Gå til innhold

Tidlig henting i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

HI her: Er ganske så lei av det hentepresset man blir utsatt for av uvitende folk, og det må respekteres at vi alle er forskjellige. Ikke alle arbeidsøkere sitter i joggedressen hele dagen og ser på TV. Ja, jeg bruker hver dag mange timer med jobbsøking, men jobber samtidig til tider fulltid på diverse freelance prosjekter hjemmefra mens jeg søker jobb. Den ene jobben krever at jeg jobber på ettermiddagene mellom kl 15-17, så det lar seg ikke kombinere verken med henting eller å ha barn hjemme. Da henter heller mannen på vei hjem fra sin jobb litt over kl 16 slik at jeg kan jobbe fokusert. I tillegg har vi to barn under 4 år som begge elsker barnehagen og vil ikke gå glipp av noe som skjer der, så har ingen dårlig samvittighet på at vi får to happy barn hjem kl 16.30 enn noen som blir revet bort fra leken kl 14.30.

Anonymous poster hash: 96ccb...d7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her: Er ganske så lei av det hentepresset man blir utsatt for av uvitende folk, og det må respekteres at vi alle er forskjellige. Ikke alle arbeidsøkere sitter i joggedressen hele dagen og ser på TV. Ja, jeg bruker hver dag mange timer med jobbsøking, men jobber samtidig til tider fulltid på diverse freelance prosjekter hjemmefra mens jeg søker jobb. Den ene jobben krever at jeg jobber på ettermiddagene mellom kl 15-17, så det lar seg ikke kombinere verken med henting eller å ha barn hjemme. Da henter heller mannen på vei hjem fra sin jobb litt over kl 16 slik at jeg kan jobbe fokusert. I tillegg har vi to barn under 4 år som begge elsker barnehagen og vil ikke gå glipp av noe som skjer der, så har ingen dårlig samvittighet på at vi får to happy barn hjem kl 16.30 enn noen som blir revet bort fra leken kl 14.30.

Men hvis du gjør alt riktig, hvorfor spør du her inne da?

Anonymous poster hash: a018a...e18

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om at barna mine har det helt supert både i barnehage og SFO, men siden jeg har mulighet(ikke arbeidsledig, men student), så leverer jeg sent og henter tidlig(08.30- 14.30). Jeg sitter ikke på ræva og ser på TV jeg heller, men legger opp dagene annerledes. Jeg kan for eksempel lese litt på kveldstid også.. Å få mer tid med barna er viktig for meg, og selvom jeg vet at de ikke har vondt av barnehage/SFO, så koser de mest hjemme.

Så ja, jeg syns det er rart at barna dine ikke har kortere dager når du har mulighet til det. Men igjen, vi er forskjellige.. 😊

Skrevet

Jeg er ikke i tvil om at barna mine har det helt supert både i barnehage og SFO, men siden jeg har mulighet(ikke arbeidsledig, men student), så leverer jeg sent og henter tidlig(08.30- 14.30). Jeg sitter ikke på ræva og ser på TV jeg heller, men legger opp dagene annerledes. Jeg kan for eksempel lese litt på kveldstid også.. Å få mer tid med barna er viktig for meg, og selvom jeg vet at de ikke har vondt av barnehage/SFO, så koser de mest hjemme.

Så ja, jeg syns det er rart at barna dine ikke har kortere dager når du har mulighet til det. Men igjen, vi er forskjellige..

Det var jo akkurat det HI sa hun ikke hadde siden hun jobber hver ettermiddag. Hun er tydeligvis ikke en typisk arbeidsledig og frustrert over at folk rundt ikke skjønner det og dømmer henne for å ikke hente kl 15 hver dag.

Skrevet

Ja du burde ikke levere før ca 9 og hente ved 2 - halv 3 tiden. Benytt tiden du nå er arbeidsledig til å tilbringe tid med barnet ditt. Med mindre du er på kurs hele dagen via nav så er det ikke slik at du mellom 8 og 4 søker jobber hele dagen, det er faktisk ikke mulig å fylle en hel dag med det. Du surrer rundt, lang frokost og lunsj samtidig som du slår ihjel par timer foran tv. En vaskemaskin , fylle og tømme oppvaskmadskin og vaske et bad.... En kaffekopp el to, tlf samtale med veninne og så litt handling.... Du surrer rundt noe som er greit om du er ærlig på at det er det du gjør ... Å late som noe annet blir for dumt og veninnene dine har rett hi.

Anonymous poster hash: bc2ad...2da

Skrevet

Så ja, jeg syns det er rart at barna dine ikke har kortere dager når du har mulighet til det. Men igjen, vi er forskjellige..

Det var jo akkurat det HI sa hun ikke hadde siden hun jobber hver ettermiddag. Hun er tydeligvis ikke en typisk arbeidsledig og frustrert over at folk rundt ikke skjønner det og dømmer henne for å ikke hente kl 15 hver dag.

Den opplysningen kom ikke før langt ned på side to i tråden. I hi skrev hun bare at hun var arbeidsledig, og frustrert over at hennes venninner som er i permisjon hadde antydet at hun burde hente tidligere. Hun skrev også at hun var aktiv jobbsøker, men ikke et ord om at hun jobber som freelancer og ofte på ettermiddagen.

Spørsmålet hun stilte var om de som er arbeidsledige burde hente tidligere i barnehagen. Og det har de fleste svart på. Så velger hun å ta det personlig, og kommer med flere opplysninger etter hvert. Et helt vanlig fenomen her inne, selvsagt,men like fullt: Ønsker hun at vi som svarer skal ta hensyn til slike faktorer, må hun nesten fortelle det.

Skrevet

Skjønte ikkje poenget med innlegget??  Du seier i første innlegget at du er arbeidsledig, men så kjem det fram at du jobbar mykje, gjerne på ettermiddagen og full tid?  Du er overbevist om at ungane dine har best av å gå lange fulle dagar i barnehagen, kva var det eigentleg du lurte på? 

Eg veit iallefall for vår del at både eg og ungane set pris på å av og til ha rolege morgonar heime, og ete frukost i lag, av og til likar dei å bli henta tidleg, slik som i dag når eg har fri, og så har dei ein roleg ettermiddag med god tid til leikerene sine inne eller ein tur ut saman.  Nokon må ha 5x 8-9 timar i barnehage, fordi livet er slik når ein må arbeide, men ingen kan overbevise meg om at det beste for barnet er å vere der så mykje.

Skrevet

Hvis man er hjemme hele dagen og ikke er syk på noen måter så er det veldig rart at man ønsker å ha barnen sine borte hele dagen. Det er ikke noe å diskutere.

At vi er forskjellige ja, helt klart! Noen ønsker å være sammen med barna sine og andre ønsker ikke å være sammen med barnen sine.

Jeg henter tidlig i bh med 100% jobb. Står opp midt på natta for å få det til. Ønsker å ha en ettermiddag sammen med ungene.

Ligg på sofaen dere og la noen andre passe barnen deres frem til kvelden. Så kan dere bare tru at det er beste løsningen for dere. Kjempefint! Hva er beste løsningen for barnen? Har dere lurt på det noen gang ?

Anonymous poster hash: 20df2...4c1

Skrevet

HI her: Jeg vet veldig godt at tidlig henting ikke fungerer for oss grunnet min ettermiddagsjobbing, men grunnen til at jeg skrev dette innlegget er de generelle holdningene som jeg møter på at man som arbeidssøker uansett bør hente tidlig i barnehage.

Føler jeg må forklare meg for mine venninner (og de har jo ingenting med det) hvorfor dagene mine er lagt opp slik de er med jobbsøk på formiddagen og prosjektjobbing på ettermiddagen (og ja det blir naturligvis husarbeid og en kopp kaffe i mellom...)

Noen er aktive arbeidssøkere, andre mindre aktive. Noen er deprimerte og utbrente. Det siste mange trenger da er pekefingerdamer som skal fortelle en hvordan man skal leve og legge opp sine og barna sine dager.

Skrevet

Barnet har godt av og være i barnehagen, enn å henge hjemme uten andre barn. Jeg liker å hente mellom 15 og 16 når jeg har mulighet.

Jeg synes det er tullete å legge seg opp i andres liv.

Du vet hva som er best for deg og ditt barn.

Anonymous poster hash: 240c9...939

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns mange snakker som om det er en straff å være i barnehagen eller på

SFO!

Jeg har en syk gutt hjemme i dag, og vet han kjeder seg. Det er ikke automatisk bedre å sitte i en leilighet og glo mamma dypt inn i øynene. Unger har også sosiale behov.

Skrevet

Hvis du bruker 7,5 timer på jobbsøkingen hver dag, og ikke har fått en jobb enda så er det på tide å ta et jobbsøkerkurs.

Jeg hadde henta tidligere. Levert til ni og hentet rundt to eller halv tre.

Anonymous poster hash: dbb4f...5e9

Skrevet

Det er jo stor forskjell på å være arbeidssøker og arbeidsledig da.

Når du forklarer nærmere har du jo arbeidsoppgaver som gjør at du ikke kan hente tidlig. Om man er arbeidsledig har man selvsagt ikke det.

I bunn og grunn tenker jeg at de som føler at ungene har det best i barnehagen (lange dager uansett) har nok rett når det gjelder sine barn. Da er de nok av typen som ikke finner på så mye med ungene selv om de har fri/hentes tidlig, så da er det lurt å legge opp hverdagen etter hvilke behov man har.

Anonymous poster hash: a018a...e18

Skrevet

(Ikke vondt ment, altså, jeg bare lurer!) Hvordan kan man bruke mange timer hver dag på å søke jobb? Dere som gjør dette, har dere veldig brede/generelle utdannelser? Nå er jeg selv i jobb, men følger litt med på arbeidsmarkedet innen mitt felt, og for min del kunne jeg vel maks klart å bruke noen få timer i måneden på å søke jobb hvis jeg var på leting. Utlyses det nye jobber hele tiden som er relevante for dere, eller sender dere mange åpne søknader?

Anonymous poster hash: 68eab...e04

Skrevet

Jeg hadde nok ikke hatt barnet mitt i barnehagen fra 8 til 17 dersom jeg var hjemme selv. Men at barnet hadde vært der fra feks 10 til 14-15, ser jeg som helt naturlig. Barnet har bare godt av å være med andre barn!

Anonymous poster hash: badf0...507

Skrevet

(Ikke vondt ment, altså, jeg bare lurer!) Hvordan kan man bruke mange timer hver dag på å søke jobb? Dere som gjør dette, har dere veldig brede/generelle utdannelser? Nå er jeg selv i jobb, men følger litt med på arbeidsmarkedet innen mitt felt, og for min del kunne jeg vel maks klart å bruke noen få timer i måneden på å søke jobb hvis jeg var på leting. Utlyses det nye jobber hele tiden som er relevante for dere, eller sender dere mange åpne søknader?

...og for å svare på spørsmålet: Ja, jeg ville hentet tidligere!

Skrevet

Jeg er også arbeidsledig, og har ikke fått barnehageplass til minsten etter jeg ble ferdig med permisjon. Men her vil ikke største være hjemme fra barnehagen, det er for morsomt å være der. Jeg synes ikke det blir for lange dager, vi spiser frokost sammen hjemme og jeg leverer 9.30 og pappaen henter kl 16. Vi har et stykke å kjøre til barnehagen, hvis ikke kunne jeg ha trillet dit og hentet tidligere, men det er vanskelig når vi har 15 min kjøring hver vei. Da er det bedre for minsten å slippe å bli drasset ut i iskald bil to ganger om dagen bare for å kjøre i 30 min for å hente største, som likevel ofte ber om å få bli lenger de gangene vi kommer tidlig for å hente. Og jeg har mer overskudd og middagen klar til de kommer hjem. 

Anonymous poster hash: 17f94...5a4
Skrevet

Ja, jeg ville hentet tidligere. Syns det er lenge nok/passelig med 9-14 f eks. Mine unger liker barnehagen, men har aldri klaget på at de ikke får være lenge nok. De dagene jeg kan hente tidligere, gjør jeg det.

Anonymous poster hash: 12be8...0e9

Skrevet

Det er naturlig ja... Når jeg er hjemme leverer jeg 9.30 etter kaffi og god frokost med minstemann. Så henter jeg mellom 14.30 og 15.00.

Får dårlig samvittighet når jeg er på jobb daglig fra 8-16 og må levere 7.45 og hente 16.30. Så nytter sjansen når mannen er hjemme og jeg har permisjon til å hente tidlig

Anonymous poster hash: fa18e...c4b

Skrevet

Har jobbet natt i alle år etter jeg fikk barn, og veldig glad for muligheten til mye fri og kortere dager. Nå når barnehagetiden er over savner jeg virkelig denne fleksibiliteten.over Kunne ikke falt meg inn å la barna ha fulle dager når en ikke trenger det.

Også rimelig spesielt å prøve å vinkle det slik at barn som hentes tidlig rives ut av lek for å kjede seg hjemme.

Anonymous poster hash: 4346c...8cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...