Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av skole og SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber selv som assistent i skolen, og det letteste er at det blir satt faste tider for når det skal skje.

Feks at han MÅ gå på do før de går ut, hver gang. Rett på do, så kle på seg.

De ansatte kan be han gå på do et par minutter før de skal ut.

Er jo enklere for de ansatte og at det blir en løsning, tar jo tid å hjelpe en som har tissa seg ut...

Men en avtale burde gjøres mellom dere ( foreldre og gutten) og de ansatte.

Lykke til!

Anonymous poster hash: fb788...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og igjen, hi, hvordan skal liksom læreren håndheve det? En så stor unge som foretrekker å tisse seg ut enn å gå på do? De kan minne han å gå på do, men utdannelsen deres er faktisk å undervise fag, ikkevære støttekontakter, det er en annen utdannelse. Det går ikke på læreren at de skal gå fra timen for å passe på at han faktisk går på do. Skal de bære han om han nekter?

Skal læreren også passe på at Ida ikke låner luen til Pia pga redsel for lus, at Ole spiser opp skorpen sin og at ikke Lise klatrer så høyt for tenk om hun faller? En lærer skal ikke oppdra ungene deres, de er ferdige i brhg og skal kunne passe seg selv

Anonymous poster hash: 5c462...c48

Jeg er også lærer, og mange av de småtingene som du nevner, er jo nettopp en del av hverdagen...! Så mye som vi er sammen med elevene våre, så blir også tilsvarende godt kjent med dem, og lærer oss alle slike "småting" om elevene våre... I det konkrete eksemplet om gutten som ikke ville gå på do, så skjønner jeg både foreldrenes og lærernes frustrasjon. HVIS man er helt alene med klassen, så kan man faktisk ikke gå ifra flere ganger om dagen for å følge en elev på do. Er dere klar over hvor mye undervisning man mister med 2-3 slike "do-følge-pauser" hver dag? Blir noen timer i løpet av et år det!

Når det er sagt, synes jeg absolutt man kan følge denne gutten på do HVIS man er nok voksne tilstede! Skulle bare mangle! Har man ikke ressurser, nei da har man ikke det. Det beste man kan gjøre da er at lærer minner gutten på med jevne mellomrom at han må gå på do...

Anonymous poster hash: 55a0e...973

Skrevet

Og igjen, hi, hvordan skal liksom læreren håndheve det? En så stor unge som foretrekker å tisse seg ut enn å gå på do? De kan minne han å gå på do, men utdannelsen deres er faktisk å undervise fag, ikkevære støttekontakter, det er en annen utdannelse. Det går ikke på læreren at de skal gå fra timen for å passe på at han faktisk går på do. Skal de bære han om han nekter?

Skal læreren også passe på at Ida ikke låner luen til Pia pga redsel for lus, at Ole spiser opp skorpen sin og at ikke Lise klatrer så høyt for tenk om hun faller? En lærer skal ikke oppdra ungene deres, de er ferdige i brhg og skal kunne passe seg selv

Vel.

Nå er det stor forskjell på førsteklassinger. Det kan være opptil et år mellom eldste og yngste i en klasse, og dermed er ikke alle like selvstendige ennå.

Han har gått fire mnd på skola og de har lært mye. Men mye er ennå lek og på barnas premisser.

Jeg skjønner selvsagt at de ikke kan tvinge han, men de kan gi han forståelsn av at hannikke har noe valg.

Anonymous poster hash: 038b8...c45

Skrevet

Dere over her: ansvarsfraskrivelse!

Hva om det dreide seg om én som ble mobbet? Bruker du samme formel: "den ene eller resten av klassen?"

Jøss, så bekvemt det hadde vært...

Anonymous poster hash: 75046...264

Seriøst? Du sammenlikner en elev som ikke vil gå på toalettet med en mobbesak?

Ansvarsfraskrivelse ja... Du som har svaret: Fortell meg hvordan jeg skal gjøre det. Helt konkret. Jeg står alene i et klasserom med 18 elever, og må følge en av dem på do tre ganger om dagen. Jeg klarer dessverre ikke å være to steder på en gang, det er en forutsetning du bare må akseptere.

Så hva gjør jeg? Sier til rektor at dette er akkurat som en mobbesak og henviser til paragraf 9a?

Jeg vil gjerne ha et helt konkret svar på dette. Og det er ikke tull engang, for i min verden må jeg faktisk velge mellom å gå fra klassen eller sende en elev alene på do. Så i stedet for å slenge ut av deg at dette er ansvarsfraskrivelse, fortell meg hvordan jeg skal unngå problemet.

Anonymous poster hash: 862a0...21e

"Seriøst" "sier at dette er akkurat som en mobbesak" - ehhhh. Ingen sa at det var "akkurat som" noe som helst.

Jeg spør deg om du kan bruke argumentet "de mange betyr mer enn den ene" når elevens velferd skal vurderes. Menneskers verdighet kan ikke forhandles pr. kvantum...

Hvis ikke elevene dine generelt er rablende gale og voldelige kan man helt fint, i en 3. eller 4.klasse si til hele gruppa: "Nå skal alle legge mattebok og pennal i ranselen og gå ut i garderoben for å ta på utetøy (og du, Edgar, blir med meg. Det er do-tid). Friminutt!"

Skrevet

Du har jo samme inngang til dette som HIs skole. Han er lat, han foretrekker å tisse i buksa etc. Altså disiplin hele veien, ikke helse...

Jeg har to elever med hjertefeil. Hva om jeg skylder på små ressurser og nekter å lære meg hjertemassasje? Jeg er jo ikke betalt for å være sykepleier og de 17 andre blir jo etterlatt hvis jeg skal plundre med sånt.

En elev "velger" ikke å gjøre noe som medfører stort stigma. Hvis man tror det, bør man ikke jobbe med barn.

Skrevet

Nei ærlig talt, her var det mye vås!

Det ER en del av jobben vår, vi vet alle som en at vi "får betalt for" så uendelig mye mer enn selve undervisningen. Dette vet vi i hverdagen vår som lærere, og vi visste det før vi gikk inn i det. De som påstår noe annet har gjort elendig research før de tok utdannelsen. Og kanskje hadde alle vært bedre tjent med at dere faktisk gjorde den researchen -- for hvis det er så skrekkelig tungt og ressurskrevende for dere å bøye dere ned og hviske i øret til en elev at det kan være lurt å ta en tur på toalettet, så har dere ikke noe der å gjøre i det hele tatt. Det er så lite som skal til for å spare et barn for ydmykelse, og så velger dere å bortforklare med ressurser og stillingsinstruks?

La oss si for diskusjonens skyld at eleven faktisk var lat og foretrakk å tisse i buksene (det byr meg faktisk imot å skrive det), snur dere ryggen til da og tenker "puh, da er det ikke mitt problem lenger, nå har jeg prøvd mitt"? Eller hjelper dere eleven siden han uansett har et stort problem?

Skrevet

Er dere sikker på at det er latskap? Jeg hatet alltid skoledoen, den luktet rart og var skitten og jeg syntes alltid den var ekkel. Så jeg holdt meg hele dagen, hver dag, hele barnekolen og ungdomsskolen. Og mesteparten av vgs.

Skrevet

Er dere sikker på at det er latskap? Jeg hatet alltid skoledoen, den luktet rart og var skitten og jeg syntes alltid den var ekkel. Så jeg holdt meg hele dagen, hver dag, hele barnekolen og ungdomsskolen. Og mesteparten av vgs.

Nei, jeg er ikke sikker på det, men de finner ikke ut at noe er galt.

Selv sier han at 'han ikke kjenner det', men det tror jeg ikke helt på for innimellom så går han jo på do uoppfordret også.

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, jeg er ikke sikker på det, men de finner ikke ut at noe er galt.

Selv sier han at 'han ikke kjenner det', men det tror jeg ikke helt på for innimellom så går han jo på do uoppfordret også.

Dét ville jeg ha fulgt opp hos lege. Det kan være mer galt enn de har tatt rede på.

Uansett er dette et problem for barnet, og skal ikke koke ned til hvor mye eller lite innsats skolen gidder å gjøre. Sånt blir veldig tilfeldig, fordi det er ulike holdninger.

Skrevet

Og igjen, hi, hvordan skal liksom læreren håndheve det? En så stor unge som foretrekker å tisse seg ut enn å gå på do? De kan minne han å gå på do, men utdannelsen deres er faktisk å undervise fag, ikkevære støttekontakter, det er en annen utdannelse. Det går ikke på læreren at de skal gå fra timen for å passe på at han faktisk går på do. Skal de bære han om han nekter?Anonymous poster hash: 5c462...c48

Du har jo samme inngang til dette som HIs skole. Han er lat, han foretrekker å tisse i buksa etc. Altså disiplin hele veien, ikke helse...

Jeg har to elever med hjertefeil. Hva om jeg skylder på små ressurser og nekter å lære meg hjertemassasje? Jeg er jo ikke betalt for å være sykepleier og de 17 andre blir jo etterlatt hvis jeg skal plundre med sånt.

En elev "velger" ikke å gjøre noe som medfører stort stigma. Hvis man tror det, bør man ikke jobbe med barn.Anonymous poster hash: 75046...264

Ja, kanskje fordi HI selv sier at det går på latskap, da ungen ikke er inkontinent eller har noen sykdommer. Kan ikke sammenligne det med hjertefeil, men noen skal jo se sykdommer i alt

Skrevet

Og igjen, hi, hvordan skal liksom læreren håndheve det? En så stor unge som foretrekker å tisse seg ut enn å gå på do? De kan minne han å gå på do, men utdannelsen deres er faktisk å undervise fag, ikkevære støttekontakter, det er en annen utdannelse. Det går ikke på læreren at de skal gå fra timen for å passe på at han faktisk går på do. Skal de bære han om han nekter?Anonymous poster hash: 5c462...c48

En elev "velger" ikke å gjøre noe som medfører stort stigma. Hvis man tror det, bør man ikke jobbe med barn.Anonymous poster hash: 75046...264

Ja, kanskje fordi HI selv sier at det går på latskap, da ungen ikke er inkontinent eller har noen sykdommer. Kan ikke sammenligne det med hjertefeil, men noen skal jo se sykdommer i alt

HI sier ikke det. Hun refererte skolens påstand.

Uansett trenger det ikke å være en stor og livstruende sykdom for å være alvorlig nok for den det gjelder. Man kan forvente at skolens ansatte prøver å se barnets beste!

Skrevet

Min datter hadde god hjelp av klokke med alarm (vibrering), dette hjalp henne med å huske å gå på do. Kanskje verdt et forsøk?

Anonymous poster hash: 3842d...883

Skrevet

Du sier det er latskap fra gutten og at han ikke har tid til å gå på do.

Du må ta en skikkelig samtale med han. Sett opp et belønningsskjema og avtal premie. Kan hende første premien bør komme etter en dag på skolen uten uhell? Neste to dager osv.

Nå er det helg og han må øve seg p å ta seg tid til å gå på do hjemme. Kanskje også bli litt mer selvstendig dersom han er vant at du gjør alt for han.

Avtal han skal gå på do selv, kjøp gjerne en klokke med alarm på eller si kort at han må huske å gå på do, uten mer mas.

Tisser han på seg må han på badet, ta av seg tøyet og legge dette i vaskemaskinen til vask, dusje (hver gang), finne nytt tøy selv og kle seg. Dette må han gjøre HVER gang enten han ser nor gøy på tv, leker ute med kompiser eller noe annet.

Ikke bli sint på han. Se etter at han gjør dette selv, uten at du hjelper han. Si enkelt at dersom han hadde valgt å gå på do, ville det tatt 2 minutter av tiden hans, nå går han glipp av.... siden han valgte å tisse i buksa.

Når han er på do skryter du av han og klistrer på belønningsskjemaet.

Han må skjønne at det er raskere og enklere å løpe på do, og at dette må han styre selv.

Dersom han tisser på seg ofte på skolen bør du kjøpe bleier som han kan ha på skolen til han er tørr. Det er bedre enn at han stanker tiss og at de andre ser han har tisset på seg hver dag. Det er også en konsekvens av latskapen hans, at han ikke gidder gå på do.

Se etter om han er vant til å ta ansvar for srg selv på andre områder? Hjelper dere han med det meste eller er han selvstendig? (Altså sett i forhold til at han er 6 år)

Anonymous poster hash: cdac8...1c8

Skrevet

Du sier det er latskap fra gutten og at han ikke har tid til å gå på do.

Du må ta en skikkelig samtale med han. Sett opp et belønningsskjema og avtal premie. Kan hende første premien bør komme etter en dag på skolen uten uhell? Neste to dager osv.

Nå er det helg og han må øve seg p å ta seg tid til å gå på do hjemme. Kanskje også bli litt mer selvstendig dersom han er vant at du gjør alt for han.

Avtal han skal gå på do selv, kjøp gjerne en klokke med alarm på eller si kort at han må huske å gå på do, uten mer mas.

Tisser han på seg må han på badet, ta av seg tøyet og legge dette i vaskemaskinen til vask, dusje (hver gang), finne nytt tøy selv og kle seg. Dette må han gjøre HVER gang enten han ser nor gøy på tv, leker ute med kompiser eller noe annet.

Ikke bli sint på han. Se etter at han gjør dette selv, uten at du hjelper han. Si enkelt at dersom han hadde valgt å gå på do, ville det tatt 2 minutter av tiden hans, nå går han glipp av.... siden han valgte å tisse i buksa.

Når han er på do skryter du av han og klistrer på belønningsskjemaet.

Han må skjønne at det er raskere og enklere å løpe på do, og at dette må han styre selv.

Dersom han tisser på seg ofte på skolen bør du kjøpe bleier som han kan ha på skolen til han er tørr. Det er bedre enn at han stanker tiss og at de andre ser han har tisset på seg hver dag. Det er også en konsekvens av latskapen hans, at han ikke gidder gå på do.

Se etter om han er vant til å ta ansvar for srg selv på andre områder? Hjelper dere han med det meste eller er han selvstendig? (Altså sett i forhold til at han er 6 år)

Takk for et langt og utfyllende svar.

Vi har gjort alt overnfor, og mer til.

Han sluttet med bleier da han var 3,5 år.

Han tisser sjelden på natten, men kan innimellom ha uhell.

Han må dusje hver gang, til store protester.

Nei, han er ikke veldig selvstendig. Har en som er eldre, og han var mye mer selvstendig som seksåring.

Og han hadde heller aldri dette tisseproblemet.

Skrevet

Og det er vanskelig å ikke bli sint noen ganger, når han for tredje gang i løpet av en uke har tisset seg ut på skolen.

Han vil ikke fortelle meg når han gjorde det. Jeg lurer jo på hvor lenge han har gått rundt våt. Han har jo skiftetøy der, men kommer våt hjem.

Gjest Antarctica
Skrevet

En ting er sikkert: skam, straff og tvangsdusjing kommer til å øke hemmelighetskremmeriet og følelsen av nederlag rundt dette. Hva med å spille det litt ned?

Skrevet

Og det er vanskelig å ikke bli sint noen ganger, når han for tredje gang i løpet av en uke har tisset seg ut på skolen.

Han vil ikke fortelle meg når han gjorde det. Jeg lurer jo på hvor lenge han har gått rundt våt. Han har jo skiftetøy der, men kommer våt hjem.

Og dersom du kjøper inn bleier han må ha på seg på skolen?

Detsom dette er latskap kan det faktisk være så enkelt som at du kjøper inn en pakke. Avtal at 1-2 uhell på skolen så må han ha på bleie en dag.

Skrevet

Du kan forvente at den eller de voksne (lærere, assistenter)  som er i klassen eller på sfo prøver å huske på å minne barnet på å gå på do med jevne mellomrom, men du kan ikke forvente at de alltid skal huske det.  Hos oss gjør vi i alle fall så godt vi kan med å minne unger på å gå på do, ta på nok tøy når de skal ut, spise maten sin, drikke melka si og ta med leksebøker hjem.  Men vi lover aldri at vi aldri kommer til å glemme det.  Hvor godt vi klar|er å følge opp har selvfølgelig som alt annet med hvor dyktige vi er, men det har kanskje enda mer med situasjonen i klassen forøvrig.  Noen klasser har ingen ekstraressurser, noen har både en og to, men med barn som trenger så tett oppfølging at den ekstra kan bidra lite med annet enn "eget barn" og andre har ressurser som ikke trenger å henge over barnet hele tiden og dermed kan være til god hjelp med alt mulig annet også.  Jeg jobber på sfo i førsteklasse og i år er vi maks "uheldige" - vi har 45 barn på 3 voksne, så vi går nesten rundt og håper på at ett barn til skal flytte til skolen og begynne på sfo, for da får vi en voksen til.  

Så i det store og hele er det foreldrene som sammen med barna må jobbe fram gode løsninger på sånne problemer.

Gjelder det alvorlige medisinske problemer som gjør at et barn trenger ekstra ressurser må dette taes opp med helsetjenesten sånn at barnet om nødvendig kan få tildelt ekstraressurser.  Noen nevnte barn med hjerteproblemer her, og det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med barn som tisser på seg fordi det ikke har tid til å gå på do, men barn med slike problemer kan bli tildelt ekstraressurser. Det må mer til enn at foreldrene sier at barnet trenger det.  I disse ressursknappe tider kan man vel være så brutal og si at barn med alvorlige helseproblemer, men som ellers klarer seg fint, er en ressurs i en klasse.  De barna har ofte med seg en tildeling som gjør at det alltid er minst to voksne i tilstede uten at de selv trenger den voksne til vanlig.  Da kan jo alle de andre også nyte godt av den ekstra voksne.

Skrevet

Vi har ingen ekstraressurser selv om vi har hjertesyke elever.

Skrevet

Detsom dette er latskap kan det faktisk være så enkelt som at du kjøper inn en pakke. Avtal at 1-2 uhell på skolen så må han ha på bleie en dag.

Virkelig?????

Skrevet

Hvordan reagerer medelevene på at en klassekamerat jevnlig tisser seg ut? I min klasse da jeg var liten hadde han nok dessverre blitt stemplet ganske raskt, har han mange venner eller står han i fare for å bli den ingen vil leke med når han går rundt med tissevåte klær?

Skrevet

Hvis han går på do når læreren sier det, så er vel da problemet sfo? Kan du ikke snakke litt med sfo-leder?

Så er det å snakke med gutten ifht hvordan dette virker ifht de andre barna når han tisser seg ut (siden du sier det ikke er et helseproblem)

Hvis det er et helseproblem, så snakker du med helsesøster

Anonymous poster hash: 6b3e4...018
Skrevet

Virkelig?????

Syns du det er bedre at klassekompisene ser han tisser seg ut hele tiden? At han går våt ute i kulden og at han kanskje stanker?

Skrevet

Virkelig?????

Syns du det er bedre at klassekompisene ser han tisser seg ut hele tiden? At han går våt ute i kulden og at han kanskje stanker?

Jeg tror ikke dette er veien å gå. HI risikerer at gutten synes det er bekvemt med bleie, og slutte helt å ta ansvar selv. Å bruke bleie som hjelpemiddel er helt kurant for den som trenger det, men her vil jo i så fall bleia bli tatt på som en straff. Er HI riktig uheldig vil gutten føle på skam,men velge bleia likevel. Vanskelig å se en vei videre hvis hun havner i den situasjonen.

Skrevet

Han vil ikke fortelle meg når han gjorde det. Jeg lurer jo på hvor lenge han har gått rundt våt. Han har jo skiftetøy der, men kommer våt hjem. Anonymous poster hash: 038b8...c45

Detsom dette er latskap kan det faktisk være så enkelt som at du kjøper inn en pakke. Avtal at 1-2 uhell på skolen så må han ha på bleie en dag. Anonymous poster hash: cdac8...1c8

Virkelig????? Anonymous poster hash: 3842d...883
Syns du det er bedre at klassekompisene ser han tisser seg ut hele tiden? At han går våt ute i kulden og at han kanskje stanker?Anonymous poster hash: cdac8...1c8

Jeg tror ikke dette er veien å gå. HI risikerer at gutten synes det er bekvemt med bleie, og slutte helt å ta ansvar selv. Å bruke bleie som hjelpemiddel er helt kurant for den som trenger det, men her vil jo i så fall bleia bli tatt på som en straff. Er HI riktig uheldig vil gutten føle på skam,men velge bleia likevel. Vanskelig å se en vei videre hvis hun havner i den situasjonen.

Kanskje trusselen om bleie gjør at han velger å gå på do? Babyer bruker jo bleie når de ikke er tørre, så hvorfor ikke han? Eller skal han for alltid synes det er ok å sitte ved pulten ved siden av klassekameratene å pisse på gulvet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...