Gå til innhold

Barnefar voldelig mot mor offentlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig fortvilt, sint, skuffet og frustrert akkurat nå, og jeg trenger råd! 

Barnet skulle til faren sin (Vi er ikke sammen lengre) og ble hentet av faren, stemoren og deres felles barn som er under 2 måneder. Jeg satt i bilen en stund og ventet med å kjøre fordi jeg la merke til at stemor og babyen satt i baksetet mens bilstolen hans sto foran. Når barnefar plasserte vårt felles barn på fem år i forsetet åpnet jeg vinduet og kommenterte det. Han sa han var enig i at det ikke var optimalt, men at barnet pleide å sitte foran når stemor og babyen var med, fordi hun måtte sitte bak med deres barn (babyen sov) Jeg viste tydelig misnøye men kjørte. Når vi igjen møttes på parkeringsplassen til butikken tok jeg det opp igjen og sa at jeg ikke var komfortabel med det, og at om babyen våknet kunne man jo f.eks stoppe.

Barnefar ble tydelig irritert og sa han hadde slått av airbag, men jeg syns uansett ikke forsvarlige foreldre setter barna deres i fremsetet når man har andre alternativ som absolutt er å foretrekke. Det endte opp med at barnefar tok tak i jakken min og regelrett dro meg til bilen deres vesiden av for å vise meg knappen, når han skal ta ut sønnen vår fra bilstolen er han såpass sint at han drar ham hardt til seg og barnet ender opp med å slå hodet i dørkarmen på bilen. Han slipper barnet som hylskriker på utsiden og tar to hender rundt halsen min mens han trøsker meg inn i bilen for å vise meg knappen, og alt jeg tenker på er barnet som slo hodet og gråt utenfor bilen. Stemor som sitter i baksetet med deres baby prøver forsiktig om å be han om å roe seg ned uten hell. I det var det eneste jeg tenkte på at barnet skulle være med meg hjem, men dette var barnefar uenig i. Han dyttet meg flere ganger i min egen bil og over pansteret med hendene rundt halsen min, eller tok tak i jakken min mens han kranglet høylytt. Barnet gråt og gjentok mange ganger "Pappa, det er jo bare mamma..." uten at han fikk noe respons fra faren. Han slo også flere ganger faren og prøvde å få ham bort.

Dette var på en parkeringsplass utenfor butikken, i den tiden alle drar å handler.

Jeg vet ikke hvor mange som fikk dette med seg, jeg kan ikke huske at jeg så noen, men den er passe oversiktlig. Jeg tok med meg barnet hjem igjen, som gråt og fortalte i bilen at det ikke ville at jeg skulle dø og sa det var redd. Jeg var helt gråtkvalt selv over barnet som måtte se dette, fordi jeg selv nettopp vokste opp med å være vitne til en haug med slike episoder med mine foreldre - Selv som voksen sitter de som støpt i og jeg glemmer de aldri. Barnet vårt er tydelig opprørt og lei seg, som gledet seg til å dra til pappan og dette ble resultatet, barnet har ikke pratet om noe siden og jeg prøver fortvilt å svare så godt jeg kan på hvorfor det ikke kunne bli med faren. 

Jeg er veldig opprørt akkurat nå, og skremt over oppførsel til far. Hva gjør jeg nå? Burde jeg kontakte noen, og hvem kontakter jeg? Vi har time hos FVK, men av andre grunner. Hvordan blir en slik sak sett på, jeg ville jo tro BV kobles inn, og hvordan fungerer det og hva gjør de?

Anonymous poster hash: 728ee...deb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kontaktet både barnevernet og politi asap!!!

Anonymous poster hash: 911cb...a14

Skrevet

Du anmelder mannen for vold, og melder fra til barnevernet om dette. 

Du må ha deres støtte slik at du kan tilbakeholde samvær, og barnevernet må også varsles for den lille babyens skyld. 

Hva gjør han med stemor hjemme når ingen ser, tror du? Eller barna?

Skrevet

Du kontakter politiet og LV for å få en undersøkelse og dokumentert spor. Kvelertak regnes som svært alvorlig. Helst bør du ha en undersøkelse idag, og en i neste uke for å dokumentere eventuelle blåmerker. 

Anonymous poster hash: 50181...47e
Skrevet

Far har ansvar for bilsikkwrheten når det er hans samvær. Barnet satt sikret og air-bagen var slått av. Du kan gjerne være uenig, men det er ikke forbudt å ha barnet foran. At du i tillegg tar det opp igjen på butikken når du møter de der, er utidig.

Vold er selvfølgelig aldri greit, og dersom han var voldelig mot deg slik du beskriver det kan du anmelde han til politiet. Det er ingen automatikk i at barnevernet kobles inn da han var voldelig mot deg og ikke mot barnet.

Anonymous poster hash: 12579...14d

Skrevet

Totalt uakseptabel oppførsel av ham!

Hadde også kontaktet politi/barnevernet!

MEN!!! Jeg må bare spørre; hvis airbagen var koblet ut, hvorfor lagde du så mye styr ut av at barnet satt foran (i bilstolen sin)?

Det er så klart ikke greit under noen som helst omstendighet å legge hånd på noen slik han gjorde, men at han reagerte på deg, det skjønner jeg faktisk..

Anonymous poster hash: 34a1b...2dc

Skrevet

Du anmelder mannen for vold, og melder fra til barnevernet om dette. 

Du må ha deres støtte slik at du kan tilbakeholde samvær, og barnevernet må også varsles for den lille babyens skyld. 

Hva gjør han med stemor hjemme når ingen ser, tror du? Eller barna?

Akkurat nå kjenner jeg at jeg overhodet ikke har lyst at barnet skal være hos far mer igjen i det hele tatt. Men jeg er rimelig opprørt. Dette er siden av faren jeg har sett før mens vi var sammen og bodde sammen, men det er noen år siden. Han gjorde aldri noe lignende offentlig, og jeg er helt rystet over det som skjedde i dag! 

Jeg vet ikke hvordan han er med henne, og jeg har aldri hørt eller sett barnet vårt si noe som helst om at pappa er voldelig eller hardhendt. Barnet elsker å være hos far. 

Du kontakter politiet og LV for å få en undersøkelse og dokumentert spor. Kvelertak regnes som svært alvorlig. Helst bør du ha en undersøkelse idag, og en i neste uke for å dokumentere eventuelle blåmerker. 

Anonymous poster hash: 50181...47e

Jeg hadde på meg en rimelig tjukk vinterjakke, superundertøy og fleecegenser og tror ikke merkene blir veldig synlig om de blir å vises senere. Jeg har problemer med nakken i utgangspunktet og kjente etterpå at den er mer eller mindre låst seg og er vond. Men kan være noe midlertidlig, da barnefar også tok tak med hånda si og klemte tak på hver side øverst i nakken. 

HI

Skrevet

Du anmelder han selvfølgelig for vold.

Uavhengig av det er måten far sikret barnet på fullt lovlig, og du har dermed ingenting du skulle ha sagt.

Anonymous poster hash: 8b0da...cd4

Skrevet

Det er da revnende likegyldig hva de kranglet om. Vold er uansett uakseptabelt.

Anonymous poster hash: ef888...cf6

Skrevet

Far har ansvar for bilsikkwrheten når det er hans samvær. Barnet satt sikret og air-bagen var slått av. Du kan gjerne være uenig, men det er ikke forbudt å ha barnet foran. At du i tillegg tar det opp igjen på butikken når du møter de der, er utidig.

Vold er selvfølgelig aldri greit, og dersom han var voldelig mot deg slik du beskriver det kan du anmelde han til politiet. Det er ingen automatikk i at barnevernet kobles inn da han var voldelig mot deg og ikke mot barnet.Anonymous poster hash: 12579...14d

Jo, det er automatikk i det. Når foreldre blir anmeldt, mistenkt eller siktet for straffbare handlinger sender alltid politiet en underretning til barneverntjenesten

Anonymous poster hash: 7be41...98b

Skrevet

MEN!!! Jeg må bare spørre; hvis airbagen var koblet ut, hvorfor lagde du så mye styr ut av at barnet satt foran (i bilstolen sin)?

Det er så klart ikke greit under noen som helst omstendighet å legge hånd på noen slik han gjorde, men at han reagerte på deg, det skjønner jeg faktisk..

Fordi barn under 140 cm likevel ikke skal sitte foran i bilen selv om det ikke er airbag eller den er slått av. Dette har det vært en rekke artikler om i flere år, blant annet av trafikkmedisinsk forening; http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/  her er en av dem. Uansett årsak til krangel var det ikke kranglen i seg selv som ble relevant her.

Skrevet

Vold er selvfølgelig aldri greit, og dersom han var voldelig mot deg slik du beskriver det kan du anmelde han til politiet. Det er ingen automatikk i at barnevernet kobles inn da han var voldelig mot deg og ikke mot barnet.Anonymous poster hash: 12579...14d

Jo, det er automatikk i det. Når foreldre blir anmeldt, mistenkt eller siktet for straffbare handlinger sender alltid politiet en underretning til barneverntjenesten

Og her var han voldelig foran barnet, som selvfølgelig ble livredd og selv hadde vondt. Barn skal ikke være nødt til å beskytte den ene forelderen mot vold fra den andre.

Anonymous poster hash: ef888...cf6

Skrevet

Du anmelder selvfølgelig for vold så fort som mulig så politiet kan få tak i vitner. Medvtanke på at barnets hode også ble slått mot bilen. Burde du virkelig ha gjort det øyeblikkelig. høres ikke ut som far er skikket til å ha barn

Anonymous poster hash: 5ca96...b27

Skrevet

Du drar på legevakten og får dokumentert eventuelle merker og sørget for samtale med noen. Deretter politianmelder du ham for vold og holder tilbake samvær med barnet inntil barnet er avhørt. Politiet vil antagelig melde fra om saken til barneverntjenesten, som så vil sjekke om dere behøver bistand og om barnet har samvær med en voldelig forelder. Du kan også selv ta kontakt.

Anonymous poster hash: a8858...40e
Skrevet

Du drar på legevakten og får dokumentert eventuelle merker og sørget for samtale med noen. Deretter politianmelder du ham for vold og holder tilbake samvær med barnet inntil barnet er avhørt. Politiet vil antagelig melde fra om saken til barneverntjenesten, som så vil sjekke om dere behøver bistand og om barnet har samvær med en voldelig forelder. Du kan også selv ta kontakt.

Avhører de barn på 5 år?

Anonymous poster hash: 76340...5ec

Skrevet

MEN!!! Jeg må bare spørre; hvis airbagen var koblet ut, hvorfor lagde du så mye styr ut av at barnet satt foran (i bilstolen sin)?Det er så klart ikke greit under noen som helst omstendighet å legge hånd på noen slik han gjorde, men at han reagerte på deg, det skjønner jeg faktisk..Anonymous poster hash: 34a1b...2dc

Fordi barn under 140 cm likevel ikke skal sitte foran i bilen selv om det ikke er airbag eller den er slått av. Dette har det vært en rekke artikler om i flere år, blant annet av trafikkmedisinsk forening; http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/  her er en av dem. Uansett årsak til krangel var det ikke kranglen i seg selv som ble relevant her.  Anonymous poster hash: 728ee...deb

Det står at barn under 140 cm "bør ikke" (og ikke "skal ikke") sitte i forsetet selv om det er lov. Så far gjør ikke noe ulovlig selv om det ikke er anbefalt.. Jeg forstår at hun syns det er kjipt at han ikke følger anbefalingene, men igjen, det er faktisk lov.

Og hvis du leser resten av det jeg skrev så sier jeg også at det er uaktuelt å legge hånd på andre på den måten og at hun bør anmelde.

Skrevet

Du må selvfølgelig anmelde dette, Hi. Men noe sier meg at du ikke vil gjøre det?

Du må anmelde det om du skal komme noen vei. Du ønsker ikke å sende barnet tilbake til far, da må du ha svært gode grunner til det, og det å tamt fortelle om en slik episode i ettertid - en episode som du ikke en gang ville anmelde - da blir du ikke tatt på alvor.

Så ta kontakt med politiet i morgen!

Be der også om råd om videre gang. Trolig bør du koble inn barnevernet. Og far bør uansett på sinnemestringskurs.

Du kan melde dette og få resultater, eller du kan la være, og må fortsette å sende barnet til barn uten at far må gjøre endringer. Det er opp til deg!

Anonymous poster hash: 07a98...35e
Skrevet

Du drar på legevakten og får dokumentert eventuelle merker og sørget for samtale med noen. Deretter politianmelder du ham for vold og holder tilbake samvær med barnet inntil barnet er avhørt. Politiet vil antagelig melde fra om saken til barneverntjenesten, som så vil sjekke om dere behøver bistand og om barnet har samvær med en voldelig forelder. Du kan også selv ta kontakt.Anonymous poster hash: a8858...40e

Avhører de barn på 5 år? Anonymous poster hash: 76340...5ec

Tilrettelagt avhør på barnehus

Skrevet

MEN!!! Jeg må bare spørre; hvis airbagen var koblet ut, hvorfor lagde du så mye styr ut av at barnet satt foran (i bilstolen sin)?Det er så klart ikke greit under noen som helst omstendighet å legge hånd på noen slik han gjorde, men at han reagerte på deg, det skjønner jeg faktisk..Anonymous poster hash: 34a1b...2dc

Fordi barn under 140 cm likevel ikke skal sitte foran i bilen selv om det ikke er airbag eller den er slått av. Dette har det vært en rekke artikler om i flere år, blant annet av trafikkmedisinsk forening; http://www.familieverden.no/Helse/Sikkerhet-og-forstehjelp/-Barn-skal-ikke-sitte-i-forsetet/  her er en av dem. Uansett årsak til krangel var det ikke kranglen i seg selv som ble relevant her.  Anonymous poster hash: 728ee...deb

Det står at barn under 140 cm "bør ikke" (og ikke "skal ikke") sitte i forsetet selv om det er lov. Så far gjør ikke noe ulovlig selv om det ikke er anbefalt.. Jeg forstår at hun syns det er kjipt at han ikke følger anbefalingene, men igjen, det er faktisk lov.

Og hvis du leser resten av det jeg skrev så sier jeg også at det er uaktuelt å legge hånd på andre på den måten og at hun bør anmelde.

Nei, det er ikke ulovlig, det er sunn fornuft å unngå det sålangt det går når man har andre muligheter. Stemor kunne heller vært i forsetet, eller at både hun og barna kunne vært i baksetet selv om det hadde blitt noe trangt. Jeg har sett en frontkollisjon, det er ikke noe pent syn. Da føler jeg at barnet er langt tryggere i baksetet.  Men ulovlig vet jeg at det ikke er. 

Skrevet

Du kan og be om besøksforbud på vegne av deg og barnet. Far har utøvd vold både mot deg og barnet, og bør anmeldes. Fysisk vold mot deg, og psykisk vold mot barnet i tillegg til at han var unødvendig hardhendt da han dro barnet ut av bilen.

Ville tatt kontakt med noen som kan rådgi deg litt ift hvordan du skal snakke med barnet om hva som har skjedd, siden du er litt rådvill.

Barn som avhøres, avhøres av spesialiserte politiansatte ved et av Barnehusene. Det skjer skånsomt og med godt trente politiansatte. Du kan evt ta en tlf dit selv og be om råd ift hvrdan snakke med barnet.

Anonymous poster hash: 18f6a...2b1
Skrevet

Barnet ditt er antakelig merket for livet. Det stakkars barnet ble nok skremt mer enn du kan forestille deg.

Denne opplevelsen vil sitte i barnet resten av livet.

Jeg snakker av erfaring.

Meld ham! Og kontakt barnevernet!

Vær så snill...

Anonymous poster hash: c39a5...84d

Skrevet

Det står at barn under 140 cm "bør ikke" (og ikke "skal ikke") sitte i forsetet selv om det er lov. Så far gjør ikke noe ulovlig selv om det ikke er anbefalt.. Jeg forstår at hun syns det er kjipt at han ikke følger anbefalingene, men igjen, det er faktisk lov.Og hvis du leser resten av det jeg skrev så sier jeg også at det er uaktuelt å legge hånd på andre på den måten og at hun bør anmelde.Anonymous poster hash: 34a1b...2dc

Nei, det er ikke ulovlig, det er sunn fornuft å unngå det sålangt det går når man har andre muligheter. Stemor kunne heller vært i forsetet, eller at både hun og barna kunne vært i baksetet selv om det hadde blitt noe trangt. Jeg har sett en frontkollisjon, det er ikke noe pent syn. Da føler jeg at barnet er langt tryggere i baksetet.  Men ulovlig vet jeg at det ikke er.  Anonymous poster hash: 728ee...deb

Som sagt, jeg skjønner du blir frustrert, men om vi skal være HELT korrekte her så er det tryggeste stedet i midten bak. Da får man et problem om man har flere barn..

Ja, stemor kunne sikkert ha satt seg foran, men som firebarnsmor har jeg hatt min del av turer med hylende barn i baksetet og ja, da ER det faktisk lettere at mor/far sitter bak..

Nå vet jeg ikke hvor langt de skulle kjøre, men uansett så tenker jeg at hi (du?) lagde unødvenig bråk ut av dette. Hun/du hadde allerede sagt ifra...

Men igjen, anmeld volden og søk om midlertidig stopp i samvær om du frykter for barnet hos far, evnt meld bekymring på begge barna i husstanden..

Skrevet

Det var jeg som sa fra på en veldig fin måte om han ikke kunne finne ei annen løsning fordi han vet at jeg ikke er komfortabel med barn i forsetet når det kan unngås.  Det kunne ikke vært særlig vanskelig å finne ei kjapp og god løsning som ble vinn-vinn for alle parter siden det er snakk om en 5 seter. Nå orker jeg ikke diskutere hvorvidt barnet kan sitte lovlig foran, og hva som måtte være moralsk og forsvarlig rett. De skulle kjøre ca. 6,5 mil og da reagerte jeg med å ta det opp med far som en gang i tiden var helt enig med meg om barn i forsetet. 

Jeg har aldri opplevd barnefar som voldelig mot vårt barn, ikke en eneste gang. Men jeg opplevde derimot litt av hvert de årene vi var sammen både før, under graviditet og etter barnet ble født. 

Skrevet

Det er HELT irrelevant om du var irriterende, gnægete og masete.

Han utøvde grov vold mot deg og det med ungen deres til stede. Det må selvfølgelig få sine konsekvenser. Ta en tur på legevakta, politianmeld. Bruk gjerne det lokale krisesenteret som støtte (de driver med rådgivning uten at man bor der).

Skrevet

Hi, du ba om råd, de fleste har gitt deg samme råd - anmeld ham og ta det videre også overfor barnevernet.

Hvorfor ignorerer du alle de rådene du får? Du fortsetter bare å argumentere rundt det trafikksikkerhetsmessige.

Jeg skrev tidligere at jeg har en følelse av at du ikke kommer til å ta dette videre. Det skrev jeg fordi du ikke kommenterer noe på hva du vil gjøre videre.

Du har tydeligvis erfaring med at mannen har vært voldelig eller har hatt problemer med sinne fra du var sammen med ham. Nå har han gått et alvorlig skritt videre, hans vold har eskalert når han angriper deg foran begge sine barn på en offentlig plass, også foran sin nye samboer.

Har du tenkt å bare la tiden gå og ikke anmelde ham og ta saken til barnevernet? I så fall er du en dårlig mor som ikke beskytter barnet ditt...

Anonymous poster hash: 07a98...35e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...