Gå til innhold

Jeg blir feitere og feitere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje snakke med en sånn ernæringsfysiolog? Koster litt, men de kan tilrettelegge kosthold for deg basert på din helse nå, dvs lage kostholdsplan, og så har du noen som følger deg opp. Inn til rapport en gang i måneden feks, det gjør noe med motivasjonen det.

Anonymous poster hash: 7e143...d80
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte fastlegen om "hjelp". Hun henviste meg til erneringsfysiolog på Ullevål. Fikk brev derfra om at de ikke kan tilby meg hjelp da jeg ikke veide nok. Jeg syns selv jeg veier mer enn nok!

Hi

Anonymous poster hash: 71b5e...1ff

Skrevet

Jeg har flere av bøkene og de inneholder oppskrifter med nøtter i. Også oppskrifter med avokado. Du skal spise mat i sin fulle form og ikke spise olje.

Whole food plant based, du kan bruke oppskrifter fra starch solution eller andre lignende dietter som china study oppskrifter, http://engine2diet.com/eller noe av esselstyn sine oppskrifter, så har du neal bernard sine oppskrifter og the pritikin diet  sine oppskrifter. Med flere, så du trenger ikke holde deg til oppskrifter fra the starch solution. Etterhvert så vil du lære deg å gjøre enhver oppskrift til en starch solution oppskrift. 

Engine 2 har en video ute på netflix, kan være grei å se den. Rip Esselstyn er sønnen til Cordwell Esselstyn som er i forks over knives, den ligger også på netflix

Anonymous poster hash: 39215...fd1
Skrevet

Men altså om du har mye å gå ned så er det best å holde deg borte fra nøtter i det daglige.

Skrevet

Det kan jeg skrive under på, ettervirkningene er ikke gode. Du går ned i vekt fordi kroppen blir syk. Du går ned i vekt av kokain også det er jo det kroppen gjør når den blir syk.

Snakker om å ikke ha snøring på hva man snakker om!

Anonymous poster hash: 73e06...b16

Skrevet

Ikke gjør det vanskeligere enn det er. Du kutter ut unødvendig sukker, som godis og brus. Så kutter du ned på unødvendig fett, som potetgull. Ellers har du et normalt sunt kosthold. Lett frokost, som havregrøt. Ikke med sukker på, heller et halvt eple i biter, eller litt honning i når du lager den. Normal lunsj, et par grove skiver med sunt pålegg, eller noen knekkebrød. Normal middag, protein, fett og karbohydrater. 1/4 protein, 1/4 karbohydrater og 2/4 grønnsaker eller salat. Uten fettrik dressing. Lett kvelds før kl 2000. Et knekkebrød med sunt pålegg. Spis normal mat, bare reduser på mengden. Bruk en app som forteller deg ca kalorier for det du inntar, som Lifesum.

Skrevet

Ikke hiv deg på en diett, eller en trend. Da går du bare opp igjen når du slutter på den. Å spise normalt, bare mindre mengder, er et sunt valg for hele livet.

Skrevet

Jeg gikk ned ca 25 kg etter fødsel på noen mnd fra 6 mnd(etter amming var ferdig) og til 9-10 mnd.

Gikk ikke tur engang.

Du kan absolutt klare det! Bare bestem deg for at du ikke skal være feit lengre.

Spis LITE, men sunt :)

Anonymous poster hash: 86ada...b14

Hva spiste du/spiste du ikke?

Jeg skulle ned i vekt. Spiste for det meste vanlig knekkebrød(wasa) med smør og gulost. Spiste lite middag, heller knekkebrød.

Har ikke gått opp etterpå, 5 år etter. Men tenker alltid gjennom inntaket i løpet av dagen. Spist mye? En sjokolade, stor middag, eller potetgull om kvelden? Mindre inntak neste dag. Jeg er ikke aktiv(trener ikke) og må kontrollere inntaket for å holde vekta. Det er egentlig ikke vanskelig, men mentalt må du bestemme deg for å ikke være tykk! Mental kilosgrense er også viktig i mitt liv. Ser jeg at jeg nærmer meg den grensa(BMI 22,5) så strammer jeg inn ;)

Anonymous poster hash: 86ada...b14

Skrevet

Bare knekkebrød over lengre tid vil få alle og enhver til å sprekke.

• 1 måned senere...
Skrevet

.

Anonymous poster hash: 34932...57f
Skrevet

Ja. Rett og slett.

Pga av sykdom kan ikke trene. Jeg kan rusle sakte bortover, helst med krykker.

Jeg drømmer om å gå ned 25 kg.

Er dette mulig uten noen mosjon? Evnt hvordan?

Uten motivasjon!? Aldri i livet!

Det er som å slutte å røyke: du må bestemme deg! På ordentlig!!

Trening er ikke så viktig, endring av livsstil og inntak er det!

Anonymous poster hash: 5d981...a7d

Skrevet

Hmm ....for en tid tilbake spurte jeg et spørsmål her inne. Jeg hadde sluttet å spise 1-2 sjokoladeplater, og 1/2 l cola hver dag. Altså mye mindre kalorier pr dag, og lurte på hvor mye og raskt jeg kunne forvente å gå ned. Spiste ikke noe mer enn vanlig utenom, kun kuttet snopet.

Jeg fikk til svar at jeg kanskje ville merke det i løpet av 2-3 år, at jeg måtte trene etc...

Anonymous poster hash: 4769d...533

Skrevet

Jeg ville funnet ut først hva som er idealvekt min.

Så ville jeg funnet ut hvor mye jeg måtte spise hver dag for å holde meg på idealvekt dersom jeg var der i utgangspunktet.

Så ville jeg spist slik resten av livet. Enkelt og greit. Det går nok saktere i begynnelsen enn om du seriøst sulter deg. Men du sprekker ikke like lett og det er lettere å omstille kroppen til et varig kosthold.

I utgangspunktet anbefaler jeg deg å spise rikelig med grønnsaker. Spiser du en skive med pålegg for eksempel ville jeg hatt et tårn av grønnsaker ved siden av. 200 gram Cherrytomater er latterlige 36 kcal. Sammen med masse agurk og skikkelig grovt brød med et pålegg du liker så blir det lettere å gå ned i vekt fordi du får samme mengen mat inn. Men den er mer energifattig samtidig som den er proppet med vitaminer. Du blir mett og holder deg mett.

Det dummeste du gjør er å gå sulten ;)

Anonymous poster hash: 219bf...ca5

Skrevet

Hør på andre i denne tråden som sier: ikke gjør det så vanskelig for deg selv! Ikke hiv deg på ville dietter som er vanskelig å gjennomføre over lang tid. Du bør tenke livsstilsendring, ikke slanking/diett. Last ned Lifesum-appen. Der kan du taste inn hva du veier og hvor mye du vil gå ned/hvilken vekt som er ditt mål. Mener også du taster inn om du er aktiv/ikke aktiv (husker ikke helt, en stund siden jeg brukte denne appen selv, men den var veldig nyttig!)

Appen gir deg et visst antall kalorier du kan innta hver dag for å kunne gå ned i vekt, fordelt over et visst antal uker for å nå ditt mål. Underveis kan du skrive inn nåværende vekt ettersom du går ned. Da ser du om du er i rute mot målet ditt!

Jada, prinsippet er kalorier inn og kalorier ut osv.... I teorien kan du spise hva som helst, men man finner jo fort ut at kaloririk mat spiser opp maaange kalorier...da blir man fortere sulten, og man sprekker fortere. Spiser man derimot ganske så sunt så er det null problemer å spise seg mett! Grovt, "rent" og grønt er en god huskeregel! Innimellom kan man selvfølgelig skeie ut, så lenge det ikke er så ofte.

Lykke til! Nå vet jeg ikke om du sliter med noen typer helseproblemer som vanskeliggjør et normalt og sunt kosthold, men det er det heldigvis ikke så altfor mange som gjør.

Anonymous poster hash: 213a6...5a5

Skrevet

Takk for tips alle

Hi

• 2 uker senere...
Skrevet

.

Anonymous poster hash: 34932...57f
Skrevet

Jeg har hatt både en aktiv jobb og stillesittende, er ikke i tvil om at aktivitetsnivået har mye å si for forbrenningen. Nå som jeg har en stillesittende jobb spiser jeg mer lavkarbo enn når jeg er aktiv. Har telt kalorier både med lifesum og vektklubb, forøkt både å redusere kalorier med lettprodukter og det å leve ketogent. Ketogent funker veldig bra, men er vanskelig å leve etter. Lavkarbo ala hexeberg fungerer også i lengden og fjerner sultfølelsen som ofte ødelegger humøret mitt når jeg skal ned i vekt.

Anonymous poster hash: f6a9f...f59

Skrevet

Hmm ....for en tid tilbake spurte jeg et spørsmål her inne. Jeg hadde sluttet å spise 1-2 sjokoladeplater, og 1/2 l cola hver dag. Altså mye mindre kalorier pr dag, og lurte på hvor mye og raskt jeg kunne forvente å gå ned. Spiste ikke noe mer enn vanlig utenom, kun kuttet snopet.

Jeg fikk til svar at jeg kanskje ville merke det i løpet av 2-3 år, at jeg måtte trene etc...

Anonymous poster hash: 4769d...533

Det kommer helt an å hva du spiser. 200 gram sjokolade og 1/2 liter cola er 1300 kcal, det er mer enn jeg spiser totalt daglig. Om du spiser 2000 kcal hver dag, så vil du ikke gå ned, bare slutte å gå opp. Altså er det ikke viktig å trene for nedgangen, må først og fremst spise lite nok. Stor fare for at du fyser på andre ting og ikke forstår at det blir for mye når du i utgangspunktet kan så lite om ernæring.

Anonymous poster hash: 35c6d...524

Skrevet

Ja, det er mulig. Jeg har i løpet av et år gått ned 25 kg ved å følge Grete Roede, uten å trene. Nå blir utfordringen å holde vekten stabil, men er fortsatt motivert, så satser på at jeg klarer det også. :)

Anonymous poster hash: bc9dc...a3c
Skrevet

Ikke begynn på en spes diett. Det tror jeg er vanskelig å holde på. Pes når man spiser hos andre eller på resraurant også. Spis heller vanlig variert mat. Unngå godteri, brus, chips og ferdigmat som frissenpizza. Ikke ha sukker i kaffe og te. Prøv generelt å ikke drikke kalorier. Unngå hvitt brød, velg grovt brød. Og spis mindre! Da går du garantert ned i vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...