Gå til innhold

Dere som er skeptisk til å gi barna deres aspartam..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gir dere barna deres e250? Det ville jeg vært forsiktig med. Barna mine får ikke noe tilsatt e250 i det hele tatt (og vi voksne spiser heller ikke noe med e250) på grunn av den særdeles negative effekten det har på tarmen over tid og at det kan føre til kreft.

Anbefaler at dere leser dere opp om det. NRK har også vist et par dokumentarer om det, den mest kjente er BBC-dokumentaren med dr Michael Mosley. E250 er også kjent som nitritt, og tilsettes i alt av kjøttpålegg, som leverpostei, skinke, salami og kyllingpålegg, og i middagspølser.

Det slår meg som litt rart av man hører (av noen som hører av noen) at noe ikke er bra og unngår det som pesten (i dette tilfelle aspartam) men om man går til kildene og leser all forskning som er gjort er det ikke noe som indikerer at det er helsefarlig, men nitritt er beviselig kreftfremkallende.

Blir litt som de som er redde for Pepsi Max men røyker en 20pakning om dagen.

For all del, barna mine får ikke lettbrus, mest fordi vi ikke drikker det selv, og fordi det er unødvenig og like skadelig for tennene som vanlig brus, men jeg hadde vært mindre bekymret for å gi dem det enn nitritt-holdig kjøtt.

Se etter e250 /nitritt på ingredienslista neste gang du handler pålegg til barnet ditt.

Tips: ost, kaviar, Stabburlaks er uten nitritt

Anonymous poster hash: 89063...f25

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Så hvis vi ikke unngår det ene kan vi ikke si at man bør unngå det andre?

Skrevet

Det jeg mener er at jeg ikke forstår hvorfor man er så opptatt av å unngå noe som ikke er beviselig skadelig, men som derimot mest sannsynlig ikke har noen skadelige effekter i det hele tatt, etter all forskning å dømme (aspartam), som man synes er skummelt fordi det er et rart navn og man tenker at det er "kjemisk"

Mens nitritt (e250) vet ikke folk om, og de fleste gir vel barna sine dette daglig (i form av leverpostei).

Det er vel litt som å ville at barna skal sitte bakleng i bilen uten å ha på dem bilbelte? Eller egentlig ikke, fordi å sitte baklengs fører beviselig til bedre utfall ved krasj (ikke om man ikke er festet selvfølgelig) mens å unngå aspartam ikke har noen beviselig positiv effekt for helsa

Skrevet

Er nitritt tillatt i norske matvarer? Ble ikke det strengere regulert for noen år tilbake, og derfor vi blant annet ikke ha "rødpølse" i Norge, slik som de har i Danmark.

Uansett ikke noe vi spiser, og barna får ikke kunstig søtning.

Anonymous poster hash: 67cce...8ee

Skrevet

Nitrites and nitrates are used to preserve processed meat and may explain why some studies find that processed meat increases the risk of cancer to a greater extent than red meat [30, 46]. In the bowel, nitrites are converted into N-nitroso compounds, which could cause cancer [46]. One group of scientists analysed over 60 studies and found that nitrites, and foods rich in them, are linked to higher risks of stomach cancer [47].

http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/diet-and-cancer/diet-facts-and-evidence#diet_facts6

Nitritt omtales ingredienslister som e250 (https://en.m.wikipedia.org/wiki/E250)

Les på ingredienslista på leverpostei-boksen, salami-pølsa eller kyllingpålegget neste gang du går på Kiwi, Rema eller Meny, så ser dere dessverre selv at alt inneholder nitritt.

Skrevet

Er nitritt tillatt i norske matvarer? Ble ikke det strengere regulert for noen år tilbake, og derfor vi blant annet ikke ha "rødpølse" i Norge, slik som de har i Danmark.

Spiser dere ikke leverpostei, salami, skinke eller kyllingpålegg? Du finner nitritt/e250 på ingredienslista på alle de

Skrevet

Jeg unngår aspartam og kunstig søtning generelt fordi jeg selv blir direkte dårlig av det. Får "stinn" følelse i magen og ekstremt mye luft selv av litt lettbrus eller lacryl. Kjenner flere som har det på samme måte.

Forskerne strides også. Ikke alle er enige i friskmeldingen av aspartam.

Ser ikke poenget med å bruke produkter med kunstig søtning, serverer heller brus og yoghurt etc med sukker - i moderate mengder..

Anonymous poster hash: 6eaa2...c81

Skrevet

Jeg holder meg ikke unna noen produkter, men forsøker at hele familien spiser mye forskjellig, da spres risikoen. Men mest mulig rene produkter, mer fisk enn kjøtt, mye grønnsaker og fullkorn er ledetråder her.

Anonymous poster hash: 072f7...d0b

Skrevet

Spiser dere ikke leverpostei, salami, skinke eller kyllingpålegg? Du finner nitritt/e250 på ingredienslista på alle de

Nei, leverpostei er noe kvalmt møl som ser ut som kattemat, salami er bare salt og hardt fett som tetter kransarteriene, skinke er klam, slapp gris stappet med salt, og kyllingindustrien er så stygg at den kunne jeg aldri drømme om å støtte.

Skrevet

Jeg prøver å unngå det, men har så mange andre ting jeg må unngå at jeg ikke greier å unngå det helt. Men har nok et betydelig lavere inntak av nitritt enn de fleste, vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 20de7...28d
Skrevet

Jeg holder meg ikke unna noen produkter, men forsøker at hele familien spiser mye forskjellig, da spres risikoen. Men mest mulig rene produkter, mer fisk enn kjøtt, mye grønnsaker og fullkorn er ledetråder her.

Forresten er vel stekt mat også lite gunstig med tanke på tarmkreft, koking og ovnsbaking er best.

Skrevet

Jeg prøver å unngå aspartam. Noe som er enkelt.

Å unngå nitritt blir for vanskelig.

Ser heller ikke hvorfor det skulle være ulogisk å unngå kun det ene. Prøver å leve mest naturlig, innen visse grenser!

Anonymous poster hash: 3ae56...123

Skrevet

Bra å høre at flere er forsiktige med nitritt.

Vi spiser stort sett vegetarisk, men spiser en del fisk.

Steking av kjøtt er også problematisk, som en nevner over her, på grunn av akrylamid.

Jeg skjønner ikke poenget med å være spesielt forsiktig med aspartam. Ville heller fokusert på å unngå det som faktisk er beviselig helseskadelig (røyk, nitritt, mye rødt kjøtt, mye sukker, osv.)

/HI

Skrevet

Det jeg mener er at jeg ikke forstår hvorfor man er så opptatt av å unngå noe som ikke er beviselig skadelig, men som derimot mest sannsynlig ikke har noen skadelige effekter i det hele tatt, etter all forskning å dømme (aspartam), som man synes er skummelt fordi det er et rart navn og man tenker at det er "kjemisk"

Mens nitritt (e250) vet ikke folk om, og de fleste gir vel barna sine dette daglig (i form av leverpostei).

Det er vel litt som å ville at barna skal sitte bakleng i bilen uten å ha på dem bilbelte? Eller egentlig ikke, fordi å sitte baklengs fører beviselig til bedre utfall ved krasj (ikke om man ikke er festet selvfølgelig) mens å unngå aspartam ikke har noen beviselig positiv effekt for helsa

Nitritt vet ikke folk om? Min mor har messet om nitritt så lenge jeg kan huske, og jeg er født på 70-tallet. Hvor har du det fra at folk ikke kjenner til dette? Alle jeg kjenner er i alle fall opplyst, men det er kanskje så allmennkunnskap at det ikke blir snakket om? Husker jeg elsket salami, men fikk det kun til påske og jul. Leverpostei lagde hun selv, selvfølgelig uten tilsatt nitritt.

Anonymous poster hash: 0fbe2...c69

Skrevet

Nitritt vet ikke folk om? Min mor har messet om nitritt så lenge jeg kan huske, og jeg er født på 70-tallet. Hvor har du det fra at folk ikke kjenner til dette? Alle jeg kjenner er i alle fall opplyst, men det er kanskje så allmennkunnskap at det ikke blir snakket om? Husker jeg elsket salami, men fikk det kun til påske og jul. Leverpostei lagde hun selv, selvfølgelig uten tilsatt nitritt.

Anonymous poster hash: 0fbe2...c69

Jeg er ikke Hi, men synes det er på sin plass å minne folk om e250 og nitritt. Jeg vokste også opp på 70-tallet og min mor snakket også om det den gangen (hun ble sett på som lettere gal som brydde seg om "mathelse"). Men det er forbausende mange som aldri har hørt noe om nitritt, annet enn at de kanskje vet at det er et tilsetningsstoff i mat. Bortsett fra det er altfor mange helt bevisstløse når det kommer til å bry seg med hva som er i maten de spiser.

Det er også viktig å få bevissthet om dette av en annen grunn - fordi vi forbrukere har stor makt som vi bruker altfor lite til å styre tilbud i butikkene. Gir flere uttrykk for at de unngår slike skadelige stoffer så vil det skje en endring på sikt.

Jeg kommenterte over her også om at jeg prøver å unngå nitritt så langt det er praktisk mulig for meg. Jeg unngår også aspartam, nettopp fordi det er ulike oppfatninger i ulike forskermiljø om effekten det har på helse. Jeg merker dessuten på egen kropp at magen reagerer på å få det i seg, så da betyr det ikke så mye om noen sier det ikke er farlig. Jeg reagerer på det, og det er grunn nok for meg til å unngå det.

Skrevet

Anbefaler at dere leser dere opp om det.

Anbefaler at du får deg et liv! Jeg gidder ikke saumfare alle ingredienslister på jakt etter mannen med ljåen.

Anonymous poster hash: 0c80f...de9

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, leverpostei er noe kvalmt møl som ser ut som kattemat, salami er bare salt og hardt fett som tetter kransarteriene, skinke er klam, slapp gris stappet med salt, og kyllingindustrien er så stygg at den kunne jeg aldri drømme om å støtte.

Har det omtrent på samme måte. Spiser leverpostei, men ikke de andre tre tingene. Og kjøper INGEN ting med kunstig søtstoff. Enten det er aspartam eller annet. Det trigger bare søthunger.

Skrevet

Leverpostei fra Grøstad er forresten nitritt-fri :)

Skrevet

Men hva i all verden har dere på brødskivene, dere som unngår alt dette?

Anonymous poster hash: 340bb...158
Skrevet

Økologisk peanøttsmør, syltetøy, prim, gulost, brunost, Philadelphia, rekeost, avokado, blåmuggost, makrell i tomat, tomat, agurk, rekesalat, italiensk salat, sild, peppermakrell, laks, svolværpostei, speilegg, kokte egg, kaviar, banan osv osv.

Skrevet

Gir dere barna deres e250? Det ville jeg vært forsiktig med. Barna mine får ikke noe tilsatt e250 i det hele tatt (og vi voksne spiser heller ikke noe med e250) på grunn av den særdeles negative effekten det har på tarmen over tid og at det kan føre til kreft.

Anbefaler at dere leser dere opp om det. NRK har også vist et par dokumentarer om det, den mest kjente er BBC-dokumentaren med dr Michael Mosley. E250 er også kjent som nitritt, og tilsettes i alt av kjøttpålegg, som leverpostei, skinke, salami og kyllingpålegg, og i middagspølser.

Det slår meg som litt rart av man hører (av noen som hører av noen) at noe ikke er bra og unngår det som pesten (i dette tilfelle aspartam) men om man går til kildene og leser all forskning som er gjort er det ikke noe som indikerer at det er helsefarlig, men nitritt er beviselig kreftfremkallende.

Blir litt som de som er redde for Pepsi Max men røyker en 20pakning om dagen.

For all del, barna mine får ikke lettbrus, mest fordi vi ikke drikker det selv, og fordi det er unødvenig og like skadelig for tennene som vanlig brus, men jeg hadde vært mindre bekymret for å gi dem det enn nitritt-holdig kjøtt.

Se etter e250 /nitritt på ingredienslista neste gang du handler pålegg til barnet ditt.

Tips: ost, kaviar, Stabburlaks er uten nitrittAnonymous poster hash: 89063...f25

Du vet at de fleste planter omdanner nitrat til nitritt og at vegetarianere derfor også får i seg en del nitritt selv om de unngår alle varer med nitritt i innholdsfortegnelsen. Som med det meste annet er det mengdene som betyr noe. Det meste er giftig i for store mengder, men det er ikke store mengder nitritt i norske matvarer. Det er rett og slett ikke noe å være redd for.

Anonymous poster hash: 2de92...4f2

Skrevet

Økologisk peanøttsmør, syltetøy, prim, gulost, brunost, Philadelphia, rekeost, avokado, blåmuggost, makrell i tomat, tomat, agurk, rekesalat, italiensk salat, sild, peppermakrell, laks, svolværpostei, speilegg, kokte egg, kaviar, banan osv osv.

Den dagen jeg ikke kan spise kjøttpålegg på brødskiva engang, da går jeg og henger meg. Jeg må ha mat, og kjøtt er mat.

Anonymous poster hash: b7fcb...c72

Gjest Antarctica
Skrevet

Den dagen jeg ikke kan spise kjøttpålegg på brødskiva engang, da går jeg og henger meg. Jeg må ha mat, og kjøtt er mat.

Fins masse kjøttpålegg uten nitritt.

Skrevet

Fins masse kjøttpålegg uten nitritt.

Som f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...