Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #1 Skrevet 13. januar 2016 Dattra mi sluttet da 3. klasse startet. Synes det blir mest for at ungene skal leke seg, og det er jo ikke akkurat gratis. Hun klarer seg utmerket hjemme alene, og har andre å leke med etter skolen. Samt veldig trygg og kort skoleveg. Når sluttet barna deres og hvorfor? Hvordan har det gått? Anonymous poster hash: 68e16...b78
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #2 Skrevet 13. januar 2016 Hun går fortsatt, 4. klasse, alle barna i klassen går på AKS Anonymous poster hash: e2e4f...32b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #3 Skrevet 13. januar 2016 Hun går fortsatt, 4. klasse, alle barna i klassen går på AKS Anonymous poster hash: e2e4f...32b Hvorfor? Fordi alle andre går der? Anonymous poster hash: 68e16...b78
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #4 Skrevet 13. januar 2016 Fordi det er gøy og de lærer mye. Eksperimenter, baking, sjakk, golf, strikking osv. De har sang, dans og skuespill og setter opp forestilling på vårparten. Ganske mye bedre enn å gå hjem til en tom leilighet. Anonymous poster hash: e2e4f...32b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #5 Skrevet 13. januar 2016 Min eldste sluttet halvveis i 2. Klasse. Min yngste går fortsatt i 4 klasse. Hun trives og har mange venner der, men hun får jo lov til å gå hjem når hun vil. Anonymous poster hash: d699e...411
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #6 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #7 Skrevet 13. januar 2016 Eh, nå går hun ikke på AKS 24/7... Anonymous poster hash: e2e4f...32b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #8 Skrevet 13. januar 2016 Jeg gikk til 4.klasse. Ikke fordi jeg skulle "leke og ha det gøy", men fordi foreldra mine jobba lenger enn kl. 13. Anonymous poster hash: 63421...ef3
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #9 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Mange steder er det er det et problem at så godt som alle andre går på sfo. Det er ikke like enkelt å finne på noe hjemme alene etter skolen hver dag. Det blir veldig lett til at de da blir sittende foran en skjerm i timene frem til sfo er slutt og vennene er tilgjengelige. Anonymous poster hash: d699e...411
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #10 Skrevet 13. januar 2016 2 klasse 👍🏻 Anonymous poster hash: 14c2d...012
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #11 Skrevet 13. januar 2016 Hun går fortsatt, 4. klasse, alle barna i klassen går på AKS Anonymous poster hash: e2e4f...32b Hvorfor? Fordi alle andre går der? Anonymous poster hash: 68e16...b78 Kan svare for meg. Men ja, alle går der i 4 her også. Mange å leke med, engasjerte voksne og de finner på mye moro. Anonymous poster hash: c413f...f61
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #12 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Mange steder er det er det et problem at så godt som alle andre går på sfo. Det er ikke like enkelt å finne på noe hjemme alene etter skolen hver dag. Det blir veldig lett til at de da blir sittende foran en skjerm i timene frem til sfo er slutt og vennene er tilgjengelige. Anonymous poster hash: d699e...411 Ja den kan jeg skjønne. Men hvorfor skal alle ungene gå på sfo? Fordi foreldrene jobber lenger enn 13, ja jeg jobber til 16 selv. Men når de er så store så klarer de vel å være selvstendig? Eller det er ihvertfall på høy tid at de blir det. Anonymous poster hash: 68e16...b78
Gemini77 Skrevet 13. januar 2016 #13 Skrevet 13. januar 2016 Min sønn sluttet nå etter nyttår. Han går i 4.klasse. Alle har gått på SFO frem til nå, men de fleste med redusert plass.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Skrevet 13. januar 2016 Min 4. klassing går fortsatt. Noen har sluttet, men de fleste i klassen er fortsatt der. De har et godt tilbud. Anonymous poster hash: 2c5c9...e83
TinaK 1990 Skrevet 13. januar 2016 #15 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Mange steder er det er det et problem at så godt som alle andre går på sfo. Det er ikke like enkelt å finne på noe hjemme alene etter skolen hver dag. Det blir veldig lett til at de da blir sittende foran en skjerm i timene frem til sfo er slutt og vennene er tilgjengelige. Anonymous poster hash: d699e...411 Ja den kan jeg skjønne. Men hvorfor skal alle ungene gå på sfo? Fordi foreldrene jobber lenger enn 13, ja jeg jobber til 16 selv. Men når de er så store så klarer de vel å være selvstendig? Eller det er ihvertfall på høy tid at de blir det. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Veldig uenig. Fint at de er på SFO hvis de trives selvsagt. Slapp av...de blir tidsnok selvstendige etc. På SFO er det moro. I dag har de gått på både ski og skøyter i Sfo tiden sammen med vennene.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #16 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Tror du seriøst de 1-3 timene de er på SFO gjør at de blir mindre fantasifulle og evne til å finne på noe? Snarere tvert i mot. En av vennene til min sønn går hjem hver dag og sitter med ipad....mens vennene hans er på sfo og aker, leker, står på ski etc.... Anonymous poster hash: c413f...f61
tante grusom master of law Skrevet 13. januar 2016 #17 Skrevet 13. januar 2016 Min sluttet i starten av tredjeklasse. Han er hjemme alene i ca en time.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #18 Skrevet 13. januar 2016 Min sluttet i høst, går i 3. klasse. Her er ikke SFO et bra tilbud. Og alle vennene hans sluttet på SFO rundt samme tid som han. Anonymous poster hash: d4930...42e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #19 Skrevet 13. januar 2016 Hva skjedde med at ungene er kreative på egenhånd? Ja, sfo har mye gøy. Kjedelig når 4. klasse er over og de må lære seg å finne på ting selv da. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Mange steder er det er det et problem at så godt som alle andre går på sfo. Det er ikke like enkelt å finne på noe hjemme alene etter skolen hver dag. Det blir veldig lett til at de da blir sittende foran en skjerm i timene frem til sfo er slutt og vennene er tilgjengelige. Anonymous poster hash: d699e...411 Ja den kan jeg skjønne. Men hvorfor skal alle ungene gå på sfo? Fordi foreldrene jobber lenger enn 13, ja jeg jobber til 16 selv. Men når de er så store så klarer de vel å være selvstendig? Eller det er ihvertfall på høy tid at de blir det. Anonymous poster hash: 68e16...b78 Veldig uenig. Fint at de er på SFO hvis de trives selvsagt. Slapp av...de blir tidsnok selvstendige etc. På SFO er det moro. I dag har de gått på både ski og skøyter i Sfo tiden sammen med vennene. Ja det er moro. Men skal man betale nesten 3.000kr i mnd for at barna skal ha det moro i regi av voksne på sfo, når de er 8,9,10 år? Hvorfor kan ikke barn i dag få ansvar for å ha det moro selv? Er det virkelig ingen som er enig med meg? Lurer på når dette ble en trend. Da jeg gikk på skolen var det kun et lite fåtall på sfo. Vi gikk hjem selv, laget oss mat, gjorde lekser og lekte både ute og inne. Var med venner og nabounger. Også gikk vi selv til og fra skolen. Nå må jo alle hentes. Helst med bil. Anonymous poster hash: 68e16...b78
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #20 Skrevet 13. januar 2016 Her slutter de fleste en gang i løpet av 3. klasse. Det blir mange timer alene hjemme når skoledagen er ferdig 1215 både torsdag og fredag. Anonymous poster hash: dfb3c...101
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #21 Skrevet 13. januar 2016 Min eldste går siste året nå, og rett og slett et problem, fordi hun er redd for å være hjemme alene, og neste år er hun for stor. Samtidig synes jeg at yngste bør få gå på AKS neste år (2. klasse), siden han har så mange kompiser der. Dårlig gjort å ta ham ut, bare for at han skal holde henne med selskap. Jeg er kjempeglad i AKS, de svømmer og leker ute, spiller kort og tegner og har det topp. Anonymous poster hash: f1365...317
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #22 Skrevet 13. januar 2016 Er det å sy puter? Bare lurer. Mine har gått full plass i 1. klasse, og halv plass i 2. klasse. Anonymous poster hash: 68e16...b78
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #23 Skrevet 13. januar 2016 Men dere som er "imot" aks, mener dere at min snart 8 åring skal være hjemme ca 4 timer alene hver dag? Jeg må jobbe jeg - dere vet- tjene penger for å kunne betale regninger/kjøpe mat osv. Skolen er åpen fra 8:30-13:40 dvs 5 timer. Jeg må jobbe 8 timer + reisevei. Er det å la de slippe å være hjemme alene 4 timer hver dag det samme som sy puter under armene på ungene? Anonymous poster hash: 85cda...1d6
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #24 Skrevet 13. januar 2016 Datteren min i fjerdeklasse har halvplass. I begynnelsen, før hun forsto "frihet under ansvar-prinsippet" så fant hun på litt andre ting enn å gå rett hjem - og det er ikke et alternativ, i alle fall ikke her vi bor, barn på 8-9 år bør ikke gå gatelangs uten mål og mening. Det er en del barn her som ikke går på AKS, og de blir ofte værende på skolens område etter at skolen er slutt. Dessverre er det ikke lov for barn som ikke går på aks å oppholde seg på skolen etter skoletid, fordi de voksne må passe på de barna de har på aks. Jeg synes dette er trist å se, helt tydelig at flere gjerne vil være på aks, og mistenker at noen av disse barna ikke går på der av økonomiske grunner. Jeg har flere ganger sett at de sitter på skatebanen, og ofte sammen med eldre barn, som heller ikke har noe tilbud etter skolen. De har det sikkert gøy også, men jeg er redd det oppstår situasjoner innimellom, som barna ikke er modne nok til å kunne løse uten noen form for voksen innblanding. Så min mening er at AKS er et godt tilbud, og at barna ikke er gamle nok til å styre sin egen hverdag fritt ennå. Det er også behov for et godt fritidstilbud fra femte og oppover. Dette er sikkert ulikt, forskjellige steder i landet, men jeg bor i Oslo sentrum, og ser definitivt behov for et godt fritidstilbud til barna. Anonymous poster hash: 0fdbd...a4e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #25 Skrevet 13. januar 2016 Min skal slutte nå. Han går i 1.klasse. Han er det uansett bare en time etter skolen uansett da.. Da blir det litt mye å betale 2000kr i mnd. Anonymous poster hash: 71285...19f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå