Gå til innhold

Er det flere som er som Casa Kaos?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri lest bloggen til Casa Kaos, men leser om standpunktene hennes her:

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Her-er-familien-som-gar-imot-klassiske-oppdragelsesrad-676708_1.snd

Må se det er en lettelse å lese at det er flere som er som oss og at man ikke er "perfekt" på alt.

Ikke har vi middag sammen med barna (småbarn), ikke legger vi de til faste tider, ikke alltid sover de med pysj eller pusser tennene før legging. Og vi benytter oss av barnehage også på dager vi selv har fri og er ofte en av de siste til å hente.

Likevel har vi lykkelige og glade barn som mange rundt oss mener får god oppdragelse. Men så er vi også avhengig av egentid og å få hjulet til å gå rundt.

Flere som kjenner seg igjen?

Anonymous poster hash: d46c4...967
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei sånn er jeg ikke.

Anonymous poster hash: c71fb...9fd

Skrevet

Jeg har aldri lest bloggen til Casa Kaos, men leser om standpunktene hennes her:

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Her-er-familien-som-gar-imot-klassiske-oppdragelsesrad-676708_1.snd

Må se det er en lettelse å lese at det er flere som er som oss og at man ikke er "perfekt" på alt.

Ikke har vi middag sammen med barna (småbarn), ikke legger vi de til faste tider, ikke alltid sover de med pysj eller pusser tennene før legging. Og vi benytter oss av barnehage også på dager vi selv har fri og er ofte en av de siste til å hente.

Likevel har vi lykkelige og glade barn som mange rundt oss mener får god oppdragelse. Men så er vi også avhengig av egentid og å få hjulet til å gå rundt.

Flere som kjenner seg igjen?

Vi spiser sammen og pusser alltid tennene. Nogenlunde faste leggetider. Hender de sover i t-skjorte og truse, pysj er de ikke så glade i.

Anonymous poster hash: 55cc1...7e6

Skrevet

Vi er absolutt ikke perfekte, men har mer fokus på rammer og oppdragelse. Vi prioriterer annerledes. Så nei, kjenner meg ikke igjen.

Skrevet

Føler til tider at vi er familien Kaos, men ikke helt på det som du nevner.

Jeg er nazi på tannpuss og kveldstell.

Ungene legger seg til faste tider i ukedagene, men kan ha seeene kvelder i helgene.

Vi har ALDRI unger i bhg når vi har fri.

Vi prøver å spise middag sammen, men med aktive barn er ikke det alltid like lett.

Kaoset her i huset består av klær, sekker,treningstøy og leker. Med 5 barn virker det som om jeg rydder I motvind...

Anonymous poster hash: 8333d...007

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Jeg har bare lest noen få blogginnlegg fra henne, og jeg tenker at perfeksjon og casa kaos er to ytterpunkter.

Det finnes en mellomting, en gylden middelvei..

Skrevet

Ja, men vi er ikke like slappe, og vi har faste rammer og regler.

Anonymous poster hash: 52195...45a

Skrevet

Kan selvfølgelig kjenne meg igjen, men synes fokuset blir litt feil. Det er for mye fokus på at alt er bedre uten barn og at barna på en måte ødelegger for de voksne. Jeg synes også mye er for slapt. Sånn som denne julefeiringen:

http://casakaos.blogg.no/1420463150_endelig_barnehagestar.html

Anonymous poster hash: 9d350...b3e

Skrevet

Jeg forstår argumentene hennes, men jeg tror hun gjør både seg selv og aller mest barna en bjørnetjeneste ved å ha så få rammer og rutiner. Barn trives med rutiner og grenser, selv om de protesterer. Det er også fint for dem å lære når de er små så overgangen til voksenlivet ikke blir så tøff.

Vi har middag sammen og bytter til pysj og pusser tennene hver dag. Med unntak av om ettåringen sovner før kveldsrutinene en sjelden gang.

Men jeg føler ikke nødvendigvis behov for å ta barna ut av barnehagen om jeg har en fridag, de koser seg der og det er deilig med fri.

Anonymous poster hash: fb059...2a1

Skrevet

Vi er langt fra perfekte og gjør nok mye som damene her inne ville rynket på nesa av. Men tannpuss og felles middager er vel et minimum? For vårt barn er også faste leggetider en nødvendighet, men der er jo barn forskjellige.

Anonymous poster hash: cf06e...1da
Skrevet

Har ikke fått barn for å sett dem bort så jeg får alenetid. Men kaos ja

Anonymous poster hash: c2059...be8

Skrevet

Er ikke perfekt. Men kaos dama er en sjuskete slapp dame da. Finnes en mellomting.

Anonymous poster hash: 2696b...a57

Skrevet

Har ikke lest bloggen, men kjenner meg igjen i det du skriver:-)

Anonymous poster hash: 25ce2...685

Skrevet

Her er det ofte kaos, men ikke i nærheten av det der! Syns hun virker lat og rotete :o

Anonymous poster hash: ecc25...8e9

Skrevet

Hun er jo bare sløv

Det samme er du, hi

Anonymous poster hash: 90b36...159

Skrevet

Å ikke pusse tennene er sløvt. Håper og tror det skjer sjeldent, ellers er det omsorgssvikt. Vi har to dager i året hvor vi tar fri mens barna er i bhg og skole. Den ene dagen er før jul; da spiser vi frokost ute og handler julegaver. Den andre er i sommerhalvåret. Da har vi en date😉 Vi har ingen rundt oss som kan stille opp som barnevakt, så disse to dagene i året unner vi oss. Tror de kommer barna tilgode også.

Anonymous poster hash: 55cc1...7e6

Skrevet

Casakaos er sløv og egoistisk. Det finnes nok mange slike, men det gjør det ikke greit av den grunn.

Det er tidvis kaos her også. Avtaler kan glemmes, klær hoper seg opp på vaskerommet og rydding generelt står ikke øverst som prioritet. Men vi er en familie som liker å bruke tid på hverandre, et minimum må vel være å spise middag sammen? Ja, hver dag!

Og det er foreldrenes ansvar at barna får gode rutiner på tannpuss også.

Man kan være avslappede foreldre uten å dra det like langt som casakaos!

Anonymous poster hash: b7b36...c5f

Skrevet

Vi er nok kaotiske på mange måter. Her er det stadig rotete, og jeg vasker ikke så ofte som jeg burde. Husarbeid er det kjedeligste jeg vet. Men det ser greit nok ut her, såpass at vi kan få uventet besøk uten å skjemmes. Jeg har ikke alltid helt oversikt over aktivitetsdager og ha-med-dager i barnehagen. Det hender jeg har fri eller jobber senvakt, og likevel har barna i barnehagen, rett og slett fordi det er da jeg får ting unna hjemme.

Tannpuss, felles middager og faste leggerutiner er derimot en selvfølge. Kaos-dama er i slappeste laget for min del. Ferdigmat på julaften og iPad hele jula hadde vært helt uaktuelt her i huset.

Skrevet

Jeg kjenner meg mye igjen i casa kaos og hennes prioriteringer (det med tannpuss var vel Hi? Selvsagt pusser man barnas tenner).

Vi har middagen som samlingspunkt hver dag, men dersom det bare hadde vært et stressmestring hadde jeg funnet noe annet som kunne være hverdagshyggen.

Her tar jeg meg gladelig en fridag uten barn, lar oppvasken stå for å kose meg med mann og barn, dropper fredagsryddingen om det er fint vær ute, setter på tv for å få sove lørdagsmorgenen, lar ungen gå i truse hele helgen, osv.

Jeg har jobbet mange år i gavebutikk, og det at folk tar med ungene på julehandel er utenfor min fatteevne. de tenker sikkert at det blir koselig familietid, men de fleste går rundt svette i fjeset og kjefter og hysjer på leie, masete barn. STÅ I RO! MAMMA SKAL BARE FINNE EN VASE TIL TANTE BRITT! NEI! IKKE TA PÅ DEN! Osv. Mens Mariah Carey julealbum surrer og går i bakgrunnen. Koselig.

Skrevet

Det var jo bare trist å lese om den familiens jul. Enten er dama dum eller lat eller så bryr hun seg faktisk ikke om barna sine. Vi får håpe hun bare er lat.

Anonymous poster hash: 44080...e1c

Skrevet

HI her: Jeg er nok ikke så ille som Casa Kaos, men jeg kjenner meg igjen og har vel en light versjon når det koker som verst her.

Å droppe tannpuss skjer ikke hver dag, ikke annenhver dag, men kanskje en gang hver 14 dag. Og jeg er enig i at dersom man sjusker med det jevnlig er det ikke bra.

Synes det er en lettelse å se at noen har det mer uryddig enn vi har det og at det faktisk er ganske naturlig med to småtroll i huset. Men vi vil jo ikke ha det sånn, det er bare en bekreftelse på at ikke det bare er oss.

At vi ofte ikke spiser sammen med barna og har vår egen middag etter leggetid, er aller mest for å holde romantikken oppe i forholdet. Denne egentiden senere på kvelden er gull verdt og noe vi mener er det beste for hele familien. Ser ikke helt forskjellen om vi spiser fiskepinnene eller bare er der sammen med barna. Når barna er større enn de er nå vil nok dette forandre seg med felles middager, men i en kaostilværelse med to bleiebarn er dette "vår tid".

Hele poenget er nok aller mest at jeg tviler på glansbildefremstillingen mange har av sin barneoppdragelse og sitt hjem. En ting er hva vi i teorien ønsker å være eller hva som er pedagogisk riktig, en annen ting er hva som er virkeligheten og relalistisk i en kaos-hverdag.

Skrevet

Altså, nå skrev hun vel ikke at de ikke pusser tennene, men at det ikke var så viktig at det skjedde på badet. En opp ned i sofaen tannpuss funket like bra.

Eller så har vi nok litt kaos her, men ikke i nærheten av det der.. Tror jeg hadde blitt mer sliten av det. Men nå har vi bare ett barn og han er 6 nå så vet ikke helt hvordan det er med flere. Han i har er iallefall oppdratt ordentlig. Tror jeg..

Skrevet

Føler til tider at vi er familien Kaos, men ikke helt på det som du nevner.

Jeg er nazi på tannpuss og kveldstell.

Ungene legger seg til faste tider i ukedagene, men kan ha seeene kvelder i helgene.

Vi har ALDRI unger i bhg når vi har fri.

Vi prøver å spise middag sammen, men med aktive barn er ikke det alltid like lett.

Kaoset her i huset består av klær, sekker,treningstøy og leker. Med 5 barn virker det som om jeg rydder I motvind...

Anonymous poster hash: 8333d...007

Der har du oss også, bortsett fra at vi har bare to barn.

Anonymous poster hash: 46048...67c

Skrevet

Lat og egoistisk, det var en god beskrivelse av denne damen. Vi har det kaotisk her til tider, men da i form av rot. Barna pusser tennene og legger seg til noenlunde samme tid, vi spiser middag sammen, de får fri når vi har det og vi har regler som må følges. Vi er langt fra perfekte, selv om jeg synes vi virker ganske så perfekt ift henne. Det hun beskriver er langt forbi kaos og uakseptabelt når man har barn. Barn trenger faste rammer og rutiner for å bli trygge. Synes synd på barna hennes.

Anonymous poster hash: 769d6...985

Skrevet

Det er ganske kaos i casaen her og ofte.  Huset ber preg av at her bur ungar, og vi er ikkje så flinke til å rydde og vaske som vi kanskje burde vore etter mange si meining.  Men ungane er nok ikkje i like fri dressur som hennar ungar, vi prøver å lære dei korleis dei skal oppføre seg mot andre, og å ta hensyn til andre.  Tannpuss kvar kveld, og middagen et vi saman.  Leggetida kan skeie ut i helger og feriar.

Eg trur nok casa caos set ting litt på spissen til tider, men likar at ho ikkje prøver å framstå så perfekt som ein ellers ser i sosiale media.

Anonymous poster hash: e3769...48a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...