Preggie Skrevet 31. desember 2015 #1 Skrevet 31. desember 2015 Når vet man om barnet sitt er tonedøvt? Treåringer synger i vilden sky, det er helt herlig, men hun treffer ikke en eneste tone😂😂😂 Spørsmålet mitt er om det betyr at hun vil være tonedøv resten av livet, eller om dette er noe som kommer etterhvert?
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #2 Skrevet 31. desember 2015 Bare spill musikk og syng sammen med barnet. Tror ikke det er uvanlig at små barn har litt vanskelig for å treffe toner. Man kan i stor grad trene opp musikkøret Anonymous poster hash: c0b1c...922
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #3 Skrevet 31. desember 2015 Hmm, tror det er medfødt altså. Mine synger rent, har alltid gjort det, men de har ingen store sangstemmer. Anonymous poster hash: 3472c...ecb
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2015 #4 Skrevet 31. desember 2015 Du kan ikke vente at små barn skal synge rent. De har ikke kontroll på kroppen helt ennå, og sang er en kroppslig aktivitet. Mange synger (intuitivt) rent allerede ved skolestart, men ikke alle. Noen synger rent som små, men mister kontakt med instrumentet sitt ved stemmeskiftet. Tonedøvhet er for øvrig en myte - å intonere feil kommer av manglende kontroll over instrumentet (forbindelsen øre-hjerne-støttemuskler-respirasjonsorganer-stemmebånd). Musikalitet er også noe helt annet og mer enn ren/sur sang! Hilsen sanglærer Anonymous poster hash: e2213...89e
Preggie Skrevet 4. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2016 Du kan ikke vente at små barn skal synge rent. De har ikke kontroll på kroppen helt ennå, og sang er en kroppslig aktivitet. Mange synger (intuitivt) rent allerede ved skolestart, men ikke alle. Noen synger rent som små, men mister kontakt med instrumentet sitt ved stemmeskiftet. Tonedøvhet er for øvrig en myte - å intonere feil kommer av manglende kontroll over instrumentet (forbindelsen øre-hjerne-støttemuskler-respirasjonsorganer-stemmebånd). Musikalitet er også noe helt annet og mer enn ren/sur sang! Hilsen sanglærerAnonymous poster hash: e2213...89e Takk for godt svar! Jeg har selv hatt stor glede av sang og musikk gjennom livet, og ønsker også dette for mine barn.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #6 Skrevet 4. januar 2016 Du kan ikke vente at små barn skal synge rent. De har ikke kontroll på kroppen helt ennå, og sang er en kroppslig aktivitet. Mange synger (intuitivt) rent allerede ved skolestart, men ikke alle. Noen synger rent som små, men mister kontakt med instrumentet sitt ved stemmeskiftet. Tonedøvhet er for øvrig en myte - å intonere feil kommer av manglende kontroll over instrumentet (forbindelsen øre-hjerne-støttemuskler-respirasjonsorganer-stemmebånd). Musikalitet er også noe helt annet og mer enn ren/sur sang! Hilsen sanglærerAnonymous poster hash: e2213...89e Takk for godt svar! Jeg har selv hatt stor glede av sang og musikk gjennom livet, og ønsker også dette for mine barn. Jeg kan ikke synge. Jeg virkelig elsker å synge, men holder meg til husbruk, da jeg vet at jeg omtrent ikke treffer en tone. Men jeg er temmelig musikalsk, klarer å spille sanger jeg hører på piano osv (etter litt knoting selvfølgelig). Min mann har absolutt gehør, og jeg merker at det ødelegger hans sangglede, da han ikke har god nok stemmekontroll til å synge så perfekt som hans musikksans krever. Man trenger ikke treffe tonene for å ha stor stor glede av musikk, både å høre på, og å utøve. Man bare bruker nødvendigvis ikke sangen som en uttrykksform andre steder enn hjemme. I vårt hus synger vi med den stemmen vi har (eller kanskje mer, ikke har), og til vår overraskelse ser det ut til at firåringen kanskje får sangstemme. Hun klarer i likhet med sine foreldre å høre når hun treffer noe feil, men så klarer hun å justere det, slik at det blir helt riktig. Men musikkgleden er jo det viktigste. Det ønsker jeg for mine barn. Vårt piano i stua skal aldri stå lukket. Anonymous poster hash: 291db...0dc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #7 Skrevet 4. januar 2016 Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme. Anonymous poster hash: b5222...cbb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #8 Skrevet 4. januar 2016 Du kan ikke forvente at små barn synger rent. Min begynner å bli ganske flink til å synge, men hun er 7. Eksponer barnet for musikk, syng for det, syng sammen med det osv, så går det seg til! Som med alt annet er det som regel øvelse som skal til (samt eksponering) Anonymous poster hash: 19fa9...d2e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #9 Skrevet 4. januar 2016 Jeg aner ikke hvor mye gehør og musikalitet er medfødt, men øvelse hjelper i hvertfall masse. Spessielt min ene var helt håpløs når det kom til musikk. Hun traff ikke på hverken tone eller takt da hun begynte på skolen. Nå er hun 12, spiller førstefiolin i et orkester og synger rent. Daglig øving fra hun var 8 har gjort stort utslag. Anonymous poster hash: 6b72e...adb
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #10 Skrevet 4. januar 2016 Det aller meste kan læres Ikke alltid det blir bra, men bedre kan man bli Jeg er dirigent for et barne- og ungdomskor. Og det er helt klart mye jobb å lære barna å treffe alle toner. For de hører ikke selv at de ikke treffer tonen, så da skjønner de ikke alltid hvorfor vi terper og terper Mine døtre har alltid sunget rent og de har "gode" lunger. De har null problemer med å treffe tonene og de har stor kraft i stemmen. Sang og musikk har alltid hatt en stor plass i vår hverdag og jeg har alltid sunget masse med dem. Men så har du far, han er "tonedøv" og dessverre slekter sønnene mine på sin far Jeg har måttet kvele mange flir opp igjennom årene når gutta har gaulet og sunget Men de siste årene har vi rett og slett øvd på skalaen. Jeg spiller f.eks en C og ber dem gjenta med stemmen osv. Etterhvert har de begynt å treffe. Men det tar sin tid Bare smør deg med tålmodighet, hi, og ikke stress. Det går seg nok til med årene Anonymous poster hash: a4e23...be7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #11 Skrevet 4. januar 2016 Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme. Anonymous poster hash: b5222...cbb Nei, gehør er ikke medfødt. Muligens kan man si at de som har absolutt gehør kanskje er født med noe ekstra. Men de aller fleste (de som har et relativt gehør) kan øve seg og bli bedre. De kan lære hva man lytter etter for å finne rene toner. Jeg jobber med musikk og dirigerer bl a to kor. Selvfølgelig kan intonasjon øves og forbedres, hvis ikke hadde vel ikke sangerne hyret meg inn til å jobbe med dem😄! Og selv om man har sunget rent som ung kan man oppleve å plutselig ikke treffe toner når man f eks har vært gravid eller har hatt noen års pause. Støttemuskulaturen blir svakere, og dermed lystrer ikke instrumentet. Anonymous poster hash: e2213...89e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #12 Skrevet 4. januar 2016 Småtten på snart to gauler mikkel rev og treffer tonene, så tror nok det i noen grad må være medfødt - selvom man kanskje selger flere sanglærertimer på å hevde det motsatte. Det er - om dette bare er en treningssak - veldig rart at flere av mine mer tonedøve familiemedlemmer ikke selv hører de ikke treffer. Anonymous poster hash: 9fd62...517
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #13 Skrevet 4. januar 2016 Småtten på snart to gauler mikkel rev og treffer tonene, så tror nok det i noen grad må være medfødt - selvom man kanskje selger flere sanglærertimer på å hevde det motsatte. Det er - om dette bare er en treningssak - veldig rart at flere av mine mer tonedøve familiemedlemmer ikke selv hører de ikke treffer. Anonymous poster hash: 9fd62...517 Hvor mye har de øvd, da? Hvor mange timer har de tatt og hvor mange år har de gått i kor? Jeg har undervist i sang, og hatt elever på alle nivåer (fra toårsalder i musikkbarnehage opp til konservatoriestudenter og profesjonelle) og har aldri møtt en "tonedøv". Men jeg har møtt mange som ikke lyttet på riktig måte. Anonymous poster hash: e2213...89e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #14 Skrevet 4. januar 2016 Småtten på snart to gauler mikkel rev og treffer tonene, så tror nok det i noen grad må være medfødt - selvom man kanskje selger flere sanglærertimer på å hevde det motsatte. Det er - om dette bare er en treningssak - veldig rart at flere av mine mer tonedøve familiemedlemmer ikke selv hører de ikke treffer.Anonymous poster hash: 9fd62...517 Hvor mye har de øvd, da? Hvor mange timer har de tatt og hvor mange år har de gått i kor? Jeg har undervist i sang, og hatt elever på alle nivåer (fra toårsalder i musikkbarnehage opp til konservatoriestudenter og profesjonelle) og har aldri møtt en "tonedøv". Men jeg har møtt mange som ikke lyttet på riktig måte.Anonymous poster hash: e2213...89e Vel. Da skulle du møtt en venninne av meg! Anonymous poster hash: 16147...72d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #15 Skrevet 4. januar 2016 Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme. Anonymous poster hash: b5222...cbb Nei, gehør er ikke medfødt. Muligens kan man si at de som har absolutt gehør kanskje er født med noe ekstra. Men de aller fleste (de som har et relativt gehør) kan øve seg og bli bedre. De kan lære hva man lytter etter for å finne rene toner. Jeg jobber med musikk og dirigerer bl a to kor. Selvfølgelig kan intonasjon øves og forbedres, hvis ikke hadde vel ikke sangerne hyret meg inn til å jobbe med dem! Og selv om man har sunget rent som ung kan man oppleve å plutselig ikke treffe toner når man f eks har vært gravid eller har hatt noen års pause. Støttemuskulaturen blir svakere, og dermed lystrer ikke instrumentet.Anonymous poster hash: e2213...89e Jeg er uenig, musikalitet er arvelig og medfødt. Du blir ingen stor kunstner uten å ha anlegg for det. Anonymous poster hash: 16147...72d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2016 #16 Skrevet 4. januar 2016 Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme. Anonymous poster hash: b5222...cbb Nei, gehør er ikke medfødt. Muligens kan man si at de som har absolutt gehør kanskje er født med noe ekstra. Men de aller fleste (de som har et relativt gehør) kan øve seg og bli bedre. De kan lære hva man lytter etter for å finne rene toner.Jeg jobber med musikk og dirigerer bl a to kor. Selvfølgelig kan intonasjon øves og forbedres, hvis ikke hadde vel ikke sangerne hyret meg inn til å jobbe med dem! Og selv om man har sunget rent som ung kan man oppleve å plutselig ikke treffe toner når man f eks har vært gravid eller har hatt noen års pause. Støttemuskulaturen blir svakere, og dermed lystrer ikke instrumentet.Anonymous poster hash: e2213...89e Jeg er uenig, musikalitet er arvelig og medfødt. Du blir ingen stor kunstner uten å ha anlegg for det. Anonymous poster hash: 16147...72d En STOR kunstner blir du bare hvis du har en formidlingsevne i tillegg til et håndverk (f eks dugelighet i spillet ditt eller stemmeteknikken din). I tillegg må du ha en kunstnerisk ide/budskap som du forvalter ved hjelp av dugelighet på instrumentet. Men selve det å lære å synge teknisk riktig kan alle, hvis de ikke har en strukturell skade eller sykdom; enten på instrumentet sitt eller støttemuskaturen, eller et annet sted som gir utslag (f eks hjerneskade.) De må bare øve på riktig måte; og mange trenger tildels mye veiledning. Som lærer må jeg si at de såkalt "håpløse" tilfellene er de morsomste! Der ser man progresjonen mye lettere enn hos de "flinke". Jeg var selv ikke noe naturtalent. Tror begge mine foreldre ville ha ledd høyt om noen hadde sagt til dem at niåringen deres skulle få hovedrolle som 18-åring... Og nå synger jeg kun for oppdragsgivere som betaler. Det var ikke flaks eller medfødt, men masse øving. Anonymous poster hash: e2213...89e
Preggie Skrevet 6. januar 2016 Forfatter #17 Skrevet 6. januar 2016 Takk for mange innspill og en morsom diskusjon. Vi kommer nok ikke til noen konklusjon i nature/nurture diskusjonen, men jeg konkluderer med at min datter nok ikke blir ett musikalsk talent, men ved eksponering av musikk og øving på sang, så vil hun sannsynligvis kunne lære å synge rent. Jeg skal jammen finne ett barnekor til henne. (Forhåpentlig ett som IKKE synger La det gå)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #18 Skrevet 6. januar 2016 Hva med å synge med den stemmen du har? Ungen din er 3!!! år og har vel heller ikke uttrykt noe ønske om å bli sangstjerne. Hvorfor er dette så viktig for deg? Anonymous poster hash: 22675...e5c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #19 Skrevet 6. januar 2016 Hva med å synge med den stemmen du har? Ungen din er 3!!! år og har vel heller ikke uttrykt noe ønske om å bli sangstjerne. Hvorfor er dette så viktig for deg? Anonymous poster hash: 22675...e5c Hvorfor så hissig? Det er vel snakk om å lære å synge reint eller ikke, og det er ingen som har tatt skade sv å lære å synge pent? Anonymous poster hash: 94228...649
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #20 Skrevet 6. januar 2016 Hva med å synge med den stemmen du har? Ungen din er 3!!! år og har vel heller ikke uttrykt noe ønske om å bli sangstjerne. Hvorfor er dette så viktig for deg?Anonymous poster hash: 22675...e5c Hvorfor så hissig? Det er vel snakk om å lære å synge reint eller ikke, og det er ingen som har tatt skade sv å lære å synge pent? Anonymous poster hash: 94228...649 Jeg er ikke hissig, men når Hi ( er det deg?) snakker om at hun har hatt glede av å synge og den lille datteren på 3 år ikke treffer tonene må hun plutselig inn på kor, sangpedagog, øves osv osv da får jeg litt " realisering gjennom barna"-følelse. Anonymous poster hash: 22675...e5c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #21 Skrevet 6. januar 2016 Gehør er medfødt. Hun er nok desverre ikke et musikalsk talent. Hun kan likevel lære seg noter og lære seg spille et instrument i korps eller på musikkskole men noe sanger er hun ikke. Gener har mye å si der altså. Begge mine gutter har arvet musikkgenet fra både mannen og meg og flere i familien som også er musikalske og som jobber som musikere og komponister. Eldste kunne vært med i sølvguttene det er jeg sikker på men bor så langt unna at det ikke er mulig. Klokkeklar lys guttestemme. Anonymous poster hash: b5222...cbb Gehør kan i høy grad trenes og om man synger rent har mye med stemmekontroll osv å gjøre. Dreier seg ikke om å ikke være et musikalsk talent. Den slags stempler skal man være sørens varsom med å sette på barn. Det er et levn fra gamle dager, som ikke bør føres videre. Hilsen musiker med lang fartstid både som utøver og underviser. Anonymous poster hash: e7247...ad8
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #22 Skrevet 6. januar 2016 Har ikke satt merkelapp på ungene mine som musikalske genier men jeg sier at naturlig og godt gehør er medfødt. Ingen store store musikalske kunstnere har lært seg dettte som tenåringer el voksne. At man er kordirigent eller korpsdirigent er ikke å være stor kunstner. Man kan trene å lære på å bli bedre men noe stort talent uten å naturlig gehør og høre tonene rett vel da blir man en middelmådig til ok sanger. Sissel kyrkjebø og celine dion har ikke lært seg alt , noe var de født med. De jeg snakket om i vår familie er det jeg vil kalle musikalske kunstnere og tjener seg rik på musikken sin de både komponerer, synger og spiller så ja jeg tror eldste har det i genene ( og yngste treffer toner unger i bhg eldre ikke gjør ) når det er sagt. Om ikke eldste ønsker å synge i kor eller utvikle stemmen slipper han det. Han sier selv han bare vil spille gitar og om det er det han vil så helt fint. Å være musiker slik kunstnere og skuespillere også har det er det ikke nødvendigvis en sikker inntekt om de vil leve av kunsten sin så jeg ville aldri dytta ungen i den retningen, det må være eget valg når de blir store nok. Anonymous poster hash: b5222...cbb
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #23 Skrevet 6. januar 2016 Hva med å synge med den stemmen du har? Ungen din er 3!!! år og har vel heller ikke uttrykt noe ønske om å bli sangstjerne. Hvorfor er dette så viktig for deg?Anonymous poster hash: 22675...e5c Hvorfor så hissig? Det er vel snakk om å lære å synge reint eller ikke, og det er ingen som har tatt skade sv å lære å synge pent? Anonymous poster hash: 94228...649 Jeg er ikke hissig, men når Hi ( er det deg?) snakker om at hun har hatt glede av å synge og den lille datteren på 3 år ikke treffer tonene må hun plutselig inn på kor, sangpedagog, øves osv osv da får jeg litt " realisering gjennom barna"-følelse. Anonymous poster hash: 22675...e5c Jeg er ikke HI, men jeg ser ikke problemet med å ønske at barna skal få glede av sang og musikk.. Jeg fikk uken noen følelse av at HI ville å tvangsmelde datteren på idol... Anonymous poster hash: 94228...649
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #24 Skrevet 6. januar 2016 Har ikke satt merkelapp på ungene mine som musikalske genier men jeg sier at naturlig og godt gehør er medfødt. Ingen store store musikalske kunstnere har lært seg dettte som tenåringer el voksne. At man er kordirigent eller korpsdirigent er ikke å være stor kunstner. Man kan trene å lære på å bli bedre men noe stort talent uten å naturlig gehør og høre tonene rett vel da blir man en middelmådig til ok sanger. Sissel kyrkjebø og celine dion har ikke lært seg alt , noe var de født med. De jeg snakket om i vår familie er det jeg vil kalle musikalske kunstnere og tjener seg rik på musikken sin de både komponerer, synger og spiller så ja jeg tror eldste har det i genene ( og yngste treffer toner unger i bhg eldre ikke gjør ) når det er sagt. Om ikke eldste ønsker å synge i kor eller utvikle stemmen slipper han det. Han sier selv han bare vil spille gitar og om det er det han vil så helt fint. Å være musiker slik kunstnere og skuespillere også har det er det ikke nødvendigvis en sikker inntekt om de vil leve av kunsten sin så jeg ville aldri dytta ungen i den retningen, det må være eget valg når de blir store nok. Anonymous poster hash: b5222...cbb Jeg tjener alle mine penger på å være musiker. Har eget firma og har oppdrag jevnlig. Om jeg er en "stor" kunstner eller ikke er opp til lytterne å avgjøre, man kan være "stor" på sitt vis uten å være berømt - og med all respekt: Celine Dion er INGEN stor kunstner.... Anonymous poster hash: e2213...89e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2016 #25 Skrevet 6. januar 2016 Har ikke satt merkelapp på ungene mine som musikalske genier men jeg sier at naturlig og godt gehør er medfødt. Ingen store store musikalske kunstnere har lært seg dettte som tenåringer el voksne. At man er kordirigent eller korpsdirigent er ikke å være stor kunstner. Man kan trene å lære på å bli bedre men noe stort talent uten å naturlig gehør og høre tonene rett vel da blir man en middelmådig til ok sanger. Sissel kyrkjebø og celine dion har ikke lært seg alt , noe var de født med. De jeg snakket om i vår familie er det jeg vil kalle musikalske kunstnere og tjener seg rik på musikken sin de både komponerer, synger og spiller så ja jeg tror eldste har det i genene ( og yngste treffer toner unger i bhg eldre ikke gjør ) når det er sagt. Om ikke eldste ønsker å synge i kor eller utvikle stemmen slipper han det. Han sier selv han bare vil spille gitar og om det er det han vil så helt fint. Å være musiker slik kunstnere og skuespillere også har det er det ikke nødvendigvis en sikker inntekt om de vil leve av kunsten sin så jeg ville aldri dytta ungen i den retningen, det må være eget valg når de blir store nok. Anonymous poster hash: b5222...cbb Jeg tjener alle mine penger på å være musiker. Har eget firma og har oppdrag jevnlig. Om jeg er en "stor" kunstner eller ikke er opp til lytterne å avgjøre, man kan være "stor" på sitt vis uten å være berømt - og med all respekt: Celine Dion er INGEN stor kunstner.... Anonymous poster hash: e2213...89e Med hensyn til om ungene "leve av kunsten sin" så har jeg bare en ting å si: musikere blir bare de som ikke klarer å la det være. Jeg var som sagt ikke noe naturtalent, ingen i familien ville ha tiltrodd meg å bli sanger, men det ble jeg altså. 10% talent, 90% arbeid, det er nøkkelen som også de berømte og de "store" kunstnerne sverger til. Å hvile på en eller annen medfødt legning nytter ikke. Anonymous poster hash: e2213...89e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå