Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #1 Skrevet 20. januar 2016 Dere som kan bunadsregler, hvordan er det med å arve en bunad fra et sted man ikke har tilhørighet fra. Vi har begynt å tenke på bunad til datteren vår, og har 2 alternativer. 1. Arve en ca 100 år gammel Hardangerbunad som ble sydd til oldemor på fars side Vi har ingen tilknytning lenger til området 2. Få sydd ny bunad fra vårt distrikt, og den bil da være lik min og bestemor,tanter osv. Hva blir mest riktig, og hva ville du ha gjort? Anonymous poster hash: 3bf3b...826
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #2 Skrevet 20. januar 2016 Arv Anonymous poster hash: 0d9f2...7bd
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #3 Skrevet 20. januar 2016 Arv, helt klart. Det er en del av familiehistorien. Anonymous poster hash: f8b46...388
soleia Skrevet 20. januar 2016 #5 Skrevet 20. januar 2016 (endret) Om hardangerbunaden er i bra stand, så må det vere stas å arve den! Hardangerbunaden vart tidlegare kalla "nasjonalen" og vart ein periode brukt i ulike former over store delar av landet. - ja, det viktigaste er sjølvsagt at jenta sjølv har lyst på den bunaden ho får, slik at den vert brukt Endret 20. januar 2016 av soleia
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #6 Skrevet 20. januar 2016 Haha, hun har lyst på begge to 😄 Hun har ikke noen sterke meninger, hun liker begge to. Hardangerbunaden kommer hun uansett til å arve, men da blir det jo nå, eller om lenge når bestemoren ikke lever lenger. Anonymous poster hash: 3bf3b...826
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #7 Skrevet 20. januar 2016 Arv, selvsagt! Anonymous poster hash: 7ea1e...d42
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #8 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har arvebunad, er farmor på farssiden som har brodert den. Jeg ble aldri spurt, bare fikk den i konfirmasjonsgave. Jeg føler ingen tilknytning til den, jeg har aldri vært på stedet den kommer fra. Jeg ønsker meg veldig bunad fra det stedet jeg er født og oppvokst, mens den jeg har henger ubrukt i skapet... Legg frem alternativene for henne og spør henne, det er hun som skal bruke den. Anonymous poster hash: 8fb30...bee
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #9 Skrevet 20. januar 2016 Dere som kan bunadsregler, hvordan er det med å arve en bunad fra et sted man ikke har tilhørighet fra. Vi har begynt å tenke på bunad til datteren vår, og har 2 alternativer. 1. Arve en ca 100 år gammel Hardangerbunad som ble sydd til oldemor på fars side Vi har ingen tilknytning lenger til området 2. Få sydd ny bunad fra vårt distrikt, og den bil da være lik min og bestemor,tanter osv. Hva blir mest riktig, og hva ville du ha gjort? Anonymous poster hash: 3bf3b...826 La jenta bestemme selv hva hun vil ha 😉 Anonymous poster hash: 33853...566
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #10 Skrevet 20. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #11 Skrevet 20. januar 2016 Jeg har arvet en gammel raudtrøyebunad (se bilde). Stor stas å bruke den, særlig siden jeg bor i Bærum der alle andre raudtrøyebunader er nyinnkjøpt. Anonymous poster hash: 9527a...c76
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2016 #12 Skrevet 20. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee Det var en rar holdning... Ditt hjemsted er jo ikke interessant for bunaden din. Men det er ditt valg selvfølgelig. Tror du er veldig alene om tankegangen. Anonymous poster hash: d97a2...eff
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee Det var en rar holdning... Ditt hjemsted er jo ikke interessant for bunaden din. Men det er ditt valg selvfølgelig. Tror du er veldig alene om tankegangen. Anonymous poster hash: d97a2...eff De fleste vil nok ha bunad fra hjemstedet sitt. Hva er rart med det? Anonymous poster hash: fe68e...be3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Hun er på ingen måte alene om tankegangen. Jeg forstår veldig godt at hun ønsker en bunad fra sitt eget hjemsted. Dette handler om tilhørighet og identitet. Anonymous poster hash: 569fe...a5a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 Jeg har arvebunad fra der bestemor er fra. Er så glad i den selv om eneste link til stedet den er fra er bestemor. Men så er den veldig fin, mens de her jeg bor ikke er så veldig fine. Anonymous poster hash: 8539d...534
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #17 Skrevet 22. januar 2016 Arv. Den kommer jo fra jentas slekt, det er jo fantastisk å¨kunne få en så fin og gammel bunad. Anonymous poster hash: 251c6...718
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #18 Skrevet 22. januar 2016 Å hjelp, er det sånn at man ikke blir glad for å arve en bunad etter bestemor? Jeg var helt soleklar på å svare arv. Jeg har selv en bunad etter bestemor og synes det er veldig stas. Men nå er jeg blitt mye eldre enn din datter, og jeg tror det har mye å si. Men for all del, ikke gi slipp på arvebunaden. Anonymous poster hash: b8fca...98c Joda, man blir jo glad for å arve en bunad, men tilhørigheten til bunaden er faktisk viktig. Jeg svarte høyere opp i tråden her at jeg har en farmorbunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men som jeg ikke har sydd ut etter at jeg vokste ut av den (den er str 34 som jeg var da jeg ble konfirmert) så den henger ubrukt i skapet. Greia er at jeg har bosatt meg et helt annet sted i landet enn der jeg er født og oppvokst, her har jo de fleste bunaden som er her fra stedet og jeg ønsker ha bunaden fra stedet jeg er vokst opp. Jeg ønsker å gå rundt på 17.mai og vise frem bunaden fra mitt hjemsted. Bunaden fra farmor sitt hjemsted har liksom ingenting med meg å gjøre, jeg har aldri vært der en gang. Føles helt feil å gå rundt i en bunad fra et sted jeg har null tilknytning til.... Anonymous poster hash: 8fb30...bee Det var en rar holdning... Ditt hjemsted er jo ikke interessant for bunaden din. Men det er ditt valg selvfølgelig. Tror du er veldig alene om tankegangen. Anonymous poster hash: d97a2...eff Ditt hjemsted er ikke interessant for bunaden din? Hva mener du med den setningen? Det jeg mener er at jeg føler det som jeg har feil bunad. La oss si jeg bor i Trondhjem, men er fra Kristiansand, men så har jeg nordlandsbunad. Når jeg da kommer i min nordlandsbunad kommenterer folk det, spør hvorfor jeg har den bunaden, er jeg derfra osv Jeg vet det er helt lovlig og innenfor å da svare at neida, jeg er ikke derfra, har faktisak aldri vært der, men farmor var derfra... Jeg vil likevel heller ha en bunad som forteller at jeg er født og oppvokst på sørlandet, at jeg er fra Kristiansand. Det er mitt hjemsted og der har jeg min tilhørighet. Det er nok spesielt viktig fordi jeg har flyttet vekk derfra. Og nei, jeg er ikke alene om den tankegangen. Anonymous poster hash: 8fb30...bee
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #19 Skrevet 22. januar 2016 Har dere god råd, gi henne 2 😊. Så kan hun varierer litt. Kjekt om arvebunaden kan taes vare på til hennes barn igjen 😊. Om dere han god råd. Jenta mi skal arve min, og jeg har tenkt å prøve å brodere en til henne fra stedet vi bor nå. Anonymous poster hash: 8ad4e...34b
guggu Skrevet 22. januar 2016 #20 Skrevet 22. januar 2016 Arv :-D uansett synes jeg det hadde vært mye mer stas å si at jeg har arvet den fra oldemor når noen spør. Du har jo absolutt slekta derfra selv om du aldri har vært på plassen.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #21 Skrevet 22. januar 2016 Arv! Jeg har selv brukt arvebunader fra formødre (Hardanger) helt siden jeg var 10 år (noen av mine formødre var svært små). Da jeg ble konfirmert, fikk jeg egen (sydd av noen gamle hardangerdamer, spesielt til meg). Jeg har aldri bodd der, ingen av foreldrene mine har bodd der, men en besteforelder vokste opp der. Jeg føler tilhørighet til stedet selv om jeg bare har vært der et par ganger i mitt liv og er svært stolt av bunaden min! Anonymous poster hash: 21997...3eb
Gjest Antarctica Skrevet 22. januar 2016 #22 Skrevet 22. januar 2016 "Regler" finnes det ikke på sånt. Brukeren tar den som er finest i hennes øyne.
Gjest Antarctica Skrevet 22. januar 2016 #23 Skrevet 22. januar 2016 Hun er på ingen måte alene om tankegangen. Jeg forstår veldig godt at hun ønsker en bunad fra sitt eget hjemsted. Dette handler om tilhørighet og identitet. Anonymous poster hash: 569fe...a5a Tilhørighet og identitet er så mangt. Slektskap og arv er da i høyeste grad del av å bygge ens identitet, og de fleste føler en viss tilknytning til slekta.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #25 Skrevet 22. januar 2016 Arv. Min lille arver Gudbrandsdalsbunad (?) fra farmor når hun blir større. Vi har ingen tilknytning nå, men farmor ble født der. Kunne kjøpt ny fra stedet vi bor på nå, men synes arv er finere (samt at det er unødvendig å kjøpe ny når det allerede finnes en bunad hun kan bruke). Anonymous poster hash: 4fd9c...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå