Gå til innhold

Sende barnet i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På avd jeg jobbet startet en gutt på 8 mnd.... Det var en baby altså. Han trengte jo noen hele tiden og det er ikke lett selv om det er småbarnsavd , såå mange voksne er det ikke. Det er jo 2 åringer der og ikke kun krabbende og sittende ettåringer. Et barn på 9 mnd får ikke dekket nærhets og trygghetsbehovet i en bhg. De har et 1 til 1 behov de.

Anonymous poster hash: 9a33e...e91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ventet med mine, de er født i desember og januar, og begynte i bhg når de var 20 og 21 måneder.

Jeg fikset det med tidskonto og uttak av ferie, samt dagmamma til eldste.

De var IKKE klare til hovedopptaket første året.

Anonymous poster hash: 086f2...cb9

Skrevet

På avd jeg jobbet startet en gutt på 8 mnd.... Det var en baby altså. Han trengte jo noen hele tiden og det er ikke lett selv om det er småbarnsavd , såå mange voksne er det ikke. Det er jo 2 åringer der og ikke kun krabbende og sittende ettåringer. Et barn på 9 mnd får ikke dekket nærhets og trygghetsbehovet i en bhg. De har et 1 til 1 behov de.

Anonymous poster hash: 9a33e...e91

Det var med tungt sinn jeg leverte fra meg førstemann i barnehagen da han var 8,5 måneder. MEN: han kunne gå stødig og sov fire av syv timer han var der.

Anonymous poster hash: 904a5...d5e

Skrevet

Hvis dette er en liten Bhg ville jeg lat ungen begynt så smått tidlig.og begynne først i Bhg når enn er 2 år det er litt sent igjen.det er ofte med de store barna det blir mest grining

Skrevet

Jeg jobber i en barnehage der det på en avdeling nå i høst har begynt to små barn. Ene var 8 mnd, den andre 9 mnd. Minste blir levert ved åpning 06.45 og hentet sist i 16.30 tiden. Han sover tre ganger om dagen og henger bare på de voksne. Det er masse barn på avdelingen og det er stress for de voksne. Jeg syns såååå synd på det barnet!!!! Jeg har full forståelse for at noen må gjøre dette, men jeg ville prøvd å unngå det så godt jeg kunne!

Anonymous poster hash: f63d2...d60

Skrevet

Så små barn bør ikke i barnehage. Vent om du har noen som helst mulighet, gå gjerne i åpen barnehage etc men la barnet ha foreldre rundt seg lengst mulig, barnehagens oppbevaringsløsninger er unaturlig.

Skrevet

Vent!! En baby på 9 mnd har ingenting i en bhg å gjøre!! Tenk hvor mange andre barn han må dele de voksene med. En så liten baby trenger mammaen eller pappen sin for seg selv hele dagen.

Og hvis han skal bare sove i bhg blir han aldri kjent med de voksene der heller...

Voksne, ikke voksene. :-) Mener ikke ille.

Anonymous poster hash: 5abb6...51f

Skrevet

Mine har begynt tidlig. Yngste var 9 måneder og det gikk fint. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Det er fine, veltilpasse, glade og aktive barn med god tilknytning til oss foreldre. Minste er nå 2 år og inne i en mamma/pappa-fase. Det er bare mamma, pappa og de voksne i barnehagen som er bra nok (og joda mamma og pappa er best!). Det hadde blitt et helvete om han skulle begynt nå.

Anonymous poster hash: 9d154...64a

Skrevet

Mine har begynt tidlig. Yngste var 9 måneder og det gikk fint. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Det er fine, veltilpasse, glade og aktive barn med god tilknytning til oss foreldre. Minste er nå 2 år og inne i en mamma/pappa-fase. Det er bare mamma, pappa og de voksne i barnehagen som er bra nok (og joda mamma og pappa er best!). Det hadde blitt et helvete om han skulle begynt nå.Anonymous poster hash: 9d154...64a

Hi her

Min toåring er skeptisk til alle, men blir faktisk lett fortrolig etter en times tid. I selskaper prates det med alle kjente og ukjente :P Hmm.. Hvis jeg er hjemme til 2017, vil ikke barnet bli sosialisere så mye. Dvs jeg kan godt dra på kjøpesentere eller besøke foreldrene mine etc, men drar ikke til venninner hver tirsdag liksom, som mange andre sikkert gjør når de er hjemme. Vi er mye hjemme. Alene.

Men jeg hr da heldigvis muligheten for en skånsomt start i bhg, så kan bruke månedsvis på å øke dagene. F.eks at barnet på 21 mnd kun er der 2t de to første ukene?

Anonymous poster hash: 6c63d...e7f

Skrevet

Mine har begynt tidlig. Yngste var 9 måneder og det gikk fint. Jeg har ikke dårlig samvittighet. Det er fine, veltilpasse, glade og aktive barn med god tilknytning til oss foreldre. Minste er nå 2 år og inne i en mamma/pappa-fase. Det er bare mamma, pappa og de voksne i barnehagen som er bra nok (og joda mamma og pappa er best!). Det hadde blitt et helvete om han skulle begynt nå.Anonymous poster hash: 9d154...64a

Hi her

Min toåring er skeptisk til alle, men blir faktisk lett fortrolig etter en times tid. I selskaper prates det med alle kjente og ukjente :P Hmm.. Hvis jeg er hjemme til 2017, vil ikke barnet bli sosialisere så mye. Dvs jeg kan godt dra på kjøpesentere eller besøke foreldrene mine etc, men drar ikke til venninner hver tirsdag liksom, som mange andre sikkert gjør når de er hjemme. Vi er mye hjemme. Alene.

Men jeg hr da heldigvis muligheten for en skånsomt start i bhg, så kan bruke månedsvis på å øke dagene. F.eks at barnet på 21 mnd kun er der 2t de to første ukene?

Spørs om BHG godtar 2 timers dager. Du gjør iallefall ikke barnet en tjeneste. Merkelig opplegg.

Anonymous poster hash: f63d2...d60

Skrevet

hadde garnert valgt 21 mnd :) Min var 19mnd og kunne aldri tenkte meg og sende han som 10-11mnd

Skrevet

Det er det bare du som kan svare på på vegne av barnet ditt :) barnet er veldig lite til å begynne i bhg nå, og har etter mitt syn ingenting der å gjøre heller. Benytt dere av åpen bhg osv istede, og drøy bhgstart om mulig. Jobber som pedleder på småbarnsavd - og desverre, jeg har ikke nok ressurser til å gi barnet ditt det det trenger 😕 Du vil kunne gjøre en bedre jobb selv. Men lykke til med valget ditt 😊❤️

Anonymous poster hash: 71128...d2e

Skrevet

Det er delte meninger om dette og det kommer veldig an på barnehagen, på barnet og på hva som er alternativet til å gå i barnehage. Er det en god barnehage med stabilt personale så tror jeg ikke at barna tar skade av å begynne i 10-12 mnd alderen, men de tar heller ingen skade av å være hjemme et år ekstra. Hvis man velger å ha barnet hjemme så er det jo selvfølgelig viktig at man har lyst og ork til å gjøre det, for det krever en del. Barnet blir mer aktivt, nysgjerrig og sosialt og man må ha lyst til å leke, male, gå på lekeplass og helst treffe andre som er hjemme eller være noe i åpen barnehage og leke med barn. Jeg har hatt begge mine hjemme et år ekstra fordi jeg hadde veldig lyst til det. Jeg passer et barn 3 dager i uka og vi er ellers mye ute og går tur, leker og går på en musikkgruppe for småbarn.

Skrevet

Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...

De godtar ikke det dessverre.

Poenget er, vi kan vel alle velge (bortsett fra noen få). Jeg skrev at jeg kunne måtte leve på vann og brød, det var min måte å fortelle at vi risikerer å miste 50% av husstandens inntekt. Måtte satt oss ned og sett om det virkelig hadde gått økonomisk sett. Skulle ønske det var løsere regler og 2 hovedopptak i året. Eneste dette går utover er jo barna.

Hvordan ser du for deg at de skulle løst det med to hovedopptak? Grunnen til at de kan ta inn mange i august er jo at mange begynner på skolen. Skulle de latt halvparten av de plassene så tomme frem til jul? Skulle de hatt ene barnehager som kun var i bruk ertet jul? Eller skulle de fylt opp barnehagene som nå på høsten og likevel tatt inn flere barn etter jul?

Vi må innse at vi et heldige som har de ordningene vi har i Norge. Vi får penger for å gå hjemme et år, vi har kan på å få barnehageplass i august etter barnet fyller 1 år og hvis vi vil/må ha barnet hjemme etter permisjon går ut, får vi fortsatt flere tusen utbetalt hvert måned.

Anonymous poster hash: 34842...4e7

Her er det 5 kommunale barnehager, og alle har to hovedopptak i året. 1. august og 1. Februar. Ikke noe problem i det hele tatt!

Anonymous poster hash: f938b...754

Skrevet

Nei ikke send barnet i barnehagen så tidlig. Barnet trenger deg, ikke barnehagetanter!

Det er bare tull at barn trenger å gå i barnehage, foreldrene som trenger det ikke barna.

Nå har vi barn som går i 3 og 1 klasse, ingen av de har gått i barnehage. Begge to fikk venner med en gang de begynte på skolen og begge to er veldig populære.

Har du mulighet så ha barnet hjemme så lenge du kan.

Anonymous poster hash: 281e5...091

Skrevet

Ville hatt barnet hjemme til det var nærmere 1,5 om jeg kunne.

Skrevet

Nei ikke send barnet i barnehagen så tidlig. Barnet trenger deg, ikke barnehagetanter!

Det er bare tull at barn trenger å gå i barnehage, foreldrene som trenger det ikke barna.

Nå har vi barn som går i 3 og 1 klasse, ingen av de har gått i barnehage. Begge to fikk venner med en gang de begynte på skolen og begge to er veldig populære.

Har du mulighet så ha barnet hjemme så lenge du kan.

Anonymous poster hash: 281e5...091

Noen ganger er det ikke så dumt med litt bhg. Min 2. klassing har en i klassen som ikke har gått i bhg, og hun er så forsiktig og uerfaren sosialt. Hun strever med å finne sin plass, for hun har aldri måttet kreve den. Hun er enebarn også, mulig det er medvirkende årsak..

Anonymous poster hash: 2b4ae...0a1

Skrevet

Hvorfor kan du ikke betale og ikke bruke plassen ? 2 mnd går stort sett greit hvertfall. Og da kan barnet gå 2 timer hver dag fra 1. Oktober

Anonymous poster hash: 93016...28a

Skrevet

Send ungen i barnehage og kom deg på jobb. Bidra til samfunnet. Det er ikke skadelig for noen barn å være i barnehage. Der jobber det mange flinke voksne, som helt sikkert vil få et spesielt forhold til et så lite barn, men det er utelukkende positivt. Det går ikke  ut over ditt forhold til barnet :-) 

Anonymous poster hash: dcf39...a0b
Skrevet

Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...

De godtar ikke det dessverre.

Poenget er, vi kan vel alle velge (bortsett fra noen få). Jeg skrev at jeg kunne måtte leve på vann og brød, det var min måte å fortelle at vi risikerer å miste 50% av husstandens inntekt. Måtte satt oss ned og sett om det virkelig hadde gått økonomisk sett. Skulle ønske det var løsere regler og 2 hovedopptak i året. Eneste dette går utover er jo barna. Anonymous poster hash: 6c63d...e7f

Hvordan ser du for deg at de skulle løst det med to hovedopptak? Grunnen til at de kan ta inn mange i august er jo at mange begynner på skolen. Skulle de latt halvparten av de plassene så tomme frem til jul? Skulle de hatt ene barnehager som kun var i bruk ertet jul? Eller skulle de fylt opp barnehagene som nå på høsten og likevel tatt inn flere barn etter jul?

Vi må innse at vi et heldige som har de ordningene vi har i Norge. Vi får penger for å gå hjemme et år, vi har kan på å få barnehageplass i august etter barnet fyller 1 år og hvis vi vil/må ha barnet hjemme etter permisjon går ut, får vi fortsatt flere tusen utbetalt hvert måned. Anonymous poster hash: 34842...4e7

Tenkte at de som er født sent/tidlig på året kunne få starte sent på året, det fungerer jo ikke slik de gjør det pr idag. De kunne hatt en avdeling for de minste, nå er det jo avd. 1-3 år og 3-5 år. Men ingen avdeling for de på f.eks 9-15 mnd. Noen over her skriver at de minste barna ikke blir godt nok ivaretatt ift hvilke behov de har i den alderen.

Det er jo mange barnehager som har sånne grupper som du nevner. Selv jobber jeg nå med barn født i 2014 og 2015, neste gruppe har barn født i 2013 osv. Men selv om jeg jobber med de aller minste, så har vi ikke noe bedre bemanning enn de andre gruppene har. Som ansatt så er jeg ikke så glad at begynner barn utover året, for det skaper mye uro i barnegruppen. For barnegruppen er det best med et opptak

Anonymous poster hash: 42350...01f

Skrevet

Åååh jeg forstår så godt hvordan du har det!! Jeg har akkurat tatt det samme valget. Jeg jobber som pedagogisk leder på småbarn og har alltid ment at man burde vente til barnet er rundt 1 1/2 år. Men nå har det seg sånn at mini må begynne 11 mnd gammel. Gruer meg veldig, men håper det går fint!! Hvis barnet ditt har fått plass i en liten barnehage med få barn på avdelingen tenker jeg det vil gå bra. :) 

Anonymous poster hash: c1ef8...b08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...