Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #1 Skrevet 28. desember 2015 Som 9-10 mnd gammel eller som 21 mnd gammel? Dersom det er tilnærmet omsorgssvikt å sende en 9-10 mnd gammel baby i barnehagen så gjør jeg det ikke. Da holder jeg barnet hjemme til året etter. Vet ikke om vi har råd til det, men jeg lever heller på tørt brød og vann enn å føle på samvittigheten for at barnet lider en nød og ikke får være med mamma om hun trenger det. Om det er skadelig for barnet å gå i barnehagen så tidlig, skjer det ikke. Men mange sier at det går fint, deres barn trivdes etc. At man kan ha barnet i barnehagen i et par timer de første månedene, f.eks når barnet tar en dupp. Er det en realistisk løsning? Kan jeg trille barnet opp i bhg og la dem legge barnet, og hente når barnet våkner? Barnehagen sier: enten oppstart medio august, eller supplerende opptak (dvs at vi får plass dersom noen flytter elns, noe som så og si aldri skjer). Dersom vi ikke får plass, noe vi tydeligvis ikke har krav på pga barnet er født etter 1.9, eller vi velger å ikke søke inn i august pga lav alder, kommer vi til å velge og stå på venteliste (supplerende opptak). Men det føles lenge å vente til 2017 med barnehageoppstart, og sende en nesten toåring i barnehagen. Jeg ser hvordan min nåværende toåring er når hun skal omgås fremmede f.eks i selskaper. Og da er jo jeg der til og med. Hun var mye "lettere" sånn sett som 1-åring (begynte i bhg da hun var 14,5 mnd) Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #2 Skrevet 28. desember 2015 Har du mulighet til å vente, så gjør det! Som pedagog så synes jeg så små barn ikke har noe i barnehage å gjøre. Dessverre er det uungåelig for noen, men tilbudet til så små barn er ikke godt nok. Anonymous poster hash: 46a45...48e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #3 Skrevet 28. desember 2015 Har du mulighet til å vente, så gjør det! Som pedagog så synes jeg så små barn ikke har noe i barnehage å gjøre. Dessverre er det uungåelig for noen, men tilbudet til så små barn er ikke godt nok.Anonymous poster hash: 46a45...48e Hva tenker du om å trille opp, at de legger barnet og at jeg henter etter 2t dupp f.eks frem til januar, når barnet er 14 mnd? Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 Jeg valgte å vente. Jeg klarte ikke sende henne så tidlig i barnehage. Hun var litt sen motorisk også så hun hadde nettopp begynt å åle seg litt på den tiden. Ellers så tror jeg faktisk hun ville hatt utbytte av å begynne da hun ble 14-15 måneder da hun var veldig kontaktsøkende mot andre barn og generelt var glad i å møte mennesker. Anonymous poster hash: ba647...b09
hms33 Skrevet 28. desember 2015 #5 Skrevet 28. desember 2015 Vent!! En baby på 9 mnd har ingenting i en bhg å gjøre!! Tenk hvor mange andre barn han må dele de voksene med. En så liten baby trenger mammaen eller pappen sin for seg selv hele dagen. Og hvis han skal bare sove i bhg blir han aldri kjent med de voksene der heller...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #6 Skrevet 28. desember 2015 Jeg har erfaring med begge deler, og begge deler gikk helt fint! Sistemann begynte som 10-11 måneder, og har hatt veldig godt av å begynne i barnehagen. Hun var (er delvis fortsatt) helt utrolig mammadalt, og ville heller sitte klistret på meg enn å utforske verden. Etter at hun begynte i barnehagen har utviklingen eksplodert, og hun har blitt superaktiv, god motorisk og sosial. Tror iallfall du skal legge fra deg tanken om at du skader barnet, i mange land må barna begynne enda tidligere enn dette. Er heller ikke enig med pedagog over som sier tilbudet ikke er bra nok, men det varierer selvfølgelig fra barnehage til barnehage. I vår er de voksne omsorgsfulle, kjærlige og har tid til den enkelte. Barnet stortrives og løper glad inn i armene til de voksne hver morgen. Anonymous poster hash: 1c3ae...9fa
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #7 Skrevet 28. desember 2015 Du tenker å gjøre det slik for å beholde plassen? Joda, det er en grei løsning det. Men det kreves nok at barnet blir kjent med de voksne først. Spørs om han godtar å bli lagt av en fremmed? Anonymous poster hash: 46a45...48e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #8 Skrevet 28. desember 2015 Vent hvis du kan. Tiden med babyen din får du aldri tilbake. Hvorfor skal hun bare sove luren sin der? Skal du ikke jobbe? Anonymous poster hash: e3f73...0c4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #9 Skrevet 28. desember 2015 Vent hvis du kan. Tiden med babyen din får du aldri tilbake. Hvorfor skal hun bare sove luren sin der? Skal du ikke jobbe?Anonymous poster hash: e3f73...0c4 Jeg behøver ikke å jobbe de første månedene, men må etterhvert (med mindre jeg kutter ut, og er hjemme med barnet til neste høst). Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #10 Skrevet 28. desember 2015 Jeg har erfaring med begge deler, og begge deler gikk helt fint! Sistemann begynte som 10-11 måneder, og har hatt veldig godt av å begynne i barnehagen. Hun var (er delvis fortsatt) helt utrolig mammadalt, og ville heller sitte klistret på meg enn å utforske verden. Etter at hun begynte i barnehagen har utviklingen eksplodert, og hun har blitt superaktiv, god motorisk og sosial. Tror iallfall du skal legge fra deg tanken om at du skader barnet, i mange land må barna begynne enda tidligere enn dette. Er heller ikke enig med pedagog over som sier tilbudet ikke er bra nok, men det varierer selvfølgelig fra barnehage til barnehage. I vår er de voksne omsorgsfulle, kjærlige og har tid til den enkelte. Barnet stortrives og løper glad inn i armene til de voksne hver morgen. Anonymous poster hash: 1c3ae...9fa 3 voksne på 10 småbarn gir ikke nok tid mener jeg! Et så lite barn har ekstra stort behov, noe det ikke alltid er tid til. Jobber selv på småbarnsavdelingen og vi er både omsorgsfulle og kjærlig så det holder, men tidspresset gjør slik at det er vanskelig å gi et godt nok tilbud til en så liten tass. Anonymous poster hash: 46a45...48e
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #11 Skrevet 28. desember 2015 Du tenker å gjøre det slik for å beholde plassen? Joda, det er en grei løsning det. Men det kreves nok at barnet blir kjent med de voksne først. Spørs om han godtar å bli lagt av en fremmed? Anonymous poster hash: 46a45...48e Jeg vet ikke, vanskelig dette hvis 2t er minstekrav mtp bruk av 100% plass, trenger ikke de legge barnet der oppe heller (men risiko mtp av barnet da kan våkne med fremmede så sikkert lurt om DE legger). Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Maibaby:) Skrevet 28. desember 2015 #12 Skrevet 28. desember 2015 Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #13 Skrevet 28. desember 2015 Jeg har erfaring med begge deler, og begge deler gikk helt fint! Sistemann begynte som 10-11 måneder, og har hatt veldig godt av å begynne i barnehagen. Hun var (er delvis fortsatt) helt utrolig mammadalt, og ville heller sitte klistret på meg enn å utforske verden. Etter at hun begynte i barnehagen har utviklingen eksplodert, og hun har blitt superaktiv, god motorisk og sosial. Tror iallfall du skal legge fra deg tanken om at du skader barnet, i mange land må barna begynne enda tidligere enn dette. Er heller ikke enig med pedagog over som sier tilbudet ikke er bra nok, men det varierer selvfølgelig fra barnehage til barnehage. I vår er de voksne omsorgsfulle, kjærlige og har tid til den enkelte. Barnet stortrives og løper glad inn i armene til de voksne hver morgen. Anonymous poster hash: 1c3ae...9fa 3 voksne på 10 småbarn gir ikke nok tid mener jeg! Et så lite barn har ekstra stort behov, noe det ikke alltid er tid til. Jobber selv på småbarnsavdelingen og vi er både omsorgsfulle og kjærlig så det holder, men tidspresset gjør slik at det er vanskelig å gi et godt nok tilbud til en så liten tass. Anonymous poster hash: 46a45...48e Kanskje vi er uenige om hva som er godt nok da? Jeg tenker at min lille koseklump hadde godt av litt selvstendiggjøring 😊 Anonymous poster hash: 1c3ae...9fa
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #14 Skrevet 28. desember 2015 Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...De godtar ikke det dessverre. Poenget er, vi kan vel alle velge (bortsett fra noen få). Jeg skrev at jeg kunne måtte leve på vann og brød, det var min måte å fortelle at vi risikerer å miste 50% av husstandens inntekt. Måtte satt oss ned og sett om det virkelig hadde gått økonomisk sett. Skulle ønske det var løsere regler og 2 hovedopptak i året. Eneste dette går utover er jo barna. Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #15 Skrevet 28. desember 2015 Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...De godtar ikke det dessverre. Poenget er, vi kan vel alle velge (bortsett fra noen få). Jeg skrev at jeg kunne måtte leve på vann og brød, det var min måte å fortelle at vi risikerer å miste 50% av husstandens inntekt. Måtte satt oss ned og sett om det virkelig hadde gått økonomisk sett. Skulle ønske det var løsere regler og 2 hovedopptak i året. Eneste dette går utover er jo barna. Anonymous poster hash: 6c63d...e7f Hvordan ser du for deg at de skulle løst det med to hovedopptak? Grunnen til at de kan ta inn mange i august er jo at mange begynner på skolen. Skulle de latt halvparten av de plassene så tomme frem til jul? Skulle de hatt ene barnehager som kun var i bruk ertet jul? Eller skulle de fylt opp barnehagene som nå på høsten og likevel tatt inn flere barn etter jul? Vi må innse at vi et heldige som har de ordningene vi har i Norge. Vi får penger for å gå hjemme et år, vi har kan på å få barnehageplass i august etter barnet fyller 1 år og hvis vi vil/må ha barnet hjemme etter permisjon går ut, får vi fortsatt flere tusen utbetalt hvert måned. Anonymous poster hash: 34842...4e7
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #16 Skrevet 28. desember 2015 Kan du ikke beholde plassen om du betaler men ikke bruker den, det er lov her jeg bor.. Synes og 9-10 mnd er for tidlig om du kan velge...De godtar ikke det dessverre.Poenget er, vi kan vel alle velge (bortsett fra noen få). Jeg skrev at jeg kunne måtte leve på vann og brød, det var min måte å fortelle at vi risikerer å miste 50% av husstandens inntekt. Måtte satt oss ned og sett om det virkelig hadde gått økonomisk sett. Skulle ønske det var løsere regler og 2 hovedopptak i året. Eneste dette går utover er jo barna. Anonymous poster hash: 6c63d...e7f Hvordan ser du for deg at de skulle løst det med to hovedopptak? Grunnen til at de kan ta inn mange i august er jo at mange begynner på skolen. Skulle de latt halvparten av de plassene så tomme frem til jul? Skulle de hatt ene barnehager som kun var i bruk ertet jul? Eller skulle de fylt opp barnehagene som nå på høsten og likevel tatt inn flere barn etter jul? Vi må innse at vi et heldige som har de ordningene vi har i Norge. Vi får penger for å gå hjemme et år, vi har kan på å få barnehageplass i august etter barnet fyller 1 år og hvis vi vil/må ha barnet hjemme etter permisjon går ut, får vi fortsatt flere tusen utbetalt hvert måned. Anonymous poster hash: 34842...4e7 Tenkte at de som er født sent/tidlig på året kunne få starte sent på året, det fungerer jo ikke slik de gjør det pr idag. De kunne hatt en avdeling for de minste, nå er det jo avd. 1-3 år og 3-5 år. Men ingen avdeling for de på f.eks 9-15 mnd. Noen over her skriver at de minste barna ikke blir godt nok ivaretatt ift hvilke behov de har i den alderen. Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #17 Skrevet 28. desember 2015 Min begynte som 2 åring (2 år og 2 mnd). Oppstart gikk kjempebra, og jeg ville aldri vært den tiden foruten. Vi har absolutt ikke mye penger, men fikk det til å gå rundt. Har nå en på 9 mnd, som skal i barnehagen som 2.5 åring. Tiden med de er gull verdt syns jeg, og synes ikke sønnen min på 9 mnd har noe i en barnehage å gjøre. Men vi er alle forskjellige Begge deler går nok helt fint, så lenge du står for ditt valg. Anonymous poster hash: 86fc3...244
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #18 Skrevet 28. desember 2015 Min begynte som 2 åring (2 år og 2 mnd). Oppstart gikk kjempebra, og jeg ville aldri vært den tiden foruten. Vi har absolutt ikke mye penger, men fikk det til å gå rundt. Har nå en på 9 mnd, som skal i barnehagen som 2.5 åring. Tiden med de er gull verdt syns jeg, og synes ikke sønnen min på 9 mnd har noe i en barnehage å gjøre. Men vi er alle forskjellige Begge deler går nok helt fint, så lenge du står for ditt valg. Anonymous poster hash: 86fc3...244 Det er det jeg tenker på, da eldste var 9 mnd hadde det ikke falt meg inn å sende i bhg. Syntes igrunn 14 mnd var for tidlig (hønemor..). Sånn jeg føler det nå, føles det mest rett å vente til 2017, men må se om det går. Mannen kan få 20% økt inntekt, noe som kan hjelpe, og jeg kan vel få kontantstøtte? Som er hvor mye? Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #19 Skrevet 28. desember 2015 Hadde ikke råd til annet enn å sende i bhg ved 11 mnd. Hadde ikke blitt tørt brød på matbordet uten jobb engang. Det gikk supert. Er nå 2 år og elsker bhg. Men unger er foeskjellige. Jeg visste at babyen min var (ehhh) "sosial"... Grinete dagen lang om vi var alene. Superglad når vi var på babycafe, barseltreff, besøk.... Hun var trygg på de voksne etter 20 min første dagen. Men de var flinke i bhg da, de satt av en voksen til henne de første 4 mnd. Hun ble prioritert, og de andre barna fikk hjelp av de andre voksne (en ekstra voksen altså, de andre barna fikk ikke mindre hjelp) Anonymous poster hash: 823dd...13b
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #20 Skrevet 28. desember 2015 Vent, stakkars liten. Anonymous poster hash: 9a33e...e91
*Miss Marple* Skrevet 28. desember 2015 #21 Skrevet 28. desember 2015 Jeg hadde ikke levert et barn under 1 år i bhg om det på noen måte kunne unngås. Det er nok ikke ille for de som begynner så tidlig, men min mening er at de fleste barn har det best hjemme når de er så små. Jeg skjønner ikke helt hensikten med å ev bare la ungen sove i bhg de første mnd? Om det er for å holde plassen og ha lang tilvenning ville jeg heller latt henne være en time eller to mens hun er våken og heller hentet hjem for soving. Å kun sove der gir henne jo ingen form for tilvenning eller trygghet på de voksne?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #22 Skrevet 28. desember 2015 Jeg hadde ikke levert et barn under 1 år i bhg om det på noen måte kunne unngås. Det er nok ikke ille for de som begynner så tidlig, men min mening er at de fleste barn har det best hjemme når de er så små. Jeg skjønner ikke helt hensikten med å ev bare la ungen sove i bhg de første mnd? Om det er for å holde plassen og ha lang tilvenning ville jeg heller latt henne være en time eller to mens hun er våken og heller hentet hjem for soving. Å kun sove der gir henne jo ingen form for tilvenning eller trygghet på de voksne? Tanken var at tilvenningen skulle skje senere, når barnet er stort nok Anonymous poster hash: 6c63d...e7f
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #23 Skrevet 28. desember 2015 Min sønn var akkurat 2 da han begynte. Vet mange sier at det er vanskeligere da, men for oss gikk det veldig fint. Han var superklar for å begynne i bhg, hadde vært på besøk der et par ganger på forhånd og visste hva det dreide seg om. Løp inn og vinket til oss og var nesten sur for at vi skulle være der med ham første dagen. Ulempen var at vi var veldig rastløse begge to de siste mnd. (Hadde jeg kunnet velge fritt hadde han begynt ved ca 18 mnd, men han er født i august, og vi fikk ikke plass midt i barnehageåret.) Vi bor på bygda uten tilgang til åpen bhg eller andre aktiviteter, og absolutt alle andre på samme alder gikk i bhg, så vi hadde bare hverandre, hjemmet og naturen, som vi brukte aktivt, men det ble likevel litt kjedelig å være bare oss to i lengden. Anonymous poster hash: 58eef...df5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #24 Skrevet 28. desember 2015 Min sønn var akkurat 2 da han begynte. Vet mange sier at det er vanskeligere da, men for oss gikk det veldig fint. Han var superklar for å begynne i bhg, hadde vært på besøk der et par ganger på forhånd og visste hva det dreide seg om. Løp inn og vinket til oss og var nesten sur for at vi skulle være der med ham første dagen. Ulempen var at vi var veldig rastløse begge to de siste mnd. (Hadde jeg kunnet velge fritt hadde han begynt ved ca 18 mnd, men han er født i august, og vi fikk ikke plass midt i barnehageåret.) Vi bor på bygda uten tilgang til åpen bhg eller andre aktiviteter, og absolutt alle andre på samme alder gikk i bhg, så vi hadde bare hverandre, hjemmet og naturen, som vi brukte aktivt, men det ble likevel litt kjedelig å være bare oss to i lengden. Anonymous poster hash: 58eef...df5 Må legge til at ei jente som begynte samtidig med ham var 9 mnd, og hun var en solstråle fra første dag. Var alltid blid når vi var innom ved henting og levering og så ut som hun koste seg skikkelig og var trygg på alle. Så det kan gå veldig fint uansett alder. Anonymous poster hash: 58eef...df5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2015 #25 Skrevet 28. desember 2015 Har du mulighet til å vente, så vent!! Jobber selv på småbarnsavdeling, og selv om vi gjør vårt beste for alle barna så er det ikke mulig for tre-fire voksne å gi alle 14 barna like mye omsorg og oppmerksomhet som hjemme hos mor/ far. Har selv hatt begge mine hjemme til de var rett under 2 år, men var mye i åpen barnehage og tilvenning i vanlig bhg gikk veldig greit Anonymous poster hash: 09dbb...755
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå