Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #26 Skrevet 29. januar 2016 Er det lov? Altså at man informerer de om at man spiller inn samtalen, og bruker telefonen til dette på møte med de? Anonymous poster hash: 5bcdb...c96 Man trenger ikke en gang å informere. Det er lov å ta opp en samtale når du selv er den ene parten i samtalen, uten å informere de andre samtalepartene om dette. Holder som bevis i retten. Det som IKKE holder, er hvis du tar opp samtale mellom to andre personer, når du selv ikke deltar i samtalen, og ikke sier ifra på forhånd. Anonymous poster hash: 88461...e2f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #27 Skrevet 29. januar 2016 Lovlighet vet jeg ikke. Men det åpenbare spørsmålet er - hvorfor vil du det? Slike paranoide tendenser behøver ikke å sette deg i et positivt lys hos noen...særlig ikke rettsvesenet Anonymous poster hash: 89806...293 Det er ikke snakk om paranoide tendenser. HI har tatt dem i løgn og vil ha bevis ved eventuell rettssak eller behandling hos Fylkesmannen. Helt forståelig det. Ikke alle barnevernsansatte burde ha hatt den jobben de har, i likhet med mange andre offentlig ansatte. Anonymous poster hash: 88461...e2f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #28 Skrevet 29. januar 2016 Du trenger ikke informere så lenge du selv tar del i samtalen.Dette er jeg usikker på om stemmer. Kan du vise til en hjemmel som sier at man kan foreta skjult avlytting så sant man deltar i samtalen selv? Anonymous poster hash: a4f88...4c7 Antitetisk tolkning av strl. paragraf 145 a) ( jf Grl paragraf 96)Jeg måtte Google dette for å finne paragrafene både i straffeloven og grunnloven. Men, hva betyr egentlig antitetisk? Jeg prøvde å Google det også uten å bli så mye klokere. Men, siden du kjenner bruken av ordet så hadde jeg håpet du kunne forklare meg det på en mer forståelig måte... Anonymous poster hash: a4f88...4c7 Alt som ikke gjort straffbart ved lov er nettopp ikke straffbart ifølge Grunnloven. Når strl sier at det er forbudt å ta opp samtaler man ikke selv deltar i, betyr det implisitt at samtaler man faktisk deltar i er lovlig å ta opp. Det er en juridisk selvfølge. Takker og bukker 😊 Da skjønner jeg litt mer hva utrykket antitetisk betyr. Hadde aldri hørt ordet tidligere... Anonymous poster hash: a4f88...4c7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #29 Skrevet 29. januar 2016 Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet. Anonymous poster hash: 2baed...524 Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre. Det er da ikke bv som tar opp samtalen. Foreldre har ikke taushetsplikt. Anonymous poster hash: 01448...466
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #30 Skrevet 29. januar 2016 Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet. Anonymous poster hash: 2baed...524 Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre. Det er da ikke bv som tar opp samtalen. Foreldre har ikke taushetsplikt. Anonymous poster hash: 01448...466 Barnevernet har fortsatt taushetsplikt. Om foreldrene ønsker å spille inn barnet og familiens historie kan de selvsagt gjøre det. Men de kan ikke kreve at en offentlig instans skal bidra eller være delaktig i dette. Selv om foreldrene fritar det offentlige for taushetsplikten vil ikke det fritaket omhandle barnets historie og problematikk. Anonymous poster hash: 2baed...524
hol(L)y COW Skrevet 29. januar 2016 #31 Skrevet 29. januar 2016 Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet. Anonymous poster hash: 2baed...524 Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre. Det er da ikke bv som tar opp samtalen. Foreldre har ikke taushetsplikt. Anonymous poster hash: 01448...466 Barnevernet har fortsatt taushetsplikt. Om foreldrene ønsker å spille inn barnet og familiens historie kan de selvsagt gjøre det. Men de kan ikke kreve at en offentlig instans skal bidra eller være delaktig i dette. Selv om foreldrene fritar det offentlige for taushetsplikten vil ikke det fritaket omhandle barnets historie og problematikk. Anonymous poster hash: 2baed...524 Det er som sagt forskjell på opptak og publisering av opptak. Men ikke for foreldrene. Om media publiserte et slik opptak uten å verne om personopplysninger til barnet får vi en ny problemstilling. Om foreldrene publiserer opptak med sensitive opplysninger på Facebook, så viser det dårlig dømmekraft og det kan kanskje bli en del av en omsorgsvurdering. Men foreldre kan med juridisk rette i utgangspunktet ta opp og publisere samtaler med bv om egne barn som de vil. De kan også vise frem dokumenter fra bv som omhandler barna til hvem de vil. Dette er norsk lov. Og det har ikke noe med hva vi mener er riktig å gjøre ovenfor mennesket som jobber i bv. Dette må og skal de som fagpersoner tåle. Jeg mener også at det er uproblematisk i utgangspunktet. Vi bor ikke i en politistat. Det betyr ikke at jeg personlig mener at det er greit eller OK for foreldre og legge ut hele skittentøyvasken sin og barns usensurerte privatliv på sosiale media.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #32 Skrevet 29. januar 2016 Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet. Anonymous poster hash: 2baed...524 Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre. Det er da ikke bv som tar opp samtalen. Foreldre har ikke taushetsplikt. Anonymous poster hash: 01448...466 Barnevernet har fortsatt taushetsplikt. Om foreldrene ønsker å spille inn barnet og familiens historie kan de selvsagt gjøre det. Men de kan ikke kreve at en offentlig instans skal bidra eller være delaktig i dette. Selv om foreldrene fritar det offentlige for taushetsplikten vil ikke det fritaket omhandle barnets historie og problematikk. Anonymous poster hash: 2baed...524 For noen som er utsatt for hatkampanje fra for eksempel ond nabo, er dette den eneste måten å bevise på at man er god forelder og at barnevernet lyver. Seriøst, hadde ikke du gjort alt for å ikke miste barna dine hvis du hadde retten på din side? Eller du hadde kanskje bare jattet med barnevernet og svelget alle deres løgner uten å blunke? Som sagt, ikke alle som jobber i barnevernet burde ha hatt den jobben de har. Anonymous poster hash: 88461...e2f
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #33 Skrevet 29. januar 2016 Helt greit å ta opp. Da kan du ta vare på opptakene, det er ikke sikker du får bruk for de. Men det er jo helt klart en trygghet å ha, og om du tar dem i løgn så har du jo håndfaste beviser. Nei, jeg er ikke imot BV, har flere i familien som jobber i BV. Men om du er utsatt for en dårlig saksbehandler så er det helt greit å røyke han/hun ut. Anonymous poster hash: ae72e...de2
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #34 Skrevet 29. januar 2016 Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet. Anonymous poster hash: 2baed...524 Dette har ingenting med brudd på taushetsplikt å gjøre. Det er da ikke bv som tar opp samtalen. Foreldre har ikke taushetsplikt. Anonymous poster hash: 01448...466 Barnevernet har fortsatt taushetsplikt. Om foreldrene ønsker å spille inn barnet og familiens historie kan de selvsagt gjøre det. Men de kan ikke kreve at en offentlig instans skal bidra eller være delaktig i dette. Selv om foreldrene fritar det offentlige for taushetsplikten vil ikke det fritaket omhandle barnets historie og problematikk. Anonymous poster hash: 2baed...524 Misforstår du med vilje? Anonymous poster hash: 01448...466
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #35 Skrevet 29. januar 2016 Som bv-ansatt kommenterer jeg her. Jeg syns alltid det er ubehagelig hvis folk tar opp samtalene våre. Ikke fordi jeg vrir på ord, men fordi jeg har opplevd at når folk gjør opptak kan de bli veldig opphengt i svært små detaljer, som ikke ville endret saken, essensen eller oppfatningen. I tillegg godkjenner man referat, og jeg har aldri begynt å krangle med en forelder om dette. Kun ført opp hva de følte manglet. Men å ta opptak er helt greit. Det samme er det å ha med seg advokat. Så hendte det at jeg selv ble involvert med barnevernet privat, grunnet min eksmann. Tro og god i tjenesten møtte jeg opp uten advokat og båndopptaker. Jeg vil påpeke at jeg aldri har stått i fare for å miste barna, bekymringen gikk ikke på meg, og at det hele for meg var relativt uproblematisk. Så kom referatene, og da fikk jeg mildt sagt hakeslepp. Jeg kjente meg ikke igjen! Jeg ble helt satt ut av sb sine beskrivelser og refereringsevne. Blant annet sto det at jeg 'undret meg' over en hel del ting jeg overhodet ikke var undrende til. Hadde dere kjent meg hadde dere visst at det siste jeg er er undrende. I tillegg sto det ting som er helt feil, ting jeg ikke hadde sagt. Jeg er jo ikke sitert, men referatet var absurd og jeg kunne nesten ikke forstå at dette referatet var fra et møte jeg hadde vært på. Jeg gikk så igjennom fars referat, hvor det også var en haug av merkelige siteringer og fremstillinger. I tillegg hadde bv her valgt å ikke referere egne vurderinger(det skal vi), men heller være så tåkete at man nesten kunne lure på hva de var i bildet for. Jeg var kjapp med å kommentere dette, og valgte Tilogmed å få meg advokat, fordi jeg ikke ville gå på et eneste møte til å få et sånt referat. Advokaten reagerte også etter er møte på fremstillingene. Saken ble henlagt for mitt vedkommende, og bvt har også skrevet at de overhodet ikke er vekymeet for min omsorg eller noe her, men det jeg syns er fælt er disse referatene hvor jeg ikke kjenner meg igjen, og hvor alt er vridd på. Jeg skriver ikke sånn. I senere tid har jeg aldri reagert på båndoptak på mitt kontor. Dersom det er gjengs praksis å tilsløre og vri på ting, har jeg FULL forståelse for at folk føler de må sikre seg. Jeg følte det jo selv. Anonymous poster hash: 69d62...b1a
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #36 Skrevet 29. januar 2016 Bare å ta opptak hvis du ønsker. Søsteren min tok masse opptak under samtaler med bv. Dette ble tilslutt veldig nyttig. Advokaten hennes spilte til og med av flere av opptakene i retten. Hun sa ingenting om at hun hadde tatt opptak til barnevernet, og advokaten kunne likevel fult lovlig spille disse av i rettssaken. Dette er bare en uke siden.. Anonymous poster hash: f60a0...198
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå