Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #26 Skrevet 2. januar 2016 Om fastlegen kan se det kommer an på om de har samme journalsystem som legevakten. De fleste steder har de ikke det. Apotek kan ikke se det, og heller ikke sykehus, for de deler ingen informasjon med legevakten utover det som eventuelt står på henvisningene. Generelt sett kan du gå ut fra at ulike instanser i helsevesenet ikke deler journalsystem, og dermed ikke vet noenting som helst om deg fra før (med mindre du har vært henvist dit en gang). Anonymous poster hash: a0720...529
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #27 Skrevet 2. januar 2016 Tusen takk for et hyggelig svar, for det er fakta, og jeg er oppriktig bekymret. Det var akkurat slik saken skjedde. Om legen kunne se hvem det var eller ei, det vet jeg ikke, men han sa til meg at han ikke kunne se hvem det var som hadde skrevet det, og han sa at han slettet det fra systemet. Og da tror jeg jo på han, hvorfor skulle han lyve om det? Vel, jeg tror og satser på at det ordner seg. Jeg skal ringe legevakten på mandag, og høre om det er slettet og hva jeg skal gjøre videre. Anonymous poster hash: be942...8c4 Uansett om det er slettet er det mulig å finne det, for å sjekke ut hvem som bar skrevet det. Alt som skrives i journal kan finnes og taes frem igjen behov. Eneste som ikke kan taes frem er ting som står i kladd. Men det er uansett bare forfatter som kan se. Anonymous poster hash: f0609...013
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #28 Skrevet 2. januar 2016 Dette kan ikke stemme. For det første får man ikke lagt inn noe i en journal uten å registrere seg inn med navn. Alt registreres med navn. For det andre er det ulovlig å slette noe fra en journal. Det må pasienten selv søke om, og prosessen er lang. Vi har ikke engang tilgang til å slette. Så dette tror jeg ikke på.Er ikke alle journalsystem som er like lett å finne ut hvem som har skrevet hva. I vanlige jounaldokument er det rimelig greit å se hvem som har skrevet, hvem som har endret og hvem som har lest dokumentet. Men det er ikke alle dokumenttyper i en Jordal som dette er like enkelt på. Notater som mange bruker og flere forskjellige fyller ut er det vanskelig å vite hvem som har fylt ut hva. Synes du skal kontakte legevakten om veien videre. Si hva du er bekymret for og de vil forstå og prøve å finne feilen (om det er noen som bruker din identitet journalføringsfeil osv). Om det er identitetstyveri må politiet kontaktes, er det en feilføring må de forsøke å finne ut hvem som skulle ha hatt notatet i sin jounaldokument osv. Trist at dette skjedde deg og finne ut av det når du er syk. Jeg skjønner at du er bekymret. Fint at du traff på en hyggelig lege da. Men tror det er viktig for deg å få ryddet opp og vite at ingen mistenker deg for noe. Klem til deg. Anonymous poster hash: 2c099...598 Man etterlater seg elektroniske spor uansett, som de ansvarlige for journalsystemet kan se. Det betyr ikke at legen ser det, men det kan finnes ut av. Garantert! Og loven gjelder uavhengig av type joutnalsystem! Anonymous poster hash: fd4f9...04b Jeg sa ikke at det ikke gikk jeg sa at vanlige dokumenter er enklere. En jounalansvarlig har ikke mulighet å finne ut av et slikt notat jeg mener. Det må en med litt høyere it kompetanse og er en litt større jobb. Det kan ta litt tid, men er mulig å finne ut da alt som skjer i jounaldokument etterlater spor. Noen spor er bare vanskeligere å finne fordi det ikke er laget et eget "program" for det som ved vanlige journalnotat. Anonymous poster hash: 2c099...598
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #29 Skrevet 2. januar 2016 Dette kan ikke stemme. For det første får man ikke lagt inn noe i en journal uten å registrere seg inn med navn. Alt registreres med navn. For det andre er det ulovlig å slette noe fra en journal. Det må pasienten selv søke om, og prosessen er lang. Vi har ikke engang tilgang til å slette. Så dette tror jeg ikke på.Er ikke alle journalsystem som er like lett å finne ut hvem som har skrevet hva. I vanlige jounaldokument er det rimelig greit å se hvem som har skrevet, hvem som har endret og hvem som har lest dokumentet. Men det er ikke alle dokumenttyper i en Jordal som dette er like enkelt på. Notater som mange bruker og flere forskjellige fyller ut er det vanskelig å vite hvem som har fylt ut hva. Synes du skal kontakte legevakten om veien videre. Si hva du er bekymret for og de vil forstå og prøve å finne feilen (om det er noen som bruker din identitet journalføringsfeil osv). Om det er identitetstyveri må politiet kontaktes, er det en feilføring må de forsøke å finne ut hvem som skulle ha hatt notatet i sin jounaldokument osv. Trist at dette skjedde deg og finne ut av det når du er syk. Jeg skjønner at du er bekymret. Fint at du traff på en hyggelig lege da. Men tror det er viktig for deg å få ryddet opp og vite at ingen mistenker deg for noe. Klem til deg. Anonymous poster hash: 2c099...598 Man etterlater seg elektroniske spor uansett, som de ansvarlige for journalsystemet kan se. Det betyr ikke at legen ser det, men det kan finnes ut av. Garantert! Og loven gjelder uavhengig av type joutnalsystem! Anonymous poster hash: fd4f9...04b Jeg sa ikke at det ikke gikk jeg sa at vanlige dokumenter er enklere. En jounalansvarlig har ikke mulighet å finne ut av et slikt notat jeg mener. Det må en med litt høyere it kompetanse og er en litt større jobb. Det kan ta litt tid, men er mulig å finne ut da alt som skjer i jounaldokument etterlater spor. Noen spor er bare vanskeligere å finne fordi det ikke er laget et eget "program" for det som ved vanlige journalnotat. Anonymous poster hash: 2c099...598 For å finne ut av det må man ha samme system med samme tilgang. Det er fort gjort å finne for de som jobber bak systemet i IT. Anonymous poster hash: 6923c...e38
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #30 Skrevet 2. januar 2016 Sannsynligvis var dette en beskjed i det lokale dataprogrammet, som fastlegen ikke får. Det er helt sikkert at apotek ikke får denne informasjonen. Slik fungerer det på de fleste steder. Vanlige journalnotater er ikke mulig å slette. Anonymous poster hash: 97362...763
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #31 Skrevet 2. januar 2016 E-resepter har ikke vært så lenge, så notatet kan dreie seg om forhold før dette ble vanlig. Da jeg i september fikk skrevet ut Paralgin Forte på Hamar legevakt, var ikke det en E-resept, så det blir ikke konsekvent brukt heller. Hvis det står i journalen, kan det være fastlegen har fått beskjed, dessverre. Anonymous poster hash: ff283...4c3
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #32 Skrevet 2. januar 2016 Jeg var på legevakten etter et fall for ca 3-4 mnd siden. Da sa de ingenting om det, så det må ha skjedd i nyere tid. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2016 #33 Skrevet 3. januar 2016 Sjer jo fra tid til annen at man skriver notat på feil pasient. Det er jo like viktig å finne ut av dette for legevaktas del, for om ikke hi har forfalsket resept, så sitter det en annen som har gjort det der ute. Anonymous poster hash: 73139...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå