Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Klarer ikke bestemme meg Anonymous poster hash: 7a71a...e7d
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Mindre sjanse for allergi/astma for babyen. Du slipper å gjennomgå en stor operasjon med mye smerter i ettertid. Når babyen er født, er du våken, klar og tilstede og har babyen hos deg istedenfor at babyen er på barselavd med far mens du er på overvåkningen. Vil du ha en fjerde grunn også? Lettere å komme i gang med amming etter vaginal fødsel. Hilsen en som har ett planlagt ks og en vaginal fødsel bak seg Anonymous poster hash: 854d8...ee8
nasse nøffen Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 1. Fordi det er en helt utrolig opplevelse å føde. Jeg har gjort begge deler, og er så glad at jeg har født vanlig. 2. Fordi det er det som er "normalt" 3 For at kroppen skal utskille rett hormoner og komme raskere i balanse etter fødsel 4 Det er en operasjon å ta keisersnitt, noe som alltid medfører risiko 5 Du får arr
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 1. Det er normalt sett det beste for babyen (noe med at det å bli født presser på lungene på en god måte, og den nyfødte kommer i kontakt med morens bakteriflora og får økt immunforsvar). 2. Det reduserer risikoen for fødselsdepresjon. 3. Du kommer deg, normalt sett, fortere i form igjen etterpå og orker dermed også mer. Anonymous poster hash: f5384...dcd
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 Hva er grunnen til at du har lov å bestemme vaginal eller keisersnitf? Anonymous poster hash: 9843f...1ff
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 1. Det tar lenger tid å komme seg etter et keisersnitt enn en fødsel 2. Renselsen er ofte kraftigere etter keisersnitt 3. Melkeproduksjonen kommer oftere fortere i gang etter fødsel en keisersnitt. Men klarer ikke å bestemme deg? Hvorfor har du et valg? Anonymous poster hash: b9a78...ef2
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 Jeg kan gi deg en god grunn! Ks er noe dritt, rett og slett. Man har ikke kontroll, man er ikke 100% etterpå, man risikerer ting under ks og etterpå. Det er vondt og ubehagelig, og man går glipp av den fantastiske følelsen å få barnet opp og være i stand til å ta vare på den selv. Jeg endte opp med katastrofe-snitt og hadde derfor ikke noe valg.. Anonymous poster hash: 0fc40...ea1
Fandens Oldemor Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Minner om at HI kan få velge mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, noe som fortoner seg helt annerledes enn hastesnitt. Ingen grunn til å komme med skremselspropaganda om det ene eller det andre, hun ber om tre grunner til å velge vaginal fødsel -- that's it.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 Fordi store invasive operasjoner er en betydelig risiko og gir en betydelig mer omfattende rekonvalesenstid. Anonymous poster hash: 13731...f37
nasse nøffen Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 Minner om at HI kan få velge mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, noe som fortoner seg helt annerledes enn hastesnitt. Ingen grunn til å komme med skremselspropaganda om det ene eller det andre, hun ber om tre grunner til å velge vaginal fødsel -- that's it. Tror ikke du trengte poengtere det, hehe... Hun lurer på hva hun skal velge, så vi alle skjønte nok den.....Keisersnitt er keisersnitt det, det må skjæres opp og blir ikke vaginalt. Hastekeisersnitt er det ingen her som har snakket om...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 1. Fordi det kan være en fantastisk opplevelse! Har født to ganger. Gruer meg til den tredje, fordi det er vondt! Men vil ikke være det foruten. Det er en ubeskrivelig opplevelse når kroppen tar over. Fødselskreftene er sterke og følelsen man sitter igjen med etterpå er ubetalelig. 2. Det er mye bedre for babyen og bli født vaginalt. 3. Det er mye bedre for mors kropp å føde vaginalt. (Med unntak av medisinske komplikasjoner.) Var tvil om jeg skulle få føde vaginalt denne gangen pga morkaken. Var redd jeg skulle bli frarøvet muligheten. Heldigvis viser det seg å være uproblematisk Anonymous poster hash: be442...686
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 Minner om at HI kan få velge mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, noe som fortoner seg helt annerledes enn hastesnitt. Ingen grunn til å komme med skremselspropaganda om det ene eller det andre, hun ber om tre grunner til å velge vaginal fødsel -- that's it. Så min grunn var ikke god nok? Hvordan er det skremselspropaganda? Anonymous poster hash: 0fc40...ea1
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #13 Skrevet 12. januar 2016 1. Du får være med babyen din fra første sekund ved vaginal fødsel. Ved keisersnitt får du se babyen og ofte møtes dere noen timer senere. 2. Keisersnitt er ett stort inngrep og det tar lenger tid å komme seg etterpå. 3. Vistnok mindre risiko for astma ved fødsel. Men når det skal sies spørs det litt hvorfor man har fått valget. Ei venninne revnet fra a til å og hun valgte keisersnitt med nr to forståelig nok. Hun hadde en traumatisk fødsel og stor fødselsangst med påfølgende depresjon så hos henne var keisersnitt det beste. Det finnes flere grunner til at keisersnitt kan være bedre men som oftest er vaginalt å foretrekke! Anonymous poster hash: 7e13f...751
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #14 Skrevet 12. januar 2016 Minner om at HI kan få velge mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, noe som fortoner seg helt annerledes enn hastesnitt. Ingen grunn til å komme med skremselspropaganda om det ene eller det andre, hun ber om tre grunner til å velge vaginal fødsel -- that's it. Så min grunn var ikke god nok? Hvordan er det skremselspropaganda? Anonymous poster hash: 0fc40...ea1 Som du sier, du hadde ikke noe valg. Ved et hastesnitt så har man ikke det, og da er det heller ikke noe å bruke som grunn for å velge bort keisersnitt. Et hastesnitt og et planlagt keisersnitt kan ikke sammenlignes som opplevelser, det eneste de har til felles er at de begge er en operasjon for å få ut babyen. Sånn sett kan man også si; velg planlagt keisersnitt, så slipper du risikoen for hastesnitt. Men det blir ikke rett det heller, for det er de aller færreste fødsler som ender med hastesnitt. Når det er sagt, så er jeg ikke av den oppfatningen at man kan velge fødselsmåte på sykehusene her i landet. Det bør være en god grunn for å få keisersnitt. Jeg har hatt to planlagte keisersnitt, så jeg fikk aldri føde vaginalt. Men jeg hadde heller ikke noe valg. Likevel hadde jeg en veldig fin opplevelse begge gangene, selv om jeg gjerne skulle ha prøvd vaginal fødsel. Men for de aller fleste så er vaginal fødsel det beste og det enkleste, og man kommer seg mye fortere etterpå. Anonymous poster hash: ac514...06b
LeTwinsA Skrevet 12. januar 2016 #15 Skrevet 12. januar 2016 Har hatt to KS bak med, ett planlagt og ett hastesnitt: 1: store smerter i arr og muskler i ettertid, kunne ikke bære på 6 uker etterpå. Luftsmerter og etterrier ut av en annen verden 2: Fikk infeksjoner etter operasjoner. 3: fikk ikke holdt babyen på maaaaange timer etter fødsels, lå alene på overvåkning.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 1. Selve fødselsopplevelsen. Det er magisk og uslåelig. Vondt, men HELT magisk når dy får barnet ditt på brystet. Den varme, våte lille bylten rett mot huden. Den overveldende følelsen. Kjærligheten og morsinstinktet som eksploderer i kroppen. Jeg kunne gjort det igjen og igjen og igjen. 2. Det er det mest naturlige og det beste for barnet så lenge det ikke er medisinsk uforsvarlig. 3. Det er mye lettere å gå i gang ammingen etter keisersnitt og barnet er ofte mer kvikk og sterk til å ammes. 4. Du får være med barnet ditt hele tiden etter fødsel og mister ikke den enormt verdifulle første stunden. Anonymous poster hash: 5c462...2f4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 Har prøvd begge deler, ville valgt vaginal fødsel. Mine 4 grunner: - Du får tettere kontakt med barnet umiddelbart etter fødsel ved vaginal fødsel, fordi du da får barnet på magen og til brystet med en gang. Ved keisersnitt kan du oppleve å så vidt få skimte barnet ovenfor ditt hode med minimal fysisk kontakt kun hode til hode en svært kort stund før barnet blir tatt vekk fra deg mens de syr deg sammen, samt at du ikke får møte barnet enda en stund etter det igjen fordi du selv må være på oppvåkningen en stund og barnet blir tatt vare på av andre. Synes ikke jeg fikk et optimalt første møte med babyen min på denne måten. Var på en måte mye mer uro og styr etter keisersnittfødselen, mens når jeg hadde født vaginalt fikk barnet og jeg roet oss fint sammen på fødestuen. - Det er en stor operasjon med påfølgende smerter og fare for komplikasjoner. Større behov for å bruke smertestillende i ettertid, enn hvis du har vaginal fødsel, der det ikke skal være grunn til å måtte dope seg ned i ettertid. - Du må ta mye hensyn til operasjonen i minimum 6 uker etterpå, kan ikke løfte tungt feks, kun babyen. Jeg var veldig sliten etter fødselen fordi jeg både hadde gjennomgått en stor operasjon og samtidig måtte ta vare på et helt nytt menneske som trengte omsorg og pleie døgnet rundt. Ikke akkurat det man ellers ville valgt hvis man ellers gjennomgikk en tilsvarende stor operasjon for noe annet. - Du får et arr, og jeg har fått hengemage over kanten av arret, jeg må være syltynn for at det ikke skal henge. Har lett for å få mage da, så det trenger jo ikke gjelde alle:-) Anonymous poster hash: 98666...fe0
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 Har hatt begge deler, og hadde helt klart tatt vaginal fødsel igjen. Mindre vondt i ettertid, samt at jeg kom meg mye fortere enn ved ks. Himmelvid forskjell! For meg personlig fikk jeg morsfølelsen med nr 2 (vag fødsel) mye raskere enn nr 1. Anonymous poster hash: 6d825...091
Fandens Oldemor Skrevet 12. januar 2016 #19 Skrevet 12. januar 2016 Minner om at HI kan få velge mellom vaginal fødsel og planlagt keisersnitt, noe som fortoner seg helt annerledes enn hastesnitt. Ingen grunn til å komme med skremselspropaganda om det ene eller det andre, hun ber om tre grunner til å velge vaginal fødsel -- that's it.Så min grunn var ikke god nok? Hvordan er det skremselspropaganda? Anonymous poster hash: 0fc40...ea1 Som du sier, du hadde ikke noe valg. Ved et hastesnitt så har man ikke det, og da er det heller ikke noe å bruke som grunn for å velge bort keisersnitt. Et hastesnitt og et planlagt keisersnitt kan ikke sammenlignes som opplevelser, det eneste de har til felles er at de begge er en operasjon for å få ut babyen. Anonymous poster hash: ac514...06b Nettopp.
Blondzilla Skrevet 12. januar 2016 #20 Skrevet 12. januar 2016 Jeg har gjort begge deler, pg foretrekker ks til tross for at jeg hadde en rask og komplikasjonsfri fødsel. Jeg synes vag fødsel var så skrekkelig vondt at jeg ble nærmest sjokkskadet og hadde vanskelig for å knytte meg til babyen. Ks var også vondt, men jeg opplevde det på en helt annen måte. Mye mer kontrollert kanskje. Jeg hadde forøvrig planlagt ks pga seteleie. Nå et jeg gravid igjen og skal føde vaginalt denne gangen. Tre uker til termin og jeg gruer meg som en hund. Men må spørre som flere andre har spurt: hvordan har det seg at du kan velge?
Syngensang Skrevet 12. januar 2016 #21 Skrevet 12. januar 2016 Mange gode grunner som allereie har kome opp. 1:Nye studiar viser at born som ikkje har kome gjennom fødselskanalen ikkje får den same "startpakken" med bakterier og blir meir utsette for bla autoimune sjukdommar. 2: du utset deg sjølv for ein stor operasjon som det tek tid å kome seg frå. 3: babyen har og godt av å bli "knadd" på veg ned fødselstallene seier dei. Eg får mest sannsynlig ikkje lov til å føde vanleg denne gongen. Det syns eg er kjempedumt m tanke på barnet og med tanke på å ikkje ha eit digert operasjonsstuer på magen når babyen er heilt ny og treng mi fulle oppmerksomhet. Akkurat fødselen for min eigen del syns eg er noko herk, så om eg må ta ks er det den største fordelen å slippe dei smertene (bortsett frå dei rei til medisinske som gjer at eg må ta ks). Men det veg ikkje opp for alle ulempene. Men om JM og lege seier eg skal ta ks så gjer eg naturligvis det.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #22 Skrevet 12. januar 2016 Tusen takk! Har bestemt meg. HI Anonymous poster hash: 7a71a...e7d
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #23 Skrevet 12. januar 2016 Fordi du kan vel ikke velge helt selv? Man kommer seg mye fortere etter vaginal fødsel. Du er våken og får med deg babyens første timer. Ks er en operasjon, fødsel er naturlig Anonymous poster hash: 4426b...49b
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2016 #24 Skrevet 12. januar 2016 1. Det er den veien vi er laget for å få babyen ut. Så det er stort sett greit å få barnet ut den veien, spesielt med dagens legekunnskaper. 2. Du slipper å ha så vondt etterpå, og kommer deg fortere enn ved keisersnitt om du sammenlikner en ukomplisert fødsel med et ukomplisert keisersnitt. 3. Du får ha babyen hos deg med en gang etterpå og kan bære både baby og evt. andre barn uten problem. 4. Du har flere keisersnitt til gode hvis du skal ha flere barn. De anbefaler ikke mange, og hvis du faktisk skulle trenge keisersnitt neste gang du evt. vil ha flere barn pga. Komplikasjoner eller lignende er det mindre sannsynlig at det blir komplikasjoner med deg etterpå! 5. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon og ikke bare, bare! Du kutter gjennom muskler og det som er. Når barnet kommer ut "riktig" vei kan det hende du må sy, men de fleste revner ikke så mye at det kan sammenliknes med et keisersnitt i det hele tatt. Anonymous poster hash: f8922...e2d
Syngensang Skrevet 12. januar 2016 #25 Skrevet 12. januar 2016 Tusen takk! Har bestemt meg. HI Anonymous poster hash: 7a71a...e7d No vart eg nysgjerrig på kva du bestemte deg for:-)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå