Gå til innhold

Ta opp samtale med bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov?

Altså at man informerer de om at man spiller inn samtalen, og bruker telefonen til dette på møte med de?

Anonymous poster hash: 5bcdb...c96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart man kan!

Anonymous poster hash: d6981...f3d

Skrevet

Under forutsetning av at man informerer de man tar opptak av så er det lov.

Anonymous poster hash: a4f88...4c7

Skrevet

Ok.. Jeg har lyst til å gjøre dette ved neste møte, siden de motsier seg selv på svært mye. Kjenner at jeg blir litt frustrert over det, så jeg vil gjerne ha bevis for det de sier.

Skrevet

Du trenger ikke informere så lenge du selv tar del i samtalen.

Skrevet

Lovlighet vet jeg ikke.

Men det åpenbare spørsmålet er - hvorfor vil du det?

Slike paranoide tendenser behøver ikke å sette deg i et positivt lys hos noen...særlig ikke rettsvesenet

Anonymous poster hash: 89806...293

Skrevet

Dette er jeg usikker på om stemmer. Kan du vise til en hjemmel som sier at man kan foreta skjult avlytting så sant man deltar i samtalen selv?

Skrevet

Ok.. Jeg har lyst til å gjøre dette ved neste møte, siden de motsier seg selv på svært mye. Kjenner at jeg blir litt frustrert over det, så jeg vil gjerne ha bevis for det de sier.

Der svarte du før jeg rakk å poste.

Å komme med opptakl drassende vil ødelegge et hvert godt samarbeid.

Hva med å bare si det, du opplever de motsier seg selv. Be dem om å Være mer tydelige.

Å ta opp blir for barnslig. Og stiller deg i et dårlig lys

Skrevet

Så lenge man er deltagende og "den svake part" vil ikke dette telle mot deg i en rettsak.

Opptaksfunksjonen er så lett tilgjengelig at det vil ikke sees på som paranoid å bruke den i en stresset situasjon.

Skrevet

Så lenge man er deltagende og "den svake part" vil ikke dette telle mot deg i en rettsak.

Opptaksfunksjonen er så lett tilgjengelig at det vil ikke sees på som paranoid å bruke den i en stresset situasjon.

Tro du meg...det kan fort telle negativt.

Argumentasjonen er alltid "de sa XYZ, men dette opptaket viser at de faktisk da XZY". Også er det er nærmest umulig for andre å forstå hvorfor det skulle ha så mye å si..

Skrevet

Dette er jeg usikker på om stemmer. Kan du vise til en hjemmel som sier at man kan foreta skjult avlytting så sant man deltar i samtalen selv?

Antitetisk tolkning av strl. paragraf 145 a) ( jf Grl paragraf 96)
Skrevet

Synes det er viktig å huske på at barnevernsansatte også er mennesker. Jeg vil ikke tro at noen som jobber med dette aktivt ønsker å "motsi seg selv" (eller gå inn for å være vanskelig på noen måte).

Dette kan blant annet handle om at du og saksbehandler har dårlig kjemi eller av ulike grunner har en vanskelig kommunikasjon. Du kan jo spørre om du kan få bytte saksbehandler for eksempel? Kanskje du kan spørre om at referat kan skrives samtidig som møtet foregår, og leses opp når møtet er ferdig (kan være vanskelig hvis det er få personer som jobber der). 

Jeg kan ikke lovverket her så godt når det kommer til det du spør om, men synes ikke det er ok at samtaler blir tatt opp uten at vedkommende er informert. Tenk hvis det var deg de tok opp, er det greit?

Anonymous poster hash: 9535a...2df
Skrevet

Synes det er viktig å huske på at barnevernsansatte også er mennesker. Jeg vil ikke tro at noen som jobber med dette aktivt ønsker å "motsi seg selv" (eller gå inn for å være vanskelig på noen måte).

Dette kan blant annet handle om at du og saksbehandler har dårlig kjemi eller av ulike grunner har en vanskelig kommunikasjon. Du kan jo spørre om du kan få bytte saksbehandler for eksempel? Kanskje du kan spørre om at referat kan skrives samtidig som møtet foregår, og leses opp når møtet er ferdig (kan være vanskelig hvis det er få personer som jobber der).

Jeg kan ikke lovverket her så godt når det kommer til det du spør om, men synes ikke det er ok at samtaler blir tatt opp uten at vedkommende er informert. Tenk hvis det var deg de tok opp, er det greit?

Jeg garanterer at det er juridisk uproblematisk.

Og ærlig talt, jeg har all respekt for bv og deres veldig viktige jobb. Jeg kunne aldri jobbet der selv - all ære til de som orker.

Men jeg mener virkelig at dersom et menneske føler seg urettferdig behandlet av barnevernet, så må det være det minste problemet i verden at det blir gjort opptak. All kommunikasjon gjort av en slik etat bør og skal tåle dagens lys - spesielt fordi det er en slik forskjell i makt og posisjon mellom partene. Det aller minste hensynet her, er hensynet til saksbehandlers følelser. Ærlig talt.

Skrevet

Jeg ville definitivt tatt samtalene opp på bånd. Det er lovlig, men jeg ville informert dem om det.

Har selv (i jobbsammenheng) blitt direkte feilsitert av barnevernstjenesten, og de vridde om på mye av det jeg (og kollega) sa. Kollega og jeg fikk helt sjokk da vi leste gjennom referatet av samtalen, og ba dem slette alt. 

Skrevet

Jeg måtte Google dette for å finne paragrafene både i straffeloven og grunnloven. Men, hva betyr egentlig antitetisk? Jeg prøvde å Google det også uten å bli så mye klokere. Men, siden du kjenner bruken av ordet så hadde jeg håpet du kunne forklare meg det på en mer forståelig måte...

Skrevet

Jeg sa at jeg ikke synes det er greit at noen blir tatt opp uten at de har blitt informert eller har samtykket til det. "Ærlig talt" barnevernet består av mennesker som har skulte intensjoner i arbeidet sitt. Viktig å sikre seg, gjennom gode  normale strategier. Blir svett!

Skrevet

Informer om at du tar opp samtalen. Har du en saksbehandler som snur og vender på sannheten er det bedre føre var. Har selv hatt en saksbehandler som var helt over styr og som kom med en haug med uriktigheter i sin rapport. Saken ble selvsagt henlagt, men utrolig ekkelt alt det de kan skrive for å rettferdiggjøre sine "utredninger". Etter det jeg hører fra andre er det noen råtne epler her og der som prøver å vise at de har makt. Er utrolig frustrerende å treffe på slike personer. Er sikkert mange som gjør en bra jobb, men foreldre må også sikre seg og sin familie mot de som har gått helt over styr i sin makt-psycho-trip!

Anonymous poster hash: 30034...eeb

Skrevet

Det er helt riktig! Var borti en sak om dette, og så lenge du deltar i samtalen er det lov. Du kan Google det, så finner du det selv.

Anonymous poster hash: 2b638...677

Skrevet

Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet.

Anonymous poster hash: 2baed...524

Skrevet

Det er et problem pga. personvernet til barnet. I møte med barnevernet kommer ofte barnets navn, alder, eventuell problematikk hos barnet etc. frem. Det er opplysninger som ikke bør gjøres opptak av i møte med barnevernet. Blir opptaket feks. publisert på nett, slik mange gjør, er det brudd på personvernet og taushetsplikten man har for barnet.

Det er vel allerede et problem hos mange foreldre med facebook; der finner man gjerne fullt av info om barna; navn, fødselsdato, sykdomshistorie, evt problemer på skole eller i bhg osv osv. Så hvis noen er dumme nok til å publisere et privat opptak med barnevernstjenesten på facebook eller andre nettsteder, så har de nok (dessverre) allerede trampet langt over personvernsgrensene til barna på andre måter. 

Anonymous poster hash: fdeca...532

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er helt stuerent å ta opp en samtale med bv, eller en annen instans for den saks skyld. MEN, jeg ville ha fortalt det, og jeg ville ha begrunnet det med at jeg ønsket å ha alt på det rene for meg selv, så ikke noe av det vi snakket om blir oversett. Og jeg ville ha forklart at opptaket er privat, og kun til eget bruk. 

Med andre ord, være åpen om det, og ufarliggjøre det mest mulig. 

Skrevet

Det er vel allerede et problem hos mange foreldre med facebook; der finner man gjerne fullt av info om barna; navn, fødselsdato, sykdomshistorie, evt problemer på skole eller i bhg osv osv. Så hvis noen er dumme nok til å publisere et privat opptak med barnevernstjenesten på facebook eller andre nettsteder, så har de nok (dessverre) allerede trampet langt over personvernsgrensene til barna på andre måter. 

Urfordringer ligger i at man nå skal ha det offentlige til å delta i utleveringen av barnet og det kan man selvsagt ikke gå med på

Skrevet

Foreldre har ikke hensynet til taushetsplikt å tenke på, det er det bare bv som har. Det er uansett forskjell på å ta opp en samtale og å publisere den. Men juridisk er det ikke forbudt for den med foreldreansvaret å gjøre noen av delene.

Skrevet

Jeg måtte Google dette for å finne paragrafene både i straffeloven og grunnloven. Men, hva betyr egentlig antitetisk? Jeg prøvde å Google det også uten å bli så mye klokere. Men, siden du kjenner bruken av ordet så hadde jeg håpet du kunne forklare meg det på en mer forståelig måte...

Alt som ikke gjort straffbart ved lov er nettopp ikke straffbart ifølge Grunnloven.

Når strl sier at det er forbudt å ta opp samtaler man ikke selv deltar i, betyr det implisitt at samtaler man faktisk deltar i er lovlig å ta opp.

Det er en juridisk selvfølge.

Skrevet

Det er helt riktig! Var borti en sak om dette, og så lenge du deltar i samtalen er det lov. Du kan Google det, så finner du det selv.

Anonymous poster hash: 2b638...677

Les tråden kjære deg. Da vil du se at jeg har allerede fått paragrafen fra straffeloven... Og den har jeg, som du ville ha vist hvis du hadde tatt deg tid til å lese hele tråden, googlet for å finne ut hva sier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...