Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #1 Skrevet 1. januar 2016 Jeg var hos legevakten for et par dager siden, pga prolaps i ryggen (fastlegen min er stengt til over nyttår).. Første meldingen legen fikk når jeg kom inn, var at jeg hadde forfalsket en resept?!? Det stod noe slikt som "OBS! Forfalsket resept"...... Jeg ble helt satt ut. Jeg har da aldri forfalsket en resept i hele mitt liv, og som legen sa, så skjønte han ikke hvordan det kunne være mulig, for alle resepter er jo e-resepter i dag. Han fikk slettet det ut av legevakt systemet, men nå er jeg redd for at den samme beskjeden vil komme opp hos feks fastlegen eller andre steder? Og hvorfor kom den? De kunne ikke se hvem som hadde skrevet det, men han valgte å stole på meg, og sa at det er jo ikke mulig å forfalske resepter i dag, så han slettet det i alle fall fra legevakt systemet.. Men vil det komme opp andre steder også? Og hva burde jeg gjøre? Kontakte politiet? Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #2 Skrevet 1. januar 2016 Hvis det kom opp som melding på legevakten, så ser de selvsagt hvem som har skrevet det eller hvor meldingen kommer dra. Meldinger dukker ikke opp i journalen uten videre...... Anonymous poster hash: 0e011...dfc
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #3 Skrevet 1. januar 2016 Hærlighet for noe ekkelt. De må evt ha skrevet det inn i feil journal. Legevaktsjournalen er kun for legevakt, så slapp av. Evt kan legevakt evt sendt beskjed til fastlegen din. Det er jo bare å spørre fastlegen din neste gang du skal dit. Ingen vits i å gjøre noe mere med det. Du ender bare med å bli dint og frusterert. Anonymous poster hash: 5c482...c67
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Skrevet 1. januar 2016 Nei, han sa at han ikke kunne se hvem som hadde skrevet det, og han syntes selv at det var merkelig. Han beklaget veldig og sa at det mest sannsynlig hadde skjedd en feil.. Men jeg synes at det er rimelig ekkelt og ubehagelig.. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Skrevet 1. januar 2016 Alle resepter er ikke e-resepter. Jeg har fått papirresepter av to forskjellige leger det siste året (spesialister). Men alt som står i en elektronisk journal skal være merket med hvem som har lagt det inn. Anonymous poster hash: 8752d...18b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #6 Skrevet 1. januar 2016 Ok.. Men hva burde jeg gjøre? Kontakte politi? De kunne jo ikke se hvem som hadde skrevet dette i journalen min. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Kontakt legevakta først. Si det blir anmeldelse om de ikke sletter. Anonymous poster hash: 301e1...d63
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Her er ikke sykehuset en del av e-resept ordningen, så alle resepter man får på sykehuset er på papir. Legevakten ligger på sykehuset... Jeg var innlagt i våres pga en operasjon og fikk da resept på to forskjellige legemidler på papirresept, av spesialist. Anonymous poster hash: 60cdb...926
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 Ok, har skjønt at man fremdeles kan få papir resept, men det er ikke problemet mitt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre.. Legevakten har slettet det i journalen min der, men jeg er nå redd for to ting. 1. At det er en eller annen der ute som bruker mitt navn til å forfalske resepter. 2. At dette vises i andre journaler også (sykehus, fastlege Osv) det er jo som å få et stempel på seg). Fryktelig ubehagelig. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 Ring pasientombudet og spør hva du skal gjøre. Bare google pasientombud + stedet du bor så får du opp telefonnr via f.eks nettsiden til kommunen. Pasientombudet er din "advokat" i forhold til helsevesenet, der får du god hjelp. Pasientombudet kan også få fylkeslegen på saken om nødvendig. https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Anonymous poster hash: 60cdb...926
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 Hvis dette står i journalen din så ser de hvem som har skrevet det. Det er bare tull at det ikke er mulig å se. Og de kan heller ikke bare slette det sånn uten videre, det er det og ekstremt strenge regler på. De kan lage et notat som viser til at notat sånn og slik er feil, men ikke slette. Så her tror jeg ikke alle opplysninger stemmer.. Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 Vel.. Jo.. Det er akkurat slik det er. Jeg kom inn, legen sa at det var notert det og viste meg det.. Vi snakket litt rundt om det, og han sa at han stolte på meg, og at han ikke kunne skjønne at det skulle være mulig uansett, siden det meste er på e resept i dag. Han sa at det var veldig rart at man ikke kunne se hvem som hadde lagt det inn. Han slettet det derfor fra systemet. Anonymous poster hash: be942...8c4
SuperFries Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 Dette kan ikke stemme. For det første får man ikke lagt inn noe i en journal uten å registrere seg inn med navn. Alt registreres med navn. For det andre er det ulovlig å slette noe fra en journal. Det må pasienten selv søke om, og prosessen er lang. Vi har ikke engang tilgang til å slette. Så dette tror jeg ikke på.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 Dette kan ikke stemme. For det første får man ikke lagt inn noe i en journal uten å registrere seg inn med navn. Alt registreres med navn. For det andre er det ulovlig å slette noe fra en journal. Det må pasienten selv søke om, og prosessen er lang. Vi har ikke engang tilgang til å slette. Så dette tror jeg ikke på. Er ikke alle journalsystem som er like lett å finne ut hvem som har skrevet hva. I vanlige jounaldokument er det rimelig greit å se hvem som har skrevet, hvem som har endret og hvem som har lest dokumentet. Men det er ikke alle dokumenttyper i en Jordal som dette er like enkelt på. Notater som mange bruker og flere forskjellige fyller ut er det vanskelig å vite hvem som har fylt ut hva. Synes du skal kontakte legevakten om veien videre. Si hva du er bekymret for og de vil forstå og prøve å finne feilen (om det er noen som bruker din identitet journalføringsfeil osv). Om det er identitetstyveri må politiet kontaktes, er det en feilføring må de forsøke å finne ut hvem som skulle ha hatt notatet i sin jounaldokument osv. Trist at dette skjedde deg og finne ut av det når du er syk. Jeg skjønner at du er bekymret. Fint at du traff på en hyggelig lege da. Men tror det er viktig for deg å få ryddet opp og vite at ingen mistenker deg for noe. Klem til deg. Anonymous poster hash: 2c099...598
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #15 Skrevet 2. januar 2016 Tusen takk for et hyggelig svar, for det er fakta, og jeg er oppriktig bekymret. Det var akkurat slik saken skjedde. Om legen kunne se hvem det var eller ei, det vet jeg ikke, men han sa til meg at han ikke kunne se hvem det var som hadde skrevet det, og han sa at han slettet det fra systemet. Og da tror jeg jo på han, hvorfor skulle han lyve om det? Vel, jeg tror og satser på at det ordner seg. Jeg skal ringe legevakten på mandag, og høre om det er slettet og hva jeg skal gjøre videre. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #16 Skrevet 2. januar 2016 Dette kan ikke stemme. For det første får man ikke lagt inn noe i en journal uten å registrere seg inn med navn. Alt registreres med navn. For det andre er det ulovlig å slette noe fra en journal. Det må pasienten selv søke om, og prosessen er lang. Vi har ikke engang tilgang til å slette. Så dette tror jeg ikke på.Er ikke alle journalsystem som er like lett å finne ut hvem som har skrevet hva. I vanlige jounaldokument er det rimelig greit å se hvem som har skrevet, hvem som har endret og hvem som har lest dokumentet. Men det er ikke alle dokumenttyper i en Jordal som dette er like enkelt på. Notater som mange bruker og flere forskjellige fyller ut er det vanskelig å vite hvem som har fylt ut hva. Synes du skal kontakte legevakten om veien videre. Si hva du er bekymret for og de vil forstå og prøve å finne feilen (om det er noen som bruker din identitet journalføringsfeil osv). Om det er identitetstyveri må politiet kontaktes, er det en feilføring må de forsøke å finne ut hvem som skulle ha hatt notatet i sin jounaldokument osv. Trist at dette skjedde deg og finne ut av det når du er syk. Jeg skjønner at du er bekymret. Fint at du traff på en hyggelig lege da. Men tror det er viktig for deg å få ryddet opp og vite at ingen mistenker deg for noe. Klem til deg. Anonymous poster hash: 2c099...598 Man etterlater seg elektroniske spor uansett, som de ansvarlige for journalsystemet kan se. Det betyr ikke at legen ser det, men det kan finnes ut av. Garantert! Og loven gjelder uavhengig av type joutnalsystem! Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #17 Skrevet 2. januar 2016 Tusen takk for et hyggelig svar, for det er fakta, og jeg er oppriktig bekymret. Det var akkurat slik saken skjedde. Om legen kunne se hvem det var eller ei, det vet jeg ikke, men han sa til meg at han ikke kunne se hvem det var som hadde skrevet det, og han sa at han slettet det fra systemet. Og da tror jeg jo på han, hvorfor skulle han lyve om det? Vel, jeg tror og satser på at det ordner seg. Jeg skal ringe legevakten på mandag, og høre om det er slettet og hva jeg skal gjøre videre. Anonymous poster hash: be942...8c4 Ja men da er det jo slettet og ute av verden, så da er det vel greit da? Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #18 Skrevet 2. januar 2016 Nei, jeg synes ikke at det er greit sånn uten videre. Jeg blir jo bekymret om hvordan dette har skjedd.. Er det en feilføring i journalen, eller er det noen som bruker min identitet? Det er det jo ganske viktig å finne ut av, synes jeg. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #19 Skrevet 2. januar 2016 Nei, jeg synes ikke at det er greit sånn uten videre. Jeg blir jo bekymret om hvordan dette har skjedd.. Er det en feilføring i journalen, eller er det noen som bruker min identitet? Det er det jo ganske viktig å finne ut av, synes jeg. Anonymous poster hash: be942...8c4 Bruker de WinMed? Var det et "varsel" som kom opp når han gikk inn på deg i journalsystemet? For det er isåfall ikke noe som står I journalen og da er du helt trygg! Men det er mulig å finne ut av hvem som har lagt inn det og, men da må de ta kontakt med journalansvarlig for legevakta Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #20 Skrevet 2. januar 2016 Jeg aner vel ikke hva de bruker? Er det forskjellige systemer? Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #21 Skrevet 2. januar 2016 Jeg aner vel ikke hva de bruker? Er det forskjellige systemer? Anonymous poster hash: be942...8c4 Ja, ganske mange. Legevaktene i distriktet her bruker WinMed, og den meldingen høres ut som noe som passer der. Ergo er det ikke noe som står i din journal og har aldri stått i den heller, derfor kunne legen slette det uten problemer, og derfor kunne han heller ikke se hvem som har skrevet det. Men som sagt, det er mulig å finne ut av det selvom det er en litt omstendig prosess Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #22 Skrevet 2. januar 2016 Ok, takk for tips, jeg skal spørre de. Hva slags system er det da i tilfelle? Og hvordan kan noe slikt havne der? Anonymous poster hash: be942...8c4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #23 Skrevet 2. januar 2016 Ok, takk for tips, jeg skal spørre de. Hva slags system er det da i tilfelle? Og hvordan kan noe slikt havne der? Anonymous poster hash: be942...8c4 I WinMed finnes det et eget system som gjør det mulig å legge inn beskjeder når man logger inn i pasientenes journal. Det kan være alt fra ting legen skal huske ang pasienten til CAVE (ting pasientene ikke tåler) Vi brukte det mye for å minne legene på at pasienten skulle ta blodprøver hver gang de var inne, eller om de skyldte så mye penger at legen måtte ta det opp. Det er som en post-it lapp, egentlig. Legen tror på deg, du selv vet du ikke har gjort det, så da vil jeg tippe at det er skrevet inn på feil pasient ved en feil. Men som sagt, ikke noe som står i journalen din og har heller ikke gjort det. Mye mulig at andre systemer og har denne funksjonen, men jeg har kun brukt den som har det Anonymous poster hash: fd4f9...04b
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #24 Skrevet 2. januar 2016 Hvis det kom etter du var hos legevakten, så ville jeg tatt kontakt med dem på mandag og forklart hva som skjedde. Det at legen din ikke kan få den vekk har sammenheng med at han ikke har skrevet den og kanskje heller ikke har samme elektonisk system som de har på legevakten. Anonymous poster hash: 6923c...e38
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2016 #25 Skrevet 2. januar 2016 Takk for svar og hjelp! Jeg vet ikke om fastlegen min kan se det, kan han? Har ikke vært hos fastlegen etter dette. (De har stengt) Men kan fastlegen eller apotek feks se det? Sykehus? Det er et fryktelig ubehagelig stempel.. Anonymous poster hash: be942...8c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå