Gå til innhold

Hvor mange "problembarn" er det i klassen til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mangel på bedre ord så bruker jeg problembarn, altså barn som har utagerende adferd, som bedriver mobbing, har problemer med impulskontroll,utøver vold eller sliter vesentlig med å forholde seg til regelverket i skolen eks sitte stille mm.

På skolen til barna mine er det 1-4stk i hver klasse, konkret i klassene til mine to barn er det 3 i den ene, hvor av to er voldelige utagerende og 4 i den andre hvor 1 er uberegnelig utagerende (antageligvis en diagnose der) og to som er manipulativt utagerende. Den siste har antageligvis ikke det helt greit hjemme.

Vår skole er en skole med under 150 elever fra 1-7ende så det er en liten skole derfor lurer jeg på hva som er vanlig da jeg synes det er mange tilfeller der. Er det virkelig så mange som sliter?

Anonymous poster hash: c7974...efe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 4 barn på en mellomstor skole, ca 700 barn fra 1. til 10. klasse.

Ja, det er flere på hvert klassetrinn, jeg har faktisk ikke tall på hvor mange, men minst 2-6 stykker på hvert av trinnene jeg har barn. Det er flere barn med diagnoser som ikke er utagerende også, de barna som sliter, men på en mer usynlig måte (lærevansker, konsentrasjonsvansker, lese- skrivevansker osv, barn med spesialundervisning i flere fag)

Anonymous poster hash: 27383...2d9
Skrevet

Hvordan pokker vet dere dette egentlig???

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke peiling på hvordan det ligger an i klassene til mine barn.

Eldste forteller lite til meg, og lærere kan jo ikke fortelle om andre elever.

Minste forteller at det er litt bråk i klassen, men jeg har jo fortsatt absolutt ikke kontroll på de andre elevene.

Begge mine barn har forøvrig spesial undervisning, helt uten å være forstyrrende i klassen....

Anonymous poster hash: 02045...d6a

Skrevet

Hvordan pokker vet dere dette egentlig???

Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke peiling på hvordan det ligger an i klassene til mine barn.

Eldste forteller lite til meg, og lærere kan jo ikke fortelle om andre elever.

Minste forteller at det er litt bråk i klassen, men jeg har jo fortsatt absolutt ikke kontroll på de andre elevene.

Begge mine barn har forøvrig spesial undervisning, helt uten å være forstyrrende i klassen....

Anonymous poster hash: 02045...d6a

Jeg vet det fordi jeg "for pokker" er opptatt av miljøet rundt barna mine.

Det er viktig å bli kjent med barna i klassen til barna, og foreldrene deres. Barna skal følge hverandre på skolen i 10 år, vi foreldre skal samarbeide om forskjellige ting i like mange år, så selvfølgelig er det greit å bli litt kjent med hverandre. Foreldrenettverk kalles det.

I et klassemiljø er det mange forskjellige barn og vi som foreldre skal hjelpe dem å fungere godt sammen, hjelpe dem å skape et godt miljø, et inkluderende miljø med rom for alle barna.

Vi har ca 4 ganger i året en samling med foreldre og barn for å mingle og bli kjent, det kan være en søndag i akebakken, en tirsdagskveld på skogstur med bål og kos, eller en spillkveld i kantina på skolen med brettspill o.l. En gang i året har vi mammakveld og en gang i året pappakveld. På denne måten blir vi kjent med og kommer litt tettere innpå både foreldre og barn, vi åpner oss mer for hverandre, terskelen blir lavere for å ringe hverandre når det er noe og samarbeidet lettere.

På skolen her er foreldrenettverk et veldig viktig verktøy for et inkluderende skolemiljø uten mobbing. Det er et ubestridt fakta at det er vanskeligere å mobbe et barn du vet foreldrene dine kjenner foreldrene til.

Anonymous poster hash: 27383...2d9

Skrevet

Ingen.

Helt oppriktig - det er ingen slike barn i klassen til barnet mitt. En av guttene hadde tendenser til å være sånn for noen år siden, men så ble ham bitt av fotballbasillen, og fikk mange gode kompiser slik som gjorde at han tydeligvis mistet "behovet" for å agere på en negativ måte. To av guttene er fremdeles ganske "freidige", men aldri på en spesielt ondskapsfull måte. Klassen er harmonisk og preget av godt vennskap, respekt og empati. Dette er en felles oppfatning blant lærere, elever og oss foreldre. :)

Anonymous poster hash: 6c378...b78

Skrevet

Datteren min har nylig byttet skole og jeg har ikke helt oversikten, men det er minst tre stk hvertfall. To av dem har jeg gått med til skolen noen ganger og de episodene som da har skjedd overrasket stort. På to dager måtte jeg ta tak i sekken på to av dem mens jeg forklarte opplagte ting (ikke kast en glassflaske på andre og ikke deng andre med gymbagen din). De er virkelig helt gale spør du meg.

Anonymous poster hash: 13da5...818

Skrevet

Og isteden for å sitte å telle "problembarna" i klase til deres barn, man man lære å inkludere og respektere at ingen er like. Man kan også be om møter meg lærere for å prøve å gjøre noe med utfordringene enkelte elever har, komme med tips til tilrettelegging og forebygging. Men jeg kan grantre dere, at å stemple barn med forskjellige utfordringer for "problembarn" er nå usympatisk og stygt at jeg har ikke ord!

Anonymous poster hash: dd8c8...d1f

Skrevet

Og isteden for å sitte å telle "problembarna" i klase til deres barn, man man lære å inkludere og respektere at ingen er like. Man kan også be om møter meg lærere for å prøve å gjøre noe med utfordringene enkelte elever har, komme med tips til tilrettelegging og forebygging. Men jeg kan grantre dere, at å stemple barn med forskjellige utfordringer for "problembarn" er nå usympatisk og stygt at jeg har ikke ord!

Tror du virkelig læreren blir glad for 20 andre foreldrepar som kommer med tips til tilrettelegging? Datteren min er forøvrig veldig inkluderende og respekterer at ingen er like. Hun har selv en bror med autisme og en stebror som må ha samme diagnose, sånn egentlig. Han har hvertfall mindre sosial kompetanse enn autismegutten min. Likevel, vi valgte ganske raskt å ikke gå sammen med disse guttene til skolen. Og uansett årsak, så kommer man vel ikke unna at barn som HI beskriver kan gå under kategorien "problembarn"?

Anonymous poster hash: 13da5...818

Skrevet

Du vet faktisk ingenting om hva jeg har gjort for disse "problembarna" eller hva de har gjort med mine barn så du slenger ut en hel haug med påstander som ikke henger på grep.

Hvis du leser hovedinnlegget så ser du at jeg lurer på om vi har vært uheldige med vår skole/ nærmiljø eller om dette gjentar seg på landsbasis.

Disse "problembarna" kan ha alt fra udiagnostiserte diagnoser til å oppleve omsorgssvikt på hjemmebane, grunnen til at jeg vet om dem er at mine barn og dems venner snakker med meg om vanskelige episoder og noen av de barna som er "problembarn" snakker også med meg om sin situasjon.

Anonymous poster hash: a069a...1e9

Skrevet

Ene gutten i klassen til sønnen min var sånn. Han går der ikke lenger, for han og søsknene hans bor i fosterhjem veldig langt unna. For mor skal ikke få ha noe kontakt med barna, og aldri få de tilbake. Da det hun har gjort mot barna er så grusomt. Og alle vi foreldre visste det, som hjertet mitt gråt for denne gutten.

Ellers er det en med flere diagnoser, da moren var narkoman. Men han har assistent på seg. Så er ikke noe tull der. Det er 3 barn med diagnoser, og 3 klasser på trinnet, så det er 1 barn i hver klasse.

Datteren min går på ungdomskolen, så der er det ikke mye tull. Men var en som gikk der, hun har bare vært en kasteball hele sitt liv, ingen vil ha henne, og ingen bryr seg, samme hvor mye hun ødelegger seg selv. Barnevernet har vært i bilde lenge og, men de bryr seg heller ikke.

Så tenk litt over hva som ligger bak.

Jeg sloss veldig mye på barneskolen. Jeg ble voldtatt, slått og utsatt for psykisk terror daglig.

Anonymous poster hash: 7d620...963
Skrevet

Er vel 3 stk som helt klart har over gjennomsnittet store utfordringer..... og en del med mindre utfordringer - det er jo faktisk ganske vanlig blant barn!

Anonymous poster hash: cc2ca...3f3
Skrevet

Har tre barn på relativ stor skole i Oslo. En i niende, tredje og første. Ingen såkalte problembarn i noen av klassene. Tvert imot, det er tre veldig godt fungerende klasser med godt læringsmiljø og gode lekekamerater.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvordan har du kommet over denne infoen, HI?

Jeg aner ikke hva ungene i mine barns klasser sliter med. Og jeg skal heller ikke vite det.

Skrevet

To stk av 28.

Han ene har ADHD og litt dårlig oppdragelse i tillegg. Kan være totalt ufyselig.

Han andre har tre brødre og utagerer på skolen for å få oppmerksomhet. Har blitt mye verre siden minstebroren ble født i fjor.

Anonymous poster hash: acc00...17f

Skrevet

Ingen. Har to barn på en mellomstore skole i Oslo.

Skrevet

Det var da voldsomt så oppdatert du var da.

Har bare oversikt over klassen til barna mine, og der er det i alle fall to med utagerende atferd. En har visstnok ADHD.

Det er 15 elever i klassen, og det har vært problemer med uro. Heldigvis gjør læreren en god jobb ift dette.

Opplysningene har jeg fra egne barn.

Anonymous poster hash: 56066...d13

Skrevet

Jeg aner ikke hva ungene i mine barns klasser sliter med. Og jeg skal heller ikke vite det.

Jeg  skjønner ikke at man kan si at man ikke aner. Aner gjør man vel, men vet gjør man som regel ikke. Min yngste har en i klassen med Tourette syndrom, han byr på mange utfordringer. Det vet vi fordi foreldrene har fortalt det på foreldremøte. I den klassen er det i tillegg en jente med utroooolig mye energi. Nesten bare positiv energi, men hun surrer til avslutninger og de fleste anledninger hvor det skjer noe spesielt. Jeg vet at hun ofte blir fjernet fra klassen fordi hun forstyrrer medelevene så mye at ingen får gjort det de skal. Jeg antar at det er en assistent der for hennes del, i hvert fall høres det ut som om den ekstra voksne i klassen alltid har tid til å ta henne med seg på grupperommet. I tillegg til disse to er det tre-fire andre som har vært hos rektor som førsteklassinger fordi de viste fingeren til en lærer som sa at det ikke var lov å trekke ned buksa og vise rumpa si. 

Min midterste har også en i klassen med Tourette syndrom, en med ADHD og en med reaktiv tilknytningsforstyrrelse fordi hun ble adoptert etter noe som sikkert var en temmelig vanskelig start på livet. Alt dette vet jeg igjen fordi det har blitt informert om både til elevene og til foreldrene. Det er bare hun med reaktiv tilknytningsforstyrrelse det er store vansker med relativt hyppig, men begge de andre to er eksplosive og min sønn har fått seg noen kilevinker av dem begge. 

Eldstes klasse vet jeg ikke noe om, men tror det er ganske rolig og greit der. Hun er da også 17, så det er vel dessverre sannsynlig at noen av "problembarna" har falt av utdanningsløpet. 

Skrevet

1

Anonymous poster hash: 3467a...66d

Skrevet

Ene gutten i klassen til sønnen min var sånn. Han går der ikke lenger, for han og søsknene hans bor i fosterhjem veldig langt unna. For mor skal ikke få ha noe kontakt med barna, og aldri få de tilbake. Da det hun har gjort mot barna er så grusomt. Og alle vi foreldre visste det, som hjertet mitt gråt for denne gutten.

Ellers er det en med flere diagnoser, da moren var narkoman. Men han har assistent på seg. Så er ikke noe tull der. Det er 3 barn med diagnoser, og 3 klasser på trinnet, så det er 1 barn i hver klasse.

Datteren min går på ungdomskolen, så der er det ikke mye tull. Men var en som gikk der, hun har bare vært en kasteball hele sitt liv, ingen vil ha henne, og ingen bryr seg, samme hvor mye hun ødelegger seg selv. Barnevernet har vært i bilde lenge og, men de bryr seg heller ikke.

Så tenk litt over hva som ligger bak.

Jeg sloss veldig mye på barneskolen. Jeg ble voldtatt, slått og utsatt for psykisk terror daglig.

Anonymous poster hash: 7d620...963

Jeg var og et problembarn, kunne ikke sitte stille, var alltid i konflikter og lagde mye uro. Det ingen visste var at jeg ble seksuelt misbrukt hjemme av de jeg burde kunne stole mest på. Ingen visste hva jeg slet med. Det er fremdeles ingen som vet det, snart 25 år senere. Tenk litt på at det kan være så mange ting som ligger bak, ikke alltid det er dårlig oppdragelse eller diagnoser

Anonymous poster hash: 87916...11b

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg skjønner ikke at man kan si at man ikke aner. Aner gjør man vel, men vet gjør man som regel ikke. Min yngste har en i klassen med Tourette syndrom, han byr på mange utfordringer. Det vet vi fordi foreldrene har fortalt det på foreldremøte. I den klassen er det i tillegg en jente med utroooolig mye energi. Nesten bare positiv energi, men hun surrer til avslutninger og de fleste anledninger hvor det skjer noe spesielt. Jeg vet at hun ofte blir fjernet fra klassen fordi hun forstyrrer medelevene så mye at ingen får gjort det de skal. Jeg antar at det er en assistent der for hennes del, i hvert fall høres det ut som om den ekstra voksne i klassen alltid har tid til å ta henne med seg på grupperommet. I tillegg til disse to er det tre-fire andre som har vært hos rektor som førsteklassinger fordi de viste fingeren til en lærer som sa at det ikke var lov å trekke ned buksa og vise rumpa si.

Min midterste har også en i klassen med Tourette syndrom, en med ADHD og en med reaktiv tilknytningsforstyrrelse fordi hun ble adoptert etter noe som sikkert var en temmelig vanskelig start på livet. Alt dette vet jeg igjen fordi det har blitt informert om både til elevene og til foreldrene. Det er bare hun med reaktiv tilknytningsforstyrrelse det er store vansker med relativt hyppig, men begge de andre to er eksplosive og min sønn har fått seg noen kilevinker av dem begge.

Eldstes klasse vet jeg ikke noe om, men tror det er ganske rolig og greit der. Hun er da også 17, så det er vel dessverre sannsynlig at noen av "problembarna" har falt av utdanningsløpet.

Jeg vet bare det ungene eventuelt sier. Og det jeg observerer i hentesituasjoner og tilfeldige møter. Lærerne har da ikke noe med å informere meg.

Skrevet

I klassen til datteren er det flere enn normalt. Klassen hennes er "beryktet" i nabolaget, dvs at folk utenfor skolen vet hvor ille den er. Det er tatt opp på møter, det blir tatt opp på samtaler og ingenting skjer..Dette er en 4. klasse og vi er nå på 3. kontaktlæreren..Det som blir sagt av skolens personell er at det er en stor andel elever, både gutter og jenter, som har "sterke personligheter". Det er mobbing, utestenging, vold og annen drittungeoppførsel i den klassen og jeg er rystet noen ganger. Jeg kan fortelle masse, men det er det ikke noe poeng i, saken er at det er mange "problembarn" i den klassen.

Anonymous poster hash: 3dafd...5c5

Skrevet

Ingen! :)

Bare kjekke barn med godt samhold uten mobbing. Noen kan være litt slitsomme og freidige, men det er bare personligheten, og de er normale og kjekke barn uansett :)

Anonymous poster hash: b9774...cb1

Skrevet

På mine barns skole finnes alle mulige typer barn, barn som har utagerende adferd, som bedriver mobbing, har problemer med impulskontroll,utøver vold eller sliter vesentlig med å forholde seg til regelverket i skolen eks sitte stille. Felles for de "verste" ungene er at de ha idiotiske foreldre som tror deres barn er så mye bedre/mer verdt enn andres. Som synes det et viktig å telle/kategorisere andres barn i stedet for å tenke at barn er like verdifulle.

Anonymous poster hash: ea28b...c42

Skrevet

Jeg vet bare det ungene eventuelt sier. Og det jeg observerer i hentesituasjoner og tilfeldige møter. Lærerne har da ikke noe med å informere meg.

Det er jeg enig i, men jeg trodde det var relativt vanlig at foreldrene informerte på foreldremøte hvis barna har spesielle utfordringer.

Skrevet

Det er 5 i klassen til 2.klassingen vår som er under utredning. 2 er ferdig utredet......

Klassen har 21 elever.

Det er ingen ekstra ressurser i klassen.

Stakkars de barna det gjelder

OG stakkars de barna som er nødt til å leve i dette og som selv er helt normale barn.

Anonymous poster hash: 1c3c7...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...