Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #26 Skrevet 28. januar 2016 De har han ofte i mindre lekegrupper å da leker de fint en stund før sønnen min plutselig mistforstår noe å blir rasende sint,eller noe kommer borti han med ett uhell å blir rasende sint å skriker hun slo meg/dyttet meg. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Sånn var min sønn i perioder da han var liten. Han har etterhvert fått diagnosen Tourettes Anonymous poster hash: bae24...e9d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #27 Skrevet 28. januar 2016 barnehagen og helsestasjonen har også kommet frem til at jeg problem med språkforståelse,så om det stemmer så forklarer det hvertfall noe av problemene. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan har barnehagen kommet frem til at du har problemer med språkforståelse? Snakker du et annet språk Anonymous poster hash: d9c6a...6cc At småen har problemer med språkforståelse* Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #28 Skrevet 28. januar 2016 barnehagen og helsestasjonen har også kommet frem til at jeg problem med språkforståelse,så om det stemmer så forklarer det hvertfall noe av problemene. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan har barnehagen kommet frem til at du har problemer med språkforståelse? Snakker du et annet språk Anonymous poster hash: d9c6a...6cc At småen har problemer med språkforståelse* Anonymous poster hash: 51742...9b7 Jeg skjønner ikke. Er det du eller barnet som har problemer med språkforståelse? Anonymous poster hash: d9c6a...6cc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #29 Skrevet 28. januar 2016 barnehagen og helsestasjonen har også kommet frem til at jeg problem med språkforståelse,så om det stemmer så forklarer det hvertfall noe av problemene. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan har barnehagen kommet frem til at du har problemer med språkforståelse? Snakker du et annet språk Anonymous poster hash: d9c6a...6cc At småen har problemer med språkforståelse* Anonymous poster hash: 51742...9b7 Jeg skjønner ikke. Er det du eller barnet som har problemer med språkforståelse? Anonymous poster hash: d9c6a...6cc Småen betyr selvsagt sønnen min. Sønnen min har problemer med å skjønne beskjeder han får osv. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #30 Skrevet 28. januar 2016 barnehagen og helsestasjonen har også kommet frem til at jeg problem med språkforståelse,så om det stemmer så forklarer det hvertfall noe av problemene. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan har barnehagen kommet frem til at du har problemer med språkforståelse? Snakker du et annet språk Anonymous poster hash: d9c6a...6cc At småen har problemer med språkforståelse* Anonymous poster hash: 51742...9b7 Jeg skjønner ikke. Er det du eller barnet som har problemer med språkforståelse? Anonymous poster hash: d9c6a...6cc Småen betyr selvsagt sønnen min. Sønnen min har problemer med å skjønne beskjeder han får osv. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Jeg skjønte jo at småen betyr sønnen din. Men når du skrev "barnehagen og helsestasjonen har også kommet frem til at jeg problem med språkforståelse" så trodde jeg de hadde diagnostisert deg, og det synes jeg var veldig rart. Anonymous poster hash: d9c6a...6cc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #31 Skrevet 28. januar 2016 De har han ofte i mindre lekegrupper å da leker de fint en stund før sønnen min plutselig mistforstår noe å blir rasende sint,eller noe kommer borti han med ett uhell å blir rasende sint å skriker hun slo meg/dyttet meg. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Sånn var min sønn i perioder da han var liten. Han har etterhvert fått diagnosen Tourettes Anonymous poster hash: bae24...e9d Leste bare kjapt om Tourettes å det passer ikke på sønnen min. Men Asperger er det derimot mye som stemmer. Dette passer godt på sønnen min: Pasienten har vansker med å fungere sosialt fordi de ikke klarer å forstå vår normale sosiale kodeks. Dette fører til at de ikke klarer å inngå normale vennskapsforhold, men i kjente omgivelser og med mennesker de er trygge på fungerer de normalt. -Vansker med å forstå non-verbal kommunikasjon og et veldig konkret forhold til ord gjør at de ikke fanger opp de signalene som vi tar for gitt i sosiale sammenhenger. Andre ting som jeg har reagert på som er vanlig for barn med Aspergers: Han unngår ofte øyekontakt,manglende fleksibilitet og over-tilslutning til eller avhengighet av rutiner. "Spesifikke eller smale interesser forblir i fokus for barnets interesse og samtale på tross av arbeidet med å omdirigere barnets oppmerksomhet". Anonymous poster hash: 51742...9b7
Iiiiik Skrevet 28. januar 2016 #32 Skrevet 28. januar 2016 De har han ofte i mindre lekegrupper å da leker de fint en stund før sønnen min plutselig mistforstår noe å blir rasende sint,eller noe kommer borti han med ett uhell å blir rasende sint å skriker hun slo meg/dyttet meg. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Sånn var min sønn i perioder da han var liten. Han har etterhvert fått diagnosen Tourettes Anonymous poster hash: bae24...e9d Leste bare kjapt om Tourettes å det passer ikke på sønnen min. Men Asperger er det derimot mye som stemmer. Dette passer godt på sønnen min: Pasienten har vansker med å fungere sosialt fordi de ikke klarer å forstå vår normale sosiale kodeks. Dette fører til at de ikke klarer å inngå normale vennskapsforhold, men i kjente omgivelser og med mennesker de er trygge på fungerer de normalt. -Vansker med å forstå non-verbal kommunikasjon og et veldig konkret forhold til ord gjør at de ikke fanger opp de signalene som vi tar for gitt i sosiale sammenhenger. Andre ting som jeg har reagert på som er vanlig for barn med Aspergers: Han unngår ofte øyekontakt,manglende fleksibilitet og over-tilslutning til eller avhengighet av rutiner. "Spesifikke eller smale interesser forblir i fokus for barnets interesse og samtale på tross av arbeidet med å omdirigere barnets oppmerksomhet". Anonymous poster hash: 51742...9b7 Men du - han er 4 år! Det er ikke vanlig å tilpasse seg andres samtaletemaer eller å forstå nonverbal kommunikasjon i særlig grad når man er så liten.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2016 #33 Skrevet 28. januar 2016 De har han ofte i mindre lekegrupper å da leker de fint en stund før sønnen min plutselig mistforstår noe å blir rasende sint,eller noe kommer borti han med ett uhell å blir rasende sint å skriker hun slo meg/dyttet meg. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Sånn var min sønn i perioder da han var liten. Han har etterhvert fått diagnosen Tourettes Anonymous poster hash: bae24...e9d Leste bare kjapt om Tourettes å det passer ikke på sønnen min. Men Asperger er det derimot mye som stemmer. Dette passer godt på sønnen min: Pasienten har vansker med å fungere sosialt fordi de ikke klarer å forstå vår normale sosiale kodeks. Dette fører til at de ikke klarer å inngå normale vennskapsforhold, men i kjente omgivelser og med mennesker de er trygge på fungerer de normalt. -Vansker med å forstå non-verbal kommunikasjon og et veldig konkret forhold til ord gjør at de ikke fanger opp de signalene som vi tar for gitt i sosiale sammenhenger. Andre ting som jeg har reagert på som er vanlig for barn med Aspergers: Han unngår ofte øyekontakt,manglende fleksibilitet og over-tilslutning til eller avhengighet av rutiner. "Spesifikke eller smale interesser forblir i fokus for barnets interesse og samtale på tross av arbeidet med å omdirigere barnets oppmerksomhet". Anonymous poster hash: 51742...9b7 Men du - han er 4 år! Det er ikke vanlig å tilpasse seg andres samtaletemaer eller å forstå nonverbal kommunikasjon i særlig grad når man er så liten. Ja du har egentlig ett godt poeng der Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #34 Skrevet 29. januar 2016 Utageringen i barnehagen kan tyde på at han ikke har det så bra der. Som enkelte sier, bytt avdeling eller barnehage om det er mulig. Synes også at barnehagen virker noe tafatte ift utfordringene. Er dette en Steinerbarnehage? Anonymous poster hash: 594e9...feb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #35 Skrevet 29. januar 2016 Utageringen i barnehagen kan tyde på at han ikke har det så bra der. Som enkelte sier, bytt avdeling eller barnehage om det er mulig. Synes også at barnehagen virker noe tafatte ift utfordringene. Er dette en Steinerbarnehage? Anonymous poster hash: 594e9...feb Bytter jeg barnehage så blir barnefaren rasende dessverre. Har diskutert dette med han før. Nei dette er en familieeid barnehage som det heter. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #36 Skrevet 29. januar 2016 Utageringen i barnehagen kan tyde på at han ikke har det så bra der. Som enkelte sier, bytt avdeling eller barnehage om det er mulig. Synes også at barnehagen virker noe tafatte ift utfordringene. Er dette en Steinerbarnehage? Anonymous poster hash: 594e9...feb Bytter jeg barnehage så blir barnefaren rasende dessverre. Har diskutert dette med han før. Nei dette er en familieeid barnehage som det heter. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Du kan da ikke la en rasende barnefar stoppe et bhg bytte hvis det er det beste for gutten.... Gutten kommer først, eller skal han liksom ha to kjipe år til i bhg og ikke bli sett for den han er, bare fordi far blir sint om du bytter? Anonymous poster hash: 9cd1b...444
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #37 Skrevet 29. januar 2016 Utageringen i barnehagen kan tyde på at han ikke har det så bra der. Som enkelte sier, bytt avdeling eller barnehage om det er mulig. Synes også at barnehagen virker noe tafatte ift utfordringene. Er dette en Steinerbarnehage? Anonymous poster hash: 594e9...feb Bytter jeg barnehage så blir barnefaren rasende dessverre. Har diskutert dette med han før. Nei dette er en familieeid barnehage som det heter. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Du kan da ikke la en rasende barnefar stoppe et bhg bytte hvis det er det beste for gutten.... Gutten kommer først, eller skal han liksom ha to kjipe år til i bhg og ikke bli sett for den han er, bare fordi far blir sint om du bytter? Anonymous poster hash: 9cd1b...444 Sist gang jeg byttet barnehage så ringte han barnevernet å klarte å få tilbake barnehageplassen jeg hadde sagt opp :S Hadde ikke lyst å ha noe med barnevernet å gjøre så jeg lot han forsette i barnehagen han gikk i. Småen hadde nok ikke taklet det noe bra om jeg byttet barnehage nå der han verken kjenner noen voksne eller barn. Han reagerer veldig sterkt på forandringer. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #38 Skrevet 29. januar 2016 Jeg har selv ett barn med denne diagnosen å kjenner igjen en del som du beskriver. Jeg har vært på kurs for barn med denne diagnosen å han sa at tegn var det ikke finnes grenser for hva som kan misforstås av barnet. Det kjenner igjen på sønnen min! Når vi har vært på lekeland så har han syklet sammen med de andre barna som er der,å med ett uhell så var det en som kom borti sønnen min. Småen blir rasende å mente at han krasjet i han med vilje,så han gjør fort rett i sykkelen på han som hadde dultet borti han. Har også vært mange situasjoner i barnehagen der han har misforstått noe å derfor vært stygg mot det andre barn. En annen ting vi lærte på kurset var å forstå hvordan barnet tenker. Tenk deg at du fikk beskjed om å hoppe fra 10 meteren,hvor redd og engstelig du hadde følt deg da. Sånn føler ofte barn med Aspergers det selv når du ber barnet om noe som kan virke helt ufarlig for oss. Barnet kan føle det sånn hvis du prøver å presse barnet til å skli på rusjebanen når han har sagt han ikke vil,det kan være når du prøver å få barnet til å være med på teater mens han egentlig er redd osv. Anbefaler deg virkelig til å kontakte fastlegen så han kan henvise deg videre en som kan utrede barnet ditt. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #39 Skrevet 29. januar 2016 Jeg tror HI har rett. Han er et høy sensitivt barn med flere psykososiale utfordringer. Tror han er tjent med å utredes og blir ikke overrasket om han havner i autismespekter eller MCDD. Multippel complex developent disporder . Veldig nyttig og få utredning- da eks dette er barn som skal skjermes fra samlingsstund - Dette støttes av Kvello metoden. Lykke til og ikke sett din intuisjon til side. Du aner at noe er galt og disharmonisl og har høyst sannsynlig rett. Anonymous poster hash: 215bc...781
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #40 Skrevet 29. januar 2016 I samlingsstunder i barnehagen så ødelegger den ofte med å bare tulle og tøyse hele tiden å bryr seg ikke om at de andre barna også ber han om å slutte. Barnehagen mener at gjør dette fordi han er usikker,så å skjerme han fra en samlingsstund med 19 andre barn hadde nok vært det beste ja. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #41 Skrevet 29. januar 2016 så ødelegger HAN ofte* Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #42 Skrevet 29. januar 2016 så ødelegger HAN ofte* Anonymous poster hash: 51742...9b7 Her må jeg få korrigere deg, HI. Det er ikke han som ødelegger, det er barnehagen som ikke klarer å skjerme eller tilrettelegge på en måte som gjøre at han kan delta på sine vilkår. Føler med dere, og støtter den kommentaren på 1.side i denne tråden om at det kanskje bytte ut omgivelsene fremfor å gi en diagnose. Anonymous poster hash: 594e9...feb
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2016 #43 Skrevet 29. januar 2016 https://uit.no/Content/313961/Faglig Det er fordi han ikke mestrer denne stunden - så det blir at assistent / evt leder må ta ut barnet - og barnet erfaring blir negativ, og personalet og de andre barna forventer at han skal utagere osv osv... Ikke for å sammenlikne barnet ditt med en hund, men i hundetrening har man skjønt dette forlengst. At man kan ikke være i en kontekst for læring før første trinn er overstått. Og så øker man, og om trinnet ikke mestres så terper man på øvelser i et miljø hunden er trygg. Veldig basic for hundetrenere, men milevis unna standar barnehage pedagogikk. Men barnehagene kommer etter. Anonymous poster hash: 215bc...781
Gjest Antarctica Skrevet 29. januar 2016 #44 Skrevet 29. januar 2016 så ødelegger HAN ofte* Anonymous poster hash: 51742...9b7 Her må jeg få korrigere deg, HI. Det er ikke han som ødelegger, det er barnehagen som ikke klarer å skjerme eller tilrettelegge på en måte som gjøre at han kan delta på sine vilkår. Føler med dere, og støtter den kommentaren på 1.side i denne tråden om at det kanskje bytte ut omgivelsene fremfor å gi en diagnose. Anonymous poster hash: 594e9...feb En RIKTIG diagnose kan aldri skade. Hvis man vet hva barnet sliter med, kan man tilpasse bedre. Å bytte ut omgivelsene igjen kan bli katastrofalt; hvis det stemmer som mor observerer, at han sliter veldig mye med endringer og nye ting.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #45 Skrevet 30. januar 2016 At han sliter veldig med endringer er det ikke tvil om! Leverer jeg han sent istenfor tidlig i barnehagen så er han hysterisk når jeg går. Akvariet har jo utvidet å han er livredd for å gå på det nye området så det har vi bare droppet. Jeg kunne kommet med utallig mange eksempler på at han reagerer sterkt på endringer. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #46 Skrevet 30. januar 2016 Tror de er blitt flinkere til å ta han ut av samlingsstunden ettersom det er så forstyrrende for de andre barna. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Gjest Kira Skrevet 30. januar 2016 #47 Skrevet 30. januar 2016 Tråden er moderert. Begrunnelse: * Det er ikke tillatt å svare seg selv i innlegg, ved å for eksempel starte en tråd som anonym og deretter svare under brukernavn for å booste egen tråd eller skape debatt. Moderatorene kan se IP-tallene ved hvert innlegg, og selv om dette ikke forteller hvem som står bak (ettersom det kun er en rekke tall som de ikke kan søke på) vil det være lett å se om flere innlegg under hverandre er skrevet av den samme personen uten å måtte sjekke AB. Innleggene som besvarer egen post vil da bli slettet. Kira
Gjest Antarctica Skrevet 30. januar 2016 #48 Skrevet 30. januar 2016 At han sliter veldig med endringer er det ikke tvil om! Leverer jeg han sent istenfor tidlig i barnehagen så er han hysterisk når jeg går. Akvariet har jo utvidet å han er livredd for å gå på det nye området så det har vi bare droppet. Jeg kunne kommet med utallig mange eksempler på at han reagerer sterkt på endringer. Anonymous poster hash: 51742...9b7 Stakkar liten. Verden er et skremmende sted for ham.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #49 Skrevet 30. januar 2016 Ja han har det ikke lett. Å sikker på om jeg bør pushe han litt for å vise at det ikke er så skummelt som han tror eller ikke. De tingene jeg har pushet han litt på har han likt når han først har prøvd det,men er kanskje ikke så lurt å pushe han til så mye når han er oppriktig redd. Anonymous poster hash: 51742...9b7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2016 #50 Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en gutt på nå 7 år. Han ble tydelig anderledes de andre barna idet han begynte i en normalstor bhg. Han gikk i en liten familiebhg frem til han var 4. Det ble verre i skolen, han trasser, krangler med andre barn, og er rett og slett en skikkelig bortskjemt unge innimellom. Han er lynende intelligent, faglig ligger han langt over i alle fag, men han gjør seg dum med vilje for å slippe å jobbe. Jeg har kjempet meg gjennom ppt og skal nå til BUP med ham. Jeg vet hvordan jeg skal få ham makelig og rolig hjemme, men han tåler ikke motgang. Får han ikke viljen sin er det trass, tar han feil i noe er han sur. Men innerst inne er han snill, smart, oppfinnsom og veldig flink med andre barn. Det er bare som en bryter som skrur seg på, og han blir en liten djevel. Jeg er for glad i mitt barn til å ikke gjøre noe. Han trenger mer hjelp enn jeg kan gi ham. Han må fungere i samfunnet. Og det kan ikke tilrettelegge seg ham, han må fungere på lik linje som de andre. Han kan gjerne være anderledes og "merkelig", han er gullet mitt uansett, men han kan ikke fortsette å være slem mot andre og trasse for alt. Han må prestere på skolen og klare seg i lek. Ikke vent. Ta barnet ditt på alvor. Min 7 åring gleder seg til han skal få hjelp, for han ser selv sagt han ikke orker å være så pøbel, men han klarer ikke å ta seg sammen.... Anonymous poster hash: 5c611...5a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå