Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 er med på å drive folk til anorexia, store spiseproblemer, sulting og i verste fall død. ( Alle har jo medfølelse for den stakkars 13 åringen som døde, men ved neste mulighet kritiserer dere overvektige. Har dere tenkt over det? ) Jeg er såppass gammel, at jeg blir ikke påvirket annet enn at jeg blir lei meg. Men jeg tenker på de unge som har litt ekstra på beina. Tenker på barna våre som vokser opp i dette. En ser det her inne, på blogger og i andre offentlige forum. Kritikk hele tiden mot overvektige. Vi har det så bra her i Norge, at vi hele tiden må pirke og kritisere andre. Vi slipper å løpe fra kuler, bomber og granater. Derfor pirker vi heller på Lise og Hans som er litt kraftigere enn andre i klassen, jobben eller i det offentlige rom. Samtidig så sier folk at det er bra vi alle er forskjellige, at det hadde vært kjedelig hvis alle hadde vært like. Er det ikke det kritikken går ut på da? At folk med for mye fett på kroppen( ifg enkelte) burde slanke seg? Vil vi virkelig at alle skal ha lik bmi, like former og bruke lik klestørrelse? Hvorfor kan ikke bare alle være fornøyd med at vi alle er forskjellige både utvendig og innvendig? La folk være som de er. Jeg er så frusterert over hvordan samfunnet har blitt. Og redd for hvordan det fortsetter. Stakkars barna våre som vokser opp i et sånnt overfladisk selfiesamfunn. Anonymous poster hash: f6fe3...904
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Som tidligere overvektig, vet jeg absolutt hvor sårende disse mobbe innleggene om overvektige kan være. Det er vondt å lese om at folk blir kvalme osv av overvektige. Husker at jeg ble lei meg av å tenke å at folk faktisk ble kvalme av å se meg, uten at jeg verken var skitten eller luktet vondt. At selv om jeg brukte tid på å se fin og fresh ut, så var det til ingen nytte og folk ble faktisk kvalm av meg. Det gjorde veldig vondt. Anonymous poster hash: 13c9f...761
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Jeg kritiserer ikke utseendet på noen, heller ikke overvektige. Folk er ulikt skapt og selvfølgelig skal ikke alle se likedan ut. Men det er et faktum at altfor mange er for mye overvektige i dag, og at dette er helseskadelig. Samfunnsøkonomisk er det også altfor dyrt. Da må det være lov å si at hver enkelt må ta ansvar for egen helse og gjøre noe med det. Ikke fordi de skal nå et bestemt utseende, men for å oppnå bedre helse - for egen del og for samfunnets del. Men da snakker man selvfølgelig om å ta fatt i kostholdet og livsstilen på en fornuftig måte. Jeg er enig i at man ikke skal kritiserer utseendet til noen, men det må være lov å ta opp problematikken overvekt på en konstruktiv måte uten å bli beskyldt for å kritisere og å føre noen ut i anoreksia. Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Vel, overvekten min startet med anoreksi, så bulimi før hjertesvikt og etterhvert kraftig overvekt fordi kroppen min ble ødelagt av spiseforstyrrelser. Da jeg var 19 år og 29 kg tok jeg all kritikk av overvektige personlig fordi jeg følte jeg var en av dem. Og jeg følte det var min skyld at samfunnet ble ødelagt av de overvektige. Det er nok mange ulike måter å reagere på denne kritikken av overvektige på, men det er ikke sikkert at det er de det gjelder som rammes av kommentarene. Jeg burde sikkert ta det til meg og slanket meg, men jeg vet hvor mye verre det er å være spiseforstyrret. Nå er jeg feit, men hjernen min virker og jeg har en jobb og bidrar og alt det der. Jeg velger derfor heller å være fornøyd med meg selv, så får dere heller bli sure når jeg dør av hjerte- og karsykdommer og ikke kan bidra med mer skatt. Kan love dere at spiseforstyrrelsen og plassen på dps over mange år kostet mest. Skulle gjerne aldri blitt syk, men nå ble jeg det etter mange års mobbing, og sånn jeg ser det nå, er ikke overvekten min et problem for noen andre enn meg selv. Den var til kritikerne av overvekt. Anonymous poster hash: 9eeff...ffe
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da Forskjellen ligger vel i hva man påfører seg selv, og hva man faktisk kan gjøre noe for selv - eller velge å ikke gjøre. Man kan velge bort mange risikoer for egen del - og ikke minst sine barns del - ved å bli normalvektig før man får barn. Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Jojo x3 Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 Godt skrevet! Men jeg tenker at å kritisere en overvektig ikke vil gjør at den utvikler anorexia el lign. Det jeg tror kritikken bidrar til er at selvtilliten og selvfølelsen blir enda mindre og at ikke hjelper på motivasjon til å gjøre noe med problemet. Viktigste vi kan gjøre er å behandle hverandre med respekt enten vi ser sånn eller sånn ut! Og ønsker noen å gjøre noe med overvekten sin er det viktigste jeg kan gjøre å støtte denne personen uten å mase og kritisere.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da Forskjellen ligger vel i hva man påfører seg selv, og hva man faktisk kan gjøre noe for selv - eller velge å ikke gjøre. Man kan velge bort mange risikoer for egen del - og ikke minst sine barns del - ved å bli normalvektig før man får barn. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Overvekt er langt mer komplekst enn at en bare kan velge å spise mindre. Det er vanskelig å forstå om en aldri har hatt et stort vektproblem. Anonymous poster hash: b3738...1da
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da Forskjellen ligger vel i hva man påfører seg selv, og hva man faktisk kan gjøre noe for selv - eller velge å ikke gjøre. Man kan velge bort mange risikoer for egen del - og ikke minst sine barns del - ved å bli normalvektig før man får barn. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Overvekt er langt mer komplekst enn at en bare kan velge å spise mindre. Det er vanskelig å forstå om en aldri har hatt et stort vektproblem. Anonymous poster hash: b3738...1da Det er likevel et valg å oppsøke hjelp for det - om det er kosthold, trening eller psyken man trenger hjelp til. Og jeg har vært overvektig selv - og holdt stabil vekt i svært mange år etter jeg gikk ned. Jeg tok et valg for å endre livet mitt, og jeg gjorde det som måtte til. Kosthold, trening og jeg måtte jobbe med min egen psyke og mitt eget forhold til kroppen min. Så jeg vet at det er komplekst. Men det er ikke umulig - men man må ta tak i det selv, ingen andre kan gjøre det for en. Trenger man hjelp til det så må man selv søke den hjelpen. Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 All avhengighet og alle helseplager er komplekse. Alkoholavhengighet og røykavhengighet er også vanskelig, og ikke bare å slutte med. Men, det er fremdeles helseskadelig adferd, og det kan man ikke legge skjul på. Såklart fortjener personen respekt og støtte, men helseskadene de påfører seg selv og eventuelt sine barn kan man faktisk ikke la være og snakke om. For mange er det ikke bare å spise mindre, akkurat som det for en røyker kan være ekstremt vanskelig å bare slutte. Men konsekvensene for de valgene man tar kan man faktisk ikke bare tie i hjel heller! Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da Forskjellen ligger vel i hva man påfører seg selv, og hva man faktisk kan gjøre noe for selv - eller velge å ikke gjøre. Man kan velge bort mange risikoer for egen del - og ikke minst sine barns del - ved å bli normalvektig før man får barn. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Overvekt er langt mer komplekst enn at en bare kan velge å spise mindre. Det er vanskelig å forstå om en aldri har hatt et stort vektproblem. Anonymous poster hash: b3738...1da Det er likevel et valg å oppsøke hjelp for det - om det er kosthold, trening eller psyken man trenger hjelp til. Og jeg har vært overvektig selv - og holdt stabil vekt i svært mange år etter jeg gikk ned. Jeg tok et valg for å endre livet mitt, og jeg gjorde det som måtte til. Kosthold, trening og jeg måtte jobbe med min egen psyke og mitt eget forhold til kroppen min. Så jeg vet at det er komplekst. Men det er ikke umulig - men man må ta tak i det selv, ingen andre kan gjøre det for en. Trenger man hjelp til det så må man selv søke den hjelpen. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Hvor mye hjelp finnes det for overvektige som ikke er kandidat til operasjon? Over 95 % som går ned et betydelig antal kilo uten operasjon går opp igjen, det er ikke bare fordi en går tilbake til gamle synder. At du er en av dem som har klart det gir deg ikke rett til å dømme dem som ikke klarer det. Du trenger heller ikke være representativ, slik at det du tror det krever kan være langt mindre enn det som er reelt for andre. Anonymous poster hash: b3738...1da
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 Og det er ikke bare overvekt hos mor som kan skade barnet. Overvekt hos far er assosiert med autisme, http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=240&trg=Content_6897&Main_6664=6894:0:25,7372:1:0:0:::0:0&Content_6897=6729:109931::1:6896:1:::0:0 Jeg blir så SINT av dere som prøver å være så forståelsesfulle ovenfor noe som er så utrolig helseskadelig, og potensielt har så store konsekvenser ikke bare for en selv, men også for uskyldige barn! Anonymous poster hash: fb166...80e Det er veldig mange helsetilstander som gir litt økt fare for diverse sykdommer hos barn. Venninna mi har sjøgrenssyndrom, i det ligger det at hun har litt økt fare for å få barn med hjertefeil. Moren min fikk eklampsi da jeg ble født, derfor har jeg større fare for å få det selv. Det kan bety at mine barn kan bli født for tidlig, få lite næring i magen og alle følgene av det. Burdi vi og alle andre med økt risiko la være å få barn? Eller gjelder det bare de du kan se det på? Anonymous poster hash: b3738...1da Forskjellen ligger vel i hva man påfører seg selv, og hva man faktisk kan gjøre noe for selv - eller velge å ikke gjøre. Man kan velge bort mange risikoer for egen del - og ikke minst sine barns del - ved å bli normalvektig før man får barn. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Overvekt er langt mer komplekst enn at en bare kan velge å spise mindre. Det er vanskelig å forstå om en aldri har hatt et stort vektproblem. Anonymous poster hash: b3738...1da Det er likevel et valg å oppsøke hjelp for det - om det er kosthold, trening eller psyken man trenger hjelp til. Og jeg har vært overvektig selv - og holdt stabil vekt i svært mange år etter jeg gikk ned. Jeg tok et valg for å endre livet mitt, og jeg gjorde det som måtte til. Kosthold, trening og jeg måtte jobbe med min egen psyke og mitt eget forhold til kroppen min. Så jeg vet at det er komplekst. Men det er ikke umulig - men man må ta tak i det selv, ingen andre kan gjøre det for en. Trenger man hjelp til det så må man selv søke den hjelpen. Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Hvor mye hjelp finnes det for overvektige som ikke er kandidat til operasjon? Over 95 % som går ned et betydelig antal kilo uten operasjon går opp igjen, det er ikke bare fordi en går tilbake til gamle synder. At du er en av dem som har klart det gir deg ikke rett til å dømme dem som ikke klarer det. Du trenger heller ikke være representativ, slik at det du tror det krever kan være langt mindre enn det som er reelt for andre. Anonymous poster hash: b3738...1da Hvor mener du jeg dømmer noen? Jeg har også i jobbsammenheng vært borti mange med overvekt, og jeg ser at det er mulig å endre fokus. Det er ikke alle overvektige som er overvektige pga. psyken. Men overvekten gir ofte psykiske problemer og problemer med selvbildet. Mange tror også at avhengigheten er psykisk, men når de får riktig veiledning om kosthold så oppdager mange at de tidligere spiste feil på en slik måte at de hele tiden hadde ustabilt blodsukker. Går man med stadig ustabilt blodsukker så vil det gi psykiske påvirkninger og "sug" etter mat. Svært mange overvektige opplever at dette suget og den "psykiske" avhengigheten forsvinner når de lærer hvordan de kan holde blodsukkeret stabilt. Da vil de også se at det de før så på som "svakhet" hos seg selv egentlig var hormoner og fysiologi som sendte naturlige signaler til hjernen. Dvs. svært mange overvektige opplever å normalisert sitt psykiske forhold til mat når de lærer seg riktig kosthold for akkurat dem. Hva som er riktig kan variere fra person til person, men det å stabilisere blodsukkeret vil være felles for alle. Jeg er enig i at det er for dårlig tilbud, fastlegene har altfor (!) dårlige kunnskaper om kosthold og ernæring, de er altfor feige til å ta opp overvekt med pasientene før det blir et stort problem (fordi de selv har sperrer på å ta det opp + at de har for lite kunnskaper til å reelt kunne hjelp). Men det finnes hjelp, det finnes masse informasjon man kan skaffe seg. Og mange har økonomi til å gå privat - hvis de er villig til å prioritere det fremfor mye av det usunne de pr. i dag prioriterer. Svært få av de som legger om til et kosthold og en livsstil som passer deres kropp faller tilbake og blir overvektige igjen. Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Det absolutt viktigste, som for alt annet, er forebygging. Sørge for et normalt forhold til mat, kropp og aktivitet, og dermed bli kvitt tanken om at overvekt er "naturlig" og "big is beautifull". Nei, det er ikke det. Jeg synes det er synd at alt i samfunnet alltid må bli dradd til det ekstreme. Tynne modeller skal forbys, og overvektige skal hylles. Hva med å bruke sunne, normalvektige istedenfor? Det er ingenting verken sunt eller natulig med å være overvektig. Kroppen er laget for å brukes. Kombinasjonen av lett tilgjengelige, billige kalorier og et mer og mer stillesittende samfunn er døden for helsa. Vi må starte å fortelle de unge at du trenger ikke være superfit eller strektynn for å være fin, men vi må også være ærlige om at pendelen kan ikke svinge for langt den andre veien heller. Hva er galt med den gyldne middelvei? Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 Det er forresten en ganske stor forskjell mellom å snakke stygt om overvektige, og å snakke "stygt" om overvekt. Ikke at jeg nekter for at mange snakker stygt om overvektige, men det er også mange som tar generell prat om overvekt som helseproblem personlig og "stygt ment", selv om det ikke nødvendigvis er det. Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e Og du føler du er ansvarlig for den norske folkehelsa? Overvektige selv vet nok at de ikke er den sunneste versjonen av seg selv. Unødvendig av deg å komme med et slik argument. HI tar opp noe viktig. Her inne er det mobbing av ovevektige. Det er også mobbing av kronisk syke, de som går på trygd, de som har barn til tross for dårlig råd. Det er besynderlig at det er så mange som deltar i denne mobbingen da alle er enige om at mobbingen som skjer på skoler rundt om i Norge er forferdelig. Skammelig hvordan enkelte her inne dag ut og dag inn kan sitte og trykke folk ned på denne måten. Jeg gjetter at de barna som mobber har foreldre som sitter på nett og mobber. Disse holdningene sitter i ryggraden til folk så det er klart dette overføres til barna. Anonymous poster hash: 83c07...276
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 Og her er de moralske pekefingrene på plass igjen. Overvekt er "umoral" (tenk på helsevesenets utgifter, tenk på barna, fy så usolidarisk det er å være tjukk) og normalvekt eller undervekt er "dyd". Herregud, folkens. Det dreier seg om kroppsfett. Ikke om en forbrytelse.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #20 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e Og du føler du er ansvarlig for den norske folkehelsa? Overvektige selv vet nok at de ikke er den sunneste versjonen av seg selv. Unødvendig av deg å komme med et slik argument. HI tar opp noe viktig. Her inne er det mobbing av ovevektige. Det er også mobbing av kronisk syke, de som går på trygd, de som har barn til tross for dårlig råd. Det er besynderlig at det er så mange som deltar i denne mobbingen da alle er enige om at mobbingen som skjer på skoler rundt om i Norge er forferdelig. Skammelig hvordan enkelte her inne dag ut og dag inn kan sitte og trykke folk ned på denne måten. Jeg gjetter at de barna som mobber har foreldre som sitter på nett og mobber. Disse holdningene sitter i ryggraden til folk så det er klart dette overføres til barna. Anonymous poster hash: 83c07...276 Anonym 80e mobber ikke, hun påpeker noe som er et faktum. Det å si at hver enkelt på ta ansvar for egen helse er ikke mobbing, det er en realitet - både om man skal få endring for den enkelte, og om man skal få endring samfunnsøkonomisk. Mobbing er forkastelig uansett, helt enig i det. Men vær påpasselig slik at du ikke bruker mobbestempelet på det som er mer konstruktiv diskusjon om et tema. Om man skal slutte å diskutere det som er et stort problem både for alle de enkeltpersonene det gjelder, og for samfunnet - da er det en misforstått snillisme, som ikke har noe med snillhet å gjøre, men mer med det motsatte å gjøre. Det er ikke noe snilt i å ignorere noe som gir (om ikke her og nå så på sikt) helseproblemer og lidelse for de det gjelder! Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2016 #21 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e Og du føler du er ansvarlig for den norske folkehelsa?Overvektige selv vet nok at de ikke er den sunneste versjonen av seg selv. Unødvendig av deg å komme med et slik argument. HI tar opp noe viktig. Her inne er det mobbing av ovevektige. Det er også mobbing av kronisk syke, de som går på trygd, de som har barn til tross for dårlig råd. Det er besynderlig at det er så mange som deltar i denne mobbingen da alle er enige om at mobbingen som skjer på skoler rundt om i Norge er forferdelig. Skammelig hvordan enkelte her inne dag ut og dag inn kan sitte og trykke folk ned på denne måten. Jeg gjetter at de barna som mobber har foreldre som sitter på nett og mobber. Disse holdningene sitter i ryggraden til folk så det er klart dette overføres til barna. Anonymous poster hash: 83c07...276 Anonym 80e mobber ikke, hun påpeker noe som er et faktum. Det å si at hver enkelt på ta ansvar for egen helse er ikke mobbing, det er en realitet - både om man skal få endring for den enkelte, og om man skal få endring samfunnsøkonomisk. Mobbing er forkastelig uansett, helt enig i det. Men vær påpasselig slik at du ikke bruker mobbestempelet på det som er mer konstruktiv diskusjon om et tema. Om man skal slutte å diskutere det som er et stort problem både for alle de enkeltpersonene det gjelder, og for samfunnet - da er det en misforstått snillisme, som ikke har noe med snillhet å gjøre, men mer med det motsatte å gjøre. Det er ikke noe snilt i å ignorere noe som gir (om ikke her og nå så på sikt) helseproblemer og lidelse for de det gjelder! Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Og du tror denne tråden vil motivere en masse mennesker til å gå varig ned i vekt...? Tullprat. Å heve seg over andre er en tanke frekt. Men å heve seg over dem og i tillegg få det til å høres ut som om man gjør dem en tjeneste - det er frekkere enn flatlusa.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #22 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e Og du føler du er ansvarlig for den norske folkehelsa? Overvektige selv vet nok at de ikke er den sunneste versjonen av seg selv. Unødvendig av deg å komme med et slik argument. HI tar opp noe viktig. Her inne er det mobbing av ovevektige. Det er også mobbing av kronisk syke, de som går på trygd, de som har barn til tross for dårlig råd. Det er besynderlig at det er så mange som deltar i denne mobbingen da alle er enige om at mobbingen som skjer på skoler rundt om i Norge er forferdelig. Skammelig hvordan enkelte her inne dag ut og dag inn kan sitte og trykke folk ned på denne måten. Jeg gjetter at de barna som mobber har foreldre som sitter på nett og mobber. Disse holdningene sitter i ryggraden til folk så det er klart dette overføres til barna. Anonymous poster hash: 83c07...276 Vi er alle ansvarlige for den norske folkehelsa, den starter jo tross alt med oss selv. Hvor mobber jeg? Jeg sier faktisk direkte at det er et problem at man snakker stygt om overvektige, i motsetning til å snakke direkte om problemene knyttet til overvekten personen har. Overvekt er ikke noe som definerer en person, men er et problem personen har. Og hvilket argument er unødvendig? Det var en gang at røyking ble sett på som normalt og sunt. Det var en gang at opium var regnet som helt fint og trygt og gi til barn. Fakta må frem, selv om vi kanskje ikke liker dem. For mange er det helt greit å hetse gravide røykere, eller gravide som drikker et eneste glass vin. Men overvekt skal være fredet? Hvorfor? De som er overvektige må få konkret og riktig informasjon om hvilke konsekvenser det kan ha, akkurat som vi har hatt utallige opplysningskampanjer om røyk, alkohol, honning, toxo, listeria og div annet i svangerskap. Vi har advarsler på røykepakker. Hvorfor skal vi ikke kunne gjøre det samme om overvekt? Fordi noen kan bli såret? Vel, faktum er at du sårer deg selv, og kan påføre dine barn skade. Det kommer man ikke fra. Anonymous poster hash: fb166...80e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2016 #23 Skrevet 10. januar 2016 Anonym 80e mobber ikke, hun påpeker noe som er et faktum. Det å si at hver enkelt på ta ansvar for egen helse er ikke mobbing, det er en realitet - både om man skal få endring for den enkelte, og om man skal få endring samfunnsøkonomisk. Mobbing er forkastelig uansett, helt enig i det. Men vær påpasselig slik at du ikke bruker mobbestempelet på det som er mer konstruktiv diskusjon om et tema. Om man skal slutte å diskutere det som er et stort problem både for alle de enkeltpersonene det gjelder, og for samfunnet - da er det en misforstått snillisme, som ikke har noe med snillhet å gjøre, men mer med det motsatte å gjøre. Det er ikke noe snilt i å ignorere noe som gir (om ikke her og nå så på sikt) helseproblemer og lidelse for de det gjelder! Anonymous poster hash: 07b9b...c43 Og du tror denne tråden vil motivere en masse mennesker til å gå varig ned i vekt...? Tullprat. Å heve seg over andre er en tanke frekt. Men å heve seg over dem og i tillegg få det til å høres ut som om man gjør dem en tjeneste - det er frekkere enn flatlusa. I motsetning til deg så har jeg vært saklig og jeg har vært konstruktiv i tidligere svar. Hva har du bidratt med i denne tråden? Anonymous poster hash: 07b9b...c43
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2016 #24 Skrevet 10. januar 2016 Vel, samme argumentet ble i sin tid brukt om å kritisere de som røyket, og de som drakk. Overvekt er HELSESKADELIG. Og nå snakker jeg ikke om de som er litt kraftige, jeg snakker om overvekt. Det øker risikoen for kreft, for hjertesykdommer, for diabetes (som kan lede til kroniske sår, kronisk nyresvikt, amputasjoner og transplantasjoner), for blodåresykdommer, for slitasjegikt og muskel-skjelettproblemer. For kvinner som er gravide øker det risikoen for mor og barn i løpet av graviditeten, øker risikoen under fødselen, og kan øke risikoen for emosjonelle vansker, ADHD, overvekt, og kanskje hjertesykdommer hos barnet senere i livet. Tenk så mye lidelse som kunne vært unngått hvis folk tok ansvar for sin egen helse! Vi kan ikke la være å påpeke helseskadelig adferd av misforstått "snillhet". Da får man aldri endring i samfunnet som helhet. Anonymous poster hash: fb166...80e Og du føler du er ansvarlig for den norske folkehelsa?Overvektige selv vet nok at de ikke er den sunneste versjonen av seg selv. Unødvendig av deg å komme med et slik argument. HI tar opp noe viktig. Her inne er det mobbing av ovevektige. Det er også mobbing av kronisk syke, de som går på trygd, de som har barn til tross for dårlig råd. Det er besynderlig at det er så mange som deltar i denne mobbingen da alle er enige om at mobbingen som skjer på skoler rundt om i Norge er forferdelig. Skammelig hvordan enkelte her inne dag ut og dag inn kan sitte og trykke folk ned på denne måten. Jeg gjetter at de barna som mobber har foreldre som sitter på nett og mobber. Disse holdningene sitter i ryggraden til folk så det er klart dette overføres til barna. Anonymous poster hash: 83c07...276 Vi er alle ansvarlige for den norske folkehelsa, den starter jo tross alt med oss selv. Hvor mobber jeg? Jeg sier faktisk direkte at det er et problem at man snakker stygt om overvektige, i motsetning til å snakke direkte om problemene knyttet til overvekten personen har. Overvekt er ikke noe som definerer en person, men er et problem personen har. Og hvilket argument er unødvendig? Det var en gang at røyking ble sett på som normalt og sunt. Det var en gang at opium var regnet som helt fint og trygt og gi til barn. Fakta må frem, selv om vi kanskje ikke liker dem. For mange er det helt greit å hetse gravide røykere, eller gravide som drikker et eneste glass vin. Men overvekt skal være fredet? Hvorfor? De som er overvektige må få konkret og riktig informasjon om hvilke konsekvenser det kan ha, akkurat som vi har hatt utallige opplysningskampanjer om røyk, alkohol, honning, toxo, listeria og div annet i svangerskap. Vi har advarsler på røykepakker. Hvorfor skal vi ikke kunne gjøre det samme om overvekt? Fordi noen kan bli såret? Vel, faktum er at du sårer deg selv, og kan påføre dine barn skade. Det kommer man ikke fra. Anonymous poster hash: fb166...80e Flott at du tok hull på denne godt bevarte hemmeligheten. Fakta må på bordet ...!
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2016 #25 Skrevet 10. januar 2016 (Det er mer usunt å være slank og passiv enn feit og aktiv. Sånn hvis folkehelsa er saken her.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå