Gå til innhold

Hva tenker dere om dette:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet at med gaver så er det tanken som teller og man ikke skal ha fokus på verdi, men lurer på hva dere synes:

 

Bror 1: har 1 barn

Bror 2: har 4 barn

 

Synes dere at bror 2 skal gi gave for mer verdi til til barnet til bror 1? Med tanke på at ene broren må kjøpe til 4 stk og andre broren må kjøpe til kun 1?

Haha..skikkelig dårlig forklart kanskje...men eksempel:

 

Bror 1 gir 500,- til hver av sine onkelbarn= utgift 2000,-

Bror 2 gir også 500,- til sitt eneste onkelbarn= utgift 500,-

 

Skulle bror 2 gitt for mer enn 500.- til sitt eneste onkelbarn?

 

Og ja, jeg har fritidsproblemer :-D



Anonymous poster hash: 0814f...a2e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, lik verdi på hver av gavene. Barna bør behandles ca likt når det kommer til pris på gaver. En bror ender opp med 2000 i utgift, den andre med 500. Men går også an å gi en mindre sum til hvert barn om 2000 blir mye penger for den ene broren.

 

Anonymous poster hash: 3ef6b...521

Gjest Antarctica
Skrevet

"Mer verdi"... ? Mener du pengeverdi?

Hva med noen gaver unger og evt voksne liker og trenger, uavhengig av hva prisen er? Billig kan være bra, det, hvis man gjør det på en måte som viser omtanke for den enkelte.

Skrevet

Ja, vi har to barn. Gir vi gave til noen med ett barn legger vi litt mer i den ene gaven enn våre to vanligvis får av dem. Helt greit synes jeg.

 

Anonymous poster hash: ced5b...0fc

Skrevet

Samme verdi pr barn, uavhengig av hvor mange barn hver bror har.

 

Anonymous poster hash: 9bcfe...8a9

Skrevet

Nå må jo bror 2 kjøpe gaver til sine 4 barn også da. Og bror 1 kjøpe til sitt barn. Uansett blir det jevn. Så nei. Bror 2 burde ikke kjøpe dyrere gave til nevøen/niesa si

 

Anonymous poster hash: 2ad61...308

Skrevet

Syns kostnadene bør bli mer likt for begge parter. Kjøp for mindre sum til hver av de fire, og så bør man kjøpe for mer til han med et barn.

 

Vi har fire, og søster har 3, har valgt å gi hennes barn 400x3 barn, og hun gir våre barn 300x4barn.

 

Anonymous poster hash: da6af...16a

Skrevet

Prisen er ikke vesentlig. Man gir passende gaver til hver enkelt. Vi har enebarn. Det er ikke "kvantumsrabatt" for de barna som er flere søsken. De får passe dyre gaver alle sammen. Noen litt mer enn de andre et år og så er det annerledes en annen gang.



Anonymous poster hash: 6d4de...80f
Skrevet

Hvis lista er 500 pr barn, så er det.uavhengig av hvor mange barn det er snakk om.

 

Her var lista 300-400 pr barn, men da det.plutswøig ble ganske mange barn å handle til, senket vi lista til ca 250 pr barn. Og da gjelder det alle.

Skrevet

Jeg har tre barn og broren min har ett barn. broren min kjøper kun gave til det barnet som er like gammelt som hans fra "søskenbarnet" og vi kjøper tilbake til nevøen m hilsen fra kun det ene barnet. 

Spesielt? :)

 

I tillegg har venninna mi ett barn, hos hennes kjøper jeg for ca samme sum som mine for fra dem.  altså mine for en gave for ca 50 kr hver og vi gir en gave til 150.

 

hos alle andre kjøper jeg ca sum til alle venners barn, nieser og nevøer, fadderbarn. Gjør ikke noe forskjell på antall barn pr familie, de får nesten lik sum. 



Anonymous poster hash: 238bc...743
Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg spør fordi vi har flere slike tilfeller i familien, og jeg lurte på hva som er "vanlig" der ute. 

 

Enkelte gir samme sum til enebarnet, mens andre gir litt mer. 

 

hi



Anonymous poster hash: 0814f...a2e
Skrevet

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Skrevet

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Ikke 4 ganger så mye, men jeg synes det rett og rimelig at enebarnet får litt mer. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

Skrevet

 

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Ikke 4 ganger så mye, men jeg synes det rett og rimelig at enebarnet får litt mer. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

 

 

For å kompensere for mangelen på søsken da eller? Blir ikke enebarn som regel bortskjemt nok på materielle goder?

 

Anonymous poster hash: e3934...473

Skrevet

 

 

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Ikke 4 ganger så mye, men jeg synes det rett og rimelig at enebarnet får litt mer. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

 

 

For å kompensere for mangelen på søsken da eller? Blir ikke enebarn som regel bortskjemt nok på materielle goder?

 

Anonymous poster hash: e3934...473

 

Ikke for å kompensere, men for å "jevne" ut gaveutgifter mellom de voksne søsknene. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

Skrevet

 

 

 

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Ikke 4 ganger så mye, men jeg synes det rett og rimelig at enebarnet får litt mer. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

 

 

For å kompensere for mangelen på søsken da eller? Blir ikke enebarn som regel bortskjemt nok på materielle goder?

 

Anonymous poster hash: e3934...473

 

Ikke for å kompensere, men for å "jevne" ut gaveutgifter mellom de voksne søsknene. 

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

 

 

Men det er da ikke noe barna kan noe for eller merker noe til? Jeg har enebarn selv, og min søster har 3 barn. Jeg har et eget selvstendig forhold til hvert av dem, og ikke kun gjennom min søster. Gavene jeg gir dem er til dem, ikke henne, og hun skal ikke "betale" meg for dem i form av dyrere gave til mitt barn. Det synes jeg høres fryktelig urettferdig ut overfor barna.

 

Og hvis man nå likevel skal dra foreldrenes utgifter inn i dette, så har jeg som bare har ett barn uansett mindre utgifter generelt og dermed større mulighet til å bruke mer penger på gaver til andres barn.

 

Anonymous poster hash: e3934...473

Skrevet

Jeg gir det barna ønsker seg eller det jeg tenker de blir glade for.

Har 5 tantebarn. Ene fikk for 500, to fikk gaver til rundt 300, en til 600 og den siste fikk gave til 250. Alle var glade for det de fikk:)

 

Anonymous poster hash: a649b...1fb

Skrevet

Hadde heller gått ned i sum til alle barna og gitt for feks 250 kr pr barn i stedenfor 500 kr pr barn. Jeg gav for ca 1000 kr til første tantebarn men ettersom alle mine søsken nå har fått barn og jeg har nå 9 tantebarn og kjøpe til pluss egne barn har vi oss i mellom blitt enige om 200 kr pr tante/onkel barn. Dermed får alle barna lik sum fra oss tanter og onkler😊

Skrevet

Skal de barna som har mange søsken få 'svi' for at de har det da? Ved å få mindre verdifulle gaver? Nei mener jeg.

 

Anonymous poster hash: 0e262...825

Skrevet

Syk tråd.

Min bror har to barn, og fryktelig dårlig økonomi. Jeg kjøper gaver til min niese og nevø for minst 500 kroner til hver.

Selv har jeg tre barn og tjener mye mer enn broren min. Ungene får en lommelykt hver til 49,50 til jul.

 

Og vet du hva? ALLE er glade og syns gavene er flotte og fine! For vi kjøper det vi har råd til, og likevel prøver både jeg og broren min å treffe med noe som mottakeren får glede av. Ungene lurer ikke på hva tingene koster eller hva den økonomiske ligningen blir til slutt mellom meg og broderen. Hva skulle det liksom ha å gjøre med dem?

 

Anonymous poster hash: e7211...527

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Nei. Skal enebarnet få 4 ganger så dyr gave som sine fettre og kusiner?

Ikke 4 ganger så mye, men jeg synes det rett og rimelig at enebarnet får litt mer.

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

For å kompensere for mangelen på søsken da eller? Blir ikke enebarn som regel bortskjemt nok på materielle goder?

 

Anonymous poster hash: e3934...473

Ikke for å kompensere, men for å "jevne" ut gaveutgifter mellom de voksne søsknene.

 

Anonymous poster hash: 0814f...a2e

Men gaveutgiftene blir jo større til egne barn for de som har 4 barn i forhold til han som har bare 1. Skal han som bare har ett barn kjøpe for samme sum for sitt ene barn som han andre må til sine 4?

 

Rar tankegang!

 

Nei! Barna skal vel ikke forskjellsbehandles, mener jeg...

 

Anonymous poster hash: 2c7c8...aeb

Skrevet

Jeg tenker at det er foreldrene som i så fall ser pengeverdien bak en gave, og som evt reagerer på det. For barna betyr pengesummen bak gaven ingenting! Av julegavene til eldste i år er det gaven til 199 kr som var mest stas, og som traff midt i blinken. Ingen av barna har noen gang spurt hvor mye en gave har kostet, eller lurt på om gaven deres kostet like mye som gaven til søsknene. For det har ingen betydning. Gaven på 200 kr fra mannen min betyr mye mer for meg enn tusenlappen jeg fikk fra mine foreldre. 

 

Da mitt søsken hadde to barn og jeg ingen, så kjøpte jeg gaver til to tantebarn uten å tenke på at de ikke fikk den samme utgiften i min retning. Og da jeg hadde ett, så var det heller ingen problemstilling. Vi sender hverandre ønskelister fra barna, og så bruker vi de til å kjøpe gaver. Prisen har aldri vært diskutert, og varierer fra gave til gave. 

 

Som nevnt over her, verdien av gaven og prisen på gaven er to vidt forskjellige ting. Så jeg synes ikke det er noen problemstilling i det hele tatt, og å avtale en fast pris for gaver blir rart i mine øyne, med mindre man gir penger. Et maksbeløp, ok, men ikke et minimum. Legger heller sjelen enn en fast sum i gavene. Men jeg ser jo at ikke alle tenker sånn. 



Anonymous poster hash: 8737f...514
Skrevet

Det er en gal, gal verden.

 

Gavekort er feil, pris på gaver er viktig, hvis noen har dårlig råd skal de få mindre i presang fordi de ikke kan matche.

 

Leker er feil, man har for mye fra før, praktisk er feil, det skal foreldrene fikse.

 

Å bli skuffet over manglende omtanke i gave er feil, da er man utakknemlig, å bli skuffet over lav pris på gaven er ok.

 

Mye rare folk der ute.

 

Anonymous poster hash: 8889f...0f7

Skrevet

Søsteren min har 1 barn, jeg har 4. Som hun sier; hun kjøper for ca samme sum til hvert av mine barn, uavhengig av hva jeg kjøper til hennes barn, de skal jo ikke "straffes" for at de har mange søsken.

 

Vi har aldri snakket om hvor mye vi skal handle for, dette ordner vi helt selv. Hun og mannen tjener 700000kr mer enn meg i året, jeg er alenemor, jeg har rett og slett ikke råd til å gi dyre gaver til noen. Verken til mine eller hennes (pris er uansett aldri et tema).

 

Syns det er litt overraskende hvor opptatt enkelte er av prislappen. Er det ikke viktigst at barna får en liten oppmerksomhet, og ikke hva oppmerksomheten faktisk koster?

 

 

 

Anonymous poster hash: 92882...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...