Gå til innhold

Redd for zika virus, kan jeg ha blitt smittet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, du kan ikkje ha blitt smitta av zikaviruset.  Dette kan du slutte å gruble på.

Anonymous poster hash: 78ee9...979
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen stygge svar du har fått😳 Jeg skjønner faktisk at du er bekymret. Det er flere tilfeller i både Danmark og Sverige, og for en tid siden her i Norge også. Nå som det er så stort fokus på dette så er det jo ikke rart man blir litt paranoid, spesielt siden det rammer fosteret så hardt! Men jeg til tross for dette så tror jeg du kan slappe av. Ta det evt opp med jordmor på neste kontroll, så kan hun berolige deg:)

Anonymous poster hash: e08ef...ced

Men dette er jo kun mennesker som har vært i amerika og blitt stukket av mygg. Ingen andre tilfeller.

Anonymous poster hash: 0af91...d4c

Skrevet

For noen stygge svar du har fått Jeg skjønner faktisk at du er bekymret. Det er flere tilfeller i både Danmark og Sverige, og for en tid siden her i Norge også. Nå som det er så stort fokus på dette så er det jo ikke rart man blir litt paranoid, spesielt siden det rammer fosteret så hardt! Men jeg til tross for dette så tror jeg du kan slappe av. Ta det evt opp med jordmor på neste kontroll, så kan hun berolige deg:)

Ikke spre uro mer enn det som allerede er. Det er ikke flere tilfelle i Sverige og Danmark, men ett tilfelle i Sverige, ett tilfelle i Danmark og det var et tilfelle i Norge i 2014. Dette var utelukkende 3 personer som har blitt smittet i land hvor man vet viruset er aktivt, og smitten er ikke skjedd i de respektive hjemland. Det er ikke et bevist tilfelle i verden at viruset er smittet mellom mennesker, det man vet er at det er funnet virus i sæd til en smittet mann, og man undersøker om det kan smittes seksuelt og eventuelt via blod. 

Anonymous poster hash: cd362...6e1

Skrevet

For noen stygge svar du har fått😳 Jeg skjønner faktisk at du er bekymret. Det er flere tilfeller i både Danmark og Sverige, og for en tid siden her i Norge også. Nå som det er så stort fokus på dette så er det jo ikke rart man blir litt paranoid, spesielt siden det rammer fosteret så hardt! Men jeg til tross for dette så tror jeg du kan slappe av. Ta det evt opp med jordmor på neste kontroll, så kan hun berolige deg:)

Men dette er jo kun mennesker som har vært i amerika og blitt stukket av mygg. Ingen andre tilfeller.

Ja ok, leste nettopp at viruset ikke kan smittes mellom mennesker heller, så da er HI 100 % trygg. Men jeg synes likevel noen av svarene er veldig stygge til et veldig bekymret menneske.

Skrevet

Smittemåte

Vektorbåren smitte gjennom bitt av myggartene Aedes aegypti og Aedes africanus som vanligvis stikker på dagtid. Reservoar for viruset er antagelig aper. Det er rapportert om ett tilfelle hvor smitte fra menneske til menneske gjennom sex eller spytt ikke kan utelukkes, men sykdommen smitter vanligvis ikke fra person til person. Smitte fra mor til barn og ved blodoverføring kan forekomme.

Dette er info fra smittevernet i Norge.

Så det kan ikke utelukkes at spytt og blod faktisk kan smitte.. :(

Anonymous poster hash: b9def...40d

Skrevet

Kan ikke snu nå uansett, må jo bare bære frem.. men det er veldig skremmende dette her og at folk som har reist i disse landene kan smitte andre når de komme hjem som er gravide.. :(

Skrevet

Jeg tror dere tar for lett på dette dessverre.

Er dere gravide og har sex eller kysser eller blir hostet på osv av en som har vært i de områdene og blitt stukket, så kan man i prinsippet blir smittet virker det som.

Tror ikke jeg tar feil der :S

Skrevet

Ja, det er farlig å leve! Tror du må parkere katastrofetankene, evt gå til legen din og få hjelp. Det er ikke normalt å bekymre seg slik over innbilte farer.

Anonymous poster hash: 3ae04...039

Skrevet

Hadde noen av dere vært bekymret hvis dere var meg??

Ja. Jeg hadde nok undersøkt om det var noe beroligende å få under svangerskapet. Slitsomt å være så hysterisk.

Anonymous poster hash: 6e462...2be

Skrevet

Du kan slappe helt av, Hi.

Hvis en akupunktør har åpne sår på hendene så vil terapeuten dekke det til. Ikke bare for pasientens sikkerhet, men like mye sin egen skyld. Det er større sjanse for at terapeuten skal få smitte av deg enn motsatt!

Terapeuten skal ha god håndhygiene, alltid vaske hendene godt før man tar i/stikker i pasienten.

Nålene er sterile engangsnåler.

Selv med dråpesmitte så er det sjansene for å bli smittet så minimale at du egentlig kan se bort fra det. Hadde hun hostet deg rett i ansiktet så hadde det vært en annen sak, eller om hun hostet i sin hånd og så fortsatte å behandle deg uten å vaske hendene igjen. Men jeg vil tro at du går til en klassisk akupunktør, de skal ha så lang og god utdannelse at de er erfarne med de hygienetiltak man skal ta.

Og er man som terapeut usikker på om man kan være smittefarlig så sjekker man det, fordi man vet at man har stort ansvar.

Du kan slappe helt av!

(vet det ikke er lov å skrive at man er helsepersonell, men jeg er akupunktør - har ikke vært i Karibien, så det er ikke meg du går til ;) )

Men en helt annen ting. Siden du er gravid og klør så mye som du gjør så synes jeg du skal ta deg en tur til legen uansett. Svangerskapskløe er for de aller fleste bare ubehagelig og plagsomt, men hos noen få kan det være årsaker til det som bør undersøkes nærmere. Nevn i hvert fall kløen til legen neste gang du skal dit, eller til jordmor om du skal dit tidligere.

Senk skuldrene dine og nyt svangerskapet ditt. Og slutt å google symptomer ;)

Anonymous poster hash: 3cc99...9a5
Skrevet

Nei, det hadde jeg virkelig ikke kommet på engang.

Det er et skummelt virus og man blir bekymret for så mangt når man er gravid, men i din situasjon hadde jeg vært helt rolig.

Skrevet

Er dere gravide og har sex eller kysser eller blir hostet på osv av en som har vært i de områdene og blitt stukket, så kan man i prinsippet blir smittet virker det som.

Å hjelpes meg, du har bare bestemt deg for at dette er farlig du uansett hva andre sier, og ikke minst helsmyndighetene. Men helt i orden, du får ha lykke til med de resterende 25 ukene i din hysteriske tilstand  :hakeslepp:

Anonymous poster hash: cd362...6e1

Skrevet

Tror ikke det er zika viruset du skal være bekymret for! Sjansen for at du er smittet er forsvinnende liten.

Skrevet

Jeg ville vært bekymret for sinnstilstanden din.

Hvis du er hun med vaniljeisen, så har jeg vært bekymra for deg lenge. Men ikke på grunn av sjeldne tropesykdommer.

Anonymous poster hash: 285cd...842

Skrevet

Smittemåte

Vektorbåren smitte gjennom bitt av myggartene Aedes aegypti og Aedes africanus som vanligvis stikker på dagtid. Reservoar for viruset er antagelig aper. Det er rapportert om ett tilfelle hvor smitte fra menneske til menneske gjennom sex eller spytt ikke kan utelukkes, men sykdommen smitter vanligvis ikke fra person til person. Smitte fra mor til barn og ved blodoverføring kan forekomme.

Dette er info fra smittevernet i Norge.

Så det kan ikke utelukkes at spytt og blod faktisk kan smitte.. :(

Leser fu det samme som meg? Det er ett, ETT, tilfelle hvor smitte mellom mennesker IKKE KAN UTELUKKES. Beklager store bokstaver, finner ikke kursiv. Det vil overhodet ikke si at det ved dette ene tilfellet faktisk forekom smitte mellom mennesker.

Du trenger virkelig ikke bekymre deg med mindre du selv har tenkt deg på ferie til de utsatte landene. Sannsynligheten er uendelig mye større for at du drukner i badekaret, knekker nakken i trappa eller havner i trafikkulykke.

Anonymous poster hash: 7fee3...f01

Skrevet

Selv om akupunktøren har vært i Karibien, betyr jo ikke det at hun er smittet engang! Først må hun være smittet, så må det være smittsomt fra menneske til menneske (noe som ikke er bevist enda) og så må du ha fått hennes blod inn i et åpent sår. Selv om alt dette inntreffer er det fortsatt ikke sikkert du hadde blitt smittet. Du blir hvert fall ikke smittet av at hun bare puster litt over deg. Og som nevnt av mange andre, du bør seriøst gå og snakke med noen om alle bekymringene dine. Det er ikke sunt slik du holder på. Og vær så snill å slutt å google alt. Du gjør det bare verre for deg selv (og mannen din.)

Anonymous poster hash: c6d0a...6b1

Skrevet

Jeg lurer på hvordan du blir som mor, når du alt er så hysterisk nå. Ser for meg innlegg som: "babyen blunket to ganger etterhverandre, bleia er våt selv om jeg nettopp har skiftet, babyen sover enda selv om han pleier å våkne for 15 minutter siden... Jeg har lest på nett...bør jeg kontakte legevakt?"

Seriøst: ta en tur til legen og fortell hvor hysterisk redd du er. Be om å få noen å prate med så du finner mer roen og får et bedre svangerskap.

Og for all del...IKKE google symptomer og diverse på nett. Ta heller en telefon til jordmor med det du lurer på.

Anonymous poster hash: 3bf2c...176

Skrevet

Haha, trådstarter...Jeg forstår deg så godt, å være gravid er altoppslukende og kjempeskummelt, og jeg vet hvor mye man bekymrer seg. Jeg er selv gravid i uke 12, og kom hjem fra ferie i Puerto Rico for noen dager siden, midt i Zika-virusets rike. Og jeg er ikke bekymret for at jeg er smittet, så da burde du hvertfall ikke være det;) 

Skrevet (endret)

Du tar nok litt for hardt i her, selv med den begrensede kunnskapen vi har om zika-viruset. Det er vektorbåren smitte, altså trenger viruset en vektor (=transportør) for å smitte en annen. Denne vektoren er så langt vi vet Aedes-myggen, og nå kanskje også Culex-myggen. Det er også dokumentert et eller to tilfeller (av de mange millionene bekreftede tilfeller), hvor man har påvist viruset i sperm hos smittede menn. Dette medfører at man tenker at det finnes en teoretisk mulighet for seksuell overføring av viruset. Men viruset smitter ikke via dråpesmitte (spytt, hosting osv.). Jeg synes dette zika-eventyret har tatt helt av i mediene, det minner meg litt om hysteriet rundt HIV/Aids på 80-tallet. Jeg skjønner ikke hvorfor folk i Skandinavia stresser med det i det hele tatt, viruset kommer uansett ikke hit. Vi har ikke vektorene som trengs for å skape en zika-epidemi, og viruset gir uansett en helt ufarlig, mild febersykdom. Eneste problemet er hvis man er gravid, men for å bli smittet må man altså reise ned til landene med epidemisk forekomst av zika, og løpe rundt naken i gatene uten myggspray. Det tenker jeg er en dum ting å gjøre hvis man er redd for dette viruset. 

Endret av mrsolecranon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...