Gå til innhold

Om barn og musikalitet


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme.

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Gehør kan i høy grad trenes og om man synger rent har mye med stemmekontroll osv å gjøre. Dreier seg ikke om å ikke være et musikalsk talent. Den slags stempler skal man være sørens varsom med å sette på barn. Det er et levn fra gamle dager, som ikke bør føres videre. Hilsen musiker med lang fartstid både som utøver og underviser.

 

Anonymous poster hash: e7247...ad8

 

Så enig!

 

Anonymous poster hash: e2213...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så man kan altså lære seg å synge? Hmmm.. Jeg har alltid sett på meg selv som tonedøv, og derfor så synger jeg aldri! Har en nattasang til ungene som jeg har lært å synge uten at det høres ut som en druknet katt, men ellers er det grusomt..

 

 

Så det er håp for meg?

 

 

Har nemlig så lyst å overraske mannen i bryllupet vårt. Hadde vært kjempegøy å tatt sangtimer, så sunget en sang til han.. (Nå ville jeg nok spilt denne inn da, og vist dem frem, ikke synget foran alle.. )



Anonymous poster hash: f62a1...233
Skrevet

 

Så man kan altså lære seg å synge? Hmmm.. Jeg har alltid sett på meg selv som tonedøv, og derfor så synger jeg aldri! Har en nattasang til ungene som jeg har lært å synge uten at det høres ut som en druknet katt, men ellers er det grusomt..

 

 

Så det er håp for meg?

 

 

Har nemlig så lyst å overraske mannen i bryllupet vårt. Hadde vært kjempegøy å tatt sangtimer, så sunget en sang til han.. (Nå ville jeg nok spilt denne inn da, og vist dem frem, ikke synget foran alle.. )

 

Anonymous poster hash: f62a1...233

 

Det er veldig mange som selv tror de ikke kan synge fordi de ikke høres ut som f eks Celine Dion. Husk at på stort sett samtlige innspilninger i dag er det fikset på lydbildet/romklangen osv. Det er ikke et realistisk bilde av hvordan det høres ut om det samme mennesket stod i stuen din og sang uten forsterking osv.

Det finns så mange stilarter og så mange stemmetyper så en del avhenger også av å finne det som passer for akkurat din stemme.

Og så kan mye trenes.

Superflott om du tør å kaste deg ut i prosjektet! Håper du finner en god lærer. :)

 

Anonymous poster hash: e7247...ad8

Skrevet

 

Så man kan altså lære seg å synge? Hmmm.. Jeg har alltid sett på meg selv som tonedøv, og derfor så synger jeg aldri! Har en nattasang til ungene som jeg har lært å synge uten at det høres ut som en druknet katt, men ellers er det grusomt..

 

 

Så det er håp for meg?

 

 

Har nemlig så lyst å overraske mannen i bryllupet vårt. Hadde vært kjempegøy å tatt sangtimer, så sunget en sang til han.. (Nå ville jeg nok spilt denne inn da, og vist dem frem, ikke synget foran alle.. )

 

Anonymous poster hash: f62a1...233

Sjekk denne nettsida.

 

http://completevocalinstitute.com/list-of-authorised-teacher/

 

Hvis du går til en "gammeldags" sanglærer risikerer du å måtte høre på samme foreldete fordommer som du også ser en del av i svarene her. Mange jobber bare i en tradisjon der de gjør det samme som deres egne tidligere lærere.

 

Hvis du prøver en av disse, jobber de ut i fra en anatomisk metode, der man utgår fra at folks ører ikke er så innmari forskjellige, men at deres muskelspenninger og andre forhold hindrer stemmen i å jobbe fritt og utvungent. De vil dermed jobbe med støttemuskaturen og sangteknikken din først, og la gehøret følge.

 

Anonymous poster hash: e2213...89e

Skrevet

Neida Celine Dion er ingen musikalsk kunstner hun. Bare en formue på nesten 650 millioner dollar , vinni 5 grammys. Startet opptre som 5 åring og komponerte første sang som 12 åringer. Osv osv osv . Du som også lever av musikk men ikke er kjent er nok mye bedre og derfor kan du si hun ikke er god nok til å være en kunstner musikalsk.....

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Skrevet

Tror nok det er medfødt. Mine unger har vært totalt tonedøve siden de kom ut (kremt, arvet sin mors dårlige gener der, ja) og det har vi merket ganske tidlig. Komisk nok går eldste i skolens barnekor og tror hun klarer seg greit der. De synger fint- men tror nok ikke hun er med på å dra opp nivået. Godt mulig toget er gått for jenta di også- men det går nok helt fint. Bare se på eldste her, hun synger jo i kor :P

 

Anonymous poster hash: 8a6e3...b53

Skrevet

Det som gjør forskjellen er for størstedelen mengden av trening. Det er akkurat som med gutten som alltid er ute med fotballen. Han blir sabla god sammenlignet med de som bare kommer på trening og ellers aldri rører en ball.

Har barnet interessen og lysten kommer det til å bruke mye tid med å synge og lytte og danse osv og da trenes ferdighetene også opp, uansett hva utgangspunktet var. Å stemple barn som tonedøve eller umusikalske fordi de ikke klarer å synge rent som 3-åringer er bare tull. Det er så mye som spiller inn på det og barna trener og utvikler seg konstant. Jeg kjenner en jente som startet å spille fiolin som 6-åring. Foreldrene var veldig skuffet over henne og mente ikke at det var noe hun hadde talent for men siden hun hadde lyst skulle hun nå få holde på likevel. I dag er hun proff - mens flere av dem som ble utropt som talenter da de var 6-7-8-9 år har sluttet i mellomtiden fordi de mistet interessen. Man kan ikke planlegge og avstikke kursen for barnets liv på den måten.



Anonymous poster hash: e7247...ad8
Skrevet

Det ene barnet vårt er musikalsk. Hun er bare 1,5 år så foreløpig gjør vi ikke annet enn å leke med instrumenter, tralle og synge og spille mye variert musikk. Vi forsto det selv helt fra hun var liten baby pga måten hun interesserte seg for musikk på, helt annerledes enn vanlig begeistring som barn gjerne har. Hun interesserer seg lite for barnesanger, men mer "voksenmusikk" og beveger seg på en "voksen" måte til rytmer og ser at hun har takten inne, kommenterer når hun hører trommer i en sang blant annet. Hun har blitt vurdert av eldste sin musikklærer på kulturskolen som sier at hun er et veldig musikalsk barn, så det kan helt tydelig vises veldig tidlig.

Men at en 3 åring ikke treffer toner ennå trenger slett ikke å bety at barnet er tonedøvt og ikke kan bli veldig flink til å synge senere. 3 år er veldig ungt og umodent ennå. Det er jo bare kort tid siden en 3 åring lærte å snakke, så det å få ut de rette ordene i riktig tempo og tone er en avansert ting som kan ta tid.



Anonymous poster hash: ac5e3...046
Skrevet

Neida Celine Dion er ingen musikalsk kunstner hun. Bare en formue på nesten 650 millioner dollar , vinni 5 grammys. Startet opptre som 5 åring og komponerte første sang som 12 åringer. Osv osv osv . Du som også lever av musikk men ikke er kjent er nok mye bedre og derfor kan du si hun ikke er god nok til å være en kunstner musikalsk.....

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Er penger og kommersiell suksess bevis på kvalitet?

Da bør jo Se&Hørs journalister få Nobelprisen i litteratur. De skriver jo stoff som leses av mange flere enn Elfriede Jellinek...

 

Anonymous poster hash: e2213...89e

Skrevet

Kan man ikke både ha talent og være kunstner og tjene mye penger og være kjent?? Er man virkelig en " bedre " eller mer " ekte kunstner" om man ikke blir rik og kjent. Det kan gå hånd i hånd og gjør det på de store . Jeg responderte bare på kritikken av Celine Dion for det blir for dumt å si hun ikke er en musikalsk kunstner med den stemmeprakten og hvordan hun alltid har hatt den.

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Skrevet

Kan man ikke både ha talent og være kunstner og tjene mye penger og være kjent?? Er man virkelig en " bedre " eller mer " ekte kunstner" om man ikke blir rik og kjent. Det kan gå hånd i hånd og gjør det på de store . Jeg responderte bare på kritikken av Celine Dion for det blir for dumt å si hun ikke er en musikalsk kunstner med den stemmeprakten og hvordan hun alltid har hatt den.

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Celine synger kjempestygt ut i fra min smak. Hardt, pompøst og med en merkelig Kermit-aktig "knödel" i baktungeområdet. At hun har suksess skyldes også et stort og mektig støtteapparat som er fullt av penger. Sangene hun covrer er gjenbruk av f eks Jennifer Rush, som synger med mye større kunstnerisk kvalitet. Dion har ingen hvilepartier, kan ikke synge pianissimo, og arrangementene/kompet peiser på fra høydepunkt til høydepunkt uten oppbygning. Et slit å høre på. Om du syns det er fint, ja vel, men "stor kunst" blir det ikke.

 

Anonymous poster hash: e2213...89e

Skrevet

Celine Dion er en stor kommersiell og verdenskjent artist. Blant klassisk skolerte sangere vil hun nok ikke anses som en stor kunstner.

Det er akkurat det samme som at han som skrev Da Vinci koden, Dan Brown, aldri vil bli ansett som en stor forfatter med høy kunstnerisk kvalitet.

Jo Nesbø tjener millioner på det han skriver, men han er ikke en av de store norske forfatterne.

Skrevet

Blant klassisk skolerte sangere vil hun nok det.... Men ikke blant dere. Og Dan Brown ... Selv om han skrev davinci koden og ble verdenskjent er det likevel ingen som ser på han som stor kunstner altså . Det er ikke å være kjent her som er poenget. Poenget mitt var at det er ok å være det. Og pls Jennifer Rush??? Altså vokalen og spekteret hennes er ikke i nærheten engang av Dion. Hvem er hun liksom? Blaff fra the 80s? Skal vi komme med at Modern Talking, Creations og Limahl er musikk kunstnere nå haha

 

Anonymous poster hash: b5222...cbb

Skrevet

Musikk er som så veldig mye annet et håndverk som må læres og som de fleste kan lære seg hvis de jobber hardt nok. Du er ingenting verdt musikalsk med bare et "talent". Har du vilje og disiplin til å øve masse, masse, blir du god. Hvis du bare satser på å flyte på "talentet" kommer du ingen vei. Det er mulig du i tillegg til å ha vilje og disiplin til å øve må ha et spessielt "talent" hvis du skal nå verdenstoppen, men det talentet tror jeg ikke det er vanlig å se før ganske sent.

 

Anonymous poster hash: 6b72e...adb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...