Gå til innhold

Jeg vet ikke hva jeg skal utdanne meg som. Tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes ikke du skal gå for lærer om du vil ha kveld og helg fri. Dessuten vil du ikke få full stilling som faglærer frisør med mindre det var en veldig stor skole. Dessuten synes jeg du starter litt i feil ende, du definerer hvor mye fri du vil ha. Du sier ikke noe om hvordan du vil jobbe. Alene, sammen med andre, med mennesker, med dyr. 

 

Jeg tror du skal satse på arkitekt eller indremedisiner. 

Indremedisiner? Og ikke ville jobbe kveld og helg? 

 

Anonymous poster hash: ddd78...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke slik at du kommer inn på hva du vil på høgskolen selv med nok praksis/erfaring. . Det må være relevant for utdannelsen din da=) At du har vært frisør, om det så var i 20 år. Hadde ikke det hjulpet deg inn på barnevern feks. Da må du søke med poeng etter vgs, og ikke med realkompetanse.

 

Utover det... aner ikke jeg.. elektriker æ :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fagbrev og er over 25 har du automatisk tilsvarende generell studiekompetanse og kan søke på universitet og høgskoler😊

Det er ikke riktig vel ????

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Synes ikke du skal gå for lærer om du vil ha kveld og helg fri. Dessuten vil du ikke få full stilling som faglærer frisør med mindre det var en veldig stor skole. Dessuten synes jeg du starter litt i feil ende, du definerer hvor mye fri du vil ha. Du sier ikke noe om hvordan du vil jobbe. Alene, sammen med andre, med mennesker, med dyr. 

 

Jeg tror du skal satse på arkitekt eller indremedisiner. 

Indremedisiner? Og ikke ville jobbe kveld og helg? 

 

Anonymous poster hash: ddd78...8cc

 

En spøk. Indremedisiner er sikkert turnus (ja?) og arkitekt er nesten umulig å komme inn på. Det er vanskelig for fremmede som ikke kjenner vedkommende å foreslå yrker, og særlig når HI egentlig ikke sier noe om hva hun liker, er god til og hva som gjør livet meningsfullt for henne. Fordi om jeg ikke ville vært lege eller jockey finnes det jo folk som trives i begge de jobbene. Og som jeg (og Luten) skrev, man definerer ikke jobben ut fra at man ikke vil jobbe helg. Men ut fra hva man kan føle som vettugt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du å holde på med da? Hva er du nysgjerrig på? Jeg var i utgangspungtet utdannet barne og ungdomsarbeider. Jobbet som det noen år før jeg fant ut at jeg ikke kom til å bli "gammel" i det yrket.

 

Jeg har alltid vært glad i å legge meg bort reparasjoner, skruing, fiksing, legge gulv, litt maling osv. Så at jeg ville bli håndverker var ingen tvil. Men hvilken håndverker? Snekker? Maler? Tømrer? Elektriker? Rørlegger?

Jeg måtte tenke smart og langsiktig.

Valget falt på rørlegger, da vil jeg tjene godt og ha ett sikkert yrke. Det er bestandig behov for rørleggere.

 

Gå litt i deg selv. Hva liker du? Hva er du nysgjerrig på? Vil du jobbe alene eller sammen med andre? Vil du ha de samme rutinene hver dag, samme arbeidsoppgaver eller vil du ha variert? Vil du jobbe med menn, kvinner eller vil du ha blandet? Hvilken arbeidstid ønsker du? Hvor selvstendig vil du være, eller er du avhengig av å gjøre jobben sammen med andre?

 

Jeg er egentlig litt beskjeden og rolig. Et omsorgsmenneske. Må si jeg elsker å være rørleggerlærling! Ubeskrivelig godt arbeidsmiljø, deilige dager, jobber 7-15 og lærer enormt mye!

 

Anonymous poster hash: adcaa...aa0

Kan jeg spørre om hva du har i timen?

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du over her.. Er du sikker på det? :) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

 

Dette stemmer ikke. Jeg har nettopp tatt studiekompentansen som privatist 23/5 regelen. Du må ha 5 års yrkespraksis, og da slipper du unna med noen fag, slik at du kun trenger norsk, engelsk,matte 1P og 2P, historie, samfunnsfag og engelsk. Allså 6 fags pakken som du kan ta blant annet på Bjørknes og sonans. 

 

Anonymous poster hash: 7fb70...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Du over her.. Er du sikker på det? :) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

 

Dette stemmer ikke. Jeg har nettopp tatt studiekompentansen som privatist 23/5 regelen. Du må ha 5 års yrkespraksis, og da slipper du unna med noen fag, slik at du kun trenger norsk, engelsk,matte 1P og 2P, historie, samfunnsfag og engelsk. Allså 6 fags pakken som du kan ta blant annet på Bjørknes og sonans. 

 

Anonymous poster hash: 7fb70...eb5

 

 

med mindre man ikke søker på ett studie med realkompentanse da..

 

Anonymous poster hash: 7fb70...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernspedagog

Helsesøster

Psykolog

Ingeniør

Revisor

Regnskapsfører

Web designer

 

Eller mer praktiske yrker som

Maler

Snekker

Sveiser

Murer

 

;)

 

Anonymous poster hash: 43779...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernspedagog

Helsesøster

Psykolog

Ingeniør

Revisor

Regnskapsfører

Web designer

 

Eller mer praktiske yrker som

Maler

Snekker

Sveiser

Murer

 

;)

 

Anonymous poster hash: 43779...8d8

Tusen takk ☺

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er (eller var) frisør selv og har utdannet meg til yrkesfaglærer. Det er nesten umulig å få jobb i vgs, noen er heldige å få jobb i ungdomskole, men da kun som kunst og håndverkslærer. Men mange bygger på med norsk, matte osv for å få flere ben å stå på. Sjeldent skoler snsetter fulle årsverk med K&H lærere.

Kjempebra studie, men minimale forutsetninger for fast jobb med bare en bachelor😊

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 039e6...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...