Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #26 Skrevet 22. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee Det var en rar holdning... Ditt hjemsted er jo ikke interessant for bunaden din. Men det er ditt valg selvfølgelig. Tror du er veldig alene om tankegangen. Anonymous poster hash: d97a2...eff De fleste vil nok ha bunad fra hjemstedet sitt. Hva er rart med det? Anonymous poster hash: fe68e...be3 Nja ... Jeg er fra Oslo. Her har de fleste bunad fra mors eller fars hjemsted. Jeg har raudtrøyebunad selv om begge mine foreldre er fra Vestlandet. Det er fordi mamma har sydd den og hun har den også selv, siden hele hennes slekt er fra Telemark. Anonymous poster hash: c03b2...c97
Nyttårs barn Skrevet 22. januar 2016 #27 Skrevet 22. januar 2016 Min datter skal få min mors sunnfjordbunad når den tid kommer. Jenta mi har aldri vært der og kommer nok sansynligvis ikke til å renne dørene ned i Sunnfjord, siden vi ikke lenger har nær familie der... Men det faller meg ikke inn å få sydd en annen bunad til henne, hun er da griseheldig som får arve et sånt plagg..
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #28 Skrevet 22. januar 2016 Hi, om jeg forstod deg rett så vil det ta en god del år (forhåpentligvis) til jenta di kan arve bunaden til bestemor? I så fall så tenker jeg at hvis dere har råd, og jenta selv ønsker seg bunad nå, så gi henne en bunad fra det stedet dere bor nå, som også du og din slekt har bunad fra - så kan hun være heldig å ha to når den dagen kommer at hun arver bestemors bunad. Hvis jenta selv er lunken til det å gå i bunad nå, da hadde jeg bare ventet og ikke gitt henne bunad nå. Jeg har ikke bunad, men har lånt andres ved ulike anledninger, bare én har vært fra mitt hjemsted og der jeg egentlig har tilknytning til. Likevel følte jeg stor tilknytning og stolthet over å bære de bunadene jeg har fått låne. Ene gangen var bunaden fra et sted som jeg aldri har vært, men som likevel har hatt stor betydning for deler av familien min (ingen har bodd der). Den andre bunaden følte jeg ble veldig spesiell for meg fordi jeg følte svært sterk tilknytning til området jeg bodde i da og den bunaden kom fra. Jeg ønsker meg bunad, men er svært delt om hvilken bunad jeg ender på den dagen jeg får råd. Har prøvd en bunad fra et sted i landet jeg ikke har tilknytning til familiært, men som i en kort periode var viktig for meg. Da jeg fikk på meg den bunaden følte jeg at jeg var kommet hjem på et vis. Jeg føler nesten mer for å skaffe meg den enn bunaden fra mitt hjemsted, selv om jeg også gjerne skulle hatt en hjemmefra. Fremtiden får vise hva jeg ender med Anonymous poster hash: 267cf...625
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #29 Skrevet 22. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee Det var en rar holdning... Ditt hjemsted er jo ikke interessant for bunaden din. Men det er ditt valg selvfølgelig. Tror du er veldig alene om tankegangen. Anonymous poster hash: d97a2...eff Ditt hjemsted er ikke interessant for bunaden din? Hva mener du med den setningen? Det jeg mener er at jeg føler det som jeg har feil bunad. La oss si jeg bor i Trondhjem, men er fra Kristiansand, men så har jeg nordlandsbunad. Når jeg da kommer i min nordlandsbunad kommenterer folk det, spør hvorfor jeg har den bunaden, er jeg derfra osv Jeg vet det er helt lovlig og innenfor å da svare at neida, jeg er ikke derfra, har faktisak aldri vært der, men farmor var derfra... Jeg vil likevel heller ha en bunad som forteller at jeg er født og oppvokst på sørlandet, at jeg er fra Kristiansand. Det er mitt hjemsted og der har jeg min tilhørighet. Det er nok spesielt viktig fordi jeg har flyttet vekk derfra. Og nei, jeg er ikke alene om den tankegangen. Anonymous poster hash: 8fb30...bee Du er nok i fåtall når det kommer til å ikke være glad for å bære en arvet bunad som har fulgt slekten i noen ledd. Jeg bærer min bunad som er arv fra min oldemor og er fra et sted jeg aldri har bodd med stor glede. Får jeg spørsmål så svarer jeg at bunaden er arv, og absolutt alle som har spurt synes det er utrolig flott å få en slik mulighet. Anonymous poster hash: e3d81...8ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå