Gå til innhold

Kan sjefen kreve dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spørre hvordan din mann kommer seg på jobb?

Eller er han arbeidsledig OG råkjører. Jeg hadde vært så sint hvis min mann hadde mistet lappen og jeg hadde blitt sittende med all jobben. Og en vanskelig situasjon på min jobb.

Lykke til med sjefen. Håper han forstår at du er en uskyldig part i dette.

Anonymous poster hash: 62e52...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan din mann kommer seg på jobb?

Eller er han arbeidsledig OG råkjører. Jeg hadde vært så sint hvis min mann hadde mistet lappen og jeg hadde blitt sittende med all jobben. Og en vanskelig situasjon på min jobb.

Lykke til med sjefen. Håper han forstår at du er en uskyldig part i dette.

Åja, beklager. Jeg ser du har svart på dette lenger oppe.

Håper han tar seg sammen for barnas skyld.

Skrevet

Om du jobber i staten, kan ikke sjefen nekte deg å ha innkjøring i bhg, så enkelt er det. Og har heller aldri hørt om en sjef som vil nekte deg det.

Ang sykt barn dager, så har faktisk heller ikke sjefen noe med hvem og hvordan dere deler disse dagene dere imellom. Jeg renger med at siden mannen er hjemme tar han alle sykt barn dager når dere ikke må til legen, så på den måten slipper jo jobben din unna "billig". Er ett barn hjemme med omgangssyken går man jo ikke til legen (om det ikke drøyer veldig), samme med forkjølelse, feber, vannkopper ++ Om du bruker opp dine dager nå før mannen din har lappen, må bare han bruke sine dager til høsten når han kan kjøre igjen.

Ta en prat med sjefen og forklar at saken rolig (selv om han strengt talt ikke har krav på en forklaring), ja du må ta innkjøringen, men mannen din tar alle sykedager i hjemmet. Jeg synes at du selvfølgelig ikke skal sende mannen og barnet i sykkelvogn i januar langs en trafikkert vei, synes heller selvfølgelig ikke at du skal betale 500-1000 i døgnet for taxi!(hvem har råd til det liksom!!)

Vi bor i Norge, du betaler skatt og det kommer mannen din til å gjøre igjen når han får jobb. Vi har heldigvis gode velferdsordninger, og man skal ikke utnytte de. Men, man skal bruke til slik som det er ment!

Lykke til, stå på dette ordner seg!

Skrevet

Du har tjue sykedager beregnet på barna dine, fellesbarn må dagene deles på. Hvis mannen din skal få sykedager til bruk på dine særkullsbarn må dere søke om dette.

Hvordan dere ellers organiserer hverdagen mtp logistikk er ingenting sjefen din har noe med.

Anonymous poster hash: 78a76...1cc

Feil. Sykt barn dager gjelder barna i husstanden så lenge man lever som en familie.
Ikke ifølge NAV her vi bor (Rogaland). Her måtte vi ordne det skriftlig gjennom NAV, mellom mor og far. Steforeldre har ingen dager, uansett om vi lever under samme tak.

Anonymous poster hash: 15a95...a8b

Skrevet

Dere gjør det vanskelig selv. Sjefen kan ikke kreve noen ting, men hvis mannen din kan komme seg på jobb de dagene det er tilvenning i bag, kan han vel komme sehmg i bag også? Vi hadde tilvenning nå nettopp og byttet selvsagt på dagene. Begge jobber er like viktig og begge sjefene vil dele på utgiften så klart.

Anonymous poster hash: af3cb...9e4

Skrevet

Du har tjue sykedager beregnet på barna dine, fellesbarn må dagene deles på. Hvis mannen din skal få sykedager til bruk på dine særkullsbarn må dere søke om dette.

Hvordan dere ellers organiserer hverdagen mtp logistikk er ingenting sjefen din har noe med.

Feil. Sykt barn dager gjelder barna i husstanden så lenge man lever som en familie.
Ikke ifølge NAV her vi bor (Rogaland). Her måtte vi ordne det skriftlig gjennom NAV, mellom mor og far. Steforeldre har ingen dager, uansett om vi lever under samme tak.

Det stemmer. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg jobber i nav Rogaland.

Skrevet

Om du jobber i staten, kan ikke sjefen nekte deg å ha innkjøring i bhg, så enkelt er det. Og har heller aldri hørt om en sjef som vil nekte deg det.

Ang sykt barn dager, så har faktisk heller ikke sjefen noe med hvem og hvordan dere deler disse dagene dere imellom. Jeg renger med at siden mannen er hjemme tar han alle sykt barn dager når dere ikke må til legen, så på den måten slipper jo jobben din unna "billig". Er ett barn hjemme med omgangssyken går man jo ikke til legen (om det ikke drøyer veldig), samme med forkjølelse, feber, vannkopper ++ Om du bruker opp dine dager nå før mannen din har lappen, må bare han bruke sine dager til høsten når han kan kjøre igjen.

Ta en prat med sjefen og forklar at saken rolig (selv om han strengt talt ikke har krav på en forklaring), ja du må ta innkjøringen, men mannen din tar alle sykedager i hjemmet. Jeg synes at du selvfølgelig ikke skal sende mannen og barnet i sykkelvogn i januar langs en trafikkert vei, synes heller selvfølgelig ikke at du skal betale 500-1000 i døgnet for taxi!(hvem har råd til det liksom!!)

Vi bor i Norge, du betaler skatt og det kommer mannen din til å gjøre igjen når han får jobb. Vi har heldigvis gode velferdsordninger, og man skal ikke utnytte de. Men, man skal bruke til slik som det er ment!

Lykke til, stå på dette ordner seg!

Jeg støtter denne!

Forklar situasjonen til arbeidsgiver og legg vekt på at mannen din kommer til å ta sykedagene som ikke innebærer å dra til legen. Jeg vil tro arbeidsgiver egentlig slipperbillig unna. Jeg har i alle fall brukt mer tid borte fra jobb med syke barn enn med tilvenning til Bhg.

Anonymous poster hash: 3ef11...fa7

Skrevet

Men så lenge stefar likevel er hjemme i permisjon trenger han jo ikke å bruke sykt barn dag hvis hennes særkullsbarn trenger å være hjemme. Han blir jo på en måte en barnevakt hun har fikset så hun kan gå på jobb. Er ikke det ok?

Skrevet

Men så lenge stefar likevel er hjemme i permisjon trenger han jo ikke å bruke sykt barn dag hvis hennes særkullsbarn trenger å være hjemme. Han blir jo på en måte en barnevakt hun har fikset så hun kan gå på jobb. Er ikke det ok?

Helt enig i det. Ville bare rette opp i feilinformasjon. Som steforeldre har man så og si ingen rettigheter.

Skrevet

Dere burde flytte.

Anonymous poster hash: 7a68d...8f2

Skrevet

Sjefen kan ikke kreve noe annet enn at du holder deg innenfor det antall dager som du har til f.eks syke barn og tilvenning. Jeg jobber i staten og kan bruke inntil tre dager på tilvenning, det samme gjelder mannen. Så vi kunne bruke totalt seks dager.

Men litt merkelig og vanskelig med en mann dom ikke kan ta NOE av oppfølgingen fremover da. Det blir en del lege-/tannlegetimer osv i løpet av bhg/skole med flere barn. Litt urettferdig at du må ta alt?

Skrevet

Hvis du har en jobb der du må erstattes med vikar, og samtidig skal ha fri med lønn, må altså arbeidsgiveren din ut med dobbel lønn fordi mannen din har kjørt for fort, kjørt i fylla eller noe. Jeg kan skjønne at det oppleves som urimelig for lederen din at arbeidsplassen skal ta hele belastningen. Om du er verdt det, og ellers er på tilbudssiden, jobber hardt og er viktig for avdelingen, så kan han komme deg i møte, men det fremstår som rart at dere ikke anstrenger dere for å finne en annen løsning.

Skrevet

Hvis du har en jobb der du må erstattes med vikar, og samtidig skal ha fri med lønn, må altså arbeidsgiveren din ut med dobbel lønn fordi mannen din har kjørt for fort, kjørt i fylla eller noe. Jeg kan skjønne at det oppleves som urimelig for lederen din at arbeidsplassen skal ta hele belastningen. Om du er verdt det, og ellers er på tilbudssiden, jobber hardt og er viktig for avdelingen, så kan han komme deg i møte, men det fremstår som rart at dere ikke anstrenger dere for å finne en annen løsning.

Nei, det må ikke settes inn vikar, min jobb blir da gjort av meg selv dagen etter. Og mannen her har verken kjørt for fort eller i fylla, han har fått et epilepsilignende anfall og har sperrefrist for å kjøre opp (hvis han ikke får flere anfall i mellomtiden). Har snakket med leder i dag, og det var ingen problem å bruke disse 3 tilvenningsdagene som tariffavtalen rommer :) Så det har ordnet seg.

Når det gjelder å anstrenge seg for å finne en annen løsning, så er det ikke så lett. Jeg kan ikke sette opp busser som går fra oss til sentrum, jeg kan ikke bygge gang- og sykkelsti eller sette opp gatelys på veien, jeg kan heller ikke senke prisene på drosje, klone en familie som kan avlaste oss eller trylle frem førerkortet til mannen. Noen ganger ER det faktisk ingen fullgode løsninger.

Anonymous poster hash: b603e...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...