Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #1 Skrevet 28. januar 2016 Person A låner sin bil til person B. Under lånet begynner varsellampen for motorfeil å lyse i dashbordet. Hvem betaler verkstedregningen? Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #2 Skrevet 28. januar 2016 Eieren om ikke den som låne har gjort noe veldig galt. Ville skjedd uansett om det var bare vanlig bruk. Anonymous poster hash: b9848...c93
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #3 Skrevet 28. januar 2016 Eieren selvfølgelig. Motoren blir ikke herpa av vanlig kjøring, som regel tåler de litt før noe ryker. Anonymous poster hash: d3c25...2db
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #5 Skrevet 28. januar 2016 Bilen har vært på langtur. Vanlig bruk, men bilen har bakket mye pga temp ned i -30 grader. Og vifta har gått mye fordi bilen ikke har klart å holde varme i bilen når det var under -25 grader. Vil tro at person B derfor har skyld i dette. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #6 Skrevet 28. januar 2016 Bilen har vært på langtur. Vanlig bruk, men bilen har bakket mye pga temp ned i -30 grader. Og vifta har gått mye fordi bilen ikke har klart å holde varme i bilen når det var under -25 grader. Vil tro at person B derfor har skyld i dette. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Hvorfor må man rygge mye når det er - 30? Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #7 Skrevet 28. januar 2016 Bilen har vært på langtur. Vanlig bruk, men bilen har bakket mye pga temp ned i -30 grader. Og vifta har gått mye fordi bilen ikke har klart å holde varme i bilen når det var under -25 grader. Vil tro at person B derfor har skyld i dette. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Hvorfor spør du da? Og trenger man å rygge når det er kaldt? Anonymous poster hash: 820bd...223
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #8 Skrevet 28. januar 2016 Bakke betyr at motoren går på tomgang. Det betyr ikke rygging. Motoren skrus på for å tine bilen før kjøring feks. Da bakker bilen. Sånn er det å bo nordpå Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #9 Skrevet 28. januar 2016 Motorlampa lyser jo når det er tid for service. Enten så er det noe som må fikses, ellers så er det på noen biler forhåndsinnstilt at den skal lyse hver 20.000km el. Selvfølgelig betaler eieren. Vi skjønner jo alle at du er eieren. Men om du er så smålig, så må du slutte å låne ut bilen din. Anonymous poster hash: 3f8b5...9e5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #10 Skrevet 28. januar 2016 Bilen har vært på langtur. Vanlig bruk, men bilen har bakket mye pga temp ned i -30 grader. Og vifta har gått mye fordi bilen ikke har klart å holde varme i bilen når det var under -25 grader. Vil tro at person B derfor har skyld i dette. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Det er vel ikke person b som bestemte været? Person a visste vel hva bilen skulle brukes til og hvor? Anonymous poster hash: 4cdfa...638
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #11 Skrevet 28. januar 2016 Bakke betyr at motoren går på tomgang. Det betyr ikke rygging. Motoren skrus på for å tine bilen før kjøring feks. Da bakker bilen. Sånn er det å bo nordpå Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Ok. Men hvorfor lyser motorlampe da? Anonymous poster hash: 8dc1e...137
HvittHus Skrevet 28. januar 2016 #12 Skrevet 28. januar 2016 Bilen har vært på langtur. Vanlig bruk, men bilen har bakket mye pga temp ned i -30 grader. Og vifta har gått mye fordi bilen ikke har klart å holde varme i bilen når det var under -25 grader. Vil tro at person B derfor har skyld i dette. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c En bil som er i god stand tåler temperaturer under 30 minusgrader. Tåler den ikke dette, skulle den ikke vært lånt ut.
Hjertefru Skrevet 28. januar 2016 #13 Skrevet 28. januar 2016 Avsporing, men likevel: Dere som sier at bakking om en bil som går på tomgang, bor dere veldig langt fra kysten? Her ute er bakking synonymt med at noe eller noen går bakover. Og bare det. Det er et sjøfartsuttrykk
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #14 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #15 Skrevet 28. januar 2016 Vittig problemstilling!! Anonymous poster hash: f80f0...63e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #16 Skrevet 28. januar 2016 Alle biler skal tåle å stå på tomgang i -30 grader. Ihvertfall om bilen er i forsvarlig stand.. Hadde den som lånte bilen ødelagt noe med uforsiktig kjøring/ håndtering av bilen, eller vært skyld i en ulykke med skader på bilen ville jeg sagt h'n måtte betale regninga. Men om h'n kun har brukt bilen på "normal" måte får eieren betale selv. For da er det selve bilen som er problemet og ikke kjøringen/føreren.. Vil jeg tro.. Anonymous poster hash: bea0a...28e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #17 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hva var galt med bilen, hva har blitt reparert? Anonymous poster hash: 8dc1e...137
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #18 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Hadde jeg lånt ut bilen til deg hadde jeg blitt glad om du tilbød deg å ihvertfall spleise på regninga, men som skrevet over, det er mest sannsynlig bilen som er problemet, ikke kjøringen/føreren.. Så jeg kunne ikke forventet noe.. Anonymous poster hash: bea0a...28e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #19 Skrevet 28. januar 2016 Avsporing, men likevel: Dere som sier at bakking om en bil som går på tomgang, bor dere veldig langt fra kysten? Her ute er bakking synonymt med at noe eller noen går bakover. Og bare det. Det er et sjøfartsuttrykk Nei, jeg bor med kysten. Det er sikkert bare slenguttrykk, men her forstår altså alle hva det betyr. Beklager, skulle vel brukt "gått på tomgang" slik at alle forstår. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #20 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men HVA skjedde med bilen? Anonymous poster hash: 00d41...e6a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #21 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hva var galt med bilen, hva har blitt reparert? Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Ingenting har blitt reparert. Lampa begynte å lyse idag. Men i håndboka står det at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #22 Skrevet 28. januar 2016 Vittig problemstilling!! Anonymous poster hash: f80f0...63e Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er vittig med dette? Jeg spør helt seriøst. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #23 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men hva var galt med bilen, hva har blitt reparert? Anonymous poster hash: 8dc1e...137 Ingenting har blitt reparert. Lampa begynte å lyse idag. Men i håndboka står det at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Det kan være elektrisk feil som ender opp med å koste 300 kr. Finn ut hva som er problemet før du lager en bil deal ut av dette. Anonymous poster hash: 759d5...b36
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #24 Skrevet 28. januar 2016 Er det bare motorlampa som lyser? Er bilen på verksted nå? Jeg ville snakket med noen som har peiling. for eksempel NAF. Og jeg ville ikke godtatt å betalt noe som helst, før du får en skriftlig oversikt over hva som er problemet, og prisoverslag. I tillegg ville jeg snakket med verkstedet selv! Ikke la person A lure deg... Anonymous poster hash: 3d8a5...583
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #25 Skrevet 28. januar 2016 Jeg er person B. Det er jeg som har lånt bilen på langtur! Det er derfor jeg kan si detaljene om temperatur og at bilen ikke holder på varmen, at bilen har gått mye på tomgang (bakket altså). Jeg lurer bare på om det er rett og rimelig at jeg betaler verkstedregningen. For hvis det er det slik så må jeg finne en måte å hoste opp penger til å betale verkstedregningen. Hva er mest riktig. Ikke bare juridisk, men også moralsk! Jeg ønsker ikke konflikt med bileier:/ Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c Men HVA skjedde med bilen? Anonymous poster hash: 00d41...e6a Det et INGENTING som har skjedd med bilen, annet enn at plutselig lyser det et gult lys i dashbordet som betyr MOTORFEIL og det står at bilen må kjøres på verksted. Anonymous poster hash: 5e7c7...c6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå