Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #1 Skrevet 25. desember 2015 Jeg har en stedatter på 11-år. Hos mamma'n får hun være oppe til 22-23 i helgene og vil jo gjerne det samme her. Jeg har det helt supert med henne, men etter kl 23 er jeg kjempetrøtt, så får 0 tid med mannen min alene. Hvordan løser dere andre det? Anonymous poster hash: ae182...bed
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #2 Skrevet 25. desember 2015 Reglene treng ikj vere like. Forklar at du er trøtt om kvelden og at halv ti kvart på ti er regelen her. Anonymous poster hash: a28fb...18b
Gjest Antarctica Skrevet 25. desember 2015 #3 Skrevet 25. desember 2015 Stå opp tidligere og ha frokost med mannen? Eller be han bestemme over leggetider og velge hvordan han vil prioritere deg denne jula?
LivetErEnLek Skrevet 25. desember 2015 #4 Skrevet 25. desember 2015 Sånn er det for de fleste som har barn i den alderen der..
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #5 Skrevet 25. desember 2015 Etter hvert som barna blir eldre må vi venne oss til at det er slutt på alenetiden etter at ungene har sovnet. Dere er en familie og må finne andre måter å få være alene på hvis dere trenger det. Fordelen når de blir så store er at de klarer seg selv i lengre perioder selv om de er våkne. Du og mannen må bare finne andre tider å være kjærester på. Ta dere en løpetur sammen, gå i butikken uten barn, se sport på tv mens datteren er ute med venner, ha sex om morgenen før hun våkner osv. Dere trenger ikke ha henne helt oppi dere hele tiden selv om dere legger dere omtrent samtidig. Anonymous poster hash: 24a54...5c6
tingeling1234 Skrevet 25. desember 2015 #6 Skrevet 25. desember 2015 Må du absolutt ha tid alene med mannen hver dag da? Her har vi barn i alle aldre og alene tid blir det lite med, men sånn er det vel å ha barn? Regner med at dere har ungen halve jula så er ikke akkurat så mange dager uten alene tid....
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. desember 2015 #7 Skrevet 25. desember 2015 Spiller vel ingen rolle om hun er stebarn eller ei? Min datter er 11 og får sitte oppe til senest 22.30. Hun trenger søvn selvom hun ikke ser det selv
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #8 Skrevet 25. desember 2015 Dette må du og far bli enige om. Hva sier han om leggetid? Her lar vi barna være lenger oppe enn normalt i ferier og helger,men ikke så sent som kl 23. De får velge mellom å være oppe til 21.30 sammen med oss,men da skal de også sove når de legger seg. Eller de kan gå på rommet kl 21,klare for senga (tannpuss og annet stell) og får styre selv der til kl 22. Da slukkes lyset,og det er natt. Oftest velger de å gå på rommet kl 21,da leser,leker eller spiller de(nettbrett). Men vi forlanger rolig aktiviteter så sent. De får ikke se film,bråke eller annet. Vi slår av nettet også,så de ikke kan snike til seg annet enn det vi har godkjent på nettbrettet. Dette gjelder for to barn på 10 og 12. Normal leggetid i ukedagene er 20.30. Våre felles barn har samme regler,men legger seg 20/20.30 istedet,siden de er yngre. De legger seg normalt 19.30. Felles for alle er at når det er leggetid, går vi inn og prater litt og koser og sier natta. Og de får selvsagt komme i stua om de ombestemmer seg,men de skal legge seg som vi har bestemt uansett. Bråkete aktiviteter i fellesrom stoppes etter kl 19,før den tid kan vi ha disko i stua alle Sammen om det er det vi har lyst til. Fordelen med dette er at alle får roet ned hver for seg før man skal sove. Jeg og far kan snike til oss litt alenetid med hver av barna,og det setter alle i heimen pris på :-) Fars særkullsbarn er her 50%,og de trives godt med slike vi har det. Alle telefoner og nettbrett ligger i stua når det er natt. Barna får velge selv om tlf skal være avslått eller på lydløs, men de skal ikke være foestyrrende elementer. Hos mor har de frie tøyler på så og si alt. Ingen regler,grensesetting,oppgaver,en til en-samtaler, barna får spise på rommet sitt om de vil,mor virker ikke til å bry seg så mye om hva ungene gjør,hun sitter pal i stua og trykker på tlf(10åringens ord) 12åringen har sagt h*n trives bedre her,for her bryr vi oss om hverandre,prater sammen og hygger oss ved måltider og andre aktiviteter . Mulig h*n flytter hit fast,etter eget ønske. Vi trives med denne ordningen alle 6,så da fortsetter vi med det :-) Alle har forståelse for,og får også dekket sitt behov for egentid og ro. Alle barna er også veldig flinke til å ta hensyn til hverandre,men også oss voksne(f.eks ved å være roligere,og hjelpe til mer om en av oss er syke f.eks). Jeg syns vi har fått nyfamilien til å fungere veldig godt :-) Prat med mannen din du :-) Anonymous poster hash: 348e3...a66
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #9 Skrevet 25. desember 2015 Jeg har en stedatter på 11-år. Hos mamma'n får hun være oppe til 22-23 i helgene og vil jo gjerne det samme her. Jeg har det helt supert med henne, men etter kl 23 er jeg kjempetrøtt, så får 0 tid med mannen min alene. Hvordan løser dere andre det? Anonymous poster hash: ae182...bed Hennes leggetid har du ingenting med. Ditt behov for "alenetid" med mannen er laaaangt underordnet at en elleveårings selvsagt får være oppe lenger i helgene. Anonymous poster hash: b87d1...636
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #10 Skrevet 25. desember 2015 Savner mannen alenetid med deg da? Anonymous poster hash: dd3a1...940
skinnfilla Skrevet 25. desember 2015 #11 Skrevet 25. desember 2015 Vår datter på 10 sitter ennå og bygger lego i stua, der sitter også stedatter på 16 og kjæresten hennes. Jeg gikk akkurat i seng , men mannen sitter ennå. Alenetid er så og si ikke-eksisterende her i huset, med 4 barn fra 1mnd til 16 år ,+ kjæreste i helger og ferier. Vi er alene noen timer de dagene mannen jobber seint og ungene er på skole,Bhg osv Men nå har vi jo baby igjen, så da er det kun mens vi sover😂
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #12 Skrevet 25. desember 2015 Mine eldste er 12 og 15 år, mener du jeg skal sende de i seng halv ti fordi jeg trenger alenetid Når barna blir så store må man finne alenetiden andre steder, til frokost f.eks. Eller en variant vi har blitt glad i, når minste er lagt går jeg og mannen en tur mens et av de store barna hører etter minste. Mange gode samtaler og fin alenetid på slike rusleturer. Anonymous poster hash: 11919...49d
*Miss Marple* Skrevet 25. desember 2015 #13 Skrevet 25. desember 2015 Jeg tenker at det er greie leggetider for en 11 åring så lenge det er nok søvn for henne. Og alenetid minker det kraftig på noen år fremover, kan jeg love. Med tenåringer i hus er man aldri sikker på hvem og hvor mange man kan møte på i eget hjem. Jeg har kjøpt meg morgenkåpe, for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #14 Skrevet 25. desember 2015 Altså, dette er sånn det er å ha barn i den alderen, uavhengig av om bare en av dere eller begge er foreldrene. Hva har det med saken å gjøre sånn egentlig? Hun er stor jente og vil selvsagt være lenger oppe i helgene. Hva om hun hadde vært ditt barn, hvilke forskjell hadde det blitt? Vi har en 9 åring og har kun alenetid etter 22.30-23 nå i ferien. Thats life 😝 Anonymous poster hash: 35861...522
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #15 Skrevet 25. desember 2015 Sitte missy, her må du nok senke kravene betydelig. Alenetiden du savner forsvinner ut døren etterhvert som de små vokser til. Og så kommer muligheten tilbake når de bare blir store nok. Du må nok nøye deg med de dagene hun er hos mor. Nå får du sette på deg smilet, være raus, dra frem kortstokken og sette deg selv til siden. Du er nå en stemor og jobben din blir da å sørge for at dine stebarn får en fin jul sammen med dere uten å føle seg i veien. Du kom sist, still deg i kø! Anonymous poster hash: 13396...0c1
Gjest Sommerfuggel Skrevet 25. desember 2015 #16 Skrevet 25. desember 2015 Jeg tenker at det er greie leggetider for en 11 åring så lenge det er nok søvn for henne. Og alenetid minker det kraftig på noen år fremover, kan jeg love. Med tenåringer i hus er man aldri sikker på hvem og hvor mange man kan møte på i eget hjem. Jeg har kjøpt meg morgenkåpe, for å si det sånn. Hahaha! Det hørtes kjent ut Med en 16 åring i hus så er det slutt på å gå i bare undertøyet, for rett som det er møter man på gjester Hi; når ungene er så store som 11 år så er det ikke unormalt at leggetiden strekkes i helger, være seg stebarn eller egne barn. Det ER litt kjipt innimellom å aldri føle man får tid for seg selv på kveldene, men sånn er det når ungene er større. Spesielt om man selv legger seg før midnatt i helgene..
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #17 Skrevet 25. desember 2015 Jeg har en stedatter på 11-år. Hos mamma'n får hun være oppe til 22-23 i helgene og vil jo gjerne det samme her. Jeg har det helt supert med henne, men etter kl 23 er jeg kjempetrøtt, så får 0 tid med mannen min alene. Hvordan løser dere andre det? Anonymous poster hash: ae182...bed Hennes leggetid har du ingenting med. Ditt behov for "alenetid" med mannen er laaaangt underordnet at en elleveårings selvsagt får være oppe lenger i helgene. Anonymous poster hash: b87d1...636 Du tar så inderlig feil! I en familie er det forskjellige mennesker med forskjellige behov, og man må finne løsninger som på en eller annen måte tilfredsstiller alle sitt behov mer eller mindre. En 11 år gammel jente ønsker og behov trumfer overhodet ikke en voksen behov for alenetid, de må sammen finne et kompromiss som gjør at alle blir noenlunde fornøyd. Anonymous poster hash: 4a204...0cc
Iiiiik Skrevet 25. desember 2015 #18 Skrevet 25. desember 2015 To tråder med samme overskrift og innhold er flettet sammen til én tråd. Brukermoderator Iiiiik
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2015 #19 Skrevet 25. desember 2015 Synes barna til de fleste av dere som har svart her inne er veldig lenge oppe. Her er 11-åringen i seng 21.30-22 i ferien, 21 på hverdager. 13-åringen 22-22.30 i ferien, 21.30-22 på hverdager. Hvorfor skal en 9-åring være oppe til 23 i ferien. Jeg vil kanskje se en film eller noe på TV, og det som går så sent egner seg ikke for en niåring. Anonymous poster hash: 0986e...aab
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #20 Skrevet 26. desember 2015 Jeg har en tenåring, og hennes stemor behandlet henne som et lite barn, fordi far og hun måtte jo få alenetid. Selv om hun bare var der hver 4. helg. Nå drar hun ikke dit mer. Forstår bare ikke hvorfor du må ha alenetid med mannen din, de få dagene i julen. Hvor ofte har dere ellers datteren hans? Tror du ikke datteren trenger alenetid med sin far? For du har jo mer tid med hennes far, enn hva hun har. Anonymous poster hash: 99cd9...049
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #21 Skrevet 26. desember 2015 Jeg har en stedatter på 11-år. Hos mamma'n får hun være oppe til 22-23 i helgene og vil jo gjerne det samme her. Jeg har det helt supert med henne, men etter kl 23 er jeg kjempetrøtt, så får 0 tid med mannen min alene. Hvordan løser dere andre det? Anonymous poster hash: ae182...bed Hennes leggetid har du ingenting med. Ditt behov for "alenetid" med mannen er laaaangt underordnet at en elleveårings selvsagt får være oppe lenger i helgene. Anonymous poster hash: b87d1...636 Du tar så inderlig feil! I en familie er det forskjellige mennesker med forskjellige behov, og man må finne løsninger som på en eller annen måte tilfredsstiller alle sitt behov mer eller mindre. En 11 år gammel jente ønsker og behov trumfer overhodet ikke en voksen behov for alenetid, de må sammen finne et kompromiss som gjør at alle blir noenlunde fornøyd. Anonymous poster hash: 4a204...0cc 'Alenetid' (et merkelig begrep som jeg aldri hadde hørt om før jeg begynte å henge her inne) er et gode man mister mer og mer ettersom ungene vokser til. En tenåring kan ikke forventes å legge seg tidligere enn alderen tilsier fordi de voksne skal ha alenetid. Har man det behovet får man ordne seg på andre måter, ved eks å reise bort i lag eller stå opp ekstra tidlig. Anonymous poster hash: 3f5da...2fe
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #22 Skrevet 26. desember 2015 23 er veldig sent for en 11 åring syns jeg. Blir ikke de trette og sure dagen etter ?her får barna være oppe litt lengre i ferier, men de skal være oppe og klar til frokost 9-senest 0930. Ser ingen grunn til at familien skal snu døgnet, og sove bort ferien. 12 åringen her er i seng 2130. Stedatter her fikk en periode sitte oppe sammen med far å se tv til 23+. Det ente opp med at jeg og fellesbarn dro på turer og fant på ting uten stebarn. Uaktuelt for meg å sitte å vente på sure syvsovere Mitt tips til hi er å finne på kjekke aktiviteter tidlig på dagen i ferier, helger . Så finner nok barnet ut at om det vil være opplagt og være med så må det legge seg tidligere. Jeg er A menneske, og finner på masse med barna våre + stebarn før mannen står opp. Totalt uaktuelt å sitte inne å vente på trette barn. Anonymous poster hash: fbfa2...457
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #23 Skrevet 26. desember 2015 Du må faktisk sette behovet for alenetid i andre rekke, i lang tid. Får en følelse av at forholdet til stedatter ikke er så bra siden hun kommer i veien for alenetid. Her har vi en på syv og selvsagt må hennes lykke og behov komme før mitt. Hun får være våken til ti disse røde dagene og se filmer og være med på kosen. Det er et deilig barndomsminne jeg selv har, å ligge småtrøtt på sofaen og se julefilm med familien. Selvsagt skal våre barn få slike gode minner også. Stebarn også. Anonymous poster hash: e32f0...778
Pobie Skrevet 26. desember 2015 #24 Skrevet 26. desember 2015 Jeg hadde som regel å legge meg kl 2230 til jeg flyttet ut da jeg var 17. Dette fordi foreldrene mine sa de trengte tid for seg selv om kveldene siden de var slitne. Ingen problemer det. La meg ikke til å sove nødvendigvis, men måtte gå på rommet og kunne lese eller se på tv. Ingen grunn til at barna skal legge seg samtidig som foreldrene bare fordi de er større. Foreldre jobber og oppdrar barn og er mer slitne enn det barn er. Synes man helt fint kan sende barn på rommet om kvelden. Alenetid er sunt for alle.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2015 #25 Skrevet 26. desember 2015 Seriøst ... Blir en 7 åring lykkeligere av å ligge på sofaen å sløve utover kvelden . Min 7 åring legger seg 1930 i ferien ( bortsett fra julaften) . Normal leggetid er 1900)Ser ingen grunn til at barna skal være lengre oppe i feriene. De blir bare trette og tiltaksløse av det Her legger alle seg i rimlig tid. Så alle er opplagt og i godt humør neste morgen. Anonymous poster hash: fbfa2...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå