med eieren? Har eieren antydet at du skal betale? Hvis du har lånt bilen til normal bruk, så er det eieren som betaler. Hvis feilen på bilen har oppstått pga noe du har gjort, så er det du som betaler.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #28 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men HVA skjedde med bilen? Anonymous poster hash: 00d41...e6a Det et INGENTING som har skjedd med bilen, annet enn at plutselig lyser det et gult lys i dashbordet som betyr MOTORFEIL og det står at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hvorfor krisemaksimerer du så fælt d? Da lar du eier eller deg selv ta bilen på verksted og ser hva feilen er. Og har du gjort noe som har bidratt til dette, så bør du jo betale. Men hva sier bileier da? Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #29 Skrevet 28. januar 2016 Om det kun er motorlampa som lyser, så ville jeg tatt det med ro! Kan være mange grunner til at den lyser.. For eksempel at bilen har gått så og så langt, og trenger en service (men man må ikke), eller at det er kaldt, lite motorolje, eller kjølevæske pga kulden. Eller noe helt annet. Du vet heller ikke om den lyser for første gang nå, eller har gjort det hele vinteren. Pust ut, slapp av, dette er ikke verdens undergang. Men dette er helt klart ikke noe du skal betale for. Mitt tips til deg, er at du ikke låner andres biler når du er så usikker på bil. Kjøp din egen som du kan bli kjent med. Anonymous poster hash: 3d8a5...583
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #30 Skrevet 28. januar 2016 Å herregud. Snakk om å lage problemer ut av ingenting! Har du i det hele tatt snakket med eieren? Har eieren antydet at du skal betale? Hvis du har lånt bilen til normal bruk, så er det eieren som betaler. Hvis feilen på bilen har oppstått pga noe du har gjort, så er det du som betaler. Bilen er relativt ny. Selvfølgelig tenker jeg på hva en evt verkstedregning vil koste. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #31 Skrevet 28. januar 2016 Å herregud. Snakk om å lage problemer ut av ingenting! Har du i det hele tatt snakket med eieren? Har eieren antydet at du skal betale? Hvis du har lånt bilen til normal bruk, så er det eieren som betaler. Hvis feilen på bilen har oppstått pga noe du har gjort, så er det du som betaler.Bilen er relativt ny. Selvfølgelig tenker jeg på hva en evt verkstedregning vil koste. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Da burde du aldri lånt en bil. Du må ha forstått at det var en sjanse for at noe skulle skje, bulk feks. At en lampe lyser i dashbordet betyr som regel ingen verdens ting 😂 Anonymous poster hash: 00d41...e6a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #32 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men HVA skjedde med bilen? Anonymous poster hash: 00d41...e6a Det et INGENTING som har skjedd med bilen, annet enn at plutselig lyser det et gult lys i dashbordet som betyr MOTORFEIL og det står at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hvorfor krisemaksimerer du så fælt d? Da lar du eier eller deg selv ta bilen på verksted og ser hva feilen er. Og har du gjort noe som har bidratt til dette, så bør du jo betale.Men hva sier bileier da? Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hvorfor sier du at jeg krisemaksimerer? Jeg spør fordi jeg vil vite om jeg burde regne med å betale verkstedregningen. Bilen må jo på verksted uansett. Dette er først og fremst et moralsk spørsmål. Bileieren har ikke sagt noen ting enda. Jeg har kjørt bilen helt vanlig. Ingenting ekstra forutenom temperaturen som har vært nede i -30. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #33 Skrevet 28. januar 2016 Å herregud. Snakk om å lage problemer ut av ingenting! Har du i det hele tatt snakket med eieren? Har eieren antydet at du skal betale? Hvis du har lånt bilen til normal bruk, så er det eieren som betaler. Hvis feilen på bilen har oppstått pga noe du har gjort, så er det du som betaler.Bilen er relativt ny. Selvfølgelig tenker jeg på hva en evt verkstedregning vil koste. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Da burde du aldri lånt en bil. Du må ha forstått at det var en sjanse for at noe skulle skje, bulk feks. At en lampe lyser i dashbordet betyr som regel ingen verdens ting 😂 Anonymous poster hash: 00d41...e6a Jeg har ikke bulka bilen. Skade på bilen er en annen ting. Ingen ytre skader på bilen. Her er det inni selve bilen som det tydeligvis er et problem. (Og vi aner jo selvfølgelig ikke hva det er siden bilen ikke har kommet seg på verksted enda). Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #34 Skrevet 28. januar 2016 Biler skal ikke stå å gå på tomgang, særlig ikke i slik kulde. Man skal kjøre med en gang slik at motoren blir fort varm! Anonymous poster hash: 29eec...e9e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #35 Skrevet 28. januar 2016 Om det er en nyere bil er det sikkert en elektronisk feil, eller så er det en feil som ville oppstått uansett. Tviler på at det er temperaturen som har tatt knekken på den. Uansett - vent og se hva verkstedet får opp når de feilsøker. Ring og snakk med dem selv, så kan du også fortelle hvordan du har brukt bilen. Så kan verkstedet vurdere hvorvidt du er skyld i feilen. Dersom det skulle vise seg at det er din feil tilbyr du deg å betale, hvis det hadde skjedd uansett er det bare en tilfeldighet og eieren får betale selv. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 8c578...75a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #36 Skrevet 28. januar 2016 En bil bør gå litt på tomgang om det er kaldt. For mye kan sote ned plugger,men det skal mye til over lang tid. Ble det ikke varme i bilen? Diesel bil uten forvarmer? Synes du skal vente til verkstedet sier. Motor lampe kan indikere på flere ting. Anonymous poster hash: 0ff10...aa8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #37 Skrevet 28. januar 2016 Biler skal ikke stå å gå på tomgang, særlig ikke i slik kulde. Man skal kjøre med en gang slik at motoren blir fort varm! Anonymous poster hash: 29eec...e9e Det er det verste du kan gjøre. Anonymous poster hash: 0ff10...aa8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #38 Skrevet 28. januar 2016 Biler skal ikke stå å gå på tomgang, særlig ikke i slik kulde. Man skal kjøre med en gang slik at motoren blir fort varm! Anonymous poster hash: 29eec...e9e Det er det verste du kan gjøre. Anonymous poster hash: 0ff10...aa8 Eh, nei! Står til og med i instruksjonsboka til bilen. Anonymous poster hash: 29eec...e9e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #39 Skrevet 28. januar 2016 Lyser lampen hele tiden eller bare nå og da? Slutter lampa å lyse om du stanser bilen? Er det når bilen er kald den lyser, for så at den slutter å lyse når den er varm? I så fall så fikk vi samme problemet etter å ha vært på ferie i kulde. Lampa lyser når bilen er kald, noen ganger slukker den når vi stopper også starter bilen igjenn og noen ganger må vi kjøre litt før vi stopper og starter. Til oss var det en indikasjon på kondens på diesel-filteret. De på verkstedet fant ikke kondens, men det hadde antagelig blitt rim. Nå når vi fikk en god periode med plussgrader ble "problemet" helt borte. Praktisk sett så har du fått låne bilen og jeg går ut i fra at eiger viste hva du skulle? Samt at du ikke har vært uforsiktig med bilen? Da skal du ikke betale for repasjon. Moraks sett er et fint om du betaler deler av regningen. Anonymous poster hash: af1ba...ee5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #40 Skrevet 28. januar 2016 Lyser lampen hele tiden eller bare nå og da? Slutter lampa å lyse om du stanser bilen? Er det når bilen er kald den lyser, for så at den slutter å lyse når den er varm? I så fall så fikk vi samme problemet etter å ha vært på ferie i kulde. Lampa lyser når bilen er kald, noen ganger slukker den når vi stopper også starter bilen igjenn og noen ganger må vi kjøre litt før vi stopper og starter. Til oss var det en indikasjon på kondens på diesel-filteret. De på verkstedet fant ikke kondens, men det hadde antagelig blitt rim. Nå når vi fikk en god periode med plussgrader ble "problemet" helt borte. Praktisk sett så har du fått låne bilen og jeg går ut i fra at eiger viste hva du skulle? Samt at du ikke har vært uforsiktig med bilen? Da skal du ikke betale for repasjon. Moraks sett er et fint om du betaler deler av regningen. Anonymous poster hash: af1ba...ee5 Hei. Takk for et fint og ordentlig svar:) Eier (i familie) visste selvfølgelig hva jeg skulle. Jeg har kjørt bilen fint! Angående lyset i dashbordet; lyset begynte å lyse idag. Det er mildvær her og bilen ble av-iset ved å starte den. Den sto på tomgang ca 15-20 min. Ikke lys i dashbordet da, men etter å ha kjørt noen km til bensinstasjonen slo varsellampen seg på. Jeg har prøvd å skru av og på bilen. Det lyser uansett. Det er også en annen varsellampe som lyser, og det er antispinns-lampa med strek over. Altså at antispinn ikke fungerer. I boka til bilen står det at bilen har gått i nødmodus, men jeg merker ingenting på bilen. Det kan jo godt hende at det er kondens siden det er mildvær nå. Hvem vet. Jaja, bilen går på verksted så snart som mulig og da får jeg vite mer. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #41 Skrevet 28. januar 2016 Avsporing, men likevel: Dere som sier at bakking om en bil som går på tomgang, bor dere veldig langt fra kysten? Her ute er bakking synonymt med at noe eller noen går bakover. Og bare det. Det er et sjøfartsuttrykk Brukes når hester rygger også. Anonymous poster hash: 35394...ab7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #42 Skrevet 28. januar 2016 Nyere biler skal ikke stå på tomgang over lang tid pga lamdasonden kan ryke. Men, med å gå inn i instruksjonshåndboken så vil du finne en oversikt over hvilken feil som trigger lampen. Anonymous poster hash: a35ca...803
Elsker livet Skrevet 28. januar 2016 #43 Skrevet 28. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #44 Skrevet 28. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett. Hvis hi setter den på verksted uten å snakke med eier, så må hun i hvert fall betale regningen selv. Da kan hun ikke regne med at eier betaler den Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #45 Skrevet 28. januar 2016 Lyser lampen hele tiden eller bare nå og da? Slutter lampa å lyse om du stanser bilen? Er det når bilen er kald den lyser, for så at den slutter å lyse når den er varm? I så fall så fikk vi samme problemet etter å ha vært på ferie i kulde. Lampa lyser når bilen er kald, noen ganger slukker den når vi stopper også starter bilen igjenn og noen ganger må vi kjøre litt før vi stopper og starter. Til oss var det en indikasjon på kondens på diesel-filteret. De på verkstedet fant ikke kondens, men det hadde antagelig blitt rim. Nå når vi fikk en god periode med plussgrader ble "problemet" helt borte. Praktisk sett så har du fått låne bilen og jeg går ut i fra at eiger viste hva du skulle? Samt at du ikke har vært uforsiktig med bilen? Da skal du ikke betale for repasjon. Moraks sett er et fint om du betaler deler av regningen. Anonymous poster hash: af1ba...ee5 Hei. Takk for et fint og ordentlig svar:) Eier (i familie) visste selvfølgelig hva jeg skulle. Jeg har kjørt bilen fint! Angående lyset i dashbordet; lyset begynte å lyse idag. Det er mildvær her og bilen ble av-iset ved å starte den. Den sto på tomgang ca 15-20 min. Ikke lys i dashbordet da, men etter å ha kjørt noen km til bensinstasjonen slo varsellampen seg på. Jeg har prøvd å skru av og på bilen. Det lyser uansett. Det er også en annen varsellampe som lyser, og det er antispinns-lampa med strek over. Altså at antispinn ikke fungerer. I boka til bilen står det at bilen har gått i nødmodus, men jeg merker ingenting på bilen. Det kan jo godt hende at det er kondens siden det er mildvær nå. Hvem vet. Jaja, bilen går på verksted så snart som mulig og da får jeg vite mer. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Husk å snakk med eiger før du setter den på verksted. De flestw bileigere er nøye med hvilket verksted som brukes. lykke til Anonymous poster hash: af1ba...ee5
Elsker livet Skrevet 28. januar 2016 #46 Skrevet 28. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett. Hvis hi setter den på verksted uten å snakke med eier, så må hun i hvert fall betale regningen selv. Da kan hun ikke regne med at eier betaler den Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hun kan betale det det koster å lokalisere feilen. På nyere biler bruker de vel tekniske programmer som leser av bilens feil, det er i alle fall slik på våre biler. Det tror jeg ikke koster noe særlig. Så kan hun heller diskutere med eier om det skal fikses. Sannsynligvis har eier forsikringer eller garanti som vil dekke dette om det er snakk om høye summer.
Yellow Brick Road Skrevet 28. januar 2016 #47 Skrevet 28. januar 2016 Ring for all del eier og spør. Hadde du kjørt vår bil, noe hadde gått galt og du hadde satt den på verksted uten å snakke med meg, kan det godt hende jeg hadde servert deg regninga. Er bilen ny, er det stor sjans for at eier kan ha en eller annen form for garanti eller serviceavtale. Hadde du kjørt min bil og en eller annen lampe hadde begynt å lyse, hadde det ikke kostet verken deg eller meg ett øre dersom du hadde latt meg fortelle deg hvordan du skulle gå fram.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #48 Skrevet 28. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett. Hvis hi setter den på verksted uten å snakke med eier, så må hun i hvert fall betale regningen selv. Da kan hun ikke regne med at eier betaler den Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hun kan betale det det koster å lokalisere feilen. På nyere biler bruker de vel tekniske programmer som leser av bilens feil, det er i alle fall slik på våre biler. Det tror jeg ikke koster noe særlig. Så kan hun heller diskutere med eier om det skal fikses. Sannsynligvis har eier forsikringer eller garanti som vil dekke dette om det er snakk om høye summer. Men setter ikke en annen sin bil på verksted uten å snakke med eier først uansett Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Elsker livet Skrevet 28. januar 2016 #49 Skrevet 28. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett. Hvis hi setter den på verksted uten å snakke med eier, så må hun i hvert fall betale regningen selv. Da kan hun ikke regne med at eier betaler den Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hun kan betale det det koster å lokalisere feilen. På nyere biler bruker de vel tekniske programmer som leser av bilens feil, det er i alle fall slik på våre biler. Det tror jeg ikke koster noe særlig. Så kan hun heller diskutere med eier om det skal fikses. Sannsynligvis har eier forsikringer eller garanti som vil dekke dette om det er snakk om høye summer. Men setter ikke en annen sin bil på verksted uten å snakke med eier først uansett Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hva er problemet, så lenge man ikke begynner å skru på bilen eller skaffer eier kostnader?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #50 Skrevet 29. januar 2016 Ta den på verksted du, så diskuterer du dette med eieren når du vet hva som er galt, om det er normal slitasje eller du som har brukt bilen feil. Har du lånt en ting er det vanligste å levere den tilbake i samme stand som da man fikk den, bortsett fra lett slitasje, moralsk sett. Hvis hi setter den på verksted uten å snakke med eier, så må hun i hvert fall betale regningen selv. Da kan hun ikke regne med at eier betaler den Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hun kan betale det det koster å lokalisere feilen. På nyere biler bruker de vel tekniske programmer som leser av bilens feil, det er i alle fall slik på våre biler. Det tror jeg ikke koster noe særlig. Så kan hun heller diskutere med eier om det skal fikses. Sannsynligvis har eier forsikringer eller garanti som vil dekke dette om det er snakk om høye summer. Men setter ikke en annen sin bil på verksted uten å snakke med eier først uansett Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Hva er problemet, så lenge man ikke begynner å skru på bilen eller skaffer eier kostnader? Fordi at det er en annen som eier bilen. Det er da vel normalt å snakke med eier hvis det er noe galt med bilen? Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå