Gå til innhold

Altså: angående IQ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blitt testet av forsker ved Oxford. Fikk score på 140. Lever godt med det ja ;)

Anonymous poster hash: 71323...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke falle meg inn å komme trekkende med IQ-tall i diskusjoner hverken her eller i det virkelige liv, men jeg har fått en indikasjon på nivå etter nevropsykologisk testing. En slik runde er det nå ganske mange som er igjennom har jeg etterhvert forstått..

Anonymous poster hash: 45c9b...c8b

Skrevet

Jeg tok en seriøs test på nettet. Tok lang tid å gjennomføre så..

Anonymous poster hash: f0786...a6b

At den tar lang tid, betyr ikke at den er reliabel eller valid. Hvilken test var det?

Anonymous poster hash: e9bc3...24e

Har en liten mistanke om at du gikk på en liten ironisk sarkasmesmell fra a6b der😂..

Anonymous poster hash: 0e0fe...b50

Skrevet

Hei hi!Jeg har ikke målt iqen min, men jeg har et annet spm relatert til iq-testing. Håper du kan ta deg tid til å svare..Om en person har fått 70 i iq, beordra fra en rettsinstans, for å se om han er beregnelig for noe galt han har gjort, kan denne personen jukse seg lavt i iq for å slik få lavere straff, eller kan dette gjennomskues? Litt vanskelig å få formulert skriftlig hva jeg lurer på, men håper du forstår.Anonymous poster hash: f4301...77f

Ja, det er fullt mulig. Man kan skåre falskt lavt, men ikke falskt høyt. Jeg tenker derimot at man må være svært lite intelligent for å i det hele tatt ønske å gjøre noe slikt, fordi implikasjonene er så store.Tenker du på Making a murderer? Anonymous poster hash: e9bc3...24e

Hei hi!Jeg har ikke målt iqen min, men jeg har et annet spm relatert til iq-testing. Håper du kan ta deg tid til å svare..Om en person har fått 70 i iq, beordra fra en rettsinstans, for å se om han er beregnelig for noe galt han har gjort, kan denne personen jukse seg lavt i iq for å slik få lavere straff, eller kan dette gjennomskues? Litt vanskelig å få formulert skriftlig hva jeg lurer på, men håper du forstår.Anonymous poster hash: f4301...77f

Ja, man kan "jukse" seg til lav IQ. Det er i grunnen bare å svare feil på oppgavene. Det skal godt gjøres å gjennomskue en person man ikke kjenner, så fremst det ikke er svært påfallende atferd. Dersom man oppnår 70 eller lavere på IQ-testing, mener jeg at det i tillegg bør foretas en funksjonskartlegging. Anonymous poster hash: 447f9...dc6
tenker ikke på making a murderer, nei.

Personen fikk akkurat i overkant av 70. Som følge av dette har denne personen fått redusert straff etter å ha blitt dømt for voldtekt. Halvert tiden faktisk... Så lurte på om det kunne gjennomskues av de som utførte testen, at han spilte dummere enn han egentlig er..

Anonymous poster hash: f4301...77f

Jeg tror det ikke er så lett å fake lavt resultat. Det er ofte på undersøkelser en del spørsmål som henger sammen, for å sjekke undersøkelsens validitetet.

For å få lav score er det ikke nok å feile med vilje, man må passe på at det er relaterte spørsmål man feiler på. Og det er ikke alltid intuitivt hva som er relatert til hverandre.

Det er en grunn til at det er egne fag om hvordan man lager undersøkelser slik at man bl.a. finner ut hvem som feiler med vilje.

Anonymous poster hash: e87a4...2be

Skrevet

Mannen min ble testet over flere uker i forbindelse med utredning for mulig ADD.

Psykologen som utførte testene sa at han var den mest intelligente personen han hadde testet, og sendte (med mannens samtykke) resultatene til Mensa. Mannen fikk tilbud om medlemskap, og takket ja.

Anonymous poster hash: 35b32...c26

Skrevet

I en noe gammeldags, men helt kurant "papirtest" i helsevesenet og på to ulike, men seriøse nettester, har jeg scoret 121, 123 og 119, så jeg regner med at min IQ faktisk ligger på ca., eller såvidt i underkant av 120. Det lever jeg helt greit med.

Anonymous poster hash: 991cc...59c

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

IQ-en min ligger på ca. 120. Spør du meg, så er EQ minst like viktig.

Skrevet

Jeg leste i en tråd lenger nede, der det var snakk om hvor "perfekte" mange fremstod på dette forumet. Det som slår meg i svarene, er at nesten alle slenger rundt seg med en IQ-skåre som tydeligvis gjelder dem selv.

Spørsmålet mitt til alle disse er: Hvordan i alle dager vet dere IQen deres?? Har dere tatt seriøse tester som er godkjente og anerkjente for dette formålet?

I min verden (jeg jobber i barnepsykiatrien, og IQ-tester mange barn og ungdommer) testes man DERSOM man har mistanke om at lav (eller høy) IQ har innvirkning på vansker en måtte ha. Vanlige mennesker går da ikke bare hen og IQ-tester seg, eller?

Jeg vet selvsagt at Mensa arrangerer testing man kan melde seg på, men i følge deres tall kan umulig alle på dette forumet ha deltatt der...... Så hvor kommer disse tallene deres fra?? Jeg håper ikke det er disse internettestene som er kilden, for de sier nok dessverre (?) ingenting om reell IQ.

Anonymous poster hash: 447f9...dc6

Det er jo nett-tester, vøtt. Like realistiske som "hvilken filmstjerne ligner du" på Facebook... Ingen som får under 135 på en sånn test. På samme måte som alle ligner Brigitte Bardot! 😂

Ingen har bruk for å vite en slik score i det daglige. Det viktige er jo hva man kan få til og hva man kan lære.

Ikke tull da! Jeg ligner på marilyn monroe, for det sto det på facebook-testen jeg tok! Er ikke det realistisk vet ikke jeg assa!

Etterpå skulle jeg skrive inn navn og fødselsnummer for å sjekke iq, og der sto det at jeg hadde nesten 100 (!!!) i iq!

Anonymous poster hash: db4b7...2d9

Skrevet

Ja, det er fullt mulig. Man kan skåre falskt lavt, men ikke falskt høyt. Jeg tenker derimot at man må være svært lite intelligent for å i det hele tatt ønske å gjøre noe slikt, fordi implikasjonene er så store.Tenker du på Making a murderer? Anonymous poster hash: e9bc3...24e

Ja, man kan "jukse" seg til lav IQ. Det er i grunnen bare å svare feil på oppgavene. Det skal godt gjøres å gjennomskue en person man ikke kjenner, så fremst det ikke er svært påfallende atferd. Dersom man oppnår 70 eller lavere på IQ-testing, mener jeg at det i tillegg bør foretas en funksjonskartlegging.  Anonymous poster hash: 447f9...dc6

Personen fikk akkurat i overkant av 70. Som følge av dette har denne personen fått redusert straff etter å ha blitt dømt for voldtekt. Halvert tiden faktisk... Så lurte på om det kunne gjennomskues av de som utførte testen, at han spilte dummere enn han egentlig er..

Ja, det er fullt mulig. Man kan skåre falskt lavt, men ikke falskt høyt. Jeg tenker derimot at man må være svært lite intelligent for å i det hele tatt ønske å gjøre noe slikt, fordi implikasjonene er så store.Tenker du på Making a murderer? Anonymous poster hash: e9bc3...24e

Ja, man kan "jukse" seg til lav IQ. Det er i grunnen bare å svare feil på oppgavene. Det skal godt gjøres å gjennomskue en person man ikke kjenner, så fremst det ikke er svært påfallende atferd. Dersom man oppnår 70 eller lavere på IQ-testing, mener jeg at det i tillegg bør foretas en funksjonskartlegging. Anonymous poster hash: 447f9...dc6

Jeg tror det ikke er så lett å fake lavt resultat. Det er ofte på undersøkelser en del spørsmål som henger sammen, for å sjekke undersøkelsens validitetet.

For å få lav score er det ikke nok å feile med vilje, man må passe på at det er relaterte spørsmål man feiler på. Og det er ikke alltid intuitivt hva som er relatert til hverandre.

Det er en grunn til at det er egne fag om hvordan man lager undersøkelser slik at man bl.a. finner ut hvem som feiler med vilje.

Anonymous poster hash: e87a4...2be

Det stemmer nok. Husker noe slikt fra psykometrien.

Anonymous poster hash: e9bc3...24e

Skrevet

Jeg tok IQ test via Mensa i min ungdom. Den var mye mer omfattende enn den man finner på nett.

Den inneholdt:

-Tallrekker

-Kort (tegninger av ulike kort i en kortstokk så skulle man finne ut hvilket som manglet)

-Disse typiske Internettfigurne

-Koordinatsystem

-Logiske og matematiske spørsmål.

Disse nettestene som folk tar er pølsevev.

Anonymous poster hash: 036d1...8b8

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg leste i en tråd lenger nede, der det var snakk om hvor "perfekte" mange fremstod på dette forumet. Det som slår meg i svarene, er at nesten alle slenger rundt seg med en IQ-skåre som tydeligvis gjelder dem selv.

Spørsmålet mitt til alle disse er: Hvordan i alle dager vet dere IQen deres?? Har dere tatt seriøse tester som er godkjente og anerkjente for dette formålet?

I min verden (jeg jobber i barnepsykiatrien, og IQ-tester mange barn og ungdommer) testes man DERSOM man har mistanke om at lav (eller høy) IQ har innvirkning på vansker en måtte ha. Vanlige mennesker går da ikke bare hen og IQ-tester seg, eller?

Jeg vet selvsagt at Mensa arrangerer testing man kan melde seg på, men i følge deres tall kan umulig alle på dette forumet ha deltatt der...... Så hvor kommer disse tallene deres fra?? Jeg håper ikke det er disse internettestene som er kilden, for de sier nok dessverre (?) ingenting om reell IQ.

Det er jo nett-tester, vøtt. Like realistiske som "hvilken filmstjerne ligner du" på Facebook... Ingen som får under 135 på en sånn test. På samme måte som alle ligner Brigitte Bardot! 😂

Ingen har bruk for å vite en slik score i det daglige. Det viktige er jo hva man kan få til og hva man kan lære.

Ikke tull da! Jeg ligner på marilyn monroe, for det sto det på facebook-testen jeg tok! Er ikke det realistisk vet ikke jeg assa!

Etterpå skulle jeg skrive inn navn og fødselsnummer for å sjekke iq, og der sto det at jeg hadde nesten 100 (!!!) i iq!

Anonymous poster hash: db4b7...2d9

Har du råd til det da!? En hel hundrings, bare for litt iku?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...