Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #26 Skrevet 12. januar 2016 Jeg kan gi deg grunn til å velge KEISERSNITT fordi dette er den beste opplevelsen jeg har hatt! Legene har full kontroll, du skal bare møte til ett tidspunkt. Mannen er med under hele fødselen. Du kjenner ingenting. Det tok 45 min til det hele var over. Babyen min overlevde grunnet keisersnitt og dyktige leger. Jeg var på beina samme dag, fikk smertestillende når jeg ønsket. Ble utskrevet etter 5 dager. Alt i alt - fantastisk! Jeg skal velge det med nummer 2 også. Anonymous poster hash: e07a7...46a
Syngensang Skrevet 12. januar 2016 #27 Skrevet 12. januar 2016 Jeg kan gi deg grunn til å velge KEISERSNITT fordi dette er den beste opplevelsen jeg har hatt! Legene har full kontroll, du skal bare møte til ett tidspunkt. Mannen er med under hele fødselen. Du kjenner ingenting. Det tok 45 min til det hele var over. Babyen min overlevde grunnet keisersnitt og dyktige leger. Jeg var på beina samme dag, fikk smertestillende når jeg ønsket. Ble utskrevet etter 5 dager. Alt i alt - fantastisk! Jeg skal velge det med nummer 2 også. Anonymous poster hash: e07a7...46a Selvfølgeleg er keisersnitt kjempebra når det er det beste for babyen!!!:-) Lurer berre litt på om ein får velje keisersnitt med nr to om ein har tatt keisersnitt før? Eller har du spesielle forutsetninger som gjer det nødvendig med ks?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #28 Skrevet 12. januar 2016 Øh, holder det ikke med den ene opplagte? Det er det beste og tryggeste for ditt barn. Anonymous poster hash: 88033...a89
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #29 Skrevet 12. januar 2016 Fordi det er helsikkes smertefullt og skremmende, og du blir dritstolt av deg selv etterpå for at du overlevde det. Du blir rett og slett tøffere. KS er fantastisk det også. Trygt og rolig. Jeg har hatt ett plankagt KS, en langvarig fødsel med epidural, og en kjapp og heftig fødsel uten noe smertelindring. Vet ikke hva jeg ville valgt igjen... men jeg ville valgt bort smertene uansett! Anonymous poster hash: 43f54...c3b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #30 Skrevet 12. januar 2016 Ang astma og bakterieflora til mor. Jeg er født vaginalt og har masse allergier samt astma, min bror ble tatt med KS fordi han sluttet og puste, han har ingen allergier eller astma. Just saying! Anonymous poster hash: aa317...b06
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #31 Skrevet 12. januar 2016 Ang astma og bakterieflora til mor. Jeg er født vaginalt og har masse allergier samt astma, min bror ble tatt med KS fordi han sluttet og puste, han har ingen allergier eller astma. Just saying! Anonymous poster hash: aa317...b06 Hehe. Sånne argumenter er så kunnskapsløse og naive. Selvfølgelig finnes det unntak. At du har et slikt eksempel er dessverre ikke et representativt flertall. Jeg kjenner flere som røykte tett helt til de døde av alderdom når de var eldgamle, og så har du min farmor spm døde av kols uten å ha røykt en eneste gang. Likevel erkjenner jeg at røyking gir økt risiko for kreft og kols. Just saying 😉 Anonymous poster hash: 5c462...2f4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #32 Skrevet 12. januar 2016 Fordi det er det absolutt beste for baby frem til en evt fødselslege avgjør noe annet, og det er det eneste argumentet du behøver. Anonymous poster hash: 1756d...34b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #33 Skrevet 12. januar 2016 Fordi alle skryter vaginal fødsel opp i skyene her, føler jeg for å dele min historie om vaginal fødsel. Ikke for å skremme deg, men hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg valgt keisersnitt. Etter en natt uten søvn på grunn av vonde kynnere gikk vannet. Det fortsatte å renne hele tiden fram til fødselen TO DAGER etterpå. De to dagene hadde jeg helt forjævlig vonde rier. Jeg har endometriose og har forferdelige smerter ved menstruasjon, men riene var hundre ganger verre. Det var virkelig helvete på jord. Jeg sov ingenting på grunn av de store smertene, og da jeg endelig fødte hadde jeg gått tre døgn med ingen søvn og større og større smerter. De satte epiduralen feil - fant de først ut i ettertid. Så jeg fikk ingen smertelindring. Det var virkelig det aller vondeste jeg har opplevd, ren tortur. Jeg har brukket både nese og bein før og vært gjennom noen store operasjoner, blindtarmbetennelse, bukhinnebetennelse og vært mye innlagt på sykehus, og fødselen var MYE vondere og verre enn alt det til sammen. Jeg unner ingen andre å gå gjennom noe så forferdelig. De fleste har heldigvis ikke så langvarige fødsler. Men man vet aldri hvordan fødselen blir. Jeg hadde IKKE tatt sjansen. Men siden du spør om tre gode grunner vil jeg si: 1. du slipper operasjonssår etterpå (men kan ha sår det nede og sting, det hadde jeg), 2. barnet blir utsatt for bakterier som er bra for immunforsvaret i det de passerer fødekanalen. 3. kroppen kommer seg i snitt bedre etter en fødsel enn etter et keisersnitt. Igjen, dette varierer. Anonymous poster hash: 602b1...04f
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #34 Skrevet 12. januar 2016 Jeg syns i grunn det er litt kjipt at det blir lovet bort god og umiddelbar kontakt med baby etter vaninal fødsel, for jammen slet jeg meg ikke gjennom en vaginal fødsel bare for å bli separert fra jenta mi i mange timer pga blødninger. Nesten så jeg får lyst å be om keisersnitt på neste bare av ren trass... Anonymous poster hash: 7c87c...fb3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #35 Skrevet 12. januar 2016 1. Du føler deg antakeligvis veldig stolt over å ha vært gjennom en naturlig fødsel, jeg lover deg, litt av en mestringsfølelse! 2. Du kommer deg fortere på mange måter. Ei jeg kjenner hadde keisersnitt, hun kunne ikke engang holde igjen vogna i bakker iløpet av de første ukene. 3. Det er vel igrunnen ikke lov å ta keisersnitt "bare fordi". Det skal ligge en god medisinsk grunn bak. Anonymous poster hash: 2077e...847
Syngensang Skrevet 12. januar 2016 #36 Skrevet 12. januar 2016 Fordi alle skryter vaginal fødsel opp i skyene her, føler jeg for å dele min historie om vaginal fødsel. Ikke for å skremme deg, men hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg valgt keisersnitt. Etter en natt uten søvn på grunn av vonde kynnere gikk vannet. Det fortsatte å renne hele tiden fram til fødselen TO DAGER etterpå. De to dagene hadde jeg helt forjævlig vonde rier. Jeg har endometriose og har forferdelige smerter ved menstruasjon, men riene var hundre ganger verre. Det var virkelig helvete på jord. Jeg sov ingenting på grunn av de store smertene, og da jeg endelig fødte hadde jeg gått tre døgn med ingen søvn og større og større smerter. De satte epiduralen feil - fant de først ut i ettertid. Så jeg fikk ingen smertelindring. Det var virkelig det aller vondeste jeg har opplevd, ren tortur. Jeg har brukket både nese og bein før og vært gjennom noen store operasjoner, blindtarmbetennelse, bukhinnebetennelse og vært mye innlagt på sykehus, og fødselen var MYE vondere og verre enn alt det til sammen. Jeg unner ingen andre å gå gjennom noe så forferdelig. De fleste har heldigvis ikke så langvarige fødsler. Men man vet aldri hvordan fødselen blir. Jeg hadde IKKE tatt sjansen. Men siden du spør om tre gode grunner vil jeg si: 1. du slipper operasjonssår etterpå (men kan ha sår det nede og sting, det hadde jeg), 2. barnet blir utsatt for bakterier som er bra for immunforsvaret i det de passerer fødekanalen. 3. kroppen kommer seg i snitt bedre etter en fødsel enn etter et keisersnitt. Igjen, dette varierer. Anonymous poster hash: 602b1...04f Men kunne du valg keisersnitt viss du ville? Friske fødende utan komplikasjoner kan vel ikkje berre velge ks? (Mogleg du hadde komplikasjoner du ikkje seier noko om eller kvalifiserer endomotrise til ks?)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #37 Skrevet 12. januar 2016 Fordi alle skryter vaginal fødsel opp i skyene her, føler jeg for å dele min historie om vaginal fødsel. Ikke for å skremme deg, men hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg valgt keisersnitt. Etter en natt uten søvn på grunn av vonde kynnere gikk vannet. Det fortsatte å renne hele tiden fram til fødselen TO DAGER etterpå. De to dagene hadde jeg helt forjævlig vonde rier. Jeg har endometriose og har forferdelige smerter ved menstruasjon, men riene var hundre ganger verre. Det var virkelig helvete på jord. Jeg sov ingenting på grunn av de store smertene, og da jeg endelig fødte hadde jeg gått tre døgn med ingen søvn og større og større smerter. De satte epiduralen feil - fant de først ut i ettertid. Så jeg fikk ingen smertelindring. Det var virkelig det aller vondeste jeg har opplevd, ren tortur. Jeg har brukket både nese og bein før og vært gjennom noen store operasjoner, blindtarmbetennelse, bukhinnebetennelse og vært mye innlagt på sykehus, og fødselen var MYE vondere og verre enn alt det til sammen. Jeg unner ingen andre å gå gjennom noe så forferdelig. De fleste har heldigvis ikke så langvarige fødsler. Men man vet aldri hvordan fødselen blir. Jeg hadde IKKE tatt sjansen. Men siden du spør om tre gode grunner vil jeg si: 1. du slipper operasjonssår etterpå (men kan ha sår det nede og sting, det hadde jeg), 2. barnet blir utsatt for bakterier som er bra for immunforsvaret i det de passerer fødekanalen. 3. kroppen kommer seg i snitt bedre etter en fødsel enn etter et keisersnitt. Igjen, dette varierer. Anonymous poster hash: 602b1...04f Men kunne du valg keisersnitt viss du ville? Friske fødende utan komplikasjoner kan vel ikkje berre velge ks? (Mogleg du hadde komplikasjoner du ikkje seier noko om eller kvalifiserer endomotrise til ks?) Jeg får velge keisersnitt neste gang. Det har jeg blitt lovet. Og hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg krevd keisersnitt på grunn av (reell!) fødeangst. Etter fødselen har jeg fått fødeangst. Er faktisk redd for å bli gravid igjen fordi jeg er redd for å måtte føde igjen. Derfor fikk jeg garanti om keisersnitt neste gang Anonymous poster hash: 602b1...04f
❤lille stjerne❤ Skrevet 12. januar 2016 #38 Skrevet 12. januar 2016 Det kommer jo an på hva som er grunnen til å vurdere keisersnitt da,men sånn generelt sett så er det mange fordeler med å føde vaginalt så sant det ikke er tilstander hos deg eller barnet som gjør at keisersnitt er det tryggeste. Man kommer seg raskere, kan være sammen med babyen med en gang, lettere å få i gang amming, slipper komplikasjoner et inngrep før er med seg, infeksjoner i etterkant, arr osv.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #39 Skrevet 13. januar 2016 Du kan ikke bare velge om du vil føde på vanlig måte eller få keisersnitt! Enten er det så gode medisinske grunner at de må ta barnet med keisersnitt,ellers må du selvsagt føde på vanlig måte som alle oss andre. Anonymous poster hash: 91f1a...72b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #40 Skrevet 13. januar 2016 Så lenge bekkenet ditt ikke er for smalt så må jeg si, vi kvinner er født for at vi skal kunne føde! Anonymous poster hash: 8c83a...8ca
førskolelæreren Skrevet 13. januar 2016 #41 Skrevet 13. januar 2016 Jeg tenker det beste er å føde normalt, altså vaginalt. Men det er ikke alltid det beste for mor/baby mtp på flere ting. Det får være opp til legen å avgjøre.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #42 Skrevet 13. januar 2016 Fordi alle skryter vaginal fødsel opp i skyene her, føler jeg for å dele min historie om vaginal fødsel. Ikke for å skremme deg, men hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg valgt keisersnitt. Etter en natt uten søvn på grunn av vonde kynnere gikk vannet. Det fortsatte å renne hele tiden fram til fødselen TO DAGER etterpå. De to dagene hadde jeg helt forjævlig vonde rier. Jeg har endometriose og har forferdelige smerter ved menstruasjon, men riene var hundre ganger verre. Det var virkelig helvete på jord. Jeg sov ingenting på grunn av de store smertene, og da jeg endelig fødte hadde jeg gått tre døgn med ingen søvn og større og større smerter. De satte epiduralen feil - fant de først ut i ettertid. Så jeg fikk ingen smertelindring. Det var virkelig det aller vondeste jeg har opplevd, ren tortur. Jeg har brukket både nese og bein før og vært gjennom noen store operasjoner, blindtarmbetennelse, bukhinnebetennelse og vært mye innlagt på sykehus, og fødselen var MYE vondere og verre enn alt det til sammen. Jeg unner ingen andre å gå gjennom noe så forferdelig. De fleste har heldigvis ikke så langvarige fødsler. Men man vet aldri hvordan fødselen blir. Jeg hadde IKKE tatt sjansen. Men siden du spør om tre gode grunner vil jeg si: 1. du slipper operasjonssår etterpå (men kan ha sår det nede og sting, det hadde jeg), 2. barnet blir utsatt for bakterier som er bra for immunforsvaret i det de passerer fødekanalen. 3. kroppen kommer seg i snitt bedre etter en fødsel enn etter et keisersnitt. Igjen, dette varierer. Anonymous poster hash: 602b1...04f Men kunne du valg keisersnitt viss du ville? Friske fødende utan komplikasjoner kan vel ikkje berre velge ks? (Mogleg du hadde komplikasjoner du ikkje seier noko om eller kvalifiserer endomotrise til ks?)Jeg får velge keisersnitt neste gang. Det har jeg blitt lovet. Og hadde jeg visst hvordan det skulle bli hadde jeg krevd keisersnitt på grunn av (reell!) fødeangst. Etter fødselen har jeg fått fødeangst. Er faktisk redd for å bli gravid igjen fordi jeg er redd for å måtte føde igjen. Derfor fikk jeg garanti om keisersnitt neste gang Anonymous poster hash: 602b1...04f Det ble min søster lovet også. På grunn av lignende omstendigheter som hos deg, men hvor det i tillegg endte i keisersnitt til slutt. De holdt ikke løftet sitt når hun ble gravid og hun gikk gjennom nøyaktig det samme med nummer to, før de hentet han også ut med keisersnitt etter noen dager i fødsel. Anonymous poster hash: 5c462...2f4
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #43 Skrevet 13. januar 2016 Velge?......... Anonymous poster hash: 960c1...514
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #44 Skrevet 13. januar 2016 Bare som en kommentar til dette med keisersnitt og ikke skulle få nærheten med babyen. Da jeg fikk ks fikk jeg barnet rett opp på brystet, de løftet han bare over forhenget og la han på brystet mitt. Pappaen holdt han fast siden hendene mine var festet til forskjellige ledninger. Der fikk han lue på seg og teppe over seg og sånn lå vi mens de sydde igjen. Så ble pappaen med på veiing og måling, og fikk ligge hud mot hud med den lille en liten stund mens jeg ble gjort ferdig og trillet til oppvåkning. Hadde ikke mer enn kommet dit, så kommer pappaen og babyen, og så var vi sammen derfra. Var borte fra babyen maks en halvtime, og det var etter at han hadde ligget på brystet mitt et kvarters tid. Men jeg skrev et skriv hvor jeg ba om å få være med babyen så mye som mulig, og også få han opp til meg med en gang. Mens jeg lå på barsel kom jordmoren fra operasjonen og sa at hun syntes det var veldig bra at jeg skrev ned ønskene mine så de visste hva jeg ville, og selv om de hadde sine retningslinjer og ikke nødvendigvis kunne gjøre alt man ba om så ville de gjerne gjøre det de kunne for de fødende så lenge mor og baby hadde det bra. For det er viktig både for mor, far og barn med en fin opplevelse med ks også, sa hun. Og det var veldig fint, til tross for at det var en operasjon. Både jeg og mannen har bare gode minner fra det. Det kan godt hende de gjør sånt uten at man ber om det og, men jeg ble anbefalt å skrive det ned så de hadde det i journalen min, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Men selv om det var en fin opplevelse var det tungt etterpå, mye vondt og jeg var mer eller mindre sengeliggende de første dagene. Pappen måtte gjøre nesten alt med babyen, jeg klarte ikke å skifte bleie engang. Så jeg anbefaler ikke ks, ikke med mindre det er en grunn til at man bør ha det. Anonymous poster hash: ac514...06b
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #45 Skrevet 13. januar 2016 Det går an å velge ja, for de som setter spørsmålstegn ved det. Med første kunne jeg velge pga seteleie, med andre kunne jeg velge fordi jeg hadde hatt keisersnitt. Første kom ut med hasteks, andre kom vaginalt. Blir det en tredje kommer jeg til å velge keisersnitt. Anonymous poster hash: b8d93...e66
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #46 Skrevet 13. januar 2016 En helt ubeskrivelig deilig følelse akkurat når babyen sklir ut. Har raske og omtrent smertefrie fødsler. Anonymous poster hash: 1f1a2...829
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #47 Skrevet 13. januar 2016 Er det et valg? Etter å ha sett min søster gjennomgå keisersnitt så trenger jeg bare den grunnen. Men kan jo alltids dele opp grunnen i punkter for deg: * Sårsmerter * Arr * Bekymringer lenge etterpå i forhold til såret * Lengre tid å komme seg etterpå * Smerter ved aktivitet * Dusj * Generellt dårligere etter operasjon enn etter vanlig fødsel Nå er dessverre hun slik skapt at hun sannsynligvis ikke kan føde normalt neste gang heller, pga smalt bekken. Så der er det ikke hennes valg. Men om jeg kunne valgt hadde jeg tatt en vaginal igjen. Lett. Har født 3 barn. Anonymous poster hash: b6af2...907
førskolelæreren Skrevet 13. januar 2016 #48 Skrevet 13. januar 2016 Er det et valg? Etter å ha sett min søster gjennomgå keisersnitt så trenger jeg bare den grunnen. Men kan jo alltids dele opp grunnen i punkter for deg: * Sårsmerter* Arr* Bekymringer lenge etterpå i forhold til såret* Lengre tid å komme seg etterpå* Smerter ved aktivitet* Dusj* Generellt dårligere etter operasjon enn etter vanlig fødsel Nå er dessverre hun slik skapt at hun sannsynligvis ikke kan føde normalt neste gang heller, pga smalt bekken. Så der er det ikke hennes valg. Men om jeg kunne valgt hadde jeg tatt en vaginal igjen. Lett. Har født 3 barn. Anonymous poster hash: b6af2...907 Dette gjelder da ikke alle! Jeg var fin samme dag, har ingen bekymringer å dele.
Syngensang Skrevet 13. januar 2016 #49 Skrevet 13. januar 2016 Så lenge bekkenet ditt ikke er for smalt så må jeg si, vi kvinner er født for at vi skal kunne føde! Anonymous poster hash: 8c83a...8ca Vi er vel ikkje født for å føde. Men vi er skapte slik at vi kan føde, vanligvis. Men heldigvis har vi og moglegheit til ks, det har redda mange liv. Både mor og barn.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2016 #50 Skrevet 13. januar 2016 Få kose med babyen rett etterpå. Var overvåkning på meg etter ks. Ellers var ks helt klart å foretrekke. Fikk ikke velge jeg da, det var synd. Skulle godt å sluppet hele vaginal fødsel dritet! Må få legge til st jeg hadde en helt uproblematisk fødsel. Anonymous poster hash: 4225f...de4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå