Gå til innhold

Jeg vet ikke hva jeg skal utdanne meg som. Tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fagbrev men tenker å få generell studiekompetanset.

 

Jeg vil tjene ganske bra, ha fri i helgene og ikke kveldsarbeid.

 

Hva kan jeg bli?

Sleng ut hva du tror passer kriteriene jeg har skrevet her!

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du fagbrev i?

Svennebrev heter det vel. Jeg er frisør.

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva har du fagbrev i?

Svennebrev heter det vel. Jeg er frisør.

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Yrkesfag lærer i frisør :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva har du fagbrev i?

Svennebrev heter det vel. Jeg er frisør.

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Yrkesfag lærer i frisør :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Den må jeg tenke på 👍 takk 😀

 

Flere?

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hva har du fagbrev i?

Svennebrev heter det vel. Jeg er frisør.

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Yrkesfag lærer i frisør :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Den må jeg tenke på 👍 takk 😀

 

Flere?

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Gjør det samme nå ;) utdanner meg som lærer i helse og oppvekst ( er hjelpepleier ) veldig fornøyd :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

 

Hva har du fagbrev i?

Svennebrev heter det vel. Jeg er frisør.

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Yrkesfag lærer i frisør :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Den må jeg tenke på 👍 takk 😀

 

Flere?

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Gjør det samme nå ;) utdanner meg som lærer i helse og oppvekst ( er hjelpepleier ) veldig fornøyd :)

 

Anonymous poster hash: 976fd...6db

Kommer sikkert an på hvor i landet dere bor da, men her er det iallfall veldig få stillinger på helse-/oppvekst...som i ingen ledige overhodet.

 

Anonymous poster hash: 34677...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er du som person da? Ønsker du å jobbe med mennesker? En litt utfordrende jobb? Kontor?



Anonymous poster hash: d5f4c...2ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har fagbrev og er over 25 har du automatisk tilsvarende generell studiekompetanse og kan søke på universitet og høgskoler😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du over her.. Er du sikker på det?:) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du over her.. Er du sikker på det?:) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal gå for lærer om du vil ha kveld og helg fri. Dessuten vil du ikke få full stilling som faglærer frisør med mindre det var en veldig stor skole. Dessuten synes jeg du starter litt i feil ende, du definerer hvor mye fri du vil ha. Du sier ikke noe om hvordan du vil jobbe. Alene, sammen med andre, med mennesker, med dyr. 

 

Jeg tror du skal satse på arkitekt eller indremedisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du over her.. Er du sikker på det? :) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

5 års yrkespraksis må på plass da, læretida vil telle, men da må du ha 2-3 år i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du over her.. Er du sikker på det? :) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

5 års yrkespraksis må på plass da, læretida vil telle, men da må du ha 2-3 år i tillegg.

Videregående opplæring (skoletiden) teller også for å få "fyllt" opp de fem årene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Du over her.. Er du sikker på det? :) kan man søke seg inn på høyskole eller liknende uten å ta noen fag først? Ikke for å kuppe tråden din hi, men jeg er interessert selv!

Er også frisør å ønsker det samme som deg:)

 

Anonymous poster hash: 31db8...200

Ja det mener jeg ganske sikkert ja! Les her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/
5 års yrkespraksis må på plass da, læretida vil telle, men da må du ha 2-3 år i tillegg.

Videregående opplæring (skoletiden) teller også for å få "fyllt" opp de fem årene

 

Ah, da mangler man bare ett år da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du vil av lønn og fritid er ikke noen god indikator på hva du vil fylle arbeidstida med.

Bare nevn ett par yrker som fyller de kriteriene jeg skrev. For jeg vet ikke hva jeg vil bli. Ikke ett lite snev av anelse...

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du flink til? Og hva liker du å gjøre? Ikke tenk yrker, tenk styrker: hva er du god til, hva gir deg glede, hva utfordrer deg på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er du som person da? Ønsker du å jobbe med mennesker? En litt utfordrende jobb? Kontor?

 

Anonymous poster hash: d5f4c...2ef

Jeg vet ikke. Det er frustrerende. Tenkte noen her kunne komme med noen "aha, det vil jeg bli-yrker".

 

 

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du flink til? Og hva liker du å gjøre? Ikke tenk yrker, tenk styrker: hva er du god til, hva gir deg glede, hva utfordrer deg på en god måte.

Oi, nå fikk jeg en ny måte å tenke på! Takk luten 👍

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er du flink til? Og hva liker du å gjøre? Ikke tenk yrker, tenk styrker: hva er du god til, hva gir deg glede, hva utfordrer deg på en god måte.

Oi, nå fikk jeg en ny måte å tenke på! Takk luten

 

Anonymous poster hash: a4e72...a97

 

Ingen årsak. Du skal bruke så sykt mange timer i arbeidslivet at det lønner seg å trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal gå for lærer om du vil ha kveld og helg fri. Dessuten vil du ikke få full stilling som faglærer frisør med mindre det var en veldig stor skole. Dessuten synes jeg du starter litt i feil ende, du definerer hvor mye fri du vil ha. Du sier ikke noe om hvordan du vil jobbe. Alene, sammen med andre, med mennesker, med dyr. 

 

Jeg tror du skal satse på arkitekt eller indremedisiner.

 

Du tullet sikkert, men indremedisinere har ikke mye fritid. Hard vaktbelastning og mye overtid.

 

Anonymous poster hash: 441d9...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du å holde på med da? Hva er du nysgjerrig på? Jeg var i utgangspungtet utdannet barne og ungdomsarbeider. Jobbet som det noen år før jeg fant ut at jeg ikke kom til å bli "gammel" i det yrket.

 

Jeg har alltid vært glad i å legge meg bort reparasjoner, skruing, fiksing, legge gulv, litt maling osv. Så at jeg ville bli håndverker var ingen tvil. Men hvilken håndverker? Snekker? Maler? Tømrer? Elektriker? Rørlegger?

Jeg måtte tenke smart og langsiktig.

Valget falt på rørlegger, da vil jeg tjene godt og ha ett sikkert yrke. Det er bestandig behov for rørleggere.

 

Gå litt i deg selv. Hva liker du? Hva er du nysgjerrig på? Vil du jobbe alene eller sammen med andre? Vil du ha de samme rutinene hver dag, samme arbeidsoppgaver eller vil du ha variert? Vil du jobbe med menn, kvinner eller vil du ha blandet? Hvilken arbeidstid ønsker du? Hvor selvstendig vil du være, eller er du avhengig av å gjøre jobben sammen med andre?

 

Jeg er egentlig litt beskjeden og rolig. Et omsorgsmenneske. Må si jeg elsker å være rørleggerlærling! Ubeskrivelig godt arbeidsmiljø, deilige dager, jobber 7-15 og lærer enormt mye!

 

Anonymous poster hash: adcaa...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...